ulrikmm skrev:Kæden hopper vist af for Soundsmith.
LP plader indspilles med RIAA forbetoning. Bas udsvingene gøres mindre, til en vis knækfrekvens, og diskant udsving gøre større over en anden knækfrekvens. Prøv fx. at sætte en MM pickup til en linjeindgang, og hør hvordan det lyder (ud over støjen pga. det lave inputniveau).
Hvordan pokker en strain gauge pickup skal kunne "vide" hvor meget RIAA korrektion der skal til, ved visse menneskeskabte knækfrekvenser, går over al forstand.
Er vi tilbage til 50 og 60ernes krystalpickupper (Piezokrystaller)????
Det kan ikke undre, hvis der skal visse justeringer til for at få lyden til at blive balanceret. Og skulle det være et sundhedstegn?
Bevensee skrev:
I øvrigt blev den demonstreret på highend messen. Jeg var ikke imponeret, men jeg er heller ikke sikker på det lykkedes dem at få den sat ordentligt op. Der skulle ihvertfald skrues voldsomt op på deres forstærker før den sagde noget. Lyden oplevede jeg som værende noget tyndbenet, og med alt for moget fokus på top og bund. Men som sagt: Jeg er usikker på om de egentlig fik det til at fungere efter hensigten.
Bevensee skrev:Der er faktisk meningen med galskaben i Soundsmidths påstande om RIAA korrektion og strain-guages.
Når pladerne arspilles, er det elektrisk signal proportionalt med hastigheden af spole og magnet i forhold til hinanden. Det er en fordi pickuppen fungerer ved induktion. Hvis pladerne skulle skæres således at bas og diskant ville give samme elektriske spænding efter aftastning uden RIAA, så skulle pickuppen bevæge sig frem og tilbage i rillen med samme hastighed i bas og diskant. For at det kan lade sig gøre (pga af den lavere frekvens i bassen), skulle bassignalerne indspilles med voldsomt højere amplitude. For at forhindre dette, bruger vi RIAA korrektion.
I en strain-guage pickup, benyttes et element hvor modtanden er proportional med den lineære forskydning (displacement). Her vil strømmen gennem denne modstand være proportional med rilleudsvinget uafhængigt af nålens hastighed, og dermed uafhængig af frekvens. Derfor er RIAA unødvendig.
I princippet. For man fandt ud af, at hvis man tweakede RIAA kurven, ville man kunne forbedre signal støjforhold efter afspilning. Derfor er RIAA kurven (jeg er lidt usikker pÃ¥ den her pointe, sÃ¥ tag det med et gran salt) faktisk yderleÃgere korrigeret, hvilket Strain-guage pickuppen ikke automatisk "retter op pÃ¥".
I øvrigt blev den demonstreret på highend messen. Jeg var ikke imponeret, men jeg er heller ikke sikker på det lykkedes dem at få den sat ordentligt op. Der skulle ihvertfald skrues voldsomt op på deres forstærker før den sagde noget. Lyden oplevede jeg som værende noget tyndbenet, og med alt for moget fokus på top og bund. Men som sagt: Jeg er usikker på om de egentlig fik det til at fungere efter hensigten.
ulrikmm skrev:Her er et godt link til en tråd hvor netop strain gauge udfordringerne diskuteres. http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=28750&start=405
ulrikmm skrev:ulrikmm skrev:Her er et godt link til en tråd hvor netop strain gauge udfordringerne diskuteres. http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=28750&start=405
Det ser netop ud til at der equalizeres formentlig mekanisk i transduceren, og muligvis også i elektronikken. Er det mon justerskruer, man aner på siden af pickuppen? Det ligner den slags, der sidder på potmetre.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster