Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kunsten at bedømme reproduceret lyd sikkert og fyndigt

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Kunsten at bedømme reproduceret lyd sikkert og fyndigt

Indlægaf Mogens Kamp » tirs jan 31, 2006 19:51

Når vi i de forskellige tråde hver især forsøger at redegøre for, hvad vi selv mener er god lydgengivelse, kommer en del til kort.Dette skyldes, at det for mange er ganske vanskeligt at redegøre for, hvori ens eget præferencesæt ligger og videre har vanskelig ved at beskrive, hvad der foretrækkes, i hvert fald uden direkte at fremhæve produkt x fremfor y. Herudover er det ikke videre bevidst for de fleste, at de faktisk opnår en mængde erfaringer i takt med, at mængden af prøvet udstyr vokser.
Netop erfaringer burde kunne danne baggrund for en distinkt beskrivelse af, hvad der efterhånden er blevet den "lyd", den enkelte har taget til sig og hvad den enkelte slet ikke bryder sig om.
Således kunne det være tjenesteligt, at man ret kortfattet blev i stand til at beskrive dels hvad man via erfaringerne har opnået af indsigt i, hvilken type gengivelse, der foretrækkes i eget system og dels hvorledes dette er udmøntet i praksis.
Ingen forestiller sig til syvende og sidst, at vi alle kan være enige om alting. Nogle forhold omkring lyd er stærkt præget af subjektive krav til lydgengivelsen eller af, at anlægget kan være direkte tilpasset til bestemte musikgenrer. Andre systemer er sat sammen med henblik på at opnå opfyldelsen af bestemte kriterier, eksempelvis neutralitet, dynamisk performance, homogenitet og så videre. Enkelte brugere søger en all round gengivelse med visse kompromisser. Nogle vil spille højt.Nogle vil have det til at lyde flot ved lav styrke ..og sådan kan jeg blive ved...og jeg tror , at mange af de misforståelser, vi ser i foraene skyldes, at det ikke bliver udvendiggjort hvad vi hver især ønsker i vores personlige gengivelse.
Jeg mener såkedes, at der ofte kan være en god grund til at nogle vælger grej, man ikke selv bryder sig om.Ikke dermed være sagt, at der ikke findes folk, der begår fejl, når de køber ind, men jeg vil nu faktisk mene, at førstnævnte er mere sandsynligt.
Hvis det således blev muligt kort og fyndigt at beskrive årsagen til egne holdninger bl.a. ved at inddrage erfaringer, frustrationer og løsninger af tidligere problemer, vil det givet være muligt at højne debatten ved at skabe en forståelsesramme for de, der læser de holdninger, der på baggrund heraf præsenteres.
NÃ¥r holdninger præsenteres løsrevet uden at være et resultat af den proces, den enkelte har være igennem pÃ¥ lydomrÃ¥det..ender det ofte i en type af debat, der kan ses, nÃ¥r debatten kommer til at handle om pro et contra ift. produkt x. Jeg vil gerne have besvaret istedetfor : hvad er det i ens egen personlige erfaring, der gør, at man ikke bryder sig om produkt x eller omvendt.
Jeg er således af den opfattelse, at der i reglen er en grund til, at den enkelte har fået præferencer for det, han har...og jo ældre han er, jo mere sikker er han, netop grundet erfaringerne, der successivt øger hurtigheden hvormed man bliver i stand til at bedømme lyd.
Når vi hver især bedømmer er der jo også andre forhold, der gør sig voldsomt gældende. For det første er der ingen af os, der har et perfekt anlæg, idet jeg med det mener en ikke-nedscaleret gengivelse, hvor en AB test imellem et sådan perfekt anlæg og live musik ville ende uafgjort. Jeg mener end ikke nogen af os i vore generationer kommer til at opleve et sådant system.
Derfor bedømmer vi ud fra de fejl, vi hver især bedst kan leve med...og dette er kilden til de fleste uoverenstemmelser, for person A kan bedst leve med dynamikbegrænsning og har udmøntet dette i sit system, person B lever bedst med en afrullet diskant, måske fordi hans øre har en høj sensitivitet i dette område, person c kan slet ikke leve med andet em hardcore Cervin Wega bas, fordi alt andet i hans ører opleves begrænset...og så videre..
Derfor..siger vi faktisk, når det kommer tilstykket ifm. vores vurdering af produkt x om dette umiddelbart passer til vores præferencer, hvor præferencen er den ubekendte, men i og med vores forholden igennem produktet fortæller vi egentlig omverdenen om vore præferencer. Kunne vi lave lidt om på det, så dette kom til at stå mere klart?
Ser gerne at mange giversit besyv med..i denne tråd, som dedikeres til at vi alle bliver bedre til at forstå hinandens bevæggrunde og præferencer..!!!!
 
Senest rettet af Mogens Kamp tirs jan 31, 2006 20:11, rettet i alt 1 gang.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Groove » tirs jan 31, 2006 20:01

Flot indlæg......anti, du vinder ved nærmere bekendskab  8)

Vi burde alle i vores "underskrift" skrive vores preferencer lydmæssigt.....lidt som en jeg så engang "jeg har arbejdet i hifiklubben i 20 år, så mine indlæg kan bære præg heraf"

Det er en helt suveræn og afvæbnene måde at markere sig på, kunne vi gøre det rent lydfilosofi mæssigt, ville en del blive lettere!
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf Live24 » tirs jan 31, 2006 20:33

Kan da give mit besyv med angående hvad jeg tilsigter af mit anlæg.. samt lidt eksempler på udstyr jeg synes kan leve op til det, måske mine preferencer af udstyr bedre forklarer end ord hvad jeg mener

Jeg kan ikke nyde min musik hvis ikke den dynamiske performance er tættest mulig på virkeligheden.. dette er det vigtigste for mig og sætter store krav til højttalere såvel som forstærkningen..

System audio, dls og lignende falder grusomt igennem her. lyder som om lyden kommer fra-- hmm ja højttalere. Strauss, 4sptech, kharma, von schweikert og lignende er alle eksempler på højttalere der i mine øjne lever op til hvad man kan og bør forvente af dynamisk reproduktion fra en højttaler.

det næst vigtigste er hmm ikke neutralitet, men evnen til at reproducere lyden af instrumenter ordenligt, og her ser jeg på især effektforstærkeren, da det er den der bestemmer om det kan lade sig gøre eller ej. og her er jeg desværre en af dem der giver Kubikken ret. bipolart er simpelthen det eneste der kan lyde realistisk. ALT andet er til at smide ud. sorry. dette gælder alle forstærkere der er opbygget med fets. desværre 95 % af dem på markedet

når jeg feks hører blæsere kan jeg ikke holde den blankpolerede lyd ud man altid får med fets. har ik hørt alt, men det jeg har hørt med fets har alle den samme fejl, flot poleret lyd, der er alt andet end realistisk. det går igen i hele spektret, fra bund til top.


disse to ting er det første og vigtigste jeg lytter efter.

så kommer neutralitet osv, men gider je slet ik kommentere, alle mener alt er neutralt. jeg er ikke enig, men holder mig langt fra at kommentere, hvad jeg synes er neutralt og hvad jeg ikke gør.

har haft setups der har spillet flottere end engle kan synge og med en dynamiskformÃ¥en  som var man pÃ¥ roskilde festivalen.  desværre har det været alt for farvet, og ik istand til at reproducere instrumenter realistisk. var lykkelig for det, for kæft det spillede godt, men var altid en nagen med at sÃ¥dan skal det altsÃ¥ ik helt lyde, gik lang tid før jeg fandt ud af hvorfor det var sÃ¥dan. men vÃ¥gner da stadig med vÃ¥de drømme om det, hvorfor ku jeg ik bare være tilfreds med det lød flottere end virkligheden ? flot er desværre os ofte kedeligt

en lille liste over udstyr jeg kigger efter. og som giver mig det jeg leder efter. desværre mangler der stadig noget. for samlet er det ik helt hvor jeg vil have det skal være.

Højttalere: her er jeg fast besluttet. ok de store Gryphon vil jeg gerne have. og det endda uden at have hørt dem..

4sptech, er de eneste højttalere der kan det jeg vil have de skal kunne, hørt meget, og alt andet er faldet igennem. De er og måler neutralt som meget få andre kan, de har et fantastisk 3d perspektiv, opbygget som en blanding af lukket kammer,og refleks. så imponerende bund. den har ingen peaks, stikker aldrig af, spreder fantastisk, eneste anke er at den skal have meget effekt for at opnå den dynamik jeg forventer. har en følsomhed på 85 DB

Cd spiller, der findes kun en jeg vil have.. drev og dac fra orpheus, synes stadig den er alt for dyr, men simpelthen ik fundet andet der kan konkurrere med LP mediet.

Forstærkere: feks synes jeg Bryston 4b sst, Belles 350A reference gør det bedre end meget andet, men stadig er de altså ik gode, fet lyden går klart igennem og alt bliver poleret og flot, dynamisk er de ok, og ok bund..

Leder pt efter noge namit forstærkere der bliver de næste der skal afprøves, de har nemlig ik de fejl man løber ind i ved de ovenstående. om de tilgengæld er kraftige nok må tiden vise.

LP: har da haft et par stykker. den bedst lydende (og billigste) pt er en gammel thorens TD 126 MK II med flydende ophæng og en Mørch UP4

pre ik fundet nogen jeg rigtig kan leve med endnu, et muligt valg var Detal, men.. har nogle andre mangler.

ser man alene på reproduktion og dropper om det kan spille musik er det bedste jeg har hørt udentvivl Gravity. men musik spiller den altså ikke...

hørt nogle af de helt store rørforstærkere og blokke fra feks Joule.. fantastisk lyd !

lige en efterskrift. Dette skulle give et indblik i hvad vi hver især søger og vægter, derfor er der ik lagt fingre imellem, hvad ik virker for mig kan nemt virke for andre

Senest rettet af Live24 ons feb 01, 2006 13:52, rettet i alt 3 gange.
assumption is the mother of all fuckups
Live24
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 15:10

Indlægaf Groove » tirs jan 31, 2006 21:45

Kanon indlæg Live!

Kunne alle anmeldere komme med en sådan statement, ville meget være vundet.

SÃ¥ ville uldet være ude af munden  :lol:
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf Duelund Coherent Audio » tirs jan 31, 2006 21:48

Live21 skrev:

 men er os i 85 ohm

Skægt designvalg...
 
Er den 4 eller 8 db følsom? ;)
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf miju » ons feb 01, 2006 09:18

Noget af det vigtigste for mig er at opnå den optimal opnålige 3D effekt!... følelsen at være DER!.. (ikke at kikke ind af et lyttevindue, eller sidder foran og lytte "op" til musikken.. men at DU! / MAN faktisk ER den mic. der synges ned i eller optager det hele.. (dette såklart hvor et sådant perspektiv i henhold til optagelsen er muligt)

Højtalerne skal ganske enkelt forsvinde i lydbilledet, og de skal tage lytterummet med sig når de "forsvinder"... tilbage står musikken og dig.. lige DER hvor musikken opstår.

Her næste kommer at lyden er så dynamisk som muligt..

For at opnå dette kræves det at alle parametre er helt påplads, så som homogenitet og timing (hvis dette ikke er iorden falder perspektivet på gulvet) opløsning og detaljering skal være optimal, samt de flsete andre faktore...

Faktisk har alle parametre ved gengivelsen stor indflydelse på perspektiv og 3D.. her bemærkes selv de mindste fejl som begrænsninger eller upresision mm.

Lyden skal være ren, uforvrænget, dynamisk og precis, med sÃ¥ stor gennemsigtighed / transperens som muligt.. herved opnÃ¥s et overbevisende perspektiv.. 

Denne omtalte oplevelse skal kunne gøres ved næsten alle lydniveauer..

Som en lille side bemærkning så kan jeg sige :

Dette KAN! faktisk sagtens opleves på uliniære højtalere.. så hvorfor går jeg op i at en højtaler er liniær??

Jo!.. for jeg vil samtidigt gerne have optagelsen som den ER lagt ned på mediet! og dette er en af de få ting der kan sikre dette i så stort omfang som muligt.

Hvorfor DET? jo fordi det er hvad det har vist sig lyder bedst i mine øre, gang pÃ¥ gang gennem tiderne.. (altsÃ¥ en mere personlig smags sag)

MEN dette sagt så! er det først nævnte her dog den vigtigste parameter... perspektiv og atter perspektiv!..



mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf SES. » ons feb 01, 2006 09:30

:klap:
til Silver og Live
:klap:

kanon indlæg i her har begået (nå nej det er jo ikke positivt mere, fedt er heller ikke)
men GODT (håber det er politisk korrekt) er det.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Kunsten at bedømme reproduceret lyd sikkert og fyndigt

Indlægaf Jonas Bojer » ons feb 01, 2006 13:39

Flot stykke arbejde og skrift. Nu hvor jeg sidder med ondt i halsen hjemme og nyder musikken vil jeg lige knytte mine kommentare.

Jeg mener ikke at det er fordi folk i sig selv lytter meget forskelligt at vi vælger forskellige anlæg. Jeg ser det tydeligst sådanne at folk ligger vægt på noget forskelligt.

Jeg har forklaret dette før og det handler om, at hvis person A og B er til koncert, hvor person A lytter med afrundet diskant (Som i dit eksempel) og B ikke. Dette betyder jo at HIFI anlægget skal være forskelliget for A og B , Hifi anlægget skal stadigvæk gengive virkeligheden sÃ¥ledes begge fÃ¥r "hifi" og komme sÃ¥ tæt pÃ¥ virkeligheden som muligt. De vil altsÃ¥ opleve bÃ¥de virkeligheden og HIFI'en ens hvis de er tæt pÃ¥ hinanden ogsÃ¥ selvom deres øre er sentivive over for bass som i CV eksemplet. Kan du følge mig her ? Ham med den sentitive øre vil altsÃ¥ ogsÃ¥ høre meget bas i virkeligheden som foran anægget. Vælger han at tunde bassen ned, er det med hans subjektive mening og det har intet med hifi at gøre.

Jeg ser intet problem for HIFI'en jeg set kun problemet i at folk vælger at de selv vil bestemme over anlægget og ikke mindst lyden. Vi er mennesker og ingen skal komme her og fortælle hvordan vi vil have det, det skal vi nok selv bestemme(meget typisk dansk, bare se pÃ¥ nogle ryger). At der sÃ¥ er nogle i hifibrancen der siger man blot skal lytte til musikken og lade musikken bestemme, sÃ¥ er det jo helt i sig selv en provokation, fordi det i mine øjne fjerner den frihed som nogle mennesker ønsker selv at tage. Det er FINT med mig at folk selv vælger, men de kan ikke kalde det for hifi, de kan kalde det JohnFI hvad de hedder John osv.

Det jeg typisk oplever ved folk der selv vælger deres referencer, er at de ofte skifte anlæg, meninger eller preferencer og det er der jo ikke noget galt i bare de er glade. Problemet opstÃ¥r nÃ¥r ML den ene dag er toppen, krell den anden, Denon , Linn, da disse anlæg lyder meget forskelligt og alle ikke pÃ¥ samme tid kan være HIFI, dette vidner om at personen ikke har et fast mÃ¥l og bruger sin subjektive holdninger til at vurdere med, netop da anlæggene lyder meget forskelligt kan de alle ikke være lige meget "hifi"

Mine referencer eller hvordan jeg vælger reproduceret lyd har taget meget energi at lære. Jeg skulle simlenthen lære at jeg ikke selv skulle bestemme og det er faneme hårdt. Jeg er gået fra spolebåndoptager , gennem selvbyg af højtalere, til surround og nu til ren stereo.

Før i tiden valgte jeg anlæg udfra hvad jeg syntes lyd flot som f.eks. meget bas har haft 2 ASW3000 subber pÃ¥ 9kvm værelse, rolig diskant fra mine selvbygede Visaton Alto2 højtalere. Typisk for disse anlæg var at nÃ¥r jeg have været til live koncert og kom hjem manglede jeg noget af den oplevelse som jeg fik til koncerterne(Ã¥rhus festuge masser af gratis musik weeee). En god koncert hvor musikeren har en god dag er derfor en af mine erferencer, for en live koncert er ikke i sig selv altid optimalt specielt ikke hvis man mærker at musikeren ikke giver sig selv 100%, men gør musikeren dette sidder koncerten i kroppen i flere dage efter.

Efter disse oplevelser flyttede en gut ind på mit kollegie som i dag er topudvikler hos Tact (hihi) og han have et anlæg som have noget af det jeg manglede. Han have købt anlægget i Scala og jeg fes derned selvom jeg syntes butikken var alt for dyr, jeg snakkede med Ole og han sagde at jeg skulle lade musikken bestemme og dam jeg følge mig provokeret og satte ikke mit ben i den butik i 1.5 år efter, fes ned i Guldsmedegade og købte en kæmpe Kenwood forstæker som jo også have mange flere watt end det Ole kunne tilbyde.

MEN MEN hjemme på kollegiet spille den nye gut videre på anlælgget og der sad jeg med min Kendwood med 1000w og som spillede så ringe at jeg fortrød købet og solgte efter de 1,5 år alt lortet, mixeren(havde mixet musik selv over pc og med keeboard, for når man laver musik ved man jo også hvordan HIFI skal lyde var min tanke), mine subber, selvbygger projekterne og mine B&W højtalere. Jeg tog ned i Scala og smed 35.000kr som var mange penge for en studerende og i dag ved i selv hvad jeg har.

Det sværeste gennem denne tid var faktisk blot at tillade sig selv at lytte til musikken. Jeg syntes nogle gang at bassen var for stram nogle gange for løs og nogle gange var det alt for lidt af den. rummet var nogle gange ikke dybt nok andre gange var instrumenterne for tæt på hinanden og nogle gange var flyglet for langt fra solisten efter min mening. Disse egne subjektive holdninger tog mig 3 år helt at kaste af mig.

SÃ¥ i dag har jeg ingen reference jeg gÃ¥r efter forskellene som i jo godt ved samt jeg vil have musikken inden for blusen som man fÃ¥r til live. Da jeg ikke har nogle referencer og ingen kærlighed for noget bestemt andet end musikken sÃ¥ er det heller ikke noget problem for mig at indrømme da Densen slog min gamle CDafspiller, eller da DLSR55 toptunet spillede pÃ¥ mange punkter lige sÃ¥ godt som mine Espekker. Jeg har ingen selv opfundne sublektiv mening at beskytte og derfor har jeg ingen problemer med at noget andet er bedre for sÃ¥ vil jeg blot have det, da det for mig er musikken der er mÃ¥let.

Alt dette tror jeg gør at mange misforstår mig og specielt fordi vi har forskellige mål med HIFI'en og jeg glæder mig til den dag, en kommer med et anlæg der ikke hedder Linn som spille flere forskelle og mere musik for mindre penge så skal jeg være den første til at skifte, så er jeg også fri for at være sat i bås med Linn. Så længe det er Linn som spiller med de største forskelle og bringer musikken tættere på så kan jeg sagtens leve med at folk sætter mig i bås da det er musikken som er vigtig for mig.

Alt i alt handler det efter min mening om at fjerne de subjektive meninger i vurderingen af anlæg og her er de største forskelle på pladerne en af metoder man kan bruge. Så længe folk tror HIFI er subjektiv så vil HIFI folkene blive ved man at løbe i cirkern uden at komme noget vegne. Eneste der kan redde dem er udviklingen f.eks. at kildematerialet bliver så godt at et dårligt hifianlæg efter ikke kan ødelægge for meget.

Hilsen Jonas Bojer

 

mr.antisilver skrev:

Ser gerne at mange giversit besyv med..i denne tråd, som dedikeres til at vi alle bliver bedre til at forstå hinandens bevæggrunde og præferencer..!!!!
 
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Mogens Kamp » ons feb 01, 2006 14:47

Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf 3DX » ons feb 01, 2006 14:54

sÃ¥ jonas du hedder nu hi, for dit anlæg spiller jo hifi  :D
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Jonas Bojer » ons feb 01, 2006 15:34

mr.antisilver skrev:Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.
 
Hejsa tak for den gode tone ;O)
 
Jeg spørger hvordan kan en forskel være sublektiv. Hvis et anlæg siger bing på begge plader og et andet siger bing med den ene plade og bong med den anden plade , så er det let og ikke spor subjektivt at vurdere at andet anlæg spiller med størst forskel.
 
Netop dette at lytte forskelle og ikke lighedder med det man kan lide efter sublektiv smag, fritager lytteren for det subjektive.
 
Jeg ved du har været nede i Scala og lytte Linn. Prøv næste gang at tage noget af dit egen grej med og KUN lytte forskelle. Hvilket enhed spiller med største forskelle. Bare tag rum eller perspektiv. Lyt efter hvad anlæg der spiller med mindst rum pÃ¥ en plade og mest rum pÃ¥ en anden, eller hvilket der spiller med størst dybde pÃ¥ et nummer og mindst dybde pÃ¥ en anden plade. Dette har jeg selv gjot 100 gange.
 
Det er sÃ¥ en helt anden sag om man kan lide forskelle pÃ¥ pladerne og det er her folk falder fra da de gerne vil have "malet" deres subjektive holdning ind i musikken. Det er efter min mening forskellene i musikken der gør den aldrig bliver kedelig.
 
Prøv at teste det, jeg lige har fortalt om FORSKELLE og kom med din mening, og det er ikke nok du har lyttet linn alene nede i Scaa og lyttet dit eget hjemme det skal AB testes sÃ¥ er du slet ikke i tvivl. Jeg har testet Steen D kabler , net kabler..... pÃ¥ denne mÃ¥de i mange forsamlinger og aldrig har vi været uenige om hvad der spiller med størst forskelle men uenigen om mÃ¥let med HIFI'en, nogle kan ikke lide forskelle de vil bare have f.eks. en bestemt bredt perspektiv.
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » ons feb 01, 2006 15:37

3DX skrev:så jonas du hedder nu hi, for dit anlæg spiller jo hifi :D

hehe god den med navnet

 
 
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf 3DX » ons feb 01, 2006 15:51

Jonas Bojer skrev:
mr.antisilver skrev:Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.
 
Hejsa tak for den gode tone ;O)
 
Jeg spørger hvordan kan en forskel være sublektiv. Hvis et anlæg siger bing på begge plader og et andet siger bing med den ene plade og bong med den anden plade , så er det let og ikke spor subjektivt at vurdere at andet anlæg spiller med størst forskel.
 
Hi Bojer,
 
er du sikker på ALLE vil høre bing og bong når du gør det, og bing bing når du høre det?
 
Jeg tror det ikke! derfor er det vi taler total forbi hinanden.
 
Modsat kan du nok heller ikke hører nogen forskel på nogen andre parametre, som en anden vægter højere end bing bong.
 
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Jonas Bojer » ons feb 01, 2006 16:08

3DX skrev:
Jonas Bojer skrev:
mr.antisilver skrev:Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.
 
Hejsa tak for den gode tone ;O)
 
Jeg spørger hvordan kan en forskel være sublektiv. Hvis et anlæg siger bing på begge plader og et andet siger bing med den ene plade og bong med den anden plade , så er det let og ikke spor subjektivt at vurdere at andet anlæg spiller med størst forskel.
 
Hi Bojer,
 
er du sikker på ALLE vil høre bing og bong når du gør det, og bing bing når du høre det?
 
Jeg tror det ikke! derfor er det vi taler total forbi hinanden.
 
Modsat kan du nok heller ikke hører nogen forskel på nogen andre parametre, som en anden vægter højere end bing bong.
 

Hejsa og også tak til dig for den gode tone ;)

Nu er bing bong jo bare et eksempel. Man kan tage alle parametre det er jo det som er det gode ved metoden for fra denne vinkel har den ikke begrænsninger.

Hvis man spørgere lyterne om de kan lide mængden af bas pÃ¥ bassisten bas spil, sÃ¥ fÃ¥r man efter min mening lige sÃ¥ mange holdninger som der er folk. MEN spørger du i hvilket nummer kom bassen dybest ned sÃ¥ er der ikke som meget uenighed længere og spørger man pÃ¥ hvilket anlæg bassisten kom dybest ned og højest op pÃ¥ i melodien sÃ¥ er alle enige.

Forskelle er en ting man kan ogsÃ¥ spørge pÃ¥ musikalske faktore: PÃ¥ hvilket anlæg spiller bassisten hurtigst og mest i rytme, her vil meningerne heller ikke være sÃ¥ forskellige. Dette har jeg høre Densen gøre mange gange og sÃ¥ kan man diskutere niveau af bas i 1000Ã¥r bagefter men stiller man musikalske spørgsmÃ¥l eller lytter forskelle sÃ¥ har den subjektive mening ikke noget betydning længere, det er min mening. 

Hilsen Jonas

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf 3DX » tors feb 02, 2006 07:01

hvad fanden, skal i to nu til at være enige :D

jeg har altid være af den opfattelse at vi er mere enige end vi tror, men bruger forskelige ord for det samme, og derfor i den grad taler forbi hinanden.

nu mangler vi bare at Basunbanden og jeg bliver enige :mrgreen:
så er det lettere at vinde i lotto 3 lørdag i træk :dans:
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)


Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.