Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Magisk Maestrobåndkvalitet - anmeldelse og debatoplæg

Magisk Maestrobåndkvalitet - anmeldelse og debatoplæg

Indlægaf mogens_østjyll » tirs nov 23, 2010 18:42

Magisk Maestrobåndkvalitet.

 

Anmeldelse og debatoplæg.

 

 

En moderne beretning om gode og knap så gode pick upper.

 

 

 

Debatten har allerede raset i nogen tid på nogle af de danske fora og har i årevis kørt i udenlandske ditto : Er MM (MI) i virkeligheden MC overlegen, når det kommer til at reproducere, hvad de sarte sorte skiver egentlig indeholder eller holder anmeldernes darling stadig, når vi for alvor sætter lup på de hårde kvaliteter? Og spiller prisen nogen rolle?

 

Det vil jeg prøve at give mit input til ved at anmelde Clearaudios topklasse MM Maestro. Undervejs skal jeg perspektivere det yderligere ved at inddrage velansete MC pick upper i form af så prominente deltagere som den velanskrevne Ortofon Rondo Bronze og den forbedrede klassiker Denon DL 103 [®-udgaven] samt den legendariske Pickering XSV 3000 MM  pick up (+et par andre via båndoptagelser af pick upperne) og forsøge at veje dem på en hårfin audiophil vægt.

 

 

 

Hvilket spor følger den moderne lyddesigner?

 

 

Kan vi uden videre tage det for givet, at al udvikling er til det bedre eller er der af og til tale om, at man som hårdt prøvet producent  må ty til en række valg og kompromisser, når man lyddesigner sine fremtidige produkter, der så på godt og ondt determinerer udkommet lydmæssigt?

 

Det vil jeg gerne indlede med nogle betragtninger på – baseret på en ret så omfattende erfaring med netop pick uppers lydkarakteristika over tid. I forvejen er det de fleste bekendt, at en enkelt MC pick up, oprindelig designet i 1961 i form af Denon DL 103, har modstået tidens tand umanerligt upåvirket og sælges stadig den dag i store tal verden rundt. Dette har kunnet lade sig gøre simpelthen fordi den oprindelige Denon DL 103 besad ganske uovertrufne (lyd)kvaliteter.

Nu kunne man nok med en vis ret kunnet have tilladt sig at hævde, at en over 50 år gammel konstruktion ikke var tiltænkt nogen rolle i dagens 2010/2011 marked, men sådan skulle det ikke gå.

 

For det har overraskende vist sig, at de bedste aldrene pick upper besidder lydmæssige kvaliteter, der er svære at overgå. Simpelthen fordi de i udgangspunktet har været yderst veldesignede fra begyndelsen af og har tilbudt et lydmix, der ganske enkelt var noget nær perfekt teksturmæssigt om end de dog kan kritiseres alligevel på en lang række parametre med moderne standarder. Intet er jo perfekt.

 

Og dermed kan man sige, at de dog naturligvis kan overgås på forskellig vis, men det er min klare opfattelse, at lyddesignere af i dag i stadig højere og højere grad  søger at designe deres pick upper (hovedsageligt MC pick upper) lydmæssigt efter den idé, at flere (micro)detaljer sælger. Stadig flere MC pick upper, der dukker op, besidder således en voldsom overfokuséren på (micro)detaljerne og følgelig en nedprioritering af sammenhængskraften, magien, ægtheden og naturtroheden – ja hele den naturlige og realismeprægede udklingningsstruktur, evnen til en korrekt balance ml. grund- og overtone på hvert enkelt instrument både for sig og i orkestrets helhed og balancen mellem detaljer og helheden, som den høres ved klassiske koncerter, bliver ikke reproduceret troværdigt af mange af nutidens topklasse MC’ere.

De har så at sige en forkert balance mellem mikrodetaljer og helhed og nogle af dem løser opgaven med  balancen ml. grund – og overtone umanerligt ringe og dermed meget ulig virkeligheden. Man bliver som lytter således nærmest tvungent ind i kunstigt frembragte og forstørrede detaljer , når disse gengivere folder sig ud og man  mister derved hele orkestrets magi, helhed , sammenhængskraft og overtonernes ”forening i rummet” og tvinges ind i en verden af pin point effekter, punktformigheder og kunstigt skabt perspektiv, der ikke findes i nær samme grad ved en live-koncert, hvor det hele fremstår mere diffust  med dens fænomenale iblanding af grund – og overtoner, homogene magi – og ja live følelsen!!!

Jeg har kaldt dette fænomen for ”forstørrelsesglas-effekten” og den effekt breder sig endda i det små ind over lydbilledets horisontale størrelse, der ofte bliver en anelse ”forvrænget” i bredden sammenlignet med at sidde dér på 15 . række i koncertsalen, hvorimod den vertikale størrelse virker i hvert delvist upåvirket heraf jf. mine erfaringer.

 

Dette kan synes som et kontroversielt synspunkt, men det er det ingenlunde.  Man får ved at gå til klassiske koncerter opbygget en klar reference for hvorledes virkelighedens koncert rent faktisk lyder. Og det er den jeg i videst mulige omfang ønsker reproduceret herhjemme – koste hvad det vil.

 

Derfor er synspunktet (og præferencen) fremdeles, at de moderne lyddesignere af pick upper med deres overfokuséren på microdetaljerne i deres nyudviklede pick upper tenderer at ødelægge den helstøbte oplevelseskvalitet, der er i ægte live koncerter ved at tvinge lytteren til en bestemt måde at lytte på, når musik bliver reproduceret . Og tilmed en måde, der bevæger sig stadig længere væk fra en live koncerts måde at ”opføre sig på”.

 

Synspunktet er videre, at der ser ud til at være en alliance mellem de førende anmeldere og producenterne om, at flere og flere detaljer og dermed ”forstørrelses-glas” boostet er vejen frem. Førhen har det ikke været ”god tone” at der var boost i hifi produkter, men det var hovedsageligt direkte knyttet til tonale aspekter.

Nu skal vi have indført en ny type boost, nemlig detalje boostet, der er sværere at detektere  (og forholde sig til)– særligt når man har fulgt en vej [som fremlagt af diverse af de førende anmeldere], der går på at eftersøge stadig flere detaljer – tilsyneladende blot for detaljernes egen skyld. Så ender man jo med at bidrage til et selvopfyldende (lyd)profeti, når man konstant køber disse detalje-MC’ere!

Dette vil jeg gerne stærkt advare imod at vedblive med.

 

Problemet her er, at en live koncert er langt fattigere på disse såkaldte højtprofilerede detaljer, der ved en sådan [live koncert] optræder langt mere ”gemt” væk i helheden eller man kunne sige naturligt indlejret i den musikalske begivenhed. Samtidigt med denne indlejring hører også, at  klassiske live koncerter ikke besidder nogen videre punktformighed eller pin point effekt. I nogle koncertsale endda i temmelig alvorlig grad.

 

Og det er sådan set disse lydkarakteristika, der skal genskabes i reproduceret form i hjemmet.

Der bør således ikke føres kunstig detaljeformidling og overeksponerede pin point effekter til indenfor lydbilledets kontekst. Gøres dette alligevel er det retteligt at betragte som et boost. Et detalje boost. Et detalje boost er lige så forkert  som et tonalt boost. Det ødelægger simpelthen troværdigheden, magien, sammenhængskraften, autenticiteten og naturligheden og fjerner derved reproduktionens kvalitet fra virkelighedens live koncert.

 

Dette er mit udgangspunkt for denne anmeldelse.

 

Og ja. Det skal betragtes som en alvorlig anklage imod adskillige såkaldte klasse MC’ere og deres lyddesign og de førende anmelderes lovprisning af disses kvaliteter. Og et forsøg på at bringe vellydende MM alternativer ind i billedet, der måske i højere grad kan genskabe kvaliteter hinsides detalje boostet og overeksponerede pin point effekter.

 

 

 

Præsentation af Clearaudio Maestro

 

 

 

Clearaudio Maestro koster knap 6000 kr. Efter rabat fik jeg den til en fin pris. Den har reelt været 400 kr. dyrere end Ortofon Rondo Bronze, hvorefter det er rimeligt at konstatere, at de prismæssigt matcher. Ortofon Rondo Bronze er anerkendt som en glimrende MC pick up, der giver endog særdeles god valuta for pengene. Derfor kan det ikke undgås, at netop disse 2 pick upper sammenlignes på kryds og tværs for at vurdere status quo ml. MC og MM i samme prisklasse. Derudover perspektiveres Clearaudio Maestro’s egentlige kvalitet yderligere, da det har vist sig, at Ortofon Rondo Bronze ikke kunne matche Maestro’ens fornemme lydkvalitet.

 

 

 

 

 

Lyden af en koncertsal a la Maestro

 

 

 

Efter en længere proces med tilspilning og trial and error f.sv. a hvilke pladespillere /riaa’er , der kunne præstere det bedste udkomme med de forskellige pick upper, der indgår indirekte i denne anmeldelse, lykkedes det til slut at komme frem til det optimale. Jeg skal ikke trætte læseren med alle disse trials and errors ud over at konstatere, at Maestro ikke opnåede noget videre resultat i de typiske ”MC tonearme”. Når Maestro var monteret i f.eks SME V var afstanden mellem Maestro og Rondo Bronze næsten ubetydelig om end de præsenterede den musikalske begivenhed på hver sin måde. Maestro’s magi og suveræne lydkvalitet er snævert knyttet til at den placeres i en dedikeret ”MM arm”. Skal videre konstatere, at der også er benyttet samme riaa til alle pick upper, der indgår og også forskellige ditto’er. Nedenstående er en vurdering på baggrund  af en enorm trial and error proces, hvor alt forhåndenværende har været i spil.

 

 

Fra første strofe var jeg klar over, at jeg her stod med noget unikt. Noget særligt. Noget hvis lige jeg ikke havde hørt før. Noget, der ville ændre min holdning til tidl. pick uppers kvalitet grundlæggende. Noget som nødvendiggjorde en delvis devaluering af nogle af disse.

Noget, der vil bestyrke det som hardcore kernen omkring den legendariske Raul [Mexikaner, der har startet en verdensomspændende trend knyttet til MM (MI) pick uppers  overlegenhed ift. MC pick upper – dette har særligt været knyttet til NOS pick upper, men også topklasse MM’ere, der kan købes er blevet inddraget] har vidst og ytret omkring MM(MI) pick upper i forhold til MC’ere og som jeg lidt tøvende har tilsluttet mig uden at jeg af den grund har smækket med døren overfor MC pick upper, som jeg fortsat skatter højt for nogle MC pick uppers vedkommende.

 

 

Når man skal beskrive en pick up kan man gå mange veje. Den fremherskende måde er en stringent beskrivelse af hi-fi parametrene og en sluttelig opsummering og perspektivering af disse.

Jeg vil nu starte et helt andet sted, jf. de indledende bemærkninger. Nemlig i koncertsalen og følgelig en vurdering af, om testobjektet på nogen måde afspejler koncertsalen og masterbånd kvaliteten  i en sådan grad, at ligheden er slående og derefter komme med et indspark vedr. hi-fi parametrene, der sammenligner Maestro med en række andre velansete pick upper.

 

Jeg har nævnt, at jeg ønsker en reproduktionskvalitet så nær koncertsalen, som det er muligt. Det er også lig med et fravalg af  detaljeboost og unaturlige pin point effekter og andre fiksfakserier såsom kunstigt stort breddeperspektiv, da dette ikke eksisterer i koncertsalen, men alene i pick upper og hi-fi udstyr i det hele taget. Jeg ønsker detaljeformidlingen indlejret helt naturligt som den, der høres i koncertsalen. Jeg har igennem tiden i øvrigt talt med mange hifi entusiaster, der overfor mig har indrømmet, at deres oplevelse i koncertsalen er præget af klart færre detaljer end derhjemme og en manglende pin point effekt samt ringe perspektiv-fornemmelse ud over koncertsalen. Dette harmonerer fuldstændig med egne oplevelser heraf.

 

Clearaudio Maestro er en pick up , der lige præcis besidder den kvalitet i blandt mange andre. Den lyder af ægte og naturtro koncertsal. Eller masterbånd om man vil. Med den helt rette iblanding og indlejring af detaljerne. Jeg vurderer dog, at pin point effekten i Maestro er mere til stede end i koncertsalen, men der findes stort set ingen seriøs pick up, der ikke ”forbedrer” dette forhold sammenlignet med koncertsalen, men på den anden side er pin point effekten dog tydeligvis ikke så grotesk aftegnet som i mange top MC’ere af i dag og tak for det.

Maestro tilbyder således en helt unik mulighed for et autentisk indblik ind i koncertsalen med yderst få svingærinder. Det gør den fordi den er ekstremt vellykket på alle hifi parametre [under iagttagelse af, at hifi parametre skal efterligne koncertsalens mest muligt] –bortses fra nogle småting, som jeg senere skal komme ind på og fordi dens ´´optræden´´ i sjælden grad er præget af et totalt fravær af boosts og betoninger og et musikalsk ´´udtryk´´, der generelt er meget lig koncertsalens.

 

 

 

 

De ``hårde`` kvaliteter og sammenligninger

 

 

 

Clearaudio Maestro fremstår som før nævnt uden betoninger og detalje boosts og er følgelig yderst korrekt tonalt og autentisk set. Faktisk så korrekt og autentisk, når der bortses fra et personligt ønske om lidt mere tryk og niveau i bassen [særligt på rockmusik], at jeg aldrig før har hørt noget lignende. Den er således så korrekt tonalt set, at alle andre pick upper afsløres nådesløst ved et skifte fra allerførste strofe. Jeg er nødt til at sige : Bravo. Ikke et øje er tørt.

 

Maestro har således fremdeles absolut ingen boost og betoninger i basområdet, der fremstår yderst korrekt aftegnet. Dog savner jeg –som nævnt - af og til  lidt mere tryk i dybbassen. Og subjektivt en smule niveau fyldemæssigt til tider. Det magter Maestro ikke helt, men at jeg efterspørger dette kan i virkeligheden være udtryk for en årelang tilvænning til MC pick upper, der netop er boostet i basområdet på forskellig vis, hvilket jeg afgjort hælder til. Ved klassisk musik, der er min foretrukne test musik ved pick upper, oplevede jeg på ingen måde, at dybbassen manglede noget som helst. Basområdet virkede her yderst velintegreret og proportionalt korrekt afstemt med en imponerende differentiering og sammenhængskraft. Basområdet fremstår med en glimrende stramhed – lige tilpas til klassisk musik.

 

Mellemtoneområdet  er en opvisning i perfektion og korrekthed samt et fuldstændig fravær af betoninger. Helt bogstaveligt. Hele mellemtoneområdet fremstår fuldstændig magisk. Aldrig har jeg hørt noget så fantastisk, autentisk og live-agtigt eller masterbånd-agtigt.. Der er ægte glød og en helt unik og sensationel klarhed og renhed knyttet til hele mellemtoneområdet, som jeg aldrig før har hørt i nogen pick up overhovedet uanset pris. Det er simpelthen den bedste mellemtonegengivelse, jeg nogensinde har hørt i nogen pick up. Punktum. Med andre ord en homogenitet med indlejret magi og timing indenfor mellemtoneområdet af en anden verden. Sådan skal det bare lyde!

 

Kvaliteten af mellemtonen følger med op i diskantområdet og sætter et imponerende punktum for pick uppens tonale kvaliteter. Diskanten er således afbalanceret i sjælden grad og er fri for den ”glimmer-effekt” de allerfleste MC pick upper lider af og under. Dette fænomen gælder også Ortofon Rondo Bronze og den tidligere ellers velanmeldte Audio Technica OC9/10/30 serie, hvoraf jeg har ejet en del Audio Technica OC 30’ere og adskillige andre top MC’ere, jeg har lagt øre til over tid. Selv Linn Troika led under denne effekt. [jeg har båndoptagelser af disse pick upper]. Diskantområdet i Maestro er helt fri af denne ubehagelige og kunstigt frembragte skineffekt, der reelt medfører et tab af realisme, men tilbyder derudover en passende fylde og en opløsning og luftighed, der lige præcis er tilpas, når man skal forsøge at imitere virkeligheden mest mulig troværdigt og autentisk. Altså ingen overdreven luftighed, abnormt klingeri eller overgearet overtonereproduktion via en sådan skineffekt kan findes i Maestro. Og tak for det.

 

Samlet set er pick uppen den mest vellykkede tonalt set, jeg nogensinde har haft til at spille i mine godt 30 år med pladespillere. Intet af det, jeg har hørt og prøvet overgår den på dette vitale parameter. Den tonale sammenhængskraft er således forbilledlig perfekt og homogen i ordets bogstavelige betydning. Og den er så perfekt her, at den nådesløst afslører de andre kombattanters mangler indenfor den tonale sammenhængskraft så let som ingenting.

 

Vi skal dernæst ind på et yderst vigtigt forhold, nemlig området knyttet til transientgengivelse. Her er jeg ejer af et særligt effekttrin, der er blitzschnell reagerende og ingen effektforstærker, jeg har hørt, har nogensinde kunnet matche mit effekttrins hurtighed. I mine øjne og ører er dette område af allerstørste betydning for om musikken kan opleves som autentisk eller ej. Gengives transienter ikke lynhurtigt medfører det pr.def. altid et tab af realisme ligesom små hastighedsskift i musikken ligeledes skal komme prompte, hvis man ønsker maksimal realisme og troværdighed. Dette område skal pick upper naturligvis også bemestre og her er Maestro tæt på perfekt. Ved en nærmere kritisk granskning af pick uppens performance indenfor området fandt jeg dog, at Maestro kun var ganske lidt hurtigere end Ortofon Rondo Bronze [der i sig selv befinder sig på et solidt niveau desangående dette forhold] og jeg mener således, at den her godt kunne være endnu hurtigere – altså endnu hurtigt reagerende. Jeg mener, at Audio Technica OC 30 [baseret på båndoptagelse heraf] var en brøkdel af en promille hurtigere reagerende. Til gengæld besad samme en række andre alvorlige problemer, der i dag ville have diskvalificeret pick uppen. Men det er fortid nu. Her er jeg også nødsaget til at kritisere en anden yndling, nemlig Pickering xsv 3000. Den er også for langsomt reagerende og det trækker ned i den ellers glimrende MM pick up.

Men vi taler altså småting, men noget at kritisere skal jeg jo finde, selv om det i praksis er ubetydeligt. Det er altså forhold der på ingen måde hindrer en oplevelseskvalitet meget lig koncertsalen/masterbåndet. Og Maestro er således så tæt på perfekt, at den samlet set fremstår yderst tilfredsstillende indenfor dette felt.

 

Et andet yderst vigtigt forhold er selvsagt det dynamiske headroom. Og her taler vi reelt om 2 vigtige forhold, nemlig mikro - og makrodynamikken. For at tage det sidste først så har jeg detekteret en næsten perfekt makrodynamik. Jeg mener dog, at det subjektivt kan virke som om pick uppen holder en ganske lille anelse igen primært pga. det manglende tryk i bassen – og det er sådan set også reelt nok: basområdet medgår jo selvsagt til den subjektive oplevelse af makrodynamikken. Når dette er sagt, så er Clearaudio Maestro den mest vellykkede  MM pick up indenfor det makrodynamiske område, jeg nogensinde har lagt øre til. Om den kan matche de indenfor dette område fremragende  Decca pick upper kan jeg ikke afgøre, men det må under alle omstændigheder være ganske tæt på. Abstraherer vi fra det manglende tryk i basområdet og dettes subjektive indvirkning på oplevelsen af det dynamiske headroom, så er det let at konstatere, at Ortofon Rondo Bronze ikke helt kan præstere en makrodynamik på dette niveau og MC konkurrenterne til et sådan niveau skal findes i en højere prisklasse end Bronzen. Denon DL 103 R og Bronzen minder meget om hinanden makrodynamisk set, men Bronzens overgearede og boostede basgengivelse kan få nogle mere uerfarne lyttere til fejlagtigt at tro, at sidstnævnte besidder en større makrodynamik. Dette er dog ikke helt korrekt, når man går det nøje efter. Bronzen snyder på vægten med sin bas, der sammenlignet med mere velopdragne gengivere, rent faktisk får et skær af ”loudness bas” i de dynamiske udladninger og denne effekt er uheldig, dersom vi ønsker en gengivelse tæt på virkelighedens koncerter. Pickering XSV 3000 er en klasse yderligere under dette niveau. Det er den med det mindste makrodynamiske headroom i blandt de vurderede pick upper. Musikken mangler simpelthen den drama-effekt, virkeligheden er så rig på i koncertsalen i udladninger, når Pickeringen forsøger at folde sig ud og det gør den i og for sig ikke overbevisende nok til at jeg er tilfreds. Makrodynamisk er Maestro således bedst alt i alt – uden dog at være perfekt, da jeg har hørt meget dyre MC pick upper med mere makrodynamik end Maestro’en.

 

Betragter vi så den mindst lige så vigtige mikrodynamik, der i en vis grad er forbundet med hurtigheden indenfor lydbilledet og evnen til at skabe hurtige hastighedsskift, så er Clearaudio Maestro på hjemmebane. Her oplevedes en opvisning i, hvorledes dette svære område skal tackles for at musikken kommer til at ånde for alvor.

Denon Dl 103 R, Ortofon Rondo Bronze og Pickering XSV 3000 viste her udprægede mangler og hastigheds – og temposkift på disse fremstår alt for langsomme og det står helt klart, at Maestro er langt hurtigere og subjektivt opleves det som om, at mikrodynamikken kommer op på et helt andet og langt mere realistisk niveau, der i høj grad, jf. mine referencer fra koncertsale, er langt mere korrekt. Sagt anderledes så virker de 3 førnævnte pick upper som mere ”stillestående” og langsomme i direkte sammenligning, hvilket medførte et tab af realisme. Videre fremstod musikken på Maestro på en sortere baggrund end på alle de 3 andre og ydermere så virker det subjektivt som om, at musikken opstår mere af sig selv inde i lydbilledet end på de 3 andre, altså mere musikalsk autonomi er til stede på Maestro lige som i koncertsalen. Ringest her var i øvrigt Pickeringen; det er ikke de dynamiske aspekter, der er denne pick ups force.

 

Hvad angår de rumlige forhold, soundstagens proportionalitet og transparansen på Maestro er der blot igen et at sige : Bravo.

For her er der tale om den første MM pick up, jeg nogensinde har lagt øre til, der formår et tilpas stort lydbillede og det endda uden at gå i den boldgade, hvor man glorificerer og forstørrer lydbilledets størrelse, som det høres på nogle af markedets dyreste og mest ambitiøse MC pick upper. Lydbilledets bredde overdrives således ikke kunstigt som nogle dyre MC’ere tenderer at gøre, hvorfor Maestro rent faktisk virker fuldstændig korrekt i sin breddeperspektivmæssige proportionalitet sammenlignet med at sidde på 15. række i koncertsalen. Dybden i lydbilledet fremstår ligeledes forbilledlig korrekt aftegnet, ligesom højden er perfekt – man er aldrig i tvivl om rummets højde, når Maestro performer. Optagerummets dimensionalitet og for den sags skyld karakter er knivskarp præsenteret på Maestro. Kombineret med en yderst realistisk og autentisk udklingningsstruktur på overtonerne og det ganske lille varme twist udklingningsstrukturen qua træhuset besidder, opnås en nærmest perfekt kombination, der alene virker til at være begrænset af optagekvaliteten og den lille reduktion af den makrodynamiske del af gengivelsen. Der er således tale om et nærmest sensationelt realistisk kig ind i koncertsalen via de bedst anvendte indspilninger. Og i tilgift skal absolut nævnes, at Maestro er den første MM pick up[jeg har hørt], der fuldstændig bevarer overblikket ved komplekse udladninger. Selv ikke Decca’erne har formået dette, da jeg hørte disse.  Intet har således kunnet ryste dens jerngreb om musikken. Og dette område har ellers til dato været MC-land, men nu har Maestro vist, at MM’ere uden de fjerneste problemer er i stand til at matche de bedste MC’ere på dette yderst vitale område.

Til sammenligning faldt såvel Rondo Bronze, Denon DL 103 R som Pickering xsv 3000 alle som en sammen i direkte sammenligning indenfor disse vigtige parametre og leverede et delvist rodet og også relativt uigennemsigtigt eller manipuleret lydbillede, der tillige var skæmmet af tonale problemer, detalje  boosts,  uklar – og urenheder og mumlerier, hvilket i praksis betød at man reelt lyttede på lyd og fejl – på en enkelt af dem direkte lyttetrættende lyd.

Det var så let som ingenting at detektere disse fejl i de pågældende pick upper efter at have nydt Maestro i 4-5 timer i træk. Maestro ligefrem udstillede disse ellers velanskrevne pick uppers fejl og begrænsninger – endda i sådan en grad at man slet ikke havde lyst til at lytte disse pick upper længere.

Særligt ramt var Rondo Bronzen, som jeg ellers tidligere har rost, men i direkte sammenligning med den fremragende Maestro var man aldrig i tvivl om kvalitetsforskellen, idet Bronzen var alt for præget af tonale betoninger og boosts. Hele basområdet og store del af diskantområdet på Rondo Bronze fremstår som klart overgearede og mellemtoneområdet endog lettere klemt på nogle indspilninger – hvilket reelt fører til en forvirret gengiver med manglende sammenhængskraft i mellem de forskellige toneområder eller fraværet af homogenitet i det hele taget.

Retfærdigvis skal siges, at for at kunne detektere disse egenskaber, kræves selvsagt en performer med meget høj klasse tonalt og rumligt set og en sådan findes i Maestro. Sammenligner man Rondo bronze med Denon DL 103 R opdager man kun i mindre grad de nævnte problemer. Der skal simpelthen en klasse pick up til for at kunne opdage disse fejl. For Denon DL 103R har selv en del problemer her.

Bronzen besidder dog en eneste vigtig egenskab : det er en rock’n’roll pick up, der virkelig kan sætte gang i tingene og dette værdsættes fortsat af denne anmelder til visse typer af musik. Den er således bedst egnet til relativt korte lyt med jazz og rockmusik, men uegnet til langtidslytning af klassisk materiale. 4-5 timer med Rondo Bronze medfører instant lyttetræthed. Dette forhold kan slet ikke diskuteres, da det er helt åbenbart, at der er denne beklagelige effekt.

Følgelig ændrer jeg min anbefaling af denne pick up og nedgraderer den fra value køb til en udpræget rock’n’roll pick up, der kun egner sig til kortere tids lytning ad gangen. Pick uppen mister som sagt sin value betegnelse og dette ændres til, at pick uppen er anelse for dyr i forhold til hvad man får. Konkurrenterne til denne pick up kan findes i lavere prisklasser, dersom man ønsker at lytte til klassisk musikmateriale, hvorimod dens konkurrenter i rock’n’roll kategorien skal findes i tilsvarende prisklasse.

Denon DL 103R kunne som sagt heller ikke stå distancen, idet dens tonale karakter var alt for præget af betoninger i mellembassen og en mellemtone, der var mere ”behagelig” lyd end korrekt tonal aftegning samt en diskant, der generelt manglede noget opløsning – om end jeg klart foretrækker Denon’s diskant frem for Rondo Bronzens kunstige ”glimmer-effekt” i diskantgengivelsen.

Til gengæld var Denon DL 103 ikke som Bronzen fejlbehæftet i en sådan grad, at man slet ikke havde lyst til at høre på den på i hvert fald klassik musikmateriale ved langtidslytning; dertil var den for afbalanceret og venlig i sit udtryk. Men Denon DL 103 R virkede til gengæld noget uklar eller tåget indenfor mellemtonens kontekst. Den var simpelthen for kunstig her, men det lød ganske behageligt og ”rundt”, men denne kunstighed hindrede dog grundlæggende, at pick uppens åbenhed kunne træde klart og tydeligt frem. For det er en udbredt misforståelse at Denon DL 103R ikke er åben. Den er faktisk mere åben end Rondo Bronze, hvis man tilbyder den optimale armforhold og samtidigt formår at se bort fra mellembas betoningen; det er bl.a den, der så at sige blokerer pick uppens reele åbenhed.

Pickering xsv 3000 mindede grundlæggende om Maestro’en f.sv.a. den tonale tekstur og den naturlighed instrumenter fik i  balancen mellem grund- og overtone reproduktionen. Der er en grund til, at denne pick up er så fremragende; den er i sjælden grad en gengiver, der realistisk kan gengive overtonerne naturtro og bringe et symfoni orkester til at virke som en helstøbt organisk helhed, hvor overtonernes udklingning samtidig så at sige er åndfuld i sjælden grad.

Men Maestro var en langt mere helstøbt gengiver, der udstillede Pickeringens fejl og begrænsninger. XSV 3000 besad i direkte sammenligning problemer i diskantområdet, der dels ikke var opløst tilstrækkeligt og måske også havde et hæv i begyndelsen af øvre diskant. Derudover mistede den også til dels overblikket ved store komplekse udladninger og havde ikke det dynamiske headroom, som Maestro leverede. Faktisk var Pickeringen den ringeste af dem alle 4 på de dynamiske parametre. Slutteligt var integrationen mellem de forskellige tonale områder ikke i nær samme klasse som Maestro.

På visse typer musik foretrak jeg Pickeringens basgengivelse, da den besad en anelse mere tryk og niveau end på Maestro. Men alting har en pris og for Pickeringen var prisen for den mere drive-skabende basgengivelse den, at den tonale tekstur ml. øvre bas [og basområdet generelt) og nedre mellemtone [og mellemtoneområdet generelt) ikke var iblandet helt korrekt. Dette førte videre til visse 3-D problemer af mindre betydende karakter. Men dog nok til at virkemidlerne ikke slog helt til alt i alt.

Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf mogens_østjyll » tirs nov 23, 2010 18:43

Hælder dogmet om MC systemets overlegenhed vand ud af ørerne ?



Som jeg indledningsvis skrev, så ønskede jeg at gøre denne anmeldelse temmelig bred og jeg har inddraget så mange relevante pick upper, som var passende, hvoraf nogle har været på båndoptagelse som f.eks Linn Troika, Audioquest 404 og Audio Technica OC 30.

Dette har jeg gjort for at evaluere på om MC systemet nu også er så overlegen, som anmelderne har tudet os ørerne fulde af igennem adskillige årtier nu. Dette har jeg så sat i forhold til den udvikling, der pågår vedr. de lyddesign, vi ser i de nye velansete MC pick upper, der entrerer markedet og derudover postuleret et sammenfald ml. producenternes og anmeldernes interesse i at fremme pick upper, der går en helt bestemt vej i form af (afguds)dyrkelsen af detaljer.
Heroverfor har jeg indhentet massiv information fra kilder, der har sat grundlæggende spørgsmålstegn ved MC systemets overlegenhed og koblet alle disse informationer med eget koncertgængeri, idet fordringen har været at sammenholde koncertsalens lyd med den lyd forskellige pick upper tilbyder og vægte dem efter hvilke der kommer tættest på klassisk musik gengivet i koncertsale og relatere dette til den førnævnte udvikling indenfor mængden af nylancerede MC pick upper i markedet.

Dette har været præmissen for denne anmeldelse. Og for dens konklusioner. Derudover har jeg i særlig grad vægtet langtidslytning som et væsentligt kriterium.

For nu at komme med et svar på egen holdning til MC systemets såkaldte overlegenhed, så har denne gennemgang af pick upper vist, at MC systemet ingenlunde kan betragtes som overlegent – i hvert fald i denne prisklasse.
Det kan synes lige omvendt faktisk.

Jeg vil dog ikke gå så vidt som til udtrykkeligt at erklære MM(MI) som det bedste princip – hverken ultimativt eller i prisklassen her. Det kan være næste MC pick up [ Lyra Delos]her i huset ændrer tingenes tilstand. Det er jo nemlig sådan, at man først indgående forstår svaghederne i det, man hidtil har anset for mere eller mindre fejlfrit, når man entydigt hører noget, der er meget bedre og mere realistisk og får det metodisk efterprøvet i forhold til virkelighedens koncertsal.
Og det er lige præcis dette, der er sket efter at Clearaudio Maestro har entreret scenen her på adressen. Ortofon Rondo Bronze blev afsløret som en ikke særlig attråværdig gengiver i forhold til de præmisser, der er fastsat for denne evaluering. En række andre pick upper har ligeledes fået anmærkninger.

Men der skal videre ikke herske den fjerneste tvivl om, at denne gennemgang og den generelle research mere end peger på, at kredsen om Raul har fat i nogle pointer, der desværre er blevet overtrumfet af et massivt pres fra førende anmeldere over tid. Disse højtprofilerede anmeldere har sammen med producenterne langsomt, men sikkert opbygget et helt dogme indenfor dette felt ved mere og mere hysterisk at gå efter nogle ganske få, nøje selekterede hifi parametre indenfor deres bedømmelses – og udviklingskriterier (og tilsvarende fravalgt adskillige andre ikke at forglemme). Kriterier, som MC systemet i særlig grad har været prædesignet til at løfte (og fravalg af parametre og områder, det ikke løfter eller har svært ved at løfte).

Derfor er det også en præstation, at det er lykkedes at få stablet en modbevægelse på benene, der går direkte i kødet på vedtagne dogmer om det ene og andet indenfor pick upper og indirekte i kødet på de førende anmelderes dagsorden eksemplificeret ved f.eks. Hr. Michael Fremer og Hr. Art Dudley [fra Stereophile].
Disse herrer har efterhånden tiltaget sig så stor magt, at de reelt bestemmer markedsværdien af nytilkomne pick upper sammen med en række andre internationale aktører indenfor anmelder-vældet. Det er selvsagt uacceptabelt at ganske få aktører globalt set reelt mere eller mindre bestemmer om en nytilkommen pick up er rigtig god, god eller mere jævn. Særligt når det helt åbenbart er foregået ved en eksklusion af de kvaliteter MM (MI) systemet i særlig grad står som garanten for. For så bliver den almindelige forbruger af pick upper successivt snydt eller unddraget væsentlige informationer knyttet til de egenskaber MM(MI) systemet i særlig grad står som garanten for og stopfordres alene med MC systemernes forcer. Dette bakkes endvidere op af måden, der anmeldes MM(MI) pick upper på. Der laves pr. def. altid krydsreferencer i sådanne anmeldelser til netop et eller 2 forhold, nemlig i hvilken grad den pågældende MM pick up kan sammenlignes med mængden af detaljer (samt i forhold til det dynamiske headroom) i de bedste MC pick upper. Og pick upper testes endvidere af anmeldere, der ser et særligt lys i detalje boost og som successivt ser ud til at have glemt betydningen af f.eks. homogeniteten, gløden og magien indenfor mellemtoneregistret m.fl.

Desværre for de af os, der har gennemskuet dette i blandt meget andet, så tilbyder dagens marked indenfor pick upper, ikke megen trøst. Dels er de MM(MI) pick upper, der i særlig grad overmatcher de førende MC pick upper, af NOS typen og dermed næsten umulige at opdrive, da passionerede internationale vinylelskere af den klassiske kvalitetsbevidste slags for længst har støvsuget markedet for disse pragteksemplarer af vellydende pick upper og dels har producenterne mere eller mindre besluttet, at merværdien fremadrettet skal skabes indenfor MC systemerne, som derfor er det system, der markedsføres som flagskibene i deres serier, hvilket produktionsmæssigt understøttes af, at man udstyrer MC serierne med de bedste materialer. Det være sig såvel nål, nålefane og ”suspension” og ikke mindst udviklingskroner, der skal tjenes ind på ny. Og lægges som pris ovenpå disse systemer.

Derfor er der ikke meget at vælge mellem indenfor højt ydende MM(MI) systemer i markedet, men Clearaudio Maestro har vist sig som en behagelig undtagelse og overraskelse fra denne markedets generelle tilstand. Af andre potentielle MM(MI) systemer som denne anmelder jf. efterretninger kan synes interessante i markedet for øjeblikket som potentielle MC dræbere både i denne prisklasse og i højere prisklasser , kan nævnes Soundsmiths dyrere MI pick upper, Nagaoka MP 500, Garrottt p77i, Garrott Optim serien, Decca topmodellerne og følgende NOS pick upper, som man kan være heldig at støve op: (kilde: Raul’s liste over topklasse MM(MI)’ere)


Audio Technica ATML 170 og180 OCC
Grado The Amber Tribute
Grace Ruby
Garrot P77
Nagaoka MP-50 Super
B&O MMC2 og MMC20CL
AKG P8ES SuperNova
Reson Reca
Astatic MF-100
Stanton LZS 981

Alle disse pick upper og muligvis flere vil jf. utallige efterretninger alle kunne tilbyde kvaliteter som vil kunne udfordre de fleste af de bedste MC pick upper.

Når alt dette er sagt, så er det dog heller ikke nogen hemmelighed, at der også findes (alt for) mange MM(MI) pick upper, der på ingen måde er interessante, for slet ikke at tale om at de på ingen måde kan gøre MC systemerne rangen stridig. Og det er nok hovedsageligt fra erfaringerne med disse, at mange entusiaster har konkluderet, at MM(MI) systemerne ikke er gode nok.
Tager vi en MM pick up som Goldring 1042, der ellers er anerkendt som en god MM gengiver, så er jeg her nødt til at sige, at den ikke repræsenterer et niveau, der på nogen måde er interessant i forhold til at matche gode MC systemer. Dertil er den alt for mangel – og kompromisfuld og formår på ingen måde at gengive uden lyttetræthed og den er derudover præget af for mange tonale ”udflugter” og reduceret dynamik, hvortil kan tilføjes, at den ikke evner at bevare roen og overblikket ved komplekse udladninger, og det er ganske enkelt ikke godt nok den dag i dag.

Vi skal altså markant ud over dette niveau for at kunne tillade os at hævde MM (MI) pick uppers ypperlige potentiale. Og dermed op til det fremragende niveau, som Clearaudio Maestro kan tilbyde os.

Når nu Clearaudio Maestro så helt tydeligt kan gøre ellers velansete MC’er mere end rangen stridig – efter mit skøn op til 10 k niveauet - og der derfor følgelig intet belæg er for at hæve disse MC systemer op på en piedestal, hvor de rettelig ikke hører hjemme, så åbner det også naturligt op for, at vi uden videre kan hævde, at dogmet om MC systemets overlegenhed vitterligt hælder vand ud af ørerne – i hvert fald i denne prisklasse.
I magasiner, på internettet, blandt fora brugere og blandt forhandlere og importører hældes der så at sige vand ud af ørerne om dette her, så ikke et øje er tørt.
Dertil mener denne anmelder også, at tendenserne indenfor nylanceringer af nye top MC systemer er præget af stadig mere hysterisk overfokuséren på detaljerne og de stringente hifi parametre i disses lydkarakter og følgelig stadig mindre fokus på at sikre den særlige type gengivelse, der får én til at glemme at lytte lyd og i stedet for får musikken sat fri via homogenitet, sammenhængskraft, naturlighed, magi og en naturlig indlejring af detaljerne, som det høres i koncertsalen. Mange nylancerede MC systemer formår ganske enkelt ikke det sidstnævnte, men brillerer i det førstnævnte og dermed er balancen gaske enkelt forkert. Efter min ringe mening.




Konklusioner og opsummering



Der kan siges en del mere end ovennævnte om moderne pick uppers problemer på specifikke områder indenfor lydgengivelse. F.eks. har jeg ikke berørt området omkring de enkelte instrumenters forhold mellem grund – og overtone eller rettelig måden hver enkelt pick upper formidler det område, hvor grundtone går over i en overtone og skaber ”klangegenskaberne i rummet”. Her betales – så vidt jeg kan bedømme det – også en pris for den øgede detaljeringsgrad, hvor detaljerne fremhæves unaturligt og overanalytisk meget. Dette har betydning for overtonernes samlede organiske helhed eller fraværet heraf. Men da dette debatoplæg/denne anmeldelse vil blive alt for lang, hvis jeg også skulle grundlæggende ind på dette, må jeg afrunde dette forhold med blot at konstatere, at de pick upper, der i denne anmeldelse bedst klarer dette vitale område, er Maestro og Denon DL 103R med Pickeringen som dark horse. Maestro er således den mest klangægte gengiver.

Hvad angår de forskellige pick upper skal jeg kort opsummere test vurderingerne. De er som følger:

Ortofon Rondo Bronze:
Bedst egnet til kort lyt. Rock og jazzmusik klarer den udmærket. Klassisk musik mindre godt. Lyttetrættende ved langtidslytning pga. forceret og overgearet frekvensfløjs-gengivelse. Særligt basområde fremstår alt alt for boostet. Diskantområdet fremstår med udpræget ”glimmer-effekt”. Mellemtone ikke homogen nok. Videre en tilbøjelighed til detalje boost. Tonal sammenhængskraft er denne tests ringeste. Hvert toneområde spiller til en vis grad hver for sig, hvorefter sammenhængskraften ikke er helt ”sømløs” uden at det dog er synderligt graverende. Dynamikken fremstår ok, men ikke decideret prangende. Lydbilledet er lige nøjagtig acceptabel, men kigget ind i koncertsalen var skæmmet af de mange tonale boosts, der var svære at lytte ”igennem”. Ikke egnet til langtidslytning, hvor den er lyttetrættende. Når noget fremstår som lyttetrættende er det udtryk for boost. Bedste resultat opnåedes med Acoustech riaa’en.

Pickering XSV 3000:
All rounder med udmærket tonal sammenhængskraft. Mellemtoneområdet er yderst homogent, og kun området ml. øvre bas og nedre mellemtone fik anmærkninger indenfor den tonale tekstur. Opløsningen i diskantområdet var testens ringeste og ikke tilstrækkelig til en realistisk oplevelse på de allerfleste klassiske indspilninger. Pick uppens force er en glimrende naturlighed og en formidling, der i særlig grad for orkestret til at fremstå som en organiske helhed. Pick uppen har et fint drive i basområdet og var her testens bedste. Dynamisk set var pick uppen ikke tilfredsstillende. Her var den testens ringeste og dens dynamiske formående reducerede oplevelseskvaliteten på en række indspilninger. Kan ikke købes længere og er en efterstræbt NOS pick up. Bedste resultat med Whest riaa’en.

Denon DL 103R:
Testens billigste MC pick up. Og en såkaldt no-brainer pick up. Glimrende, men let kunstig mellemtone-gengivelse, der sammen med nogle mellembas betoninger, til dels blokerer for pick uppens reele åbenhed. Mellembassen er svagt betonet og diskantområdet er kun lige nøjagtigt tilfredsstillende opløst. Man kunne godt have ønsket lidt mere her. Den tonale tekstur var udmærket, men en anelse mellemtone domineret. Dynamikken var acceptabel; også her kunne man have ønsket sig lidt mere af alting. Drama-effekten i musikken underspilles derfor til tider. Kan anvendes til langtidslytning uden lyttetræthed. Til gengæld savner man ved en sådan type lytning dog at koncertsalen træder tydeligere og mere distinkt frem, lige som drama-effekten i musikken også ideelt set burde være både hurtigere reagerende og mere makrodynamisk orienteret. At pick uppen er egnet til langtidslytning skal således først og fremmest tilskrives dens tonale venlighed, hvorimod den ikke excellerer på de såkaldte hifi parametre såsom dynamik, drama-effekt, transparensen i lydbilledet m.fl. Men alligevel summerer den subjektiv set fornuftigt op og gør langtidslytning tilfredsstillende, men altså ikke interessant og involverende nok på den lange bane. Bedste resultat med Whest riaa’en.

Clearaudio Maestro:
Den første MM (MI) pick up, jeg har hørt, der bevarer overblikket i enhver situation. Aldeles glimrende tonal tekstur med næsten perfekt mellemtone og diskantgengivelse. Særligt mellemtoneområdet var af en anden verden med en ægte live-performance over sig. Basområdet mangler subjektivt af og til en anelse tryk eller niveau. Basgengivelsen var videre udpræget stramt gengivet.
Iblandingen af de forskellige toneområder var derimod testens afgjort bedste. Dynamisk set en glimrende pick up, hvor særligt mikrodynamikken var i en klasse helt for sig i denne test, hvorimod makrodynamikken ”kun” er i klassen under det bedste, jeg har hørt, men dog en tand bedre en Ortofon Rondo Bronze. Dette skyldtes, at basområdet til tider virkede let underspillet i makrodynamiske udladninger. Pick uppen er særdeles velegnet til langtidslytning på klassisk programmateriale takket være et næsten forbilledlig realistisk kig ind i koncertsalen. Pick uppen indlejrer detaljerne næsten perfekt og har ikke en unaturlig overfokusering på detaljerne, hvorefter det kan konkluderes, at dens omgang med detaljerne er meget lig virkelighedens koncertsal.
Samlet set denne anmeldelses vinder. Den er ganske enkelt en klasse eller 2 over de øvrige kombattanter, når præmisserne for anmeldelsen tages i betragtning. Bedste resultat med både pre’ens indbyggede riaa og Whest riaa’en.



Denne granskning af ovennævnte pick upper viste, at man ikke bare kunne tage for givet, at MC’erne i testen ville løbe med sejrene. De tabte derimod slaget klart og MM pick uppen fra Clearaudio præsterede samlet set en del over prislabben. Jeg skønner, at pick uppens konkurrenter skal findes i dyrere prislag, måske omkring 7-10.000 kr. eller endda mere.[NB: jeg har just modtaget og monteret en ny MC pick up i netop denne prisklasse, der i næste anmeldelse skal konkurrere med Maestro – jeg vil ikke her inddrage denne nye MC pick ups kvaliteter, da den lige er ankommet] Det er en forudsætning, at Maestro påsættes en dedikeret ”MM arm”, da ovenstående konklusioner alene gælder i denne situation.
Jeg kan samlet set give min allerbedste anbefaling af denne fremragende og helstøbte gengiver til de, der passioneret ønsker en realistisk og virkelighedsnær gengivelse af klassisk programmateriale i egen stue. Jeg har benyttet udtrykket masterbåndkvalitet om denne gengivers omgang med programmaterialet; for det er den fornemmelse man får, når den folder sig ud.
Ligeledes må jeg anbefale, at man også kigger til MM (MI) pick upper, når man er i markedet for at finde gengivere i både denne og dyrere prisklasse(r) og jeg kan på ingen måde se, at kredsen omkring Raul ikke skulle have ret i, at de bedste MM(MI) pick upper skulle kunne præstere en gengivelse, der kan konkurrere med og endda udkonkurrere tilsvarende prissatte MC pick upper i stort set enhver prisklasse, særligt dersom man ønsker en gengivelse med en bedre indlejring af detaljerne i helheden, et fravær at unaturlige pin point effekter og en mere homogen og magisk sammenhængskraft indenfor lydbilledets kontekst - akkurat som virkelighedens klassiske koncert dybest set lyder.

Anvendt udstyr : (2 systemer – ikke alt opgives grundet kaos profiler herinde – jeg kan om nogen tid kontaktes på Pb for disse oplysninger. Jeg vurderer til den tid om dette ønskes oplyst via konkrete henvendelser. Jeg mener godt jeg kan tillade mig denne udeladelse, da anmeldelsen her ikke er en officiel anmeldelse på siden her, men blot en bruger anmeldelse.)


Højttalere : ikke opgivet
Forstærkere: ikke opgivet
Kabler: ikke opgivet
Pladespillere: moddet Pink Triangle, moddet Thorens 160 super, Roksan Xerxes/SME V,
moddet Systemdek IV, moddet Denon DP67L

Riaa’er Acoustech [stereophile class A], moddet Michell iso,
Tom Evans Microgrove, Whest ps20[sterophile class A]
og pre-ampens indbyggede Riaa.
(både Acoustech og Whest tager både MC og MM)


Pick upper Ortofon Rondo Bronze, Denon DL 103R, Pickering XSV 3000
Clearaudio Meastro samt en række pick uper via båndoptagelser
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf Ultralyd » tors nov 25, 2010 14:57

Hvilken båndoptager og hvilke bånd har du benyttet til optagelse h.h.v. afspilning og hvilket omgivende udstyr er benyttet i denne sammenhæng?

Er du i besiddelse af nogle masterbånd og hvilke?
Ultralyd
Medlem
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: tirs aug 24, 2010 11:39

Indlægaf mogens_østjyll » tors nov 25, 2010 15:03

nakamichi 700 ZXL
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf Ultralyd » tors nov 25, 2010 15:36

Masterbånd på en kassettemaskine er en ekstrem sjældenhed og ikke fordrende for kvaliteten i sammenligning med de normalt benyttede spolebåndmaskiner.

Jeg troede faktisk du talte om spolebåndmaskiner når du, i teksten, bruger termer relateret til båndoptagelser og masterbånd.

Er Poul "Halvpris Klaphat" på nogen måde blandet ind i det her?
Ultralyd
Medlem
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: tirs aug 24, 2010 11:39

Indlægaf RAMMA » tors nov 25, 2010 16:12

Ultralyd skrev:Masterbånd på en kassettemaskine er en ekstrem sjældenhed og ikke fordrende for kvaliteten i sammenligning med de normalt benyttede spolebåndmaskiner.

Jeg troede faktisk du talte om spolebåndmaskiner når du, i teksten, bruger termer relateret til båndoptagelser og masterbånd.

Er Poul "Halvpris Klaphat" på nogen måde blandet ind i det her?


:dans:
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Indlægaf klimbim » tors nov 25, 2010 19:27

mogens_østjyll skrev:nakamichi 700 ZXL
en god gammel nakamichi fra omkring 1980 ikke så ringe enda :-) jeg mener at kunne huske at 700zxl var (standart) udgaven og 700zxe var high-end versionen af den samme maskine.
Sometimes it`s easier not to be wise
klimbim
Seniormedlem
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: man nov 24, 2008 21:13
Geografisk sted: lolland

Indlægaf RAMMA » tors nov 25, 2010 22:53

Nakamachi var/er en rigtig god kassettebåndoptager( ZXL 1000 SE er stadig toppen ), det bør der ikke være tvivl om, men masterbånd blev og bliver stadigvæk lavet på spolebåndoptagere, såsom Studer, Lyrec etc, eller på DAT, og i nyere tid harddisk, det er nok der ultralyd vil hen med hans bemærkning :wink:
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland


Tilbage til Analoge kilder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.