arsenix skrev:Spørgsmålet er som om du er gået, eller går over åen efter vand, jeg nyder jo også den skønneste musik med alle nuancer i behold.
Nu forligger der jo en del (halvgamle) forsøg som konkluderer at et jævnt forløbende fasedrej ikke kan identificeres som værende hørbart, så indtil repeterbare forsøg viser noget andet ved du jo ikke om den filterteknologi du bruger er en unødig omvej eller ej.
Jeg mener ikke de halvgamle forsøg kan bruges til noget som helst.
Jeg kender ikke de nøjagtige forsøgsomstændigheder (hvis du kender dem, vil jeg meget gerne se dem), men hvis der er brugt højttalere, så drejer forsøget sig om, om det er muligt at høre forskel på et signal med fasefejl og et med en anden fasefejl.
Der er tydelig forskel på lyden fra minimum fase filtre og fra lineær fase filtre (jeg kan skifte ved et par tryk på tastaturet). Det kan bedst beskrives ved, at når man skifter fra lineære til minimum fasefiltre forsvinder den lækre lyd, og jeg har bare "almindelig højttalerlyd".
Det er da ret logisk, at når man forbedrer impulsgengivelsen væsentligt er det tydeligt hørbart.
Husk øret/hjernen er optimeret til at høre ændringer og faseforskelle, ellers kunne vi - i tidernes morgen - ikke høre fare og i hvilken retning faren kom fra.
Prøv at læse Uli's White Paper og
http://www.celticaudio.co.uk/articles/science.pdf
Hvis du hører et anlæg som mit, vil du vil blive forundret over, hvor mange nuancer du går glip af i dit nuværende setup