Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvilken Kassebåndopter er den beste der nogle side er lavet

Indlægaf von Auspuff » man okt 22, 2007 11:07

Sjov tråd den her!

Jeg har gennem tiderne ejet enkelte af de nævnte modeller.
Bl.a. Beocord 9000, som i 1983 var noget af det ultimative. Jeg har også ejete en Sony TCK 81 tror jeg den hed, det var også en ganske lækker maskine.
Beocorden lød dog en del bedre.
Optog man på Beocord, var der i forhold til mange andre maskiner faktisk bas med på båndet, ligesom lyden var en del mere finkornet end meget af det andet japsergeil, der var moderne dengang.
Så jeg optog temmeligt mange bånd for vennerne dengang.
Det helt usædvanlige ved spillen var kalibreringscomputeren, der havde hukommelse til 3-4 forskellige båndtyper. Ellers kunne man på få sekunder kalibrere den til det aktuelle bånd. Udstyringsmetrene på den kalibrerede sig også til båndtypen, således at 1 rød lampe betød noget i retning af 3% klirr.
Værdierne for gennemmåling af båndet kunne tilmed udlæses, således at man kunne finde bånd, der ikke lå ekstremt i forhold til maskinens grundjustering. Så vidt jeg husker var det TDK, den grunlæggende var sat op til. Som noget helt unikt, medleveredes et TDM MAR bånd, i metalhus til azimuth kalibrering, og om man ikke på næsten "anti B&Osk vis" medleverede en umagnetisk skruetrækker til formålet. :D
B&O var sørme fremme i skoene dengang, den havde automatisk afmagnetisering af tonehoved real time båndtæller, og den kunde finde et hvilket som helst sted på båndet i real time efter kort tid.
Det var sørme sukkertøj.

Jeg syntes vældig godt om den, både som apparat og som møbel. Smukt design og lydkvalitet blandt de bedste.

SÃ¥ en dag tilsluttede jeg et par rimeligt fornuftige mikrofoner til den. Her kom chokket  :lol:
Den pumpede, stønnede og sovsede ud over alle grænser.
Det fik mig på rette spor ige, Compact casetten egner sig simpelthen ikke til HIFI, derfor er der lavet alle de nødløsninger som Dolby A, B, C, S, HXPro, Actilinniar osv.
Den duede til at optage fra radio og plader, men når der kom ægte dynamik på drengen, så gik den altså kold. Modulationsstøj, som det er helt umuligt at acceptere, er altså virkeligheden for det format.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf r-l-b » man okt 22, 2007 11:37

Modulationsstøj ? hvad er det lige det betyder ?
still vintage after all these years
Brugeravatar
r-l-b
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: man aug 28, 2006 15:19
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf niklasthedolphin » man okt 22, 2007 11:46

von Auspuff skrev:Sjov tråd den her!

Jeg har gennem tiderne ejet enkelte af de nævnte modeller.
Bl.a. Beocord 9000, som i 1983 var noget af det ultimative. Jeg har også ejete en Sony TCK 81 tror jeg den hed, det var også en ganske lækker maskine.
Beocorden lød dog en del bedre.
Optog man på Beocord, var der i forhold til mange andre maskiner faktisk bas med på båndet, ligesom lyden var en del mere finkornet end meget af det andet japsergeil, der var moderne dengang.
Så jeg optog temmeligt mange bånd for vennerne dengang.
Det helt usædvanlige ved spillen var kalibreringscomputeren, der havde hukommelse til 3-4 forskellige båndtyper. Ellers kunne man på få sekunder kalibrere den til det aktuelle bånd. Udstyringsmetrene på den kalibrerede sig også til båndtypen, således at 1 rød lampe betød noget i retning af 3% klirr.
Værdierne for gennemmåling af båndet kunne tilmed udlæses, således at man kunne finde bånd, der ikke lå ekstremt i forhold til maskinens grundjustering. Så vidt jeg husker var det TDK, den grunlæggende var sat op til. Som noget helt unikt, medleveredes et TDM MAR bånd, i metalhus til azimuth kalibrering, og om man ikke på næsten "anti B&Osk vis" medleverede en umagnetisk skruetrækker til formålet. :D
B&O var sørme fremme i skoene dengang, den havde automatisk afmagnetisering af tonehoved real time båndtæller, og den kunde finde et hvilket som helst sted på båndet i real time efter kort tid.
Det var sørme sukkertøj.

Jeg syntes vældig godt om den, både som apparat og som møbel. Smukt design og lydkvalitet blandt de bedste.

SÃ¥ en dag tilsluttede jeg et par rimeligt fornuftige mikrofoner til den. Her kom chokket  :lol:
Den pumpede, stønnede og sovsede ud over alle grænser.
Det fik mig på rette spor ige, Compact casetten egner sig simpelthen ikke til HIFI, derfor er der lavet alle de nødløsninger som Dolby A, B, C, S, HXPro, Actilinniar osv.
Den duede til at optage fra radio og plader, men når der kom ægte dynamik på drengen, så gik den altså kold. Modulationsstøj, som det er helt umuligt at acceptere, er altså virkeligheden for det format.


Dolby A blev aldrig brugt på konsummasakiner.
Actilinear er ikke støjreduktion.
Det var et Tandberg patent som blev brugt i forbindelse med dynamisk equalization (variabel formagnetisering af båndet afhængig af den aktuelle information der skulle optages)
DBX og MPX var derimod blandt flere andre forsøg på at lave støjreduktion.
Støjreduktionen havde størst effekt på bånd af ringe kvalitet.
På bånd af god kvalitet mener jeg at man kan få resultater uden støjreduktion som er bedre end med støjreduktion.

Dynamik er ikke det enester parameter som er bestemmende for hvor god lyd man kan opnå med et medie.
Mange af de parametre som jeg mener er væsentlige for den gode lyd er ikke målbare.
Hvordan skal man måle naturligheden i klangen, rumformidlingen, attack, præcision, velopløst og mange andre af de parametre som jeg synes gør de analoge spole- og gode kassettebåndafspillere de digitale medier overlegne.

Jeg tror nu også at lige når det kommer til mikrofonindgangene så fandtes/findes der kassettebåndoptagere og i særdeleshed spolebåndoptagere som gjorde et bedre job end hvad B&O kunne fremvise.
Hvis man er bare lidt seriøs i sin brug af mikrofoner så benytter man en seperat mikrofonforstærker med fantompower til en god studiemikrofon og sender signalet videre fra mikrofonforforstærkeren til en linieindgang.

Den B&O var ganske givet en glimrende maskine   -   mÃ¥ske noget af det ypperste lettilgængelige til at optage fra andre kilder og afspille med.
Hvorvidt den var vel bygget vil jeg ikke gå i detaljer med.
Men der fandtes maskiner der var bedre end den.

Kassettebåndoptagere, af god kvalitet, er ligeså berettigede i HiFi sammenhæng, om ikke mere, som enhver digital lydkilde.
Lydkvaliteten er god på de gode kassettebåndoptagere men der er ingen tvivl om at brugervenligheden er langt større for de digitale formater, hvilket nok har været den væsenligste årsag til fortrængningen af de analoge optagere.

Men heldigvis kan man tydeligt spore på brugtmarkedet at båndoptagere generelt er ved at få en vældig rennaissance.


"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Re: Hvilken Kassebåndopter er den beste der nogle side er la

Indlægaf Thulemanden » søn mar 01, 2009 11:58

Tag skrev:Hvilken Kassebåndoptager er den bedste, der nogen sinde er lavet, og hvorfor synes I at den er det.

.



Den spillede fantastisk klart og præcist.

Senere måtte jeg skifte den ud med RX-202e, som er nyere, men ikke virker bedre.

Thulemanden
Nyt medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør feb 28, 2009 19:38

Foregående

Tilbage til Analoge kilder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.