Peter Steffensen skrev:Den artikel der henvises til omtaler udelukkende rock-skiver. Det er sandsynligt, at der kan have udviklet sig et lydideal inden for denne genre, som gør kompression til et stilistisk "must have".
Men det er alt for generaliserende at mene, at problemet med komprimering florerer på samme måde indenfor andre musikgenrer.
Dertil kommer, at remastering af jazz og klassisk ofte sender en 24 bit eller DSD udgave på markedet, hvor mulighederne for mere dynamik og bedre lyd er udnyttet.
Så pas på med at blæse et problem indenfor een musikgenre op til et universelt problem.
Spencer skrev:Der var tidligere en analogi til fotografering, her i denne tråd - tror jeg...?!
Jeg synes den var god, fordi den tog udgangspunkt i, at kende begrænsningerne i det udstyr man bruger, til at gemme begivenheden med, for herefter at genskabe den, på bedste vis, i post processing.
Der er dog en hage ved den metode, hvis man hører til den persontype, som flueknepper det optagne materiale til døde, inden man mener man er "færdig".
Her kan det måske være godt, at være et team af lydfolk, som vurderer hvornår post processing er løbet til ende, så man ikke skruer videre på knapperne, og ender med at ødelægge det.
En metode, til at få mere ud af "sterilt" materiale, når det skal formidles i hifisammenhænge, kan være at vælge en forstærker, hvor egenstøjen akkurat er hørbar, som en let (analog!), men ikke generende reference, der fortæller øret og hjernen, hvor højt man har skruet anlægget op, og hvor de svage niveauer forventes at være.
Går man tilbage til analogien til foto, så er der en del fotografer, der slutter med at tillægge deres foto en smule kunstigt grain, i præcis den udformning, der minder om gammeldags film grain.
Jeg kan personligt godt lide denne tilgang, og mener at post processing i foto er mindst det halve af det, at tage fotos.
Altså såfremt man ikke bruger udstyr, der allerede har alt hvad hjertet begærer af indstillinger, og man er tilfred med de filer, der kommer, lige ud af boksen.
Det var vist metoden, med at overeksponere, som tidligere var analogien i denne tråd, for at kompensere for den sparsomme dynamik, et digitalt kamera besidder. ETTR - for de, der vil vide mere om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposing_to_the_right
http://www.youtube.com/watch?v=2vtxG6lcb0g
Kender man begrænsningerne i udstyret, og hvordan man får mest ud af det, så bliver resultatet nok ikke så ringe endda, med "digitalt".
Jeg mener dette gælder både indenfor lyd og billede.
RAMMA skrev:
Hej Spencer
Vi kender dine holdninger til analog efterhånden
Du har vist tilgode af høre lidt fra "The Golden Age " på lp, du bliver måske overrasket over hvor naturligt nogle af disse kan lyde
Her er den periode jeg mener, har du hørt nogen af dem ?
http://u536833.mono.net/golden-age-vinyl
Spencer skrev:RAMMA skrev:
Hej Spencer
Vi kender dine holdninger til analog efterhånden
Du har vist tilgode af høre lidt fra "The Golden Age " på lp, du bliver måske overrasket over hvor naturligt nogle af disse kan lyde
Her er den periode jeg mener, har du hørt nogen af dem ?
http://u536833.mono.net/golden-age-vinyl
Mine holdninger til analog vs. digital, kan vel koges ned til, at sidder der kompetente folk bag produktionsleddet, samt i den ende hvor det skal formidles, så kan begge formater være fremragende.
Jeg er stor fortaler for, at kende det udstyr og de omgivelser det bruges i.
BÃ¥de i optageleddet og gengiveleddet.
Det er så her korthuset vælter, gang på gang, når hifinødderne skifter udstyret hurtigere, end de kan nå at lære det at kende.
Du kan argumentere nok så meget for, at du kan abstrahere fra knæk og støv, samt pladestøj - men jeg gider ikke høre på støvkorn i pladerillerne.
En let overfladestøj er ikke noget problem for mig.
Der er en vis charme over analoge udgivelser, hvor de yderste numre har god dynamik.
Men jeg får tit lyst til at løfte nålen, når man er nået halvt ind på pladesiden.
Spencer skrev:http://www.forbes.com/sites/afontevecchia/2014/07/24/the-anti-beats-by-dre-master-dynamics-high-quality-design-centric-headphones/
Hvis der er hold i rygterne, og Apple betaler 3 milliarder dollars for et firma, der sælger dårlige hovedtelefoner, hvad mon det så betyder for fremtidens musikudgivelser?
Den lille baggårdssælger af hifi, som håber at vende udviklingen, med sin smittende entusiasme, må nok indse, at vejen bliver hård og lang.
RAMMA skrev:Kompetente folk i produktionsleddet Her står jeg sgu af
Enhver med bare lidt af den oprindelige hørelse tilbage kan høre at det der bliver produceret i disse år er noget regulært makværk tilpasset earbuds og microanlæg, hvis det er kompetence, så er der sgu ikke lyse udsigter for fremtiden i lydgengivelse.
Spencer skrev:RAMMA skrev:Kompetente folk i produktionsleddet Her står jeg sgu af
Enhver med bare lidt af den oprindelige hørelse tilbage kan høre at det der bliver produceret i disse år er noget regulært makværk tilpasset earbuds og microanlæg, hvis det er kompetence, så er der sgu ikke lyse udsigter for fremtiden i lydgengivelse.
Vi har haft hele denne diskussion før, omkring "Loudness War", og denne tråd bringer intet nyt, i den optik.
Hvad er det helt præcist du håber vil ske?
At forbrugeren vil forlange højere lydkvalitet?
Forbrugeren har skiftet sit kamera til det indbyggede i mobiltelefonen, samt hifianlægget til selv samme gadget.
Indse dog, at kampen er totalt tabt.
"Most Popular Cameras in the Flickr Community"
RAMMA skrev:Det har jeg skam accepteret, men det betyder jo ikke at jeg behøver at ride med den nye bølge fordi det anses for at være smart eller in og jeg vil i al ydmyghed have lov til at nyde mine fremragende analoge skatte og tilsvarende på cd/sacd plader uden at det burde være et problem for dem der ynder den masseproducerede baggrundstøj der bliver udgivet nu
Peter Steffensen skrev:I mine ører er det kun eet musiksegment, der er ramt af den sygdom. Du vil næppe opleve tilsvarende adfærd på en festival for jazz eller klassisk
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster