@diamagnetic!
Tjah!
Sådan går det ofte.
Det man kan gøre ved det er, ét a to: Hold nallerne væk eller også byg konstruktionen fra bunde af med de rigtige typer.
Og her er dte ikke engang blot et spørgsmål om kondensatorer, men også HFe på transerne, idet lyden fra samme type tramsistor med høj og lav HFe er forskellig.
Det hele griber ind i hinanden rent faktisk. Så hvis man efterfølgende lige mener, at man kan skifte dims nummer bims til en Fætter Vims og derved opnå langt bedre lyd end før, så er man mere end almindelig Vimse heldig.
Man kan selv prøve sine talenter på et eller andet skod produkt fra Sony eller Pioneer eller den slags. De er stort set altid bygget af tilforladelige komponenter og efter absolut skudsikre og gennemprøvede principper.
Prøv at ændre på afkoblinger m.m og lyt så.
Til orientering sidder der oftest elektrolytter fra Elna´s Silmic serie i dem, opamps er typisk fra BB, AD, National Semiconductor eller måske JRC. Ud over dette laver de typisk selv en del af kredsene.
Så får man syn for sagen, skulle jeg mene.
Min erfaring er, at selv om den ikke er specielt supergod fra begyndelsen, så bliver dne nærmest kun værre trin for trin.
Men prøv - jeg hører gerne resultatet.
Mht. LC produkterne, så er det mit indtryk at alt der sidder i dem er valgt på baggrund af datablade, hvor der konsekvent kun er anvendt et enkelt øje eller slet ingen. Det færdige resultat har altid i mine ører været derefter.
Man skal simpelthen passe på ikke at fokusere andre steder end der hvor problemerne er. Hvad hjælper dte med en rasende båndbredde i et udgangstrin, når dte slet ikke er muligt at afsætte nogen effekt pga. PSU eller andre trin i forstærkeren. man bør i stedet rette blikket på det sted hvor problemet opstår.
Et godt eksempel herpå er f.eks. SA højttalere, hvor man utroligt gerne vil gengive lidt bas. Derfor forefindes der i visse modeller et kammer, som kan fyldes med sand. Nu er sand så faktisk flere ting, men lad nu det ligge.
Kammeret der kan fyldes er placeret nederst i højttaleren, så den får en højere vægt, og kabinettet har dermed et højere moment.
Men det er såmænd bare et eksempel på hvordan vi går og tænker - det kammer burde nemlig være placeret øverst i højttaleren, om det skulle have den ønskede effekt.
Man kan virkeligt undre sig over, hvorfor de så ikke gør det????
Også alle andre jeg har set forsøge sig i den retning, vælger at placere vægten nederst. Det gør hele kabinettet til en stemmegaffel ved en højere frekvens end det kunne være muligt.
Men sådan flurerer der en hulens masse mærkelige konklusioner og slutninger på problemer.