Raskolnikov skrev:Jeg godt nok også tit uenige med What Hi Fi. De har en helt speciel lyd som de alle kan lide.
MV skrev:Anmeldelser kan være fine at gå ud fra, men jeg mener ikke de er meget værd, hvis ikke man kender opsætningen og i det mindste rummets størrelse. Jeg er enig med close_enough i, at kombinationen mellem enhederne er særdeles vigtig. Ultimativt mener jeg nok, at en test kun er aktuel på det givne system og i det givne rum og på det givne lysnet.
Jeg synes ikke længere selv, jeg kan udtale mig ultimativt om produkter eller dømme dem. Anmeldelser er ens egne, begrænsede, erfaringer med et givent produkt, og kan være en rettesnor for folk, der måske har den samme musiksmag som anmelderen og et setup, som nogenlunde ligner det.
virious skrev:Jeg synes, at What Hifi meget ofte har været smaskforelskede i produkter, der er britiske, selvom at det måske ikke helt har været fortjent. Egentlig er det rart at se, at de britiske mærker også kan få et lille hak i tuden.
Mr.Avantgarde skrev:MV skrev:Anmeldelser kan være fine at gå ud fra, men jeg mener ikke de er meget værd, hvis ikke man kender opsætningen og i det mindste rummets størrelse. Jeg er enig med close_enough i, at kombinationen mellem enhederne er særdeles vigtig. Ultimativt mener jeg nok, at en test kun er aktuel på det givne system og i det givne rum og på det givne lysnet.
Jeg synes ikke længere selv, jeg kan udtale mig ultimativt om produkter eller dømme dem. Anmeldelser er ens egne, begrænsede, erfaringer med et givent produkt, og kan være en rettesnor for folk, der måske har den samme musiksmag som anmelderen og et setup, som nogenlunde ligner det.
Fint nok at du ikke mener dig i stand til at udtale dig ultimativt om produkters egenlyd. Det mener jeg så så afgjort er muligt om man er trænet herud i.
I har begge ret i, at kombinationen af udstyr er vigtigt for den samlede lyd. Det er derfor vi er mange, der taler om synergieffekter. Det er en mulighed at opnå denne, men det kræver noget blod, sved og sågar tårer, men lige pludselig kan den være der.
Lad os lige ridse en anmelders opgave op: han skal have stor erfaring med lydkvalitet, være i stand til at agere relativt objektivt, kunne mønstre en indsigt i, at forskellige mennesker ønsker forskellig typer lyd, være ubestikkelig og uafhængig af producent og importørinteresser, besidde udstyr(referenceudstyr), der i videst mulige omfang er neutralt og ikke begrænsende for testemnet, således at testemnets potentiale bliver fuldt belyst samt besidde et godt lytterum med ordnede strømforhold.
Er disse tilstede skulle det bestemt være muligt at foretage kvalitets-anmeldelser.
Hvad angår de 4 stjerner til den nye Apollo-R så er det klart, at det ikke ligefrem er nogen god test, når man ihukommer hvordan den tidl. model blæste al konkurrence væk i sin klasse.
Og så vil jeg gerne understrege, at selvom jeg er enige med jer i, at sammensætning og synergi ml. produkter er vigtig, så ændrer det ikke på, at potentialet for de mere middelmådige produkter er og bliver middelmådigt. Og dermed til syvende og sidst en bremseklods i forhold til det højeste opnåelige niveau.
Det er disse mere objektive kriterier den dygtige anmelder gerne skulle bidrage med. Men jeg medgiver at det halter gevaldigt.
Mr.Avantgarde skrev:virious skrev:Jeg synes, at What Hifi meget ofte har været smaskforelskede i produkter, der er britiske, selvom at det måske ikke helt har været fortjent. Egentlig er det rart at se, at de britiske mærker også kan få et lille hak i tuden.
Der er også jf. min vurdering en tendens til, at de respektive landes anmeldere favoriserer nationale produkter.
Foruden England, så mener jeg at se det samme i i hvert fald Tyskland og Norge. Det skete vel også i Danmark, da vi havde skrevne magasiner. Prøv blot at kigge på testemnerne dengang. Der var forholdsvis mange danske. Og tilmed danske med rigtig god vurdering.
MV skrev:Mr.Avantgarde skrev:MV skrev:Anmeldelser kan være fine at gå ud fra, men jeg mener ikke de er meget værd, hvis ikke man kender opsætningen og i det mindste rummets størrelse. Jeg er enig med close_enough i, at kombinationen mellem enhederne er særdeles vigtig. Ultimativt mener jeg nok, at en test kun er aktuel på det givne system og i det givne rum og på det givne lysnet.
Jeg synes ikke længere selv, jeg kan udtale mig ultimativt om produkter eller dømme dem. Anmeldelser er ens egne, begrænsede, erfaringer med et givent produkt, og kan være en rettesnor for folk, der måske har den samme musiksmag som anmelderen og et setup, som nogenlunde ligner det.
Fint nok at du ikke mener dig i stand til at udtale dig ultimativt om produkters egenlyd. Det mener jeg så så afgjort er muligt om man er trænet herud i.
I har begge ret i, at kombinationen af udstyr er vigtigt for den samlede lyd. Det er derfor vi er mange, der taler om synergieffekter. Det er en mulighed at opnå denne, men det kræver noget blod, sved og sågar tårer, men lige pludselig kan den være der.
Lad os lige ridse en anmelders opgave op: han skal have stor erfaring med lydkvalitet, være i stand til at agere relativt objektivt, kunne mønstre en indsigt i, at forskellige mennesker ønsker forskellig typer lyd, være ubestikkelig og uafhængig af producent og importørinteresser, besidde udstyr(referenceudstyr), der i videst mulige omfang er neutralt og ikke begrænsende for testemnet, således at testemnets potentiale bliver fuldt belyst samt besidde et godt lytterum med ordnede strømforhold.
Er disse tilstede skulle det bestemt være muligt at foretage kvalitets-anmeldelser.
Hvad angår de 4 stjerner til den nye Apollo-R så er det klart, at det ikke ligefrem er nogen god test, når man ihukommer hvordan den tidl. model blæste al konkurrence væk i sin klasse.
Og så vil jeg gerne understrege, at selvom jeg er enige med jer i, at sammensætning og synergi ml. produkter er vigtig, så ændrer det ikke på, at potentialet for de mere middelmådige produkter er og bliver middelmådigt. Og dermed til syvende og sidst en bremseklods i forhold til det højeste opnåelige niveau.
Det er disse mere objektive kriterier den dygtige anmelder gerne skulle bidrage med. Men jeg medgiver at det halter gevaldigt.
[quote-"MV"]
Jeg forstår det og kan sagtens forholde mig til det. Men problemet, når man har opnået en vis erfaring, ligger lidt samme sted. Den kompetence, man mener, man har opnået, kan tit være en hæmsko. Man tenderer til at putte ting uforholdsmæssigt meget i kasser og falder i den fælde, der hedder, at man mener at have nok erfaring til at vurdere en enhed i andre setups uden direkte at have hørt dem. I sidste ende er det bare gætterier, for en enhed kan altid overraske i en anden situationen. Der er så mange faktorer, der afgører den samlede lydkvalitet, at man slet ikke kan sjusse sig til den absolutte lydkvalitet logisk. Som mennesker ved vi bare ikke alt, og vi kan ligeså godt indrømme det.
MV skrev:Jeg er efterhånden blevet tilhænger af bare at lytte ganske kort, 10-20 sekunder, hvis jeg skal høre forskel. Mere er sådan set ikke nødvendigt, hvis man skal høre om det er bedre eller værre generelt. I sidste ende fortæller det mere om musikken, end hvis man analyserer den og splitter den fra hinanden i timevis i træk. Det er jo harmonien og sammenhængen i musikken, der gør det til musik i sidste ende.
MV skrev:Meget "high end" udstyr er ganske svært at kombinere sammen, så derfor mener jeg faktisk, at meget udstyr fra mellemklassen tit kan give en mere harmonisk og muskalsk lyd, netop fordi det er nemmere at kombinere til at få en god synergi. Måske fordi det ikke er så afslørende. Klart at bedre komponenter vil utimativt give bedre musikkvalitet, men vejen dertil kan være længere og mere utilfredsstillende.
dreamz skrev:Kloge ord, MV. Men i hifi-diskussioner møder man tit det argument, at det ikke handler om smag, men om, at et anlæg skal gengive så korrekt som muligt, hvad enten det så kaldes high fidelity, transparens eller noget helt tredje. Og det er vel tit sådan, at et anlæg, der er god til en slags musik, klarer en anden dårligere - og vice versa; f.x kan små standerhøjttalere gengive en nærhed og rumfornemmelse, som kummefryser store højttalere kan have svært ved; men når det gælder hårdtslående rockmusik, kommer små skotøjsæsker ofte til kort.
Jeg er også helt enig i, at meget af det såkaldte high end udstyr kan være svært at sammensætte, og at man derfor kan høre setups i prisklassen over 100.000 kroner, som alligevel ikke lyder bedre end et mainstream-agtigt midfi-anlæg.
Under alle omstændigheder er den traditionelle cd-spille ved vejs ende. Flere og flere får lagt musikken ind på harddiske/nas, og streamer til en DAC - evt. suppleret med en multiafspiller til musik og film. CD-afspilleren er med andre ord at sammenligne med telefaxen
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst