Jazzman skrev:Tegn en bølgeline omkring en vandret streg. Spejlvend den omkring linien=modfase. det er da en start. Men derudover er det jo et emne, der bliver mere og mere langhåret, jo mere man graver i det.
Hvis vi som eksempel bruger det synkrone flervejssystem der er forsynet med et lineært forløbende akustisk fasedrej i filterets arbejdsområde (360* for 3 vejssystemet) så svarer det til den højttaler man hører står en smule forskudt (tiltet) i forhold til den den fysiske højttaler.
Men jo, langhåret er det
Arsenix
arsenix skrev:Smelly skrev:Jeg vil også gerne ha' en forklaring på hvad fase er og hvorfor det er vigtigtSamtidighed, synkronitet, kært barn har mange navne
Hmmm... Kan du forklare det lidt nærmere? Er det lydbølger er skal ramme samme punkt samtidig/synkront og hvorfor er det vigtigt?
Smelly skrev:arsenix skrev:Smelly skrev:Jeg vil også gerne ha' en forklaring på hvad fase er og hvorfor det er vigtigtSamtidighed, synkronitet, kært barn har mange navne
Hmmm... Kan du forklare det lidt nærmere? Er det lydbølger er skal ramme samme punkt samtidig/synkront og hvorforer det vigtigt?
Hvis det er i forbindelse med højttalere hvor flere enheder deles om arbejdet skulle de jo gerne gøre det i takt så at sige. Hvis vi som eksempel tager et 3 vejs system og et trut i en trompet så vil de 3 enheder gengive præcis det samme trut blot med forskellig amplitude. Hvis ikke enhederne trutter samtidigt så hører du 3 udgaver af det samme trut men tidsmæssigt forskudt. Du hører stadig truttet men det er udtværet i tid, og så er det så som så med truttet i trompeten
At det er vigtigt turde være indlysende, lige så indlysende som at ølkuskens 4 heste helst skulle gå i samme retning, samtidigt og med samme fart.
Arsenix
arsenix skrev:Hvis det er i forbindelse med højttalere hvor flere enheder deles om arbejdet skulle de jo gerne gøre det i takt så at sige. Hvis vi som eksempel tager et 3 vejs system og et trut i en trompet så vil de 3 enheder gengive præcis det samme trut blot med forskellig amplitude. Hvis ikke enhederne trutter samtidigt så hører du 3 udgaver af det samme trut men tidsmæssigt forskudt. Du hører stadig truttet men det er udtværet i tid, og så er det så som så med truttet i trompetenAt det er vigtigt turde være indlysende, lige så indlysende som at ølkuskens 4 heste helst skulle gå i samme retning, samtidigt og med samme fart.
Arsenix
Smelly skrev:arsenix skrev:Hvis det er i forbindelse med højttalere hvor flere enheder deles om arbejdet skulle de jo gerne gøre det i takt så at sige. Hvis vi som eksempel tager et 3 vejs system og et trut i en trompet så vil de 3 enheder gengive præcis det samme trut blot med forskellig amplitude. Hvis ikke enhederne trutter samtidigt så hører du 3 udgaver af det samme trut men tidsmæssigt forskudt. Du hører stadig truttet men det er udtværet i tid, og så er det så som så med truttet i trompetenAt det er vigtigt turde være indlysende, lige så indlysende som at ølkuskens 4 heste helst skulle gå i samme retning, samtidigt og med samme fart.
Arsenix
Mange tak for den pædagoiske forklaringen Er der så nogen måder man kan måle om ens 3 enheder spiller i fase?
Nu om stunder er måleudstyr ofte indrettet så snedigt at ampitudemålinger også bruges til at måle/udregne den akustiske fase.
Holder vi fast i det førnævnte 3 vejssystem så skal fasesvaret/faseforløbet fra de 3 filtrerede enheder være sammenfaldende (identiske) Det er selvfølgelig en matematisk idealtilstand med et absolut sammenfald men man kan faktisk komme temmeligt tæt på i den praktiske verden.
Arsenix
3DX skrev:den med fasen og tropeten virker
det trut der kommer, som skal gengives af flere enheder, skal sige dette trut samtidig.
hvis en af dem, siger det på et andet tidspunkt, så lyder det ikke rigtigt.
så nu kommer bare forklaringe på hvordan dette fase problem opstår
Det opstår i højttalerens filter, både de komponenter der tilføjes (spoler og kondensatorer) samt de der så at sige er indbygget i enheden. Hvis ikke det sikres at de filtrerede enheder drejer fasen ens så er det at problemerne hober sig op. Samtidigt skal de nu fasemæssigt ens enheder anbringes så det opnåede sammenfald ikke forrykkes.
Det matematiske udtryk der giver problemer i højttalebranchen er j^ = -1 eller j = sqrt -1. Matematisk benyttes i (j) for det imaginære grundtal, j bruges fordi i kan forveksles med symbolet for elektrisk strøm. Roduddragning af negative tal er, ifølge normal talforståelse, ikke mulig. Uhyret hedder komplekse tal og burde være en smal sag for lærde udi elektronik og andre faggrupper med den slags på programmet, men kommercielle højttalekonstruktioner tyder på at uhyret nogle steder blev sparket ud i vinterkulden som hvalp.
For en ikke matematiker er det her langhåret og jeg har da også for en hel del år siden, under stor moro og anden morskab, fået et kursus af Steen og Torben K, men langhåret er det sgu stadigt - godt computeren er opfundet så jeg ikke skal lades alene med min svigerfars gamle regnestok.
Arsenix
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster