Smelly skrev:Boman skrev:SB3 giver - efter min mening - ikke jitter, idet signalet fra den går til lydkortet, hvor det bliver til almindelige data igen. Det er først i de digitale forstærkere at jitter kan bliver et problem.Det var nu ikke så meget SB3'eren som coax-forbindelsen mellem denne og lydkortet, som jeg tænkte på, kunne være en jitterkilde.
Boman skrev:Det er kun hvis de rigtige bits ikke når helskinnet frem til lydkortet, at der sker en forringelse af signalet.Man kan være helt sikker på et tab i datastrømmen, når man anvender en signaloverførselsmetode som SPDIF. Hvis du vil have garanti for at bitsene er de samme, skal man bruge en bi-direktionel asynkron forsendelsesmetode, hvor hver eneste bit bliver tjekket for at se om det svarer til det der blev afsendt.Boman skrev:Jeg kan vha af en USB-memorystick spille musik direkte til Brutefir, altså uden de første konverteringer (SPDIF, AES/EBU, ADAT).
Jeg synes det lyder lidt bedre en SB3, men jeg er ikke 100% sikker.Det burde i hvert fald lyde bedre. USB er jo netop en bi-direktionel asynkron protokol, omend én af de dårligere af slagsen (men laaangt bedre end den spdif til optisk og tilbage igen jonglørkunst. Undskyld udtrykket).Boman skrev:Jeg ville meget gerne kunne filerne direkte, uden SB3, men så det ikke nemt at vælge hvilken musik man ønsker at høre.Du kunne vel bare tilslutte en skærm direkte til computeren og hente musikfilerne direkte fra intern harddisk. Der findes mange flotte afspillerprogrammer, som kan afvikles i fullscreen, hvor man kan se cover-art osv. og med en IR-modtager kan du fjernbetjene det hele.Herudover burde du droppe den optiske konvertering og smide lydkortet direkte til effektforstærkerene.Boman skrev:Den optiske transmission mellem Alexis AI4 vha ADAT er nødvendig, da lydkortet har disse ind/udgange. Jeg tror ikke det forringer kvaliteten, da denne interface anvendes overalt i studiemiljøet, og det kun er korrekte bits det handler om, jitter er uinteressant.En konvertering af elektriske- til optisk-signal vil altid betyde et betydeligt datatab og den dobbelte konvertering indebærer mere end dobbelt så meget tab af data. I studiemiljøer benyttes standarden vel kun, hvor elektrisk sende metode, pga. distancen, er umulig.
Har du evt. prøvet med et lydkort, som du kunne forbinde direkte til dine forstærkere?Boman skrev:Det er der nok, men med en hurtig pc kan man sagtens beregner de nødvendige filer til et surroundsystem.Men hvordan vil man få noget sådan til at fungere i praksis? Det forudsætter jo et lydkort med et betydelig antal udgange eller at man benytter flere lydkort og hvorledes dirigerer man softwaremæssigt de korrekte kanaler til rigtige udgange?arsenix skrev:Hvad er den ideelle stejlhed ?
Det er den afrulning der er nødvendig for at få 2, 3 eller 4 enheder til at summere korrekt i hele filterets arbejdsområde. Det enhederne gør skal de gøre samtidigt, i takt eller i fase om du vil, hvilket kræver at de enkelte enheders akustiske faseforløb er sammenfaldendel. Hvis vi samtidigt forlanger at de enkelte afrulninger skal være kritisk dæmpet/uden ringning så ender vi med nogle særlige kendetegn for de enkelte systemer. 2 vejs = 2.orden, 3vejs = 4.orden og 4 vejs = 6 orden og et samlet fasedrej på 180, 360 henholdsvis 540 grader. Fasedrejet er uundgåeligt og øvelsen er så at få forløbet til at være så jævnt som fysisk muligt. Det gælder for passive som for aktive systemer, det er de vikår analoge systemer er underlagt. Ingen af de komponenter der er nødvendige for at opnå dette er overflødige men selvfølgelig vil enheder der er født med en meget bred og jævn frekvensgang kunne realiseres med et minimum af filterstumper i forhold til enheder der kræver flere korrektioner på grund af opbrydninger, uheldige resonanser m.v.
Den ideelle stejlhed er vel så høj så mulig (nu tænker jeg ikke på fasen), men ved et passivt filter på ex. 24 dB/okt. forudsætter det jo hele ekstra 2 spoler i serie med bassen. Derudover er alle komponenter i et filter, som de reaktive komponenter de er, vel uønskede i signal-vejen.
Du gør vel også ulempen ved passive filtre yderst tydeligt (og for så vidt også for analoge aktive delefiltre). Justering at korrekt faseforløb mellem de enkelte enheder, er så godt som umulig.arsenix skrev:Hvad der endnu står hen i det uvisse er om det fasedrej der er vist i de 2 eksempler har nogen negativ indflydelse på den resulterende lyd eller mere præcist, om vi kan høre fasedrejet hvis det er tilstrækkeligt jævnt forløbende og hvis vi kan, i hvilket omfang og på hvilken måde.Digtalt skulle det muligt at dreje fasen "på plads" (fasedrej 0) uden at påvirke amplituden eller samtidigheden mellem enhederne
Jeg glæder mig faktisk til en dag at kunne høre resultatet af ovenstående på et system hvor intet er overladt til tilfældigheder, en kæde uden svage led
Hvis du selv har eller kender til en med et sådan system, uden svage led, så er der vel intet til hinder for, at du smider en computer med et hæderligt lydkort og det rigtige software til?
Et 4 ordens filte vil typisk kræve 2 komponenter, de 2 andre er indeholdt i enheden. En 2.ordens afrulning vil typisk kræve 1 komponenet der yderligere skal delvis "udlignes" ved hjælp af en parallelmodstand. Den eneste "ubehagelige" komponent er faktisk seriespolen da den ekstra induktion forringer enhedens accelerationsevne. Seriekondensatorer opfatter jeg ikke som et problem hvis de vælges med omhu. Under alle omstændigheder skal enhederne impedanskorrigeres uanset om der bruges passiv eller aktiv filtrering.
Det sidste kunne jeg da godt gøre, højttalerne har jeg, men det nødvendige software har jeg ikke. Det næste spørsmål er om forsøget ikke handikappes af de ekstra led der nødvendigvis kommer ind i signalvejen