Hurtig skrev: @ AV Precision:
Mit bud er, at HiFi branchen nok ligger i den høje ende. Når man kigger på hvad man betaler for samme "mængde" elektronik/mekanik iandre brancher, kan man ikke komme udenom, at HiFi branchen et eller andet sted tjener godt, med mindre man bliver snydt af sine underleverandører. Men det gør hele branchen næppe.
Der er forskel på avance og indtjening. Jeg har aldrig sagt at avancen i denne branche er lav sammenlignet med andre brancher (den ligger nok nogenlunde midt i, ud fra hvad jeg hører fra bekendte). Jeg har sagt to ting: At INDTJENINGEN generelt ikke er specielt høj (hvilket du så er så arrogant at påstå skyldes at forhandlerne ikke kan regne), samt at avancen generelt ligger nogenlunde hvor den SKAL ligge, hvis den distributionsform som de fleste i hifi-branchen benytter sig af skal fungere. Det nytter jo ikke noget at du laver en internet-direct forretning med superfede produkter til lave priser, hvis ingen ved at de skal købe dit produkt. Derfor er dé butikker, de medarbejdere og den markedsføring som avancen skal dække, nødvendige for at afsætte produktet. Så vil der naturligvis altid være forskellige firmaer der vælger forskellige koncepter, ligesom der er i alle andre brancher, og derfor vil avancen være svingende fra mærke til mærke og butik til butik. Det er ikke ensbetydende med at dem med højest avance har FOR høj avance. Det betyder at de har valgt et distributionskoncept der indebærer krav om højere avance. Jo mere tid der skal bruges per omsætningskrone, jo højere skal avancen være for at man tjener penge.
Selvfølgelig er der folk i branchen der tjener penge, men det er jo sådan set også meningen, ellers eksisterede branchen jo slet ikke! Det kan forbrugerne umuligt have nogen glæde af.
Hurtig skrev:Avancer er delvist selvregulerende. Det er klart, at butikkerne/producenterne profitmaksimerer. Og så længe man kan sælge til en høj pris, er der ingen grund til at sænke prisen.
Er det ikke dét profitmaksimering går ud på? Hvis lavere priser giver lavere indtjening, hvorfor mener du så butikkerne skulle vælge at sætte prisen ned? For at få gladere kunder?
Hurtig skrev:Men det har nok også noget med manglende konkurrence at gøre. I DK er der kun en forhandler af den omtalte forstærker. Vil man have den, kan denne forhandler stort set selv diktere prisen.
Fri konkurrence indebærer ikke nødvendigvis at alle forhandlere kan sælge hvad de vil. Så længe du kan vælge en anden forstærker i stedet for, så er der fri konkurrence.
Hurtig skrev:Sidste jeg købte en laptop (HP business selvfølgelig), var der MASSER af forhandlere, der slås om prisen. Deet betød at jeg fik den til ca. 60% under listeprisen!!
Så er det jo nødvendigvis enten sådan at listeprisen er kunstig, eller at nogle forhandlere har højere avancer end der normalt er på hifi. Den eneste forskel er at der ikke er ret mange forhandlere af hifi, der kan flytte samme mængde hardware med lige så lidt arbejde, som det kan lade sig gøre med PC-udstyr. Derfor er den nødvendige avance højere. Hvis det var sådan at jeg kunne sætte avancen ligesom en PC-forretning, og så bare læne mig tilbage og vente på at internet-bestillingerne vælter ind, så ville der jo være nogen der gjorde det. Sådan er det bare ikke,
Hurtig skrev: Og der var vel 10 forskellige forhandlere indenfor +/- 100 kroner.
Hvis man tillod samme konkurrence i HiFi branchen, vil jeg tro priserne ville falde dramatisk, og kun de sunde butikker ville overleve.
Men af en eller anden årsag, har branchen meget travlt med IKKE at slippe konkurrencen fri... Gad vide hvorfor??
Fordi PC-udstyr og hifi ikke er det samme, hvilket du aldrig har fattet. Hvis der var den samme pris-ræs på hifi, så ville der ske det meget simple at ingen forhandlere ville gide fremvise produkterne, og så ville kunderne ikke have nogen som helst glæde af de ultra-lave priser, det hjælper ikke at produktet er billigt hvis de ikke ved at de skal købe det. En printer er der ikke samme behov for demo af som der er på hifi, derfor er denne branche endt med at være 99% styret af pris. Inden for hifi er konkurrencen i høj grad styret af service, demonstration og rådgivning. Det betyder ikke at der ikke er konkurrene, bare at prisen ikke er nær så afgørende for hvor man handler.
Hurtig skrev:Det eneste æbler vs pærer der er i det, er at PC branche har voldsom konkurrence, hvorimod HiFi branchen absolut ingen konkurrnce har.
Ellers drejer det sig om sammenlignelige produkter, hvor PC verdnen godt nok er noget længere fremme teknologisk, hvorimod HiFi branchen langt hen ad vejen forsøger at tjene guld på at sælge gammel vin på nye flasker.Det er simpelthen lodret forkert, og jeg fatter ikke hvorfor PC-branchen absolut skal trækkes ind i den her diskussion hele tiden. Dét salgsarbejde der skal til er simpelthen væsentligt anderledes for hifi, end det er for PC-udstyr. Hvis vi taler om fladskærme, så har vi derimod en varegruppe der er meget sammenlignelig med PC-udstyr, mht. måden det sælges på - men der er avancen så også sjovt nok meget tættere på PC-udstyret.Hurtig skrev:I øvrigt sjovt... hver gang man slår et slag for, at priserne i HiFi branchen burde nedad, i takt med priserne i alle andre elektronikbrancher, er der en hel række af købere der bliver sure, og forsøger at tale imod det.
Bliver du også sur, hvis nogen foreslår at mælken eller bilpriserne skal ned??
Lydcentrum skrev:Hold kæft hvor kører "Hurtig" med klatten. Hvornår åbner du en shop, hvor i første omgang hele danmark kommer og handler ved dig, senere hele verden. Du har jo ingen konkurrenter overhovedet, da du vil være den absolut billigste. Så derfor handler alle ved dig. Du skal så lige have et lager hjem i alle farver mm., hvor folk kan komme og låne og prøve hjemme. Du skal have et stort udvalg af mærker, fordi der er nogle der kan se hvordan en forstærker og højttaler lyder inden den overhovedet har forladt kassen. Så der røg de første 6 millioner kr. Dem låner du bare ved din egen "Hurtig" bank, hvor der ingen gebyrer og renter er. Når du så skal betale moms, så må du lige finde en lille smutvej, for ikke at betale det. Men det kommer du iøvrigt nok ikke til, fordi du tjener intet..... du er nemlig billigst, og kører med en a´vance på max 2 % som pc verdenen. Den pc du har købt er nemlig ligeså god og brugbar om 10 år, som dine højttalere.....
Hurtig....... hvornår åbner du og jeg vil gerne have et svar, fordi alle de andre gange dette emne kommer op, kan du nok fortæle hvordan der skal køres hifi butik.
Nå nej..... Du er nemlig verdens største klaphat og dine tønder buldrer mest...... Du hedder vel ikke Tom.... Emty? fordi du skriver som du har forstand til. En stor gang sludder og vrøvl igen igen igen igen igen om det samme om det samme om det samme om det samme
ÅBEN BUTIKKEN OG VI KOMMER TALSTÆRKT OG KØBER VED DIG
AV Precision skrev:Hurtig skrev: @ AV Precision:
Mit bud er, at HiFi branchen nok ligger i den høje ende. Når man kigger på hvad man betaler for samme "mængde" elektronik/mekanik iandre brancher, kan man ikke komme udenom, at HiFi branchen et eller andet sted tjener godt, med mindre man bliver snydt af sine underleverandører. Men det gør hele branchen næppe.Der er forskel på avance og indtjening. Jeg har aldrig sagt at avancen i denne branche er lav sammenlignet med andre brancher (den ligger nok nogenlunde midt i, ud fra hvad jeg hører fra bekendte). Jeg har sagt to ting: At INDTJENINGEN generelt ikke er specielt høj (hvilket du så er så arrogant at påstå skyldes at forhandlerne ikke kan regne), samt at avancen generelt ligger nogenlunde hvor den SKAL ligge, hvis den distributionsform som de fleste i hifi-branchen benytter sig af skal fungere. Det nytter jo ikke noget at du laver en internet-direct forretning med superfede produkter til lave priser, hvis ingen ved at de skal købe dit produkt. Derfor er dé butikker, de medarbejdere og den markedsføring som avancen skal dække, nødvendige for at afsætte produktet. Så vil der naturligvis altid være forskellige firmaer der vælger forskellige koncepter, ligesom der er i alle andre brancher, og derfor vil avancen være svingende fra mærke til mærke og butik til butik. Det er ikke ensbetydende med at dem med højest avance har FOR høj avance. Det betyder at de har valgt et distributionskoncept der indebærer krav om højere avance. Jo mere tid der skal bruges per omsætningskrone, jo højere skal avancen være for at man tjener penge.
Selvfølgelig er der folk i branchen der tjener penge, men det er jo sådan set også meningen, ellers eksisterede branchen jo slet ikke! Det kan forbrugerne umuligt have nogen glæde af.
Hurtig skrev:Avancer er delvist selvregulerende. Det er klart, at butikkerne/producenterne profitmaksimerer. Og så længe man kan sælge til en høj pris, er der ingen grund til at sænke prisen.Er det ikke dét profitmaksimering går ud på? Hvis lavere priser giver lavere indtjening, hvorfor mener du så butikkerne skulle vælge at sætte prisen ned? For at få gladere kunder?
Hurtig skrev:Men det har nok også noget med manglende konkurrence at gøre. I DK er der kun en forhandler af den omtalte forstærker. Vil man have den, kan denne forhandler stort set selv diktere prisen.Fri konkurrence indebærer ikke nødvendigvis at alle forhandlere kan sælge hvad de vil. Så længe du kan vælge en anden forstærker i stedet for, så er der fri konkurrence.
Hurtig skrev:Sidste jeg købte en laptop (HP business selvfølgelig), var der MASSER af forhandlere, der slås om prisen. Deet betød at jeg fik den til ca. 60% under listeprisen!!Så er det jo nødvendigvis enten sådan at listeprisen er kunstig, eller at nogle forhandlere har højere avancer end der normalt er på hifi. Den eneste forskel er at der ikke er ret mange forhandlere af hifi, der kan flytte samme mængde hardware med lige så lidt arbejde, som det kan lade sig gøre med PC-udstyr. Derfor er den nødvendige avance højere. Hvis det var sådan at jeg kunne sætte avancen ligesom en PC-forretning, og så bare læne mig tilbage og vente på at internet-bestillingerne vælter ind, så ville der jo være nogen der gjorde det. Sådan er det bare ikke,
Hurtig skrev: Og der var vel 10 forskellige forhandlere indenfor +/- 100 kroner.
Hvis man tillod samme konkurrence i HiFi branchen, vil jeg tro priserne ville falde dramatisk, og kun de sunde butikker ville overleve.
Men af en eller anden årsag, har branchen meget travlt med IKKE at slippe konkurrencen fri... Gad vide hvorfor??Fordi PC-udstyr og hifi ikke er det samme, hvilket du aldrig har fattet. Hvis der var den samme pris-ræs på hifi, så ville der ske det meget simple at ingen forhandlere ville gide fremvise produkterne, og så ville kunderne ikke have nogen som helst glæde af de ultra-lave priser, det hjælper ikke at produktet er billigt hvis de ikke ved at de skal købe det. En printer er der ikke samme behov for demo af som der er på hifi, derfor er denne branche endt med at være 99% styret af pris. Inden for hifi er konkurrencen i høj grad styret af service, demonstration og rådgivning. Det betyder ikke at der ikke er konkurrene, bare at prisen ikke er nær så afgørende for hvor man handler.
Men kort sagt strander dine argumenter samme sted: Du påstår at forhandlerne bare skal sætte priserne ned og sælge noget mere, så tjener de flere penge, og dermed siger du at forhandlerne ikke kan regne. SAMTIDIG beklager du dig over at forhandlerne må tjene styrtende med de avancer du har. Jeg forstår med andre ord ikke helt hvad det er du mener der er galt - du beklager dig over at forhandlerne tænker profit, men påstår samtidig at de ville få mere profit ved at sænke priserne (og dermed service-niveauet). Du modsiger dig selv.
Hurtig skrev:Fint med alle de argumenter for at det er dyrt at sælge HiFi. Men sig mig engang: Tror du ikke også pc-forhandlerne har store lagre?? Der hvor jeg handlede sidst, har temmelig mange flere varianter på lager en nogen HiFi butik jeg kender, og nok også for temmelig mange flere mill-kroner. De betaler også moms og giver Deres medarbejdere løn.
Alligevel formår de at sælge med ret lave avancer.Når du er færdig med at læse i ordbogen omkring forskellen på avance og indtjening, så slå lige op under omsætningshastighed. Det er omsætningshastigheden der er afgørende i dén sammenhæng, ikke størrelsen af lageret. Hvis omsætningshastigheden er høj nok, koster lageret nul kroner.Hvorfor sætter man så ikke bare 2% avance og sælger for 40 millioner om året? Fordi man IKKE kan sælge for 40 millioner kroner hifi om året, om så avancen er nul %.Hurtig skrev:Lur mig om ikke vi kommer til at se nogle gode tilbud, og om ikke andet at priserne stoper deres himmelflugt i HiFi branchen under denne krise... Og det viser blot, at branchen sagtens kan leve med meget lavere avancer.Du har en meget underlig logik. Handelsskole-lærdom, niveau 1: Priserne styres af udbud og efterspørgsel. Hvis efterspørgslen falder, så falder priserne. Det vil betyde at de mindst konkurrencedygtige bliver presset ud af markedet, og de stærkeste står tilbage. Det viser netop IKKE at branchen kan leve med lavere avancer, det viser tværtimod at de ikke kan. Den udvikling er allerede i gang.Hurtig skrev:Den udnytter bare at den langt om længe har fået hjernevasket kunderne til at tro, at lige nøjagtig elektronik der benyttes til HiFi, er MEGET dyrere end alt andet, og at den i modsætning til ALT andet elektronik stiger og stiger.
Hurtig skrev:- Jeg har aldrig påstået, at branchen dårlige indtjening skyldes at folkene i branchen ikke kan regne. Hvor du hard et fra, undre mig lidt, og jeg tvivler på at du kan underbygge det med en henvisning. Så det får jeg dig næppe til.Det er et simpelt ræssonnement ud fra hvad du skriver, du er mere end velkommen til at modbevise dét ræsonnement: Du har talrige gange, og nedenfor endnu engang, skrevet at årsagen til at branchen tjener for lidt, er at de sælger for få enheder på grund af for høj avance. Og så spørger jeg dig: Hvis det var så enkelt, hvorfor TROR du så forhandlerne ikke gør lige præcist dét? Og HVIS en forhandler vælger at have høj avance, der betyder at han har bedre tid til at give hver enkelt kunde en bedre service PÅ TRODS AF at du måske havde ret og han kunne tjene flere penge ved at sælge noget mere, hvorfor er det så helt præcist at dét ville være et problem for dig? Er det forbudt at vælge et koncept der giver mulighed for bedre service, frem for kasseflytteri?Hurtig skrev:Min påstand er, at branchen ikke tjener ret meget, fordi man ikke formår at lange flere produkter over disken. Som jeg har skrevet flere steder, har jeg det fint med, at det i DK ikke er rentabelt at starte en butik, der sælger en enkelt CD-afspiller hver anden uge.Selv om du samtidig beklager dig over faldende service i Hifi Klubben. Ih ja, det hænger fint sammen, det kan jeg da godt se (not!)Hurtig skrev:Ang udgifter til markedsføring, så forstår jeg ikke helt din argumentation i sammenligning med PC branchen. Synes jeg ser mere markedsføring i PC branchen end i HiFi branchen, så mon ikke de også har lidt udgifter.Jeg ser masser af markedsføring fra _producenterne_, men nu er det forhandlere vi diskuterer her. Jeg kan ikke huske nogensinde at have set en reklame for SHG.DK f.eks., reklamekronerne er begrænset til et abonnement på edbpriser.dk. Dén slipper man altså ikke helt afsted med som hifi-forhandler. Markedsføringen per omsætningskrone er _langt_ højere for en hifi-forhandler end for en PC-forhandler.Hurtig skrev:Desuden har PC branchen nok også lidt mere at markedsføre. Reelt sker der UFATTELI lidt udvikling i HiFi branchen, hvilket også underbygges af, at en 15 år gammel forstærker til 10.000,- sagtens kan hamle op med en ny forstærker til 10.000,-Hvilket måske netop er forklaringen på at prisen ikke konstant falder, ik?Hurtig skrev:Vil du ikke give mig ret i, at hovedårsagen til at HiFi branchen ikke tjener ret mange penge, IKKE skyldes manglende avance, men små styktal pr butik??
Jo da. Jeg har på intet tidspunkt sagt andet. Diskussionen kommer fordi du forudsætter at hvis man satte avancerne ned, så ville dét forhold ændre sig. Jeg tror ikke ret mange forhandlere ville have det helt store imod at få dobbelt så mange kunder i butikken, hvis det betød større indtjening. Men de kunder kommer jo ikke af sig selv, heller ikke selv om du sænker avancen.
Lydcentrum skrev:Hurtig du er dum. Helt enkelt. I PC branchen vælger folk det de vil have henter og betaler, og der er som regel mindst 2 pc'er i hvert hjem. De bliver udskiftet til nyere modeller eller opgraderes jævnligt. Vi taler om mangemillioner pc'er i DK. Hifi som den kendes her på siden, da taler vi måske om max 500000 mennesker der gider gå op i den slags, og af dem er der 1/8 del der vil bruge penge på det, og af dem er der et par håndfulde der opgraderer og udskifter jævnligt.
Omsætning og efterspørgsel. Det er nok noget du aldrig har hørt før, men det er noget der bestemmer prisen også.
Og jeg har lukket pga piskesmæld din klaphat.
Raskolnikov skrev:Lydcentrum skrev:Hurtig du er dum. Helt enkelt. I PC branchen vælger folk det de vil have henter og betaler, og der er som regel mindst 2 pc'er i hvert hjem. De bliver udskiftet til nyere modeller eller opgraderes jævnligt. Vi taler om mangemillioner pc'er i DK. Hifi som den kendes her på siden, da taler vi måske om max 500000 mennesker der gider gå op i den slags, og af dem er der 1/8 del der vil bruge penge på det, og af dem er der et par håndfulde der opgraderer og udskifter jævnligt.
Omsætning og efterspørgsel. Det er nok noget du aldrig har hørt før, men det er noget der bestemmer prisen også.
Og jeg har lukket pga piskesmæld din klaphat.
Moderer lige dit sprog!
AV Precision skrev:Hurtig skrev:Ang udgifter til markedsføring, så forstår jeg ikke helt din argumentation i sammenligning med PC branchen. Synes jeg ser mere markedsføring i PC branchen end i HiFi branchen, så mon ikke de også har lidt udgifter.Jeg ser masser af markedsføring fra _producenterne_, men nu er det forhandlere vi diskuterer her. Jeg kan ikke huske nogensinde at have set en reklame for SHG.DK f.eks., reklamekronerne er begrænset til et abonnement på edbpriser.dk. Dén slipper man altså ikke helt afsted med som hifi-forhandler. Markedsføringen per omsætningskrone er _langt_ højere for en hifi-forhandler end for en PC-forhandler.
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst