Noget af det vigtigste for mig er at opnå den optimal opnålige 3D effekt!... følelsen at være DER!.. (ikke at kikke ind af et lyttevindue, eller sidder foran og lytte "op" til musikken.. men at DU! / MAN faktisk ER den mic. der synges ned i eller optager det hele.. (dette såklart hvor et sådant perspektiv i henhold til optagelsen er muligt)
Højtalerne skal ganske enkelt forsvinde i lydbilledet, og de skal tage lytterummet med sig når de "forsvinder"... tilbage står musikken og dig.. lige DER hvor musikken opstår.
Her næste kommer at lyden er så dynamisk som muligt..
For at opnå dette kræves det at alle parametre er helt påplads, så som homogenitet og timing (hvis dette ikke er iorden falder perspektivet på gulvet) opløsning og detaljering skal være optimal, samt de flsete andre faktore...
Faktisk har alle parametre ved gengivelsen stor indflydelse på perspektiv og 3D.. her bemærkes selv de mindste fejl som begrænsninger eller upresision mm.
Lyden skal være ren, uforvrænget, dynamisk og precis, med så stor gennemsigtighed / transperens som muligt.. herved opnås et overbevisende perspektiv..
Denne omtalte oplevelse skal kunne gøres ved næsten alle lydniveauer..
Som en lille side bemærkning så kan jeg sige :
Dette KAN! faktisk sagtens opleves på uliniære højtalere.. så hvorfor går jeg op i at en højtaler er liniær??
Jo!.. for jeg vil samtidigt gerne have optagelsen som den ER lagt ned på mediet! og dette er en af de få ting der kan sikre dette i så stort omfang som muligt.
Hvorfor DET? jo fordi det er hvad det har vist sig lyder bedst i mine øre, gang på gang gennem tiderne.. (altså en mere personlig smags sag)
MEN dette sagt så! er det først nævnte her dog den vigtigste parameter... perspektiv og atter perspektiv!..
mvh.
Flot stykke arbejde og skrift. Nu hvor jeg sidder med ondt i halsen hjemme og nyder musikken vil jeg lige knytte mine kommentare.
Jeg mener ikke at det er fordi folk i sig selv lytter meget forskelligt at vi vælger forskellige anlæg. Jeg ser det tydeligst sådanne at folk ligger vægt på noget forskelligt.
Jeg har forklaret dette før og det handler om, at hvis person A og B er til koncert, hvor person A lytter med afrundet diskant (Som i dit eksempel) og B ikke. Dette betyder jo at HIFI anlægget skal være forskelliget for A og B , Hifi anlægget skal stadigvæk gengive virkeligheden således begge får "hifi" og komme så tæt på virkeligheden som muligt. De vil altså opleve både virkeligheden og HIFI'en ens hvis de er tæt på hinanden også selvom deres øre er sentivive over for bass som i CV eksemplet. Kan du følge mig her ? Ham med den sentitive øre vil altså også høre meget bas i virkeligheden som foran anægget. Vælger han at tunde bassen ned, er det med hans subjektive mening og det har intet med hifi at gøre.
Jeg ser intet problem for HIFI'en jeg set kun problemet i at folk vælger at de selv vil bestemme over anlægget og ikke mindst lyden. Vi er mennesker og ingen skal komme her og fortælle hvordan vi vil have det, det skal vi nok selv bestemme(meget typisk dansk, bare se på nogle ryger). At der så er nogle i hifibrancen der siger man blot skal lytte til musikken og lade musikken bestemme, så er det jo helt i sig selv en provokation, fordi det i mine øjne fjerner den frihed som nogle mennesker ønsker selv at tage. Det er FINT med mig at folk selv vælger, men de kan ikke kalde det for hifi, de kan kalde det JohnFI hvad de hedder John osv.
Det jeg typisk oplever ved folk der selv vælger deres referencer, er at de ofte skifte anlæg, meninger eller preferencer og det er der jo ikke noget galt i bare de er glade. Problemet opstår når ML den ene dag er toppen, krell den anden, Denon , Linn, da disse anlæg lyder meget forskelligt og alle ikke på samme tid kan være HIFI, dette vidner om at personen ikke har et fast mål og bruger sin subjektive holdninger til at vurdere med, netop da anlæggene lyder meget forskelligt kan de alle ikke være lige meget "hifi"
Mine referencer eller hvordan jeg vælger reproduceret lyd har taget meget energi at lære. Jeg skulle simlenthen lære at jeg ikke selv skulle bestemme og det er faneme hårdt. Jeg er gået fra spolebåndoptager , gennem selvbyg af højtalere, til surround og nu til ren stereo.
Før i tiden valgte jeg anlæg udfra hvad jeg syntes lyd flot som f.eks. meget bas har haft 2 ASW3000 subber på 9kvm værelse, rolig diskant fra mine selvbygede Visaton Alto2 højtalere. Typisk for disse anlæg var at når jeg have været til live koncert og kom hjem manglede jeg noget af den oplevelse som jeg fik til koncerterne(århus festuge masser af gratis musik weeee). En god koncert hvor musikeren har en god dag er derfor en af mine erferencer, for en live koncert er ikke i sig selv altid optimalt specielt ikke hvis man mærker at musikeren ikke giver sig selv 100%, men gør musikeren dette sidder koncerten i kroppen i flere dage efter.
Efter disse oplevelser flyttede en gut ind på mit kollegie som i dag er topudvikler hos Tact (hihi) og han have et anlæg som have noget af det jeg manglede. Han have købt anlægget i Scala og jeg fes derned selvom jeg syntes butikken var alt for dyr, jeg snakkede med Ole og han sagde at jeg skulle lade musikken bestemme og dam jeg følge mig provokeret og satte ikke mit ben i den butik i 1.5 år efter, fes ned i Guldsmedegade og købte en kæmpe Kenwood forstæker som jo også have mange flere watt end det Ole kunne tilbyde.
MEN MEN hjemme på kollegiet spille den nye gut videre på anlælgget og der sad jeg med min Kendwood med 1000w og som spillede så ringe at jeg fortrød købet og solgte efter de 1,5 år alt lortet, mixeren(havde mixet musik selv over pc og med keeboard, for når man laver musik ved man jo også hvordan HIFI skal lyde var min tanke), mine subber, selvbygger projekterne og mine B&W højtalere. Jeg tog ned i Scala og smed 35.000kr som var mange penge for en studerende og i dag ved i selv hvad jeg har.
Det sværeste gennem denne tid var faktisk blot at tillade sig selv at lytte til musikken. Jeg syntes nogle gang at bassen var for stram nogle gange for løs og nogle gange var det alt for lidt af den. rummet var nogle gange ikke dybt nok andre gange var instrumenterne for tæt på hinanden og nogle gange var flyglet for langt fra solisten efter min mening. Disse egne subjektive holdninger tog mig 3 år helt at kaste af mig.
Så i dag har jeg ingen reference jeg går efter forskellene som i jo godt ved samt jeg vil have musikken inden for blusen som man får til live. Da jeg ikke har nogle referencer og ingen kærlighed for noget bestemt andet end musikken så er det heller ikke noget problem for mig at indrømme da Densen slog min gamle CDafspiller, eller da DLSR55 toptunet spillede på mange punkter lige så godt som mine Espekker. Jeg har ingen selv opfundne sublektiv mening at beskytte og derfor har jeg ingen problemer med at noget andet er bedre for så vil jeg blot have det, da det for mig er musikken der er målet.
Alt dette tror jeg gør at mange misforstår mig og specielt fordi vi har forskellige mål med HIFI'en og jeg glæder mig til den dag, en kommer med et anlæg der ikke hedder Linn som spille flere forskelle og mere musik for mindre penge så skal jeg være den første til at skifte, så er jeg også fri for at være sat i bås med Linn. Så længe det er Linn som spiller med de største forskelle og bringer musikken tættere på så kan jeg sagtens leve med at folk sætter mig i bås da det er musikken som er vigtig for mig.
Alt i alt handler det efter min mening om at fjerne de subjektive meninger i vurderingen af anlæg og her er de største forskelle på pladerne en af metoder man kan bruge. Så længe folk tror HIFI er subjektiv så vil HIFI folkene blive ved man at løbe i cirkern uden at komme noget vegne. Eneste der kan redde dem er udviklingen f.eks. at kildematerialet bliver så godt at et dårligt hifianlæg efter ikke kan ødelægge for meget.
Hilsen Jonas Bojer
mr.antisilver skrev:Ser gerne at mange giversit besyv med..i denne tråd, som dedikeres til at vi alle bliver bedre til at forstå hinandens bevæggrunde og præferencer..!!!!
mr.antisilver skrev:Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.
Jonas Bojer skrev:mr.antisilver skrev:Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.Hejsa tak for den gode tone ;O)Jeg spørger hvordan kan en forskel være sublektiv. Hvis et anlæg siger bing på begge plader og et andet siger bing med den ene plade og bong med den anden plade , så er det let og ikke spor subjektivt at vurdere at andet anlæg spiller med størst forskel.Hi Bojer,er du sikker på ALLE vil høre bing og bong når du gør det, og bing bing når du høre det?Jeg tror det ikke! derfor er det vi taler total forbi hinanden.Modsat kan du nok heller ikke hører nogen forskel på nogen andre parametre, som en anden vægter højere end bing bong.
3DX skrev:Jonas Bojer skrev:mr.antisilver skrev:Nuvel..Jonas..som jeg skrev er egen reference pg præference faktisk skjult for een selv og det vidner dit iøvrigt udmærkede indlæg om.Selvfølgelig er også du selv subjektiv...du mangler blot at erkende det.Hejsa tak for den gode tone ;O)Jeg spørger hvordan kan en forskel være sublektiv. Hvis et anlæg siger bing på begge plader og et andet siger bing med den ene plade og bong med den anden plade , så er det let og ikke spor subjektivt at vurdere at andet anlæg spiller med størst forskel.Hi Bojer,er du sikker på ALLE vil høre bing og bong når du gør det, og bing bing når du høre det?Jeg tror det ikke! derfor er det vi taler total forbi hinanden.Modsat kan du nok heller ikke hører nogen forskel på nogen andre parametre, som en anden vægter højere end bing bong.
Hejsa og også tak til dig for den gode tone
Nu er bing bong jo bare et eksempel. Man kan tage alle parametre det er jo det som er det gode ved metoden for fra denne vinkel har den ikke begrænsninger.
Hvis man spørgere lyterne om de kan lide mængden af bas på bassisten bas spil, så får man efter min mening lige så mange holdninger som der er folk. MEN spørger du i hvilket nummer kom bassen dybest ned så er der ikke som meget uenighed længere og spørger man på hvilket anlæg bassisten kom dybest ned og højest op på i melodien så er alle enige.
Forskelle er en ting man kan også spørge på musikalske faktore: På hvilket anlæg spiller bassisten hurtigst og mest i rytme, her vil meningerne heller ikke være så forskellige. Dette har jeg høre Densen gøre mange gange og så kan man diskutere niveau af bas i 1000år bagefter men stiller man musikalske spørgsmål eller lytter forskelle så har den subjektive mening ikke noget betydning længere, det er min mening.
Hilsen Jonas
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst