The real culprits responsible for modern recordings sounding so bad have been the record labels and their attempts to pander to mobile/earbud users, and in a minority of cases, the artists themselves (see Metallica and The Red Hot Chili Peppers).
Recently the professional audio community has stated the days of crushed, dynamically void recordings are waning. Through the efforts of individuals such as the British mastering engineer Ian Shepherd and his Dynamic Range Day movement, as well as bold statements from high-profile mastering engineers such as Bob Katz, the recording industry claims it is moving to put the “loudness wars” in the rearview mirror.
Maybe there is some truth to this claim. With new resources and the guidance of the newly passed Commercial Advertisement Loudness Mitigation (CALM) Act the music industry will take a new approach to music production.
More conclusively however, Shepherd’s diligence appears to be paying off. His Dynamic Range Day is growing. With sponsors as diverse as TC Electronic, Bowers & Wilkins (B&W), Solid State Logic (SSL), NAD, Harrison Consoles and Fluid Mastering, an increasing cross section of consumer electronics and pro audio companies are getting behind this initiative.
Ultimately Shepherd’s goal is to have recorded music achieve dynamic range ratings of DR10 on the TT Dynamic Range Meter.
RAMMA skrev:Her er Bob Katz med et bud på den udvikling der har været i digital og hvordan fremtiden måske vil se ud, han er en af de helt store producere i musikbranchen så han ved hvad han taler om
http://youtu.be/u9Fb3rWNWDA
RAMMA skrev:Her er en mere der går ind og kigger nærmere på hvad de gør ved musikken
der er nogen virkelig slemme eksempler på hvordan man kan ødelægge god musik
http://youtu.be/IE4wVwoFdYg
Mr.Avantgarde skrev:RAMMA skrev:Her er en mere der går ind og kigger nærmere på hvad de gør ved musikken
der er nogen virkelig slemme eksempler på hvordan man kan ødelægge god musik
http://youtu.be/IE4wVwoFdYg
Det er som om at al den akkumulerede viden om indspilningsteknik mere eller mindre er kaastet væk
thor1 skrev:Ramma har ret i at optagelsen teknikken er god med hensyn til hi-fi, men ikke at lyden som sådan er god (hvis han mener det?), den lyder gammel, lidt som gammel film, er lettere overstyret og forvrænget og uden nogen realistisk og præcis bund.
Hvad angår selve lydens troværdighed/fidelity er der trods alt sket positive ting på de plus 50 år.
Men det gælder desværre kun inden for klassisk hvor man ikke har for vane at manipulerer instrumenter og lyd nærmest til ukendelighed som i pop og rock.
RAMMA skrev:thor1 skrev:Ramma har ret i at optagelsen teknikken er god med hensyn til hi-fi, men ikke at lyden som sådan er god (hvis han mener det?), den lyder gammel, lidt som gammel film, er lettere overstyret og forvrænget og uden nogen realistisk og præcis bund.
Hvad angår selve lydens troværdighed/fidelity er der trods alt sket positive ting på de plus 50 år.
Men det gælder desværre kun inden for klassisk hvor man ikke har for vane at manipulerer instrumenter og lyd nærmest til ukendelighed som i pop og rock.
Jeg har da en gammel Elvis plade der lyder som du beskriver
Men de 2 ovenviste Sacd og Cdsamling(her er 5 af cderne som lyder gamle i optagelsen) lyder alt andet end gammel og romantisk.
Nu ved jeg ikke lige hvilke cdplader du har hørt som har gammel lyd, men de findes helt sikkert, specielt fra Emi kataloget
gnist skrev:Her forklarer Ian Shepherd at DR målinger på LP ikke kan bruges, at de er misvisende og viser for høje værdier, med baggrund i optagelser han selv har stået for
https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8
thor1 skrev:gnist skrev:Her forklarer Ian Shepherd at DR målinger på LP ikke kan bruges, at de er misvisende og viser for høje værdier, med baggrund i optagelser han selv har stået for
https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8
Fint nok så fik jeg svar på den tvivl jeg stillede her http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=123321&sid=79fef0f932c75e84d02a66d8e95633c2#p123321 om hvor forskellen faktisk opstår, den opstår altså sandsynligvis et sted efter den digitale master, ved skæring, trykning, pickup, RiAA , rip.
En vinyl master kan dog ikke være eksakt den samme som digital master da bassen ligges sammen under en hvis frekvens.
Jeg mener ikke at man kan sige at DR meteret viser forkert det er jo tydeligt at vinyl må have en højre DR værdi, men det er "dynamik" som vinyl kæden selv har lagt på det oprindelige signal, DR meteret måler korrekt.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst