Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Er musik-downloads redningen for hifi-entusiasterne?

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Torben » søn dec 10, 2006 19:32

Dette er det bedste produkt som pt er på marked til at spille musik fra computer http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html tjek lige data, og lyden er lige så super.

www.musicbox.dk har dem på lager til en lytter :D
Senest rettet af Torben søn dec 10, 2006 19:39, rettet i alt 1 gang.
Torben
Nyt medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 16:24
Geografisk sted: København

Indlægaf Leiurus quinquestriatus » søn dec 10, 2006 19:35

Jamen hvad med musik fra harddisken fra en meget tyst bærbar (i et ordentligt format) - koblet til en D/A-converter med lysleder (for adskillelse af stelveje)

Hvad synes i om den idé  :?:
Leiurus quinquestriatus
Profil Lukket
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 01:45

Indlægaf R.P. » søn dec 10, 2006 19:53

zerocool skrev:

R.P. skrev:Hvad nytter det at ha et jitter frit digital musik stump, hvis det der gengiver det er et hakkende sprydlende støjhelvede, af prosesorer der går med så høj frekvens

Hvad nytter det at afspille musik analogt, hvis det - som næsten al' musik udelukkende bliver i dag - er indspillet digitalt? Computer bliver i dag brugt som optageplatform i alle store og seriøse studier, hvorfor det vel også er mest nærliggende at bruge samme til afspilning.

 

Så forstår jeg bedre at mange nye optagelser er så dårlige!

Jeg vil så gå tilbage til 60'ernes optagelser, hvordan i alverden kunne man få så meget magi ned på skiverne lang tid før det digitale domæne?

et fremragende bevis på at det analoge er ganske udemærket, bare det bliver brugt rigtigt.

Men det er jo for nemt med en pc, her kan man få programmer med delefilter, rumkorektion, og mixer hvad ved jeg, men kun de færeste forstår at stille mikrofonerne op, så det bliver en magisk optagelse.

vinyl  rør og Jbl, så kan det jo ik blive meget bedre!
Brugeravatar
R.P.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 21:19
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf zerocool » søn dec 10, 2006 19:55

Torben skrev:Dette er det bedste produkt som pt er på marked til at spille musik fra computer http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html tjek lige data, og lyden er lige så super.

www.musicbox.dk har dem på lager til en lytter :D
 
Har du selv fået lyttet til Transporteren?
Personligt finder jeg, at professionelle lydkort (dem de bruger i studier til indspilning), ud fra en kvalitativ betragtning, også må være det, der er bedst til at gengive musikken hjemme i stuen. Transporteren er dog uden tvivl bedre i brugervenlighedshenseende.
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Torben » søn dec 10, 2006 20:14

zerocool skrev:
Torben skrev:Dette er det bedste produkt som pt er på marked til at spille musik fra computer http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html tjek lige data, og lyden er lige så super.

www.musicbox.dk har dem på lager til en lytter :D
 
Har du selv fået lyttet til Transporteren?
Personligt finder jeg, at professionelle lydkort (dem de bruger i studier til indspilning), ud fra en kvalitativ betragtning, også må være det, der er bedst til at gengive musikken hjemme i stuen. Transporteren er dog uden tvivl bedre i brugervenlighedshenseende.

Ja, jeg har fået lyttet til en Transporter og jeg syntes det lyder rigtigt godt... har desværre bare ikke råd til en pt, så jeg må nøjes med min Squeezebox via ekstern DAC.

Kan ikke udtale mig om et prof. lydkort, jeg har ikke hørt sådan et. Men tanken om alt den "støj" som der er fra en computer tiltaler ikke mig.

Torben
Nyt medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 16:24
Geografisk sted: København

Indlægaf zerocool » søn dec 10, 2006 20:49

R.P. skrev:Så forstår jeg bedre at mange nye optagelser er så dårlige!

Jeg tror snarere at forklaringen skal søges i studiernes niveauræs, som denne tråd forudsætningsvis og egentlig handler om.

R.P. skrev:Jeg vil så gå tilbage til 60'ernes optagelser, hvordan i alverden kunne man få så meget magi ned på skiverne lang tid før det digitale domæne?

et fremragende bevis på at det analoge er ganske udemærket, bare det bliver brugt rigtigt.

Det kan vi sagtens blive enige om. Realiteterne er dog, at analog optageteknik bliver brugt meget lidt, hvis overhovedet, i det moderne studiemiljø. Analoge afspillere i hjemmet har derfor kun en berettigelse, i den udstrækning man ligger inde med ældre umasterede indspilninger.

R.P. skrev:Men det er jo for nemt med en pc, her kan man få programmer med delefilter, rumkorektion, og mixer hvad ved jeg, men kun de færeste forstår at stille mikrofonerne op, så det bliver en magisk optagelse.

At tingene bliver nemt, gør dem vel ikke dårligere?

 

Torben skrev:Men tanken om alt den "støj" som der er fra en computer tiltaler ikke mig.

 

Moderne lydkort er jo designet til at fungere i et støjfyldt miljø. Lader man sig ikke stille tilfreds med det, kan man jo placere lydkortet uden for kabinettet med egen strømforsygning.

Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf sshd » man dec 11, 2006 02:00

Det handler ikke om musik men om penge. HIFI er pt. ganske uinteressant, da folk meget hellere vil spendere deres penge på enorme fladskæme, mobiltelefoner, digitale kameraer, bærbare computere, gps udstyr til bilen, portabel lyd og surround sound. Langt de fleste folk er ganske tilfredse med nudagens hotte cd'ere og downloads i hård komprimeret mp3/aac format. Måske fordi de ikke kan høre forskel eller fordi de ikke har udstyret i orden. Eller fordi musik bare er noget, der spiller i baggrunden eller høreskader?

Det koster rigtig mange penge at masterere en CD ordentligt. Men for 10% af prisen kan man få nutidens crap, som de fleste er tilfredse med. Vejen frem for pladeselskaberne er klar.

Jeg tror ikke, at vi får lov til at downloade højkvalitetsmusik, eksempelvis 24/96. Pladeselskaberne kan godt lide kopibeskyttelse. Dels fordi det besværliggør sikkerhedskopiering (ødelagte skiver købes på ny) men også for at skjule, at de ikke altid leverer varen. Jeg vil lige komme med tre eksempler fra DVD-Audio. Kopibeskyttelsen på dette format blev brudt for ca. 1 år siden og jeg købte straks 6 skiver for at teste. Tre af disse (Eagles: Hotel Caliornia, T-Rex: Electric Warrior og Doors: LA Woman) indeholder 24/96 5.1 surround lyd og "advanced resolution stereo". 5.1 lyden lod til at være mastered fra originalbåndende, der var i hver fald frekvenser over 22 kHz. Stereoversionerne havde intet over 22 kHz og led under dynamisk komprimmering. For at spare penge, har de bare taget CD versionen og upsamplet til 24/96. Det kan selvfølgelig have været et tilfælde, men tre ud af seks skiver har falsk advanded resolution stereo. Jeg har fuld tillid til, at SACD lider under samme problem.

Slutteligt tror jeg, at man skal passe på med at undervurdere folks samlergen. Interessen for at samle på frimærker, mønter, våben, vin og musik er stærkt stigende. Samlerfolket er ekstremt købestærke og kvalitetsbeviste. Lad mig lige nævne, at en CD med Metallica: And Justice for All for nyligt blev solgt på eBay for US$1750. En ganske almindelig CD, bortset fra, at dette var førsteudgaven fra Japan.
Måske kommer vi til at se en masse limited-edition udgivelser til skyhøje priser?
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf xo » man dec 11, 2006 16:08

Den mest ideelle fremtid er for mig den, hvor man både kan købe musikken

- som et produkt; et holografisk medie (optisk multilags medie)
- som en service; en rettighed til at streame, eller lagre

Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.

I den fremtid kan man forestille sig at der kommer audiofile ændringer til musikken. Program/data kan dermed genrenderes/transformeres så det er mere optimalt i et audiofilt miljø.

Man kan også tænke sig det intelligente program der udfra nogle kriterier foretager transformationer der passer til slutbrugerens smag og akustiske præferencer, en slags generisk automatiseret remastering. Som en omvendt Murphy's Lov spår jeg at det i et eller andet omfang vil ske, da det kan ske.

Hvis musikken på den måde gøres struktureret, intelligent og genstand for dyb programmatisk transformation, vil det åbne døren for at alle kan blive mere tilfredse med lydoplevelsen i lige netop deres setup, om det så er en ghettoblaster, eller det fineste audiofile setup.

Men det er naturligvis mest relevant for mere "mixet" musik.

Det var min 25 øre.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf sshd » man dec 11, 2006 16:17

xo skrev:
Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.


Uha. Ellers tak.
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf xo » man dec 11, 2006 16:37

Som med så meget andet, vil det ikke være alle brugere der vil udnytte mulighederne fuldt ud.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf Tape Connection » man dec 11, 2006 22:16

sshd skrev:

Det koster rigtig mange penge at masterere en CD ordentligt. Men for 10% af prisen kan man få nutidens crap, som de fleste er tilfredse med. Vejen frem for pladeselskaberne er klar.
 
Jeg er ikke så sikker. Punkt 1, så tror jeg faktisk at Ringo Starr eksemplet fra High Fidelity ikke er enestående, jeg er overbevist om at de i rigtigt mange tilfælde har en master-fil liggende i studiet med et komplet mixet album, uden den komprimering og forvrængning som indtræder når man smider pladen ned på CD. Det bekræftes efter min mening af at mange melder om ingen eller væsentligt mindre dynamik-komprimering på LP-versionen (at en del så tror det er LP'en i sig selv der gør det er så en anden ting...). Hvis først pladeselskaberne får øjnene op for at de potentielt set kan sælge det samme nummer to gange, og endda tage overpris for den gode version, så skal de da nok få dén fil kylet ud på web-serveren. Det koster jo lige pludselig pebernødder at udgive ekstra versioner af et nummer. Jeg kan ikke lige huske om jeg skrev det i det oprindelige indlæg, men for elektronisk musik åbner det jo op for et hidtil uset remix-marked. Hvorfor skulle musikerne ikke øjne muligheden for f.eks. at udgive dén akustiske og u-popificerede version som de egentlig oprindeligt havde skrevet, men som Sony producerne ikke lige troede på kunne sælge - hvorefter det smukke halvjazzede nummer er blevet til meter-pop? Jeg tror ikke det er helt sjældent at en musiker sidder med et nummer de egentlig synes er megafedt, men fordi de anerkender at det ikke sælger, så får det lige en tur med synthesizeren.
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Raskolnikov » man dec 11, 2006 22:52

xo skrev:Den mest ideelle fremtid er for mig den, hvor man både kan købe musikken

- som et produkt; et holografisk medie (optisk multilags medie)
- som en service; en rettighed til at streame, eller lagre

Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.

I den fremtid kan man forestille sig at der kommer audiofile ændringer til musikken. Program/data kan dermed genrenderes/transformeres så det er mere optimalt i et audiofilt miljø.

Man kan også tænke sig det intelligente program der udfra nogle kriterier foretager transformationer der passer til slutbrugerens smag og akustiske præferencer, en slags generisk automatiseret remastering. Som en omvendt Murphy's Lov spår jeg at det i et eller andet omfang vil ske, da det kan ske.

Hvis musikken på den måde gøres struktureret, intelligent og genstand for dyb programmatisk transformation, vil det åbne døren for at alle kan blive mere tilfredse med lydoplevelsen i lige netop deres setup, om det så er en ghettoblaster, eller det fineste audiofile setup.

Men det er naturligvis mest relevant for mere "mixet" musik.

Det var min 25 øre.


hmm lyder næsten som vi skal til at være vores egen DJ. Hvad med at holde det kunstykke som musikkeren har skabt indtakt? Jeg mener ikke det nødvendigvis er et fremskridt at man kan ændre så radikalt på musikken.
Hands off the compression button music industry!
Sådan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf xo » man dec 11, 2006 23:18

Raskolnikov skrev:
hmm lyder næsten som vi skal til at være vores egen DJ. Hvad med at holde det kunstykke som musikkeren har skabt indtakt? Jeg mener ikke det nødvendigvis er et fremskridt at man kan ændre så radikalt på musikken.
 
Der er intet enten/eller over det her. Det er både/og.
 
Desuden er der intet der siger at den tilfældige slutbruger skal med i den proces. Dels kan det måske ske automatisk, dels kan du måske nyde godt af andres ændringer af samme værk.
 
Men som udgangspunkt lytter du slet ikke til værket som det er skabt, da du ikke kan genskabe den kontekst hvori værket blev skabt. Det er hele pointen. Værket tar udgangspunkt i nogle antagelser om slutbrugerens setup.
 
Det er kun drømmeri, men lad os nu se hvordan udviklingen bliver...
 
Som udgangspunkt syntes jeg også ideen med flere masterings af samme råmateriale er et tiltalende fremskridt. Vi må se om det nogensinde bliver til noget. Vi har jo allerede flere udgivelser og remasterings, det er bare ikke altid vi kan li det nye resultat bedre end det gamle.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf xo » man dec 11, 2006 23:32

zerocool skrev:

Moderne lydkort er jo designet til at fungere i et støjfyldt miljø. Lader man sig ikke stille tilfreds med det, kan man jo placere lydkortet uden for kabinettet med egen strømforsygning.

 
"Lo and behold" om det ikke netop er det man kan se Squeezebox, Transporter et al, som.
 
Definitionen af et lydkort er efterhånden ret flydende. Som udgangspunkt vil jeg da mene at det er et kort der sidder i computeren. Desto længere det bevæger sig væk derfra må det mere betragtes som konverter med et standard interface.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf zerocool » man dec 11, 2006 23:58

sshd skrev:Jeg tror ikke, at vi får lov til at downloade højkvalitetsmusik, eksempelvis 24/96. Pladeselskaberne kan godt lide kopibeskyttelse. Dels fordi det besværliggør sikkerhedskopiering (ødelagte skiver købes på ny) men også for at skjule, at de ikke altid leverer varen.

Downloads og kopibeskyttelse er nu ikke modsætninger. Hvis du køber musik på nettet eller låner det online fra biblioteket er det i langt de fleste tilfælde implementeret med DRM.
Det forlyder dog fra pladeindustrien, at man generelt påtænker at opgive DRM, da udviklingsomkostningerne er for høje, i forhold til hvor hurtigt nye versioner bliver brudt.

xo skrev:Den mest ideelle fremtid er for mig den, hvor man både kan købe musikken

- som et produkt; et holografisk medie (optisk multilags medie)
- som en service; en rettighed til at streame, eller lagre

Hvorfor både fysisk medie og downloadmulighed? De fysiske medier kan man jo selv fremstille, hvis man først har downloadet matrialet.

 

xo skrev:Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.

 

Det lyder lidt som om, at du ønsker mixingmasteren gjort tilgængelig for konsumentmarkedet. Det vil bestemt være billigt for pladeselskaberne at lave noget sådan, men forudsætter nogle pris- og brugervenlige softwareplatforme til afspilning/”redigering”.  

Bestemt ikke nogen utiltalende tanke

 

xo skrev:"Lo and behold" om det ikke netop er det man kan se Squeezebox, Transporter et al, som.

 

Tjoh, men du kan jo også bare tage et professionelt PCI-kort og placere det i eget eksternt kabinet.

 

xo skrev:Definitionen af et lydkort er efterhånden ret flydende. Som udgangspunkt vil jeg da mene at det er et kort der sidder i computeren. Desto længere det bevæger sig væk derfra må det mere betragtes som konverter med et standard interface.

 

Det teknologiske udvikling kan bestemt skabe begrebsforviring, sammensmeltninger og tilsløre et givent produkts egentlige funktion. Slim Devices Squeezebox og Transporter må dog betegnes som mediestreamere - dedikeret til lydformatafvikling. 

Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Århus C

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.