Lydcentrum skrev:
Så undgår man at købe ikke egnede højtttalere til ægte hifibrug, som f.eks Dali Diva og alle former for Vienna.
Lydcentrum skrev:
Så undgår man at købe ikke egnede højtttalere til ægte hifibrug, som f.eks Dali Diva og alle former for Vienna.
Hurtig skrev:@ Gutten:
Det er ikke umuligt at finde en modkoblet forstærker og en drilsk højtaler, der lyder godt sammen.
Men der er langt imellem, hvis du spørger mig!
Det er velkendt, også udenfor HiFi branchen, at modkoblng og kapacitive belastninger ikke er nogen god cocktail! Man kan eks få en op-amp til at gå i selvsving bare ved at sætte en måleprobe på udgangen, hvis denne er lidt kapacitiv!
Per N skrev:Lydcentrum skrev:
Så undgår man at købe ikke egnede højtttalere til ægte hifibrug, som f.eks Dali Diva og alle former for Vienna.Vienna enig, det andet er vist kun for og provokere diva ejere.Hvordan en ht som diva skulle være uegnet som som hifi pga. fase og impedans pukler fatter jeg ikke, jeg ved ikke om du husker, jeg lagde nogle målinger ud af dem:Efter som de er uden impedanskorrektion i filtret osv. er fase svinget vidst ret acceptabelt, og kun en enkelt impedanspukkel, jeg erindre fra samme tråd du viste noget Canton frem fra en test, det lignede da en katastrofe i forhold til, og der var heldigvis for dem ikke fase målinger med.
von Auspuff skrev:@gutten!
Nu beskrev jeg underdimensionerede modkoblede udgangstrin i forbindelse med drilske højttalere som det værst tænkelige.
Man har ikke nødvendigvis tabt alt på gulvet ved at vælge modkobling sammen med drilske højttalere, man har i stedet gjort det meget sværere for sig selv.
Den drilske højttaler kan jo da sagtens tæmmes af en modkoblet forstærker, den skal blot være dimensioneret til både at kunne levere signal + korrektionssignal i drilske belastninger.
Så kan der sagtens blive noget godt ud af det.
Desværre er det ikke så ofte man finder den slags.
Gutten skrev:von Auspuff skrev:@gutten!
Nu beskrev jeg underdimensionerede modkoblede udgangstrin i forbindelse med drilske højttalere som det værst tænkelige.
Man har ikke nødvendigvis tabt alt på gulvet ved at vælge modkobling sammen med drilske højttalere, man har i stedet gjort det meget sværere for sig selv.
Den drilske højttaler kan jo da sagtens tæmmes af en modkoblet forstærker, den skal blot være dimensioneret til både at kunne levere signal + korrektionssignal i drilske belastninger.
Så kan der sagtens blive noget godt ud af det.
Desværre er det ikke så ofte man finder den slags.Jamen det er jo fint nok, men hvis modkobling er så meget af det onde, hvorfor laves de så stadig sådan ?Vi ER vel ude over tiden, hvor konstruktørerne går efter måledata, fremfor lyden ??Jeg er udemærket klar over lyden fra en umodkoblet forstærker (der er lavet ordentligt)......... men kender også lyden fra både GODE modkoblede og DÅRLIGE umodkoblede________________________*****Kender 2 personer () Der vovede den påstand, at de havde prøvet en forstærker (Aragon 4004) der IKKE kunne li en nem belastning (Dali 450), men lød klart bedre på en rigtig svær belastning.********** = En ægte historie, der er lidt sjov og hvor man kan "se" hvor forskelligt folk opfatter samspillet mellem højttaler og forstærker.
Lydcentrum skrev:Canton spiller bevist ikke så dybt.
Teknikken hedder DC = Displacement Control, som det ses ved de dyrere modeller har de alle den teknik.
Højpasfilter DC bevirker at det der bliver spillet af bas, er præcist og der er en samlet højere lydtryk til følge.
Ingen svampet bas her..............
Gutten skrev:Har iøvrigt snakket med en højttalerkonstruktør, der siger at impedanskorrektion i MANGE tilfælde, er af det onde.............!
Og at samme højttaler ville kunne spille mere dynamisk og "rigtigt" helt uden korrektion.
EN af grundene skulle være at højttalerens elektriske egenskaber ændrer sig, så impedanskorrektionen "kun" sidder lige i øjet "for en periode" ???
Karsten Sømand skrev:Gutten skrev:Har iøvrigt snakket med en højttalerkonstruktør, der siger at impedanskorrektion i MANGE tilfælde, er af det onde.............!
Og at samme højttaler ville kunne spille mere dynamisk og "rigtigt" helt uden korrektion.
EN af grundene skulle være at højttalerens elektriske egenskaber ændrer sig, så impedanskorrektionen "kun" sidder lige i øjet "for en periode" ???Har ham højttalerkonstruktøren delefiltre i sine højttalere???Venlig hilsenKarsten
von Auspuff skrev:Lydcentrum skrev:Canton spiller bevist ikke så dybt.
Teknikken hedder DC = Displacement Control, som det ses ved de dyrere modeller har de alle den teknik.
Højpasfilter DC bevirker at det der bliver spillet af bas, er præcist og der er en samlet højere lydtryk til følge.
Ingen svampet bas her..............
Svampet bas kommer ikke fra velafstemte højttalere men fra uheldige match mellem forstærkere og højttalere.
Derfor bør det bekæmpes i matchet mellem forstærkeren og højttaleren og ikke i højttaleren.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst