arsenix skrev:Nu var der megen bøvl og ballade (som jeg selv med stor fornøjelse bidrog til) over Duelund hjemmeside, og så har du ikke engang luret på indholdet.
Hvorfor skulle der ikke være elektrisk vendte enheder i synkronststemet ? alle systemerne er af lige orden (2vejs 2.orden, 3vejs 4.orden og 4vejs 6.orden)
Arsenix
Tak for svar. Jeg har, som skrevet før, ikke nærstuderet filtrene. Jeg var i tvivl af samme grund som "Phase Coherent" skriver.
R.P. skrev:Det kunne jeg nu godt, da det ligner et 12 dbs filter, så er det næsten en nødvendighedlinkwitz lab har i øvrigt lavet sammenligninger meller et synkronfilter og hans eget, meget lig hinanden
kibri skrev:R.P. skrev:Det kunne jeg nu godt, da det ligner et 12 dbs filter, så er det næsten en nødvendighedlinkwitz lab har i øvrigt lavet sammenligninger meller et synkronfilter og hans eget, meget lig hinandenHej R.P...Har du et link? Eller lidt mere info på det?
3DX skrev:Lige et par spørgsmål:
A. hvis sangere vs. flygel bytter plads ved 0 og 180°. og man på en digital skifter, stiller den på 90°, hvor står hun/han så -over eller under ?
B. skriver i på jeres plader om i skal skifte fase på ht'er?
C. hvilken manuel kontakt bruger i til dette fase skift? de fleste er jo ret ringe, hvis de skal kunne tåle den slags signaler = de virker tit som dioder-modstande osv.
D. disse fase fejl som "de" laver i studer osv. hvor opstår de? er det helt ude ved mic. eller hvor ?
jeg er bare nysgærig kan sagtent hører det, men heldigvis lyder til at de fleste af dem der tit ryger på, er bedst med rød til til rød og hvid til hvid
kibri skrev:Hej Granholm...
Tak for linket. Dét er jeg vidst stødt på før...
Har i lagt mærke til, hvordan man altid hælder til sit eget påfund?
arsenix skrev:Phase Coherent skrev:Hvordan kan man høre om absolut fase er korrekt på en Duelund Højttaler når den ikke er akustisk fasekorrekt og dermed ikke kan gengive step respons korrekt ?
mvh
Hvad baserer du dit udsagn på ? Duelunds synkronfilter er det eneste der sikrer at alle enheder har samme akustiske faseforløb ved alle tænkelige frekvenser i filterets arbejdsområde.
Arsenix
anda skrev:arsenix skrev:Phase Coherent skrev:Hvordan kan man høre om absolut fase er korrekt på en Duelund Højttaler når den ikke er akustisk fasekorrekt og dermed ikke kan gengive step respons korrekt ?
mvh
Hvad baserer du dit udsagn på ? Duelunds synkronfilter er det eneste der sikrer at alle enheder har samme akustiske faseforløb ved alle tænkelige frekvenser i filterets arbejdsområde.
Arsenix
Så er de bare et spørgsmål om hvad man prioriterer. I har i princippet begge ret.Den ideelle steprespons er en trekant med næsten lodret forkant (venstre side, hvor tæt på lodret afhænger af diskantenhedens øvre grænsefrekvens) efterfulgt af en flad linie, der går ned til grundlinien (tidsaksen). Hvor flad denne linie er afhænger af systemets nedre egenresonans, Q-værdi med mere (lukket system).For 2-vejshøjttalere er det kun 1.ordens Butterworth forløb (akustisk) med samme polaritet på begge enheder, der har et korrekt on-axis step- og impulsrespons. Her vil enhederne ved enhver frekvens indbyrdes have en faseforskel på 90 grader og udstrålingsmønstret i det vertikale plan er derfor asymmetrisk med et 3 dB peak lidt under aksen og et nulpunkt lidt over aksen. Dette gør højden af lyttepositionen MEGET kritisk.I praksis er det et utopisk filter, da specielt diskantenhedens egenafrulning ved lave frekvenser er af 2.orden og det elektriske filter under enhedens egenresonans derfor skal forløbe som et 1.ordens lavpasfilter, hvilket øjeblikkeligt vil smadre diskantenheden.Der findes dog eksempler på højttalere der er tæt på at have korrekt steprespons (Meadowlark HotRod Clearwater samt ganske få andre)Duelunds tovejs synkronfilter er jo blot den praktiske realisering af et 2.ordens Linkwitz/Riley forløb (akustisk), hvilket nødvendiggør at den ene enhed tilsluttes med modsat polaritet. Hermed spiller enhederne i fase ved alle frekvenser men step- og impulsresponsen er IKKE korrekt i den forstand at det indeholder både en negativt og positivt gående komponent fra hhv. diskant og bas/mellemtoneenhed, hvilket step- og impulsfunktionen ikke gør.Dette filter er til gengæld muligt at udføre i praksis og der er den store fordel at udstrålingsmønstret i det vertikale plan er symmetrisk med flad frekvensrespons på aksen og bløde forløb omkring den (ved tilstrækkeligt lav delefrekvens i forhold til afstanden mellem enhederne). I praksis kræver dette system dog at diskanten har en ret lav egenfrekvens i forhold til delefrekvensen og høj belastbarhed da den elektriske filterfunktion under egenfrekvensen er flad (det er enhedens egenafrulning, der udgør den akustiske filtrering under egenfrekvensen).Mvh. Anders D.
Blot en enkelt kommentar: Når Arsenix skriver synkronfilter, er jeg ret sikker på, at han mener 3-vejs og videre op. Steen omtaler heller ikke sine 2-vejs filtre som synkronfiltre men som LR 2. ordens.
kibri skrev:Frederik - ah, se det forklarer jo en ting eller to...
anda skrev:Hejsa
www.duelundaudio.com giver dog indtryk af at deres højttalere er med synkronfiltre, hvilket undrer mig da begge systemer på sitet er tovejs.
Mvh
Anders D.
anda skrev:Fair nok
Er det så ikke bare at få færdigudviklet 3-vejshøjttaleren? hehe
Det ville da være synd hvis Steens ideer ikke udmønter sig i et produkt fra netop jer.
Mvh
Anders D.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster