Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Impedans & fasevinkler.

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Per N » søn feb 17, 2008 11:07

Lydcentrum skrev:
Så undgår man at købe ikke egnede højtttalere til ægte hifibrug, som f.eks Dali Diva og alle former for Vienna.

Vienna enig, det andet er vist kun for og provokere diva ejere.
 
Hvordan en ht som diva skulle være uegnet som som hifi pga. fase og impedans pukler fatter jeg ikke, jeg ved ikke om du husker, jeg lagde nogle målinger ud af dem:
 
 
 
 
Efter som de er uden impedanskorrektion i filtret osv. er fase svinget vidst ret acceptabelt, og kun en enkelt impedanspukkel, jeg erindre fra samme tråd du viste noget Canton frem fra en test, det lignede da en katastrofe i forhold til, og der var heldigvis for dem ikke fase målinger med.
Der findes kun 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Brugeravatar
Per N
Seniormedlem
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 20:05
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Gutten » søn feb 17, 2008 12:04

Er det virkelig sådan at forstærkere UDEN modkobling  

Og

Højttalere med nem impedanskurve og fase

Er det eneste rigtige ?

Findes der ikke højttalere der er YDERST drilske, der spiller rigtig godt ?

Findes der ikke forstærkere MED modkobling som spiller fremragende ?

Det lyder som om at man er tabt totalt på gulvet, hvis man har en højttaler der er drilsk mht fase og impedans og har en forstærker på MED modkobling ??

Hvis det drejede sig om at få fat i de to ting (nemme højttalerbelastninger og amps uden modkobling), så er 99 & af alle forstærkere og højttalere jo totalt forkert konstrueret ???

Godt nok er mange højttalere og forstærkere (selv meget meget dyre), en ren katastrofe.
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf Gutten » søn feb 17, 2008 12:08

Har iøvrigt snakket med en højttalerkonstruktør, der siger at impedanskorrektion i MANGE tilfælde, er af det onde.............!

Og at samme højttaler ville kunne spille mere dynamisk og "rigtigt" helt uden korrektion.

EN af grundene skulle være at højttalerens elektriske egenskaber ændrer sig, så impedanskorrektionen "kun" sidder lige i øjet "for en periode" ???
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf Hurtig » søn feb 17, 2008 12:13

@ Gutten:
Det er ikke umuligt at finde en modkoblet forstærker og en drilsk højtaler, der lyder godt sammen.
Men der er langt imellem, hvis du spørger mig!

Det er velkendt, også udenfor HiFi branchen, at modkoblng og kapacitive belastninger ikke er nogen god cocktail! Man kan eks få en op-amp til at gå i selvsving bare ved at sætte en måleprobe på udgangen, hvis denne er lidt kapacitiv!
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Gutten » søn feb 17, 2008 12:17

Hurtig skrev:@ Gutten:
Det er ikke umuligt at finde en modkoblet forstærker og en drilsk højtaler, der lyder godt sammen.
Men der er langt imellem, hvis du spørger mig!

Det er velkendt, også udenfor HiFi branchen, at modkoblng og kapacitive belastninger ikke er nogen god cocktail! Man kan eks få en op-amp til at gå i selvsving bare ved at sætte en måleprobe på udgangen, hvis denne er lidt kapacitiv!
 
Ja det er jeg klar over og giver dig også HELT ret.
 
Men visse forstærkere (Ingen nævnt / gæt selv) uden modkobling, lyder underligt flagrende og med løssluppen bund........... På trods af at strøm osv burde være tilstede.
 
Altså min vurdering er at det er lige så "nemt" at lave en fatal forstærker UDEN modkobling, som med.
 
Sagt på en anden måde........... Fordi der IKKE er modkobling...... Så er alle drømme ikke opfyldt
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf Lydcentrum » søn feb 17, 2008 12:51

Per N skrev:

Lydcentrum skrev:
Så undgår man at købe ikke egnede højtttalere til ægte hifibrug, som f.eks Dali Diva og alle former for Vienna.

Vienna enig, det andet er vist kun for og provokere diva ejere.
 
Hvordan en ht som diva skulle være uegnet som som hifi pga. fase og impedans pukler fatter jeg ikke, jeg ved ikke om du husker, jeg lagde nogle målinger ud af dem:
 
 
 
 
Efter som de er uden impedanskorrektion i filtret osv. er fase svinget vidst ret acceptabelt, og kun en enkelt impedanspukkel, jeg erindre fra samme tråd du viste noget Canton frem fra en test, det lignede da en katastrofe i forhold til, og der var heldigvis for dem ikke fase målinger med.
 
Dine målinger er ikke en dyt værd.
Jeg kan da godt bringe den igen + en anden:
 
Billede filnavn: 2kffe1b5dcc7.jpgBillede filnavn: 2k2df1fe88a8.jpg
 
Og zoomet lidt ind:
Billede filnavn: 2k6b6658cd34.jpg
Og vi bemærker at den skal have 24 watt i 4 Ohm, og impedans minimum på 3,5 ohm, men den er jævnt forløbende.
 
 
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf von Auspuff » søn feb 17, 2008 13:42

@gutten!

Nu beskrev jeg underdimensionerede modkoblede udgangstrin i forbindelse med drilske højttalere som det værst tænkelige.
Man har ikke nødvendigvis tabt alt på gulvet ved at vælge modkobling sammen med drilske højttalere, man har i stedet gjort det meget sværere for sig selv.

Den drilske højttaler kan jo da sagtens tæmmes af en modkoblet forstærker, den skal blot være dimensioneret til både at kunne levere signal + korrektionssignal i drilske belastninger.
Så kan der sagtens blive noget godt ud af det.
Desværre er det ikke så ofte man finder den slags.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf von Auspuff » søn feb 17, 2008 13:52

@lydcentrum

Hvor ved du fra at Per N´s målinger ikke duer?
Op til 10KHz ligner de nogenlunde det alle andre også måler på dem.
Og impedanskurven er nogenlunde sådan som vist.

Stereoplays målinger kan være nøjagtigt lige så fejlvisende som enhvaer anden måling er.

Man kunne kigge på dem uden midling, så skal du se løjer.

Alt i alt har det også noget at gøre med, hvilke målinger der prioriteres.
Kigger man på Canton/B&W målingerne, så har Canton den pæneste impedanskurve - måske er den korrigeret - den har også den jævneste frekvensresponse, når man måler med et sweep.
Til gengæld har Canton langt højere forvrængning over 100Hz, og så mangler den niveau i bassen i forhold til B&W.

Jeg er faktiskhelt sikker på, at de fleste forstærkere sat på de højtalere vil performe bedst med Canton.
Over en vis strømkapacitet tror jeg ikke det længere har nogen nævneværdig indflydelse.

Rør på B&W er også umuligt her.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Lydcentrum » søn feb 17, 2008 14:06

Canton spiller bevist ikke så dybt.
Teknikken hedder DC = Displacement Control, som det ses ved de dyrere modeller har de alle den teknik.
Højpasfilter DC bevirker at det der bliver spillet af bas, er præcist og der er en samlet højere lydtryk til følge.
Ingen svampet bas her..............
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Gutten » søn feb 17, 2008 14:17

von Auspuff skrev:@gutten!

Nu beskrev jeg underdimensionerede modkoblede udgangstrin i forbindelse med drilske højttalere som det værst tænkelige.
Man har ikke nødvendigvis tabt alt på gulvet ved at vælge modkobling sammen med drilske højttalere, man har i stedet gjort det meget sværere for sig selv.

Den drilske højttaler kan jo da sagtens tæmmes af en modkoblet forstærker, den skal blot være dimensioneret til både at kunne levere signal + korrektionssignal i drilske belastninger.
Så kan der sagtens blive noget godt ud af det.
Desværre er det ikke så ofte man finder den slags.
Jamen det er jo fint nok, men hvis modkobling er så meget af det onde, hvorfor laves de så stadig sådan ?
 
Vi ER vel ude over tiden, hvor konstruktørerne går efter måledata, fremfor lyden ??
 
Jeg er udemærket klar over lyden fra en umodkoblet forstærker (der er lavet ordentligt)......... men kender også lyden fra både GODE modkoblede og DÅRLIGE umodkoblede
________________________
 
*****Kender 2 personer () Der vovede den påstand, at de havde prøvet en forstærker (Aragon 4004) der IKKE kunne li en nem belastning (Dali 450), men lød klart bedre på en rigtig svær belastning.*****
 
***** = En ægte historie, der er lidt sjov og hvor man kan "se" hvor forskelligt folk opfatter samspillet mellem højttaler og forstærker.
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf von Auspuff » søn feb 17, 2008 14:40

Gutten skrev:
von Auspuff skrev:@gutten!

Nu beskrev jeg underdimensionerede modkoblede udgangstrin i forbindelse med drilske højttalere som det værst tænkelige.
Man har ikke nødvendigvis tabt alt på gulvet ved at vælge modkobling sammen med drilske højttalere, man har i stedet gjort det meget sværere for sig selv.

Den drilske højttaler kan jo da sagtens tæmmes af en modkoblet forstærker, den skal blot være dimensioneret til både at kunne levere signal + korrektionssignal i drilske belastninger.
Så kan der sagtens blive noget godt ud af det.
Desværre er det ikke så ofte man finder den slags.
Jamen det er jo fint nok, men hvis modkobling er så meget af det onde, hvorfor laves de så stadig sådan ?
 
Vi ER vel ude over tiden, hvor konstruktørerne går efter måledata, fremfor lyden ??
 
Jeg er udemærket klar over lyden fra en umodkoblet forstærker (der er lavet ordentligt)......... men kender også lyden fra både GODE modkoblede og DÅRLIGE umodkoblede
________________________
 
*****Kender 2 personer () Der vovede den påstand, at de havde prøvet en forstærker (Aragon 4004) der IKKE kunne li en nem belastning (Dali 450), men lød klart bedre på en rigtig svær belastning.*****
 
***** = En ægte historie, der er lidt sjov og hvor man kan "se" hvor forskelligt folk opfatter samspillet mellem højttaler og forstærker.


Ude over at konstruktørerne tænker i måledata?
Nej det er da synd at sige. Og det vil også være dumt.
Dårlige måledata er = unaturlig lyd
Gode måledata = måske naturlig lyd

Blot at være umodkoblet er slet ikke nogen kvalitetsbetegnelse i sig selv.
Det er klasse A som sådan heller ikke. Det er principper man bruger i konstruktioner, andet er det ikke.
At en god forstærker ikke i realiteten bliver bedre af at modkobles, er så desværre for dem, som sætter ekstreme måledata højt, et faktum.
Klasse A er som sådan heller ikke automatisk bedre end enhver klasse B forstærker. Men hvis man har en rigtig god klasse B forstærker, så kører den langt bedre i klasse A. Og det kan endda nemt måles.

Umodkoblede har den heldige egenskab, at de signaler der kommer retur fra højttaleren, ikke sendes ind i indgangen af forstærkeren, hvor de kan forårsage alt fra almindelig overstyring af indgangen til, at hele forstærkerens effekt skal bruges på korrektionssignalet. Er man møguheldig så er dte begge dele på én gang.
Ud over det, så vil alle forstærkere, have en begrænset frekvensgang opefter - 3dB kan både lige lavt og højt oppe . Det betyder fasedrej opefter, og når fasedrejet når 180 grader, så er der dømt selvsving, nøjagtigt som en stage mike der ryger i akustisk tilbagekobling. Det 180 gr. punkt kan tilmed flytte sig alt efter hvor kapacitiv belastningen er.
I mine øjne er det ganske enkelt for kompliceret at benytte modkobling i store mængder forsvarligt. En lille smule til at stabilisere DC kan man forsvare, men 100 dB modkobling i en udgang er i mine øjne det same som at begynde en fodboldkamp med at være bagud 0-5.

Jeg kan ikke kommentere på Aragon 4004 - 850 kombien.
Jeg har faktisk hørt Aragon 4004 i mit eget set-up på et tidspunkt, og som jeg husker den, så var det klart en respektabel amp. Men det er længe siden.

Ellers mener jeg klart, at en jævn impedanskurve er at foretrække, men impedanskorrektion i en HT tror jeg ikke på.
Måske i tilfælde af at man vil drive dem med rør, så kan der være en idé i det.
Store pukler på impedanskurven, som ikke også tydeligt fremgår af frekvenskurven er tegn på resonanser. Resonanser er selvforstærkning ét eller andet sted, og det er i hvert tilfælde ikke noget der ligger i programmaterialet. Så alt andet lige må og skal en højttaler være fri for den slags, for at kunne være blot i nærheden af en reproduktionshøjttaler. Og så er der jo alt det andet.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf von Auspuff » søn feb 17, 2008 14:42

Lydcentrum skrev:Canton spiller bevist ikke så dybt.
Teknikken hedder DC = Displacement Control, som det ses ved de dyrere modeller har de alle den teknik.
Højpasfilter DC bevirker at det der bliver spillet af bas, er præcist og der er en samlet højere lydtryk til følge.
Ingen svampet bas her..............


Svampet bas kommer ikke fra velafstemte højttalere men fra uheldige match mellem forstærkere og højttalere.
Derfor bør det bekæmpes i matchet mellem forstærkeren og højttaleren og ikke i højttaleren.




 

von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Karsten Sømand » søn feb 17, 2008 14:47

Gutten skrev:Har iøvrigt snakket med en højttalerkonstruktør, der siger at impedanskorrektion i MANGE tilfælde, er af det onde.............!

Og at samme højttaler ville kunne spille mere dynamisk og "rigtigt" helt uden korrektion.

EN af grundene skulle være at højttalerens elektriske egenskaber ændrer sig, så impedanskorrektionen "kun" sidder lige i øjet "for en periode" ???
 
Har ham højttalerkonstruktøren delefiltre i sine højttalere???
 
Venlig hilsen
 
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Gutten » søn feb 17, 2008 14:50

Karsten Sømand skrev:
Gutten skrev:Har iøvrigt snakket med en højttalerkonstruktør, der siger at impedanskorrektion i MANGE tilfælde, er af det onde.............!

Og at samme højttaler ville kunne spille mere dynamisk og "rigtigt" helt uden korrektion.

EN af grundene skulle være at højttalerens elektriske egenskaber ændrer sig, så impedanskorrektionen "kun" sidder lige i øjet "for en periode" ???
 
Har ham højttalerkonstruktøren delefiltre i sine højttalere???
 
Venlig hilsen
 
Karsten
 Ja mon ikk......... Der står nok et par tusinde af det mærke rundt omkring i de danske hjem.............. og sikkert ret mange flere i udlandet.
 
Et langt fra ukendt højttalermærke.
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf MortenB » søn feb 17, 2008 15:08

von Auspuff skrev:

Lydcentrum skrev:Canton spiller bevist ikke så dybt.
Teknikken hedder DC = Displacement Control, som det ses ved de dyrere modeller har de alle den teknik.
Højpasfilter DC bevirker at det der bliver spillet af bas, er præcist og der er en samlet højere lydtryk til følge.
Ingen svampet bas her..............


Svampet bas kommer ikke fra velafstemte højttalere men fra uheldige match mellem forstærkere og højttalere.
Derfor bør det bekæmpes i matchet mellem forstærkeren og højttaleren og ikke i højttaleren.



Et postulat fremsat med vanlig selvsikkerhed så det lyder som noget, der er opløftet til sandhed...

Så du mener altså, at det eksempelvis er ligegyldigt hvilket Q et bassystem er afstemt til, bare man har en forstærker, som matcher bas systemet?

Og hvordan finder man så en forstærker, der matcher et basystem med et Q på eks 0,9 så man undgår svampet bas?

Det er jeg da noget nysgerrig efter at høre...


Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.