Sjov tråd den her!
Jeg har gennem tiderne ejet enkelte af de nævnte modeller.
Bl.a. Beocord 9000, som i 1983 var noget af det ultimative. Jeg har også ejete en Sony TCK 81 tror jeg den hed, det var også en ganske lækker maskine.
Beocorden lød dog en del bedre.
Optog man på Beocord, var der i forhold til mange andre maskiner faktisk bas med på båndet, ligesom lyden var en del mere finkornet end meget af det andet japsergeil, der var moderne dengang.
Så jeg optog temmeligt mange bånd for vennerne dengang.
Det helt usædvanlige ved spillen var kalibreringscomputeren, der havde hukommelse til 3-4 forskellige båndtyper. Ellers kunne man på få sekunder kalibrere den til det aktuelle bånd. Udstyringsmetrene på den kalibrerede sig også til båndtypen, således at 1 rød lampe betød noget i retning af 3% klirr.
Værdierne for gennemmåling af båndet kunne tilmed udlæses, således at man kunne finde bånd, der ikke lå ekstremt i forhold til maskinens grundjustering. Så vidt jeg husker var det TDK, den grunlæggende var sat op til. Som noget helt unikt, medleveredes et TDM MAR bånd, i metalhus til azimuth kalibrering, og om man ikke på næsten "anti B&Osk vis" medleverede en umagnetisk skruetrækker til formålet.
B&O var sørme fremme i skoene dengang, den havde automatisk afmagnetisering af tonehoved real time båndtæller, og den kunde finde et hvilket som helst sted på båndet i real time efter kort tid.
Det var sørme sukkertøj.
Jeg syntes vældig godt om den, både som apparat og som møbel. Smukt design og lydkvalitet blandt de bedste.
SÃ¥ en dag tilsluttede jeg et par rimeligt fornuftige mikrofoner til den. Her kom chokket
Den pumpede, stønnede og sovsede ud over alle grænser.
Det fik mig på rette spor ige, Compact casetten egner sig simpelthen ikke til HIFI, derfor er der lavet alle de nødløsninger som Dolby A, B, C, S, HXPro, Actilinniar osv.
Den duede til at optage fra radio og plader, men når der kom ægte dynamik på drengen, så gik den altså kold. Modulationsstøj, som det er helt umuligt at acceptere, er altså virkeligheden for det format.