zerocool skrev:R.P. skrev:Hvad nytter det at ha et jitter frit digital musik stump, hvis det der gengiver det er et hakkende sprydlende støjhelvede, af prosesorer der går med så høj frekvens
Hvad nytter det at afspille musik analogt, hvis det - som næsten al' musik udelukkende bliver i dag - er indspillet digitalt? Computer bliver i dag brugt som optageplatform i alle store og seriøse studier, hvorfor det vel også er mest nærliggende at bruge samme til afspilning.
Så forstår jeg bedre at mange nye optagelser er så dårlige!
Jeg vil så gå tilbage til 60'ernes optagelser, hvordan i alverden kunne man få så meget magi ned på skiverne lang tid før det digitale domæne?
et fremragende bevis på at det analoge er ganske udemærket, bare det bliver brugt rigtigt.
Men det er jo for nemt med en pc, her kan man få programmer med delefilter, rumkorektion, og mixer hvad ved jeg, men kun de færeste forstår at stille mikrofonerne op, så det bliver en magisk optagelse.
Torben skrev:Dette er det bedste produkt som pt er på marked til at spille musik fra computer http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html tjek lige data, og lyden er lige så super.
www.musicbox.dk har dem på lager til en lytter
zerocool skrev:Torben skrev:Dette er det bedste produkt som pt er på marked til at spille musik fra computer http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html tjek lige data, og lyden er lige så super.
www.musicbox.dk har dem på lager til en lytterHar du selv fået lyttet til Transporteren?Personligt finder jeg, at professionelle lydkort (dem de bruger i studier til indspilning), ud fra en kvalitativ betragtning, også må være det, der er bedst til at gengive musikken hjemme i stuen. Transporteren er dog uden tvivl bedre i brugervenlighedshenseende.
Ja, jeg har fået lyttet til en Transporter og jeg syntes det lyder rigtigt godt... har desværre bare ikke råd til en pt, så jeg må nøjes med min Squeezebox via ekstern DAC.
Kan ikke udtale mig om et prof. lydkort, jeg har ikke hørt sådan et. Men tanken om alt den "støj" som der er fra en computer tiltaler ikke mig.
R.P. skrev:Så forstår jeg bedre at mange nye optagelser er så dårlige!
Jeg tror snarere at forklaringen skal søges i studiernes niveauræs, som denne tråd forudsætningsvis og egentlig handler om.
R.P. skrev:Jeg vil så gå tilbage til 60'ernes optagelser, hvordan i alverden kunne man få så meget magi ned på skiverne lang tid før det digitale domæne?et fremragende bevis på at det analoge er ganske udemærket, bare det bliver brugt rigtigt.
Det kan vi sagtens blive enige om. Realiteterne er dog, at analog optageteknik bliver brugt meget lidt, hvis overhovedet, i det moderne studiemiljø. Analoge afspillere i hjemmet har derfor kun en berettigelse, i den udstrækning man ligger inde med ældre umasterede indspilninger.
R.P. skrev:Men det er jo for nemt med en pc, her kan man få programmer med delefilter, rumkorektion, og mixer hvad ved jeg, men kun de færeste forstår at stille mikrofonerne op, så det bliver en magisk optagelse.
At tingene bliver nemt, gør dem vel ikke dårligere?
Torben skrev:Men tanken om alt den "støj" som der er fra en computer tiltaler ikke mig.
Moderne lydkort er jo designet til at fungere i et støjfyldt miljø. Lader man sig ikke stille tilfreds med det, kan man jo placere lydkortet uden for kabinettet med egen strømforsygning.
xo skrev:
Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.
sshd skrev:
Det koster rigtig mange penge at masterere en CD ordentligt. Men for 10% af prisen kan man få nutidens crap, som de fleste er tilfredse med. Vejen frem for pladeselskaberne er klar.
xo skrev:Den mest ideelle fremtid er for mig den, hvor man både kan købe musikken
- som et produkt; et holografisk medie (optisk multilags medie)
- som en service; en rettighed til at streame, eller lagre
Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.
I den fremtid kan man forestille sig at der kommer audiofile ændringer til musikken. Program/data kan dermed genrenderes/transformeres så det er mere optimalt i et audiofilt miljø.
Man kan også tænke sig det intelligente program der udfra nogle kriterier foretager transformationer der passer til slutbrugerens smag og akustiske præferencer, en slags generisk automatiseret remastering. Som en omvendt Murphy's Lov spår jeg at det i et eller andet omfang vil ske, da det kan ske.
Hvis musikken på den måde gøres struktureret, intelligent og genstand for dyb programmatisk transformation, vil det åbne døren for at alle kan blive mere tilfredse med lydoplevelsen i lige netop deres setup, om det så er en ghettoblaster, eller det fineste audiofile setup.
Men det er naturligvis mest relevant for mere "mixet" musik.
Det var min 25 øre.
Raskolnikov skrev:
hmm lyder næsten som vi skal til at være vores egen DJ. Hvad med at holde det kunstykke som musikkeren har skabt indtakt? Jeg mener ikke det nødvendigvis er et fremskridt at man kan ændre så radikalt på musikken.
zerocool skrev:Moderne lydkort er jo designet til at fungere i et støjfyldt miljø. Lader man sig ikke stille tilfreds med det, kan man jo placere lydkortet uden for kabinettet med egen strømforsygning.
sshd skrev:Jeg tror ikke, at vi får lov til at downloade højkvalitetsmusik, eksempelvis 24/96. Pladeselskaberne kan godt lide kopibeskyttelse. Dels fordi det besværliggør sikkerhedskopiering (ødelagte skiver købes på ny) men også for at skjule, at de ikke altid leverer varen.
Downloads og kopibeskyttelse er nu ikke modsætninger. Hvis du køber musik på nettet eller låner det online fra biblioteket er det i langt de fleste tilfælde implementeret med DRM.
Det forlyder dog fra pladeindustrien, at man generelt påtænker at opgive DRM, da udviklingsomkostningerne er for høje, i forhold til hvor hurtigt nye versioner bliver brudt.
- som et produkt; et holografisk medie (optisk multilags medie)
- som en service; en rettighed til at streame, eller lagre
Hvorfor både fysisk medie og downloadmulighed? De fysiske medier kan man jo selv fremstille, hvis man først har downloadet matrialet.
xo skrev:Men derudover ser jeg også en ideel fremtid i at musikken ikke blot er renderet stereo/surround PCM eller DSD, men faktisk desideret struktureret musik data/programmel, der kan redigeres, remixes, remasteres, ændres, transformeres på alle tænkelige måder af slutbrugeren.
Det lyder lidt som om, at du ønsker mixingmasteren gjort tilgængelig for konsumentmarkedet. Det vil bestemt være billigt for pladeselskaberne at lave noget sådan, men forudsætter nogle pris- og brugervenlige softwareplatforme til afspilning/”redigering”.
Bestemt ikke nogen utiltalende tanke
Tjoh, men du kan jo også bare tage et professionelt PCI-kort og placere det i eget eksternt kabinet.
Det teknologiske udvikling kan bestemt skabe begrebsforviring, sammensmeltninger og tilsløre et givent produkts egentlige funktion. Slim Devices Squeezebox og Transporter må dog betegnes som mediestreamere - dedikeret til lydformatafvikling.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster