Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvor mange watt har jeg brug for?

For-, effekt- og integreret.

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf mson » ons okt 17, 2018 21:35

lydjørgen skrev:
Kaj. skrev:
lydjørgen skrev:
Kaj. skrev:...

...
Efter min mening  er løsningen ikke at efterabe PA udstyr, bruge horn , højeffektive enheder, grumsede højeffektive PA forstærkere osv.


PA ? Jeg henviste til fordelene i brugen af højttalere med høj følsomhed. Er det sådan at forstå, at du vil have sat lighedstegn mellem høj effektivitet og manglende hifikvalitet? For det kan jeg ikke læse mig til er rigtigt.

...


Høj følsomhed startende ved typisk lidt over 90 db på højtalerer tilspidser lyden, gør den tynd og rodet (højtalerlyd), og ja jeg sætter enheder med højfølsomhed lig med dårlig hi-fi kvalitet , det er min erfaring.
En kontrolleret dæmpet enhed siger mindre end horn og udæmpede høj følsomme enheder, relativ lav følsomhed er prisen for god hi-fi kvalitet,  det ses nemmest  i et vandfaldsplot, den eneste højeffektive enhed jeg kender til som virker er Heil AMT  diskanten.

...


@lydjørgen --

En givet perciperet erfaring kan man ikke pille så meget ved, mangelfuld den potentielt kan være hvad angår bredden af erfaringen, ej heller en præference for hvordan man synes noget må lyde.

Jeg kan bare konstatere, at den "tynde," "tilspidsede" og "rodede" lyd du ligestiller med højttalere af "højere" følsomhed (læs: +90dB), er næsten diametralt modsat af min egen opfattelse her, i hvert fald for så vidt vi taler segmentet af højttalere typisk over 95dB, der som oftest involverer horn i en eller anden afskygning.

Faktisk vil jeg mene rigtig mange direkte strålende højttalere med en følsomhed under 90dB kan lyde vel magre eller underernærede i "grundtonen" i særdeleshed (øvre bas/nedre mellemtone), og at de netop kan rode og blive tilspidsede i lyden ved højere volumen over 90dB. Men selv ved lavere SPL - dvs. området fra godt 65-85dB, som jeg tænker måske er det hyppigste lydtryks-spekter for mange "audiofile" at lytte i over længere perioder - mener jeg der er fordele at hente hos højttalere med højere følsomhed, som her kan lyde både mere afslappede og umiddelbare.

Grunden skyldes måske til dels, at vi ofte underkender betydningen af headroom, og hvordan en relativ mangel af denne kan begynde at ha' indflydelse på lyden ret tidligt - dvs. før det punkt hvor headroom-loftet ellers skulle menes at være inden for det sikre område, om vi overhovedet skænker det større opmærksomhed - og det betyder, at vi måske skal operere med headroom i størrelsesordenen 15-20dB og op for virkelig at kunne drage nytte her.

Det er nok min største indvending mod "High Fidelity" og som begrebet lidt skødesløst appliceres i hifi-kredse, at det ikke i tilstrækkelig grad tager højde for tilstrækkeligt/realistisk dynamikområde; for det er ikke kun et spørgsmål, at kunne reproducere 105-110dB som en afspejling af akustiske live-koncerter, i lyttepositionen vel sagtens, men ikke mindst, at kunne gøre det relativt ubesværet, og over hele det hørbare frekvensspekter.

Set i det lys mener jeg nok spørgsmålet (i forhold til OP) i mindst lige så høj grad må inkludere behovet for en højttalers følsomhed, for i det øjeblik vi begynder at tale effekt-behov på flere hundrede watt, har vi at gøre med effekt-afsætninger i svingspoler og delefiltre der antager betragtelige varmegrader, og deraf følgende termiske udfordringer som i praksis næppe kan klare ærterne jf. ubesværethed og manglen på f.eks. dynamisk kompression.
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » tors okt 18, 2018 06:27

Vel vidende at jeg lige nu spiller på små højttalere med 88dB følsomhed suppleret med en 8 tommer subwoofer bekræfter det forskellene til oplevelserne med min ungdoms eksperimenter med særdeles gode 15 tommer enheder monteret i 200-400 liters kabinetter. Og senest for godt tre år siden oplevelsen med resultatet af konstruktionen af “The Sledgehammer” subwooferen med to RCF LF18X401 18 tommer enheder med en følsomhed på 98 dB i isobarisk konfiguration. De store membraners markante evne til at “tage favntag med luften” - omsætte forstærkerens energi til akustisk energi - var i tekniske termer “impedanstilpasning til luftens impedans”. Den er godt 40 Ohm pr. kvadratcentimeter, har jeg læst mig til. Jeg undlader at gøre mig klog på beregninger i den sammenhæng.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Audio/spk2.html
https://www.youtube.com/watch?v=vcSc16tnVqk

Det jeg ser en sammenhæng i er som eksperiment, at tage et solidt papstykke på A4 størrelse og med fladen mod bevægelsesretningen bevæge det med varierende hastighed frem og tilbage gennem luften. Dernæst tage et tilsvarende stykke på 50x50 centimeter.  Deraf fornemme hvilken membran der kan overføre mest energi til luften, som vores ører modtager trykbølgerne fra. Lyden. Energien som resultat af areal og bevægelseshastighed op imod luftens impedans. Luftmodstanden.

Et historisk eksempel på hornladning af højttalerenheder som tilpasning til luftens impedans er Klipsch-hornet. Til placering i et hjørne i lytterummet. Med rummets vægge som fortsættelsen og supplerende kobling til luften i rummet. Højttaleren med en kobling til luften og deraf resulterende effektivitet på 105dB ved 1W, som fik Poul W. Klipsch til at efterlyse verdens bedste 1W forstærker.
Klipschorn-Lifestyle-N.jpg
Klipschorn-Lifestyle-N.jpg (179.74 KiB) Vist 3844 gange
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Twist » fre okt 19, 2018 00:53

Selv om den ideelle højttaler magter det fulde dynamikområde, som lyd kan antage i virkeligheden dvs. at den kan skabe et lydtryk til smertegrænsen, så er der vel mange ufortalte ting om dynamik, da man samtidig vil stille krav til hurtighed og timing. Nogle vil måske også tale om detaljeringsgrad eller mikrodynamik

Jeg husker, at nogle forstærker producenter for år tilbage gik op i værdier for slew rate.

Hurtighed spiller jo også en rolle for højtaler enheder. Både svingspole og membran vejer noget. Så en enhed skal kunne starte og stoppe ud af det blå og udsættes sikkert for accelerationer på mange G, hvilket står lidt i modsætningsforhold til, at enheden alene pga. af dens masse er i besiddelse af en hvis inerti.

Og samtidig vil man vel gerne at enheden virker rimeligt vis som et stempel der sætter luften i bevægelse uden opbrydninger og med en vis indre dæmpning. Og det er jo også en af grundene til, at nogle High end fabrikanter af højttalere tyer til brug af enheder af eksotiske materialer.

Der gælder altså en række andre hensyn end alene hensynet alene til effektivitet.

Ikke at der ikke er skabt effektive højttalere, men ellers kan man jo ty til en form for akustisk forstærkning som det ses i horn, hvis lydtryk er et væsentligt parameter, som man går efter

Noget helt andet er vi er nogle stykker der bor i socialt boligbyggeri, og at det helt sikkert øjeblikkeligt ville medføre naboklager, hvis man som demo sætter en optagelse af en Jetturbine der bliver startet op ved realistisk niveau.

Bor man i hus har man mere frie hænder, selv om jeg vil forholde mig lidt skeptisk over nødvendigheden af et SPL lydtryk på langt over 100 Db for realistisk lytning - eller skulle man måske sige kvalitetslytning, da lydtryk naturligvis et eller andet sted også er en vinkel på realisme.

I praksis må de fleste af os dog gå lidt på kompromis med dette parameter
Senest rettet af Twist fre okt 19, 2018 08:22, rettet i alt 1 gang.
Twist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man maj 09, 2016 18:54

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Gekkofinger » fre okt 19, 2018 08:07

"Så en enhed skal kunne starte og stoppe ud af det blå og udsættes sikkert for accelerationer på mange G, hvilket står lidt i modsætningsforhold til, at enheden alene pga. af dens masse er i besiddelse af en hvis inerti." ??? En dansk Newton er født!
Nu er mit indre under opbrydning og min indre dæmpning snart væk!!! Nu har jeg tæsket mig igennem jeres snørklede forklaringer hele min efterårsferie! Og, som altid, er der forsvindende lidt forskel i det I respektivt mener?
At vi ikke helt er ude af Cerwin Vega zonen og en flok drengerøve en mas, skal spille med realistiske lydniveauer (!!!???) og har en meget stor effektklods om benet. Hvor bærer det hen? Det er bare typisk!! Mænd vil have mere....af det hele...
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Twist » fre okt 19, 2018 08:54

Gekkofinger: Lav masse af enheder i forhold til stort membran areal er jo en del af filosofien bag højttaler konstruktioner så som Magneplanar, båndhøjttalere, og elektrostater og deslige.

Og meget ofte er sådanne konstruktioner lidt med begrænsninger i det opnåelige lydtryk. Men der er dog en del audiophile der lytter på den slags, selv om det tit og ofte er konstruktioner med lav impulsvillighed

Og - ja det kræver ofte en stor effektklods - eller at der gås på kompromis med det opnåelige lydtryk.

Meget ofte er det jo højttalerne der sætter betingelserne for hvad der fordres af forstærkeren, hvor en god del af forstærker effekten fiser af som varme i delefiler og enheder. Noget helt andet er jo, at højttalere kan udgøre vidt forskellige belastninger for forstærkere IRL.

Da setup´et i hifi kan være så vidt forskelligt mht. højttalere bliver kravene til antallet af forstærker watt jo også vidt forskelligt.

Nogle kan klare sig med nogle få gode rør watt, mens andre bogstavelig talt skal tegne kontrakt med el værket.

Uanset hvordan man griber det an - så skal det indgås kompromisser.

Men de fleste af os kan ikke genskabe betingelserne ved en rockkoncert eller fra en biograf i hjemmet - og mindre kan jo også gøre det.

Ved lytning på moderate niveauer så kan man jo ofte nøjes med få forstærker watt. Det er det sidste der trækker tænder ud, da forskellen fra 1 til 2 watt er 3 Db, mens det tilsvarende gælder for 100 til 200 watt.
Twist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man maj 09, 2016 18:54

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf hasselbaink » fre okt 19, 2018 09:35

Gekkofinger skrev:"Så en enhed skal kunne starte og stoppe ud af det blå og udsættes sikkert for accelerationer på mange G, hvilket står lidt i modsætningsforhold til, at enheden alene pga. af dens masse er i besiddelse af en hvis inerti." ??? En dansk Newton er født!
Nu er mit indre under opbrydning og min indre dæmpning snart væk!!! Nu har jeg tæsket mig igennem jeres snørklede forklaringer hele min efterårsferie! Og, som altid, er der forsvindende lidt forskel i det I respektivt mener?
At vi ikke helt er ude af Cerwin Vega zonen og en flok drengerøve en mas, skal spille med realistiske lydniveauer (!!!???) og har en meget stor effektklods om benet. Hvor bærer det hen? Det er bare typisk!! Mænd vil have mere....af det hele...


Hvad er forskellen på en Cerwin Vega med mellemtone og diskant horn + 15" bas, og så en JBL Everest højttaler til hundrede tusind DKK?
JBL'en har væsentligt bedre enheder men ud over det er idéen jo den samme.
Og så behøver ingen af den særligt mange watt for at gengive dynamiske peaks.
hasselbaink
Nyt medlem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: lør dec 24, 2005 13:51
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » fre okt 19, 2018 10:11

Gekkofinger skrev:Nu har jeg tæsket mig igennem jeres snørklede forklaringer hele min efterårsferie! Og, som altid, er der forsvindende lidt forskel i det I respektivt mener?
At vi ikke helt er ude af Cerwin Vega zonen og en flok drengerøve en mas, skal spille med realistiske lydniveauer (!!!???) og har en meget stor effektklods om benet. Hvor bærer det hen? Det er bare typisk!! Mænd vil have mere....af det hele...

Din konklusion viser at du trods ihærdig læsning ikke er nået helt ind til budskabet. Sammen med Twist har i fået opfattelsen af, at høj følsomhed alene har det formål at spille højere. I overser sammenhængen mellem følsomhed og "hvor mange watt, har jeg brug for", som trådens overskrift lyder. Jo højere følsomhed, jo færre watt er nødvendig.

I denne sammenhæng har høj følsomhed til formål at kunne spille med passende niveau og effektreserve (headroom) uden at skulle have en tonstung effektblok "hængende om halsen".

Sammenkæder man høj følsomhed med "Cervin Wega lyd" er der god grund til at udvide synsfeltet. Samtidig er det måske på sin plads, at notere sig, at horn foran driveren (højttalermembranen) alene har til opgave at tilpasse den til luftens impedans. Derved at overføre energien til luften og ørerne mest effektivt. Med mindst mulig energitab. Se mine henvisninger i mit tidligere indlæg.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Jandk » fre okt 19, 2018 10:20

Nej Kaj et horn har mange andre funktioner som retning og øge lydtrykket desværre lyder ikke alle horn lige godt med samme driver så hornet gør altså en del mere end alene tilpasse driveren til luftens impedans.

Får man mere dynamik i en enhed med en følsomhed på 93 db end med en på 90 db med samme forstærker på ?
Alle bakker ud når talen går på blindtest - Årsagen er at så kan hjernen ikke længere manipuleres af det øjnene ser :-D
Jandk
Seniormedlem
 
Indlæg: 709
Tilmeldt: man nov 28, 2016 23:28

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » fre okt 19, 2018 10:40

Jandk skrev:Nej Kaj et horn har mange andre funktioner som retning og øge lydtrykket desværre lyder ikke alle horn lige godt med samme driver så hornet gør altså en del mere end alene tilpasse driveren til luftens impedans.

Får man mere dynamik i en enhed med en følsomhed på 93 db end med en på 90 db med samme forstærker på ?


Ja, Jan.... hornets evne til at øge lydtrykket sker ..... gennem hornets impedanstilpasning til luftens impedans. Som du selvfølgelig også ved har forskellige hornkonstruktioner med den samme driver forskellig følsomhed alt efter hornets udformning. Hvor effektiv og præcis tilpasningen sker. Forskellig følsomhed med samme tilførte effekt.

Nej, Jan … spiller du med 93dB lydstyrke på 93dB enheden og med 90dB lydstyrke på 90dB enheden med den samme forstærker har du ingen dynamikreserver. Men spiller du med 90dB lydstyrke på 93dB enheden har du opnået 3dB mere headroom da du kun bruger den halve effekt.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Gekkofinger » fre okt 19, 2018 11:21

Er helt med på, at det ikke drejer sig om at spille højere. Måske noget med dynamik og hurtighed i kombi med lette membraner og effektivitet? En "livlig" gengivelse. Jeg ved godt at JBL kan spille musik, hvis man ellers er til deres sound. Mine preferencer ligger nok andet steds. Nu har jeg osse et lille lytterum og har ikke brug for så meget power.
Mit indtryk er, at rigtig mange udmærkede højtalere ligger på de 87-89dB og gør det godt her. Mere effektiv systemer er ofte ret store fysisk, og mega grimme, fysikken bestemmer her. Altså hvis man vil have det hele med. Så er man også langt fra en "punkformet kilde" så for mig i mange sammenhænge er det optimale for mig. At højtaleren forsvinder i lydbilledet. Om man så opnår det ved højeffektive eller mindre effektive systemer er ved ligegyldigt. Eller har I input omkring hvad det gør det bedst her?
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Twist » fre okt 19, 2018 12:33

Når jeg tænker på mine gamle Da Capo´er med en følsomhed på 82 db, og selv om følsomheden blev øget til 85 db med nye bånd, så er der langt til de 105 db, som man kan se på de Klipschorn, som der findes reference til i tråden.

Nej jeg har svært ved, at forstå at et gain på 15-20 db i dynamik virkelig skulle være nødvendigt mht. forstærkereffekt. Ikke at det ikke kan have fordele, men det er en anden sag.

Og det udelukker jo også både hovedparten af højttaler og forstærker kombinationer, for de færreste råder vel over 15-20 db ekstra i bagagen når de rigtigt giver den gas.
Twist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man maj 09, 2016 18:54

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf mson » fre okt 19, 2018 12:46

Kaj. skrev:... Og senest for godt tre år siden oplevelsen med resultatet af konstruktionen af “The Sledgehammer” subwooferen med to RCF LF18X401 18 tommer enheder med en følsomhed på 98 dB i isobarisk konfiguration. De store membraners markante evne til at “tage favntag med luften” - omsætte forstærkerens energi til akustisk energi - var i tekniske termer “impedanstilpasning til luftens impedans” ...

Et historisk eksempel på hornladning af højttalerenheder som tilpasning til luftens impedans er Klipsch-hornet. Til placering i et hjørne i lytterummet. Med rummets vægge som fortsættelsen og supplerende kobling til luften i rummet. Højttaleren med en kobling til luften og deraf resulterende effektivitet på 105dB ved 1W, som fik Poul W. Klipsch til at efterlyse verdens bedste 1W forstærker.
Klipschorn-Lifestyle-N.jpg


@Kaj. --

Kan huske jeg har læst om din 18" isobarisk-ladede sub - heftige sager, og vel yderst tilfredsstillende bas den kunne levere? Bruges den ikke længere i dit setup?

Jeg har netop selv initieret et nyt DIY horn sub projekt, der skal afløse min enlige SVS. Der bliver bygget 2 subs af det såkaldte Tapped Horn princip hvor enhedens bagside sidder i horn mundingen, og lyden fra bagsiden er så synkroniseret med det lydtryk der kommer fra forsiden af membranen, der har været i tur igennem en hornladning. Det er en snedig opfindelse fra Tom Danley's hoved og hænder (og angiveligt en langhåret affære, at udvikle), og hornene jeg får bygget er kraftigt inspireret af Danley's egen TH-50 tapped horn. Bestykningen er en 15" B&C 15TBX100 pr. horn, og hornet er afstemt til 22Hz. Følsomheden er ca. 97dB, og kunne sagtens ha' været højere med dette princip, men det ville så være på bekostning af ekstension. De optager godt en halv kubikmeter pr. snude, så ingenlunde små knaldhatte. Forstærkeren til at drive disse to bæster er en nyligt brugt-købt Crown Macro-Tech 1200 (som venter en blæser modifikation), og inden for nogle uger kommer en Xilica DSP også i hus. Det bliver spændende, at implementere, og en smule intimiderende ved tanken..

Ja, at tænke sig Klipschhorn nu i sit grunddesign har været uforandret i over 70 år er imponerende - de sælges jo stadig!
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf mson » fre okt 19, 2018 14:04

Twist skrev:Selv om den ideelle højttaler magter det fulde dynamikområde, som lyd kan antage i virkeligheden dvs. at den kan skabe et lydtryk til smertegrænsen, så er der vel mange ufortalte ting om dynamik, da man samtidig vil stille krav til hurtighed og timing. Nogle vil måske også tale om detaljeringsgrad eller mikrodynamik

Jeg husker, at nogle forstærker producenter for år tilbage gik op i værdier for slew rate.

Hurtighed spiller jo også en rolle for højtaler enheder. Både svingspole og membran vejer noget. Så en enhed skal kunne starte og stoppe ud af det blå og udsættes sikkert for accelerationer på mange G, hvilket står lidt i modsætningsforhold til, at enheden alene pga. af dens masse er i besiddelse af en hvis inerti.

Og samtidig vil man vel gerne at enheden virker rimeligt vis som et stempel der sætter luften i bevægelse uden opbrydninger og med en vis indre dæmpning. Og det er jo også en af grundene til, at nogle High end fabrikanter af højttalere tyer til brug af enheder af eksotiske materialer.

Der gælder altså en række andre hensyn end alene hensynet alene til effektivitet.

Ikke at der ikke er skabt effektive højttalere, men ellers kan man jo ty til en form for akustisk forstærkning som det ses i horn, hvis lydtryk er et væsentligt parameter, som man går efter

Noget helt andet er vi er nogle stykker der bor i socialt boligbyggeri, og at det helt sikkert øjeblikkeligt ville medføre naboklager, hvis man som demo sætter en optagelse af en Jetturbine der bliver startet op ved realistisk niveau.

Bor man i hus har man mere frie hænder, selv om jeg vil forholde mig lidt skeptisk over nødvendigheden af et SPL lydtryk på langt over 100 Db for realistisk lytning - eller skulle man måske sige kvalitetslytning, da lydtryk naturligvis et eller andet sted også er en vinkel på realisme.

I praksis må de fleste af os dog gå lidt på kompromis med dette parameter


@Twist --

I mit tidligere indlæg, som jeg tænker du reagerer på, efterlyser jeg en tilstræbelse af realistisk dynamikformåen (ikke at ligestille med max. kontinuerlig lydtryks-formåen, heraf "dynamik" forstået som (uindskrænket) spændvidde mellem højeste og laveste SPL), ikke som en enkeltstående faktor, men i tilgift til flere væsentlige parametre ved reproduktion af lyd (ikke at jeg her nødvendigvis er enig mht. hvilke andre parametre der er særligt vigtige). At stå med hovedet bag en F-16 motor m. fuld efterbrænder er indlysende nok ikke målet i sig selv at kunne reproducere (come on, vi taler overvejende musik her), men derimod, igen, at have relativt ubesværet/uindskrænket tilgang både dynamisk og frekvensmæssigt. Og vi kan sagtens blive enige om, at god transientgengivelse (vel det mange typisk misfortolker som "hastighed") er en meget vigtig parameter at efterstræbe - noget jeg også mener netop horn mestrer godt.

Mht. hvor højt der er brug for, så er det ud fra en evt. realisme-søgen med live akustisk musik som reference dikteret af forholdene her, men dermed ikke sagt men hele tiden skal afspille ved disse niveauer (hvor live-dynamikken i øvrigt er udpræget, dvs. forskellen mellem højt og lavere niveau, noget der så desværre ofte udvaskes ved indspilninger). At der tillige kan være hensyn til naboer/husdyr er selvfølgelig noget man kan blive nødt til, at forholde sig til.

Men, hvad er benchmarket? Hvis man i udgangspunktet lader WAF, nabo-forhold, designkrav og andre restriktioner komme ind i billedet (og jeg medtænker her faktisk ikke økonomien i synderlig grad) som styrende faktorer (og fred være med det), så er det også det man må være villig til at erkende, er potentielt begrænsende faktorer ved lyden (som man kunne sige: "Can't deny them physics"). Det skal så bare ikke betyde, at fordi andre prøver at gå linen lidt længere ud på disse områder er det nødvendigvis lig med ønsket om Apollo V raket-lyd i baghaven. Målet er såmænd bare at lette nogle restriktioner - ikke at få en akustisk koncert til at lyde som (eller ved samme niveau som) en tidligere The Who koncert med (angivelige) 140-150dB i nærheden af scenen.
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf mson » fre okt 19, 2018 14:13

LASSENCAD skrev:

For dælen da mson Har du foto af det...
(som venter en blæser modifikation) Hvem laver det for dig ?


@LASSENCAD --

Tak for interessen. Pt. har jeg kun løsdele, dvs. de 2 B&C enheder og Crown forstærkeren, og dem vil jeg gerne tage billeder af, men tænker det passer bedre til en dedikeret tråd senere. Xilica DSP'en kommer i hus indenfor en måneds tid, hvor jeg også håber, at horn kabinetterne er bygget færdige.

Hornene bygges af en snedker jeg kender godt, og selve designet af disse tapped horns er udviklet af en amerikaner der bl.a. huserer på AVS Forum.

Blæser modifikationen? En ven af mig er tidligere radiomekaniker, og har måske nogle fif til hvad vi kan gøre. Angiveligt snurrer de Crown blæsere som en helikopter i stuen..
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf nilsvalla » fre okt 19, 2018 15:34

Jandk. spørger,
Får man mere dynamik i en enhed med en følsomhed på 93 db end med en på 90 db med samme forstærker på ?[/quote]


Nej.
Dynamik handler om forskellen på højt og lavt (amp).
(men det vidste du sikkert godt  :D ).
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Forstærkere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.