Boman skrev:NÃ¥r man laver en DAC (Digital til Analog Converting) bliver lyden analog
igen. Har den konvertering - som sker ud fra trappekurven - ændret sig meget
fra det oprindelige analoge signal?
Tilsyneladende nok til at der sker ændring af lyden.
Nogle kan måske lide den ændring og vil dermed automatisk plædere for at digital lyd er bedst.
Jeg mener bedst må være så tæt på den oprindelige analoge reference som muligt.
Boman skrev:Hvis trappen har meget store trin, mister vi selvfølgelig nogle informationer,
og jo mindre trinene er, jo bedre er det. Er trinene i 16/44.1 (almindelig CD) tilstrækkelige til at vi får er rimelig opløsning?
Her har du nemlig ret.
Vi mister informationer proportionelt med hvor store disse trappetrin er.
Jo højere digital opløsning, jo mindre informationstab.
Jo mere digital komprimering gennem kodning, jo større tab.
Det er logik for perlehøns som du så flot forklarer det her.
Boman skrev:
Her er - i Adobe Audition - et stykke kammermusik af Haydn i 16/44.1.
Her er der zoomet ind på en af spidserne
Spidsen består af en helt masse spidser
Her er der zoomet ind på det fremhævede område på kurven ovenfor
Her er der zoomet ind på det fremhævede område på kurven ovenfor
Jeg synes, at trappen ser ret fin ud, med en god DAC vil signalet være overordentlig tæt på det oprindelige signal.
Måske er den grafiske opløsning ikke tilstrækkelig, måske har din selektion været til den ene eller anden holdnings fordel, måske har din gennemarbejdning af processen været fejlfyldt.
Der er i hvert fald faldgruber nok som gør at sådanne gengivne kurver på dette forum er totalt ubrugelige.
Desuden forsøger du med disse kurver at eliminere værdien af dit tidligere så logiske og fremragende skrevne budskab:
Vi mister informationer proportionelt med hvor store disse trappetrin er.
Jo højere digital opløsning, jo mindre informationstab.
Jo mere digital komprimering gennem kodning, jo større tab.
Boman skrev:I følge professionelle lydfolk er det svært at høre forskel på de forskellige samplefrekvenser 44.1/96/192 (trappetrinenes længde), hvorimod antal bits 16/24 (trappetrinenes højde er hørbar).
Der er med stor sikkerhed også professionelle lydfolk som påstår at samplerates kan kompensere for manglende bitstream.
Eller ville den såkaldte 1-bit maskine næppe nogensinde have været solgt.
(OBS på 1-bit ikke reelt ER 1-bit)
Der er professionelle lydfolk som påstår at den bedste mastering og editering sker på analog udstyr. At hvis du blander digitale processer ind de forkerte steder så er slutresultatet ødelagt.
Boman skrev:Det er faktisk muligt at opnå en fantastisk god lydkvalitet med digital lyd (CD), bedre end lp, som det ikke er problemfrit at afspille korrekt.
Jeg er helt enig i at man kan opnå bedre lydkvalitet med digital teknik end ved afspilning af LP på en pladespiller som har en problemfyldt afspilning.
Men har man en analog signalkilde uanset om det er bånd eller LP så er der potentielt større mulighed for at opnå et resultat tættere på den analoge reference end ved brug af digital teknik.
Boman skrev:Jeg har downloadet musik i 24/88.2 og 24/96 fra Linn's hjemmeside. Det lyder rigtigt godt, langt bedre end nogen lp, men det gør det også efter SRC (Sample Rate Convertering) til 16/44.1.
Det har mange af os snart prøvet og jeg er ikke enig i din konklusion.
Boman skrev:Digital lyd er ikke automatisk dårlig, ligesom lp ikke automatisk er perfekt.
Enig.
Havde du sagt det omvendte havde jeg somend også været enig.
Hvad siger det om budskabet?
Boman skrev:I min verden er det største problem optagelserne. Hvilke mikrofoner har de brugt - og hvor, hvordan har de mikset det, og det værste problem, hvilke knapper har de pillet ved, for at få det til at lyde "bedre".
Optagelserne og editeringsprocesserne har absolut større indflydelse på det endelige resultat end de små marginer vi kan opleve i lytteoplevelsen når vi sammenligner en top pladespiller med en top CD maskine eller andre top digitale afspilningsformater i den rette signalkilde.
Så på bundlinien kan vi vel så være enige om at jo mere tro lyden der kommer mod dine ører er mod den analoge reference, jo mindre ændringer der er sket, jo bedre en oplevelse kan det potentielt give os?
"dolph"