strand skrev:
I forhold referencens lyd og hvor tæt vi kan komme på den , så syndes jeg at det er en vanskelig debat, for hvordan måler vi det? Hvordan forstå vi hinanden - En siger, jeg er tæt på virkeligheden med det anlæg jeg har, men for en anden kan det være langt fra. Vi ved jo at erfaring at vi ikke hører ens og ej heller opfatter tingende ens. Det hele bliver abstrakt, og for lidt konkret, da det ikke er målbart.
Mr.Avantgarde skrev:
Hvis vi kunne blive enige om, at referencen alene kan forekomme på klassisk musik (og akustisk jazz), idet vi, når dette performes i en koncertsal, ved hvordan det faktisk lyder i kontrast til elektrisk musik, er vi kommet et stykke, idet vi så kan begrænse debatten til en samtale om en "kopi" af netop dette.
Kim Olsen skrev:Mr.Avantgarde skrev:
Hvis vi kunne blive enige om, at referencen alene kan forekomme på klassisk musik (og akustisk jazz), idet vi, når dette performes i en koncertsal, ved hvordan det faktisk lyder i kontrast til elektrisk musik, er vi kommet et stykke, idet vi så kan begrænse debatten til en samtale om en "kopi" af netop dette.
så folk der godt kan lide lyden af en Fender med tilhørende Marshall forstærker kan aldrig få en korrekt reference, på trods at det er ting man nemt kan anskaffe, eller høre, hos den lokale forhandler?
Var det ikke lidt nemmere bare at udelukke lyd gengivet med PA anlæg?
dreamz skrev:Kim Olsen skrev:Mr.Avantgarde skrev:
Hvis vi kunne blive enige om, at referencen alene kan forekomme på klassisk musik (og akustisk jazz), idet vi, når dette performes i en koncertsal, ved hvordan det faktisk lyder i kontrast til elektrisk musik, er vi kommet et stykke, idet vi så kan begrænse debatten til en samtale om en "kopi" af netop dette.
så folk der godt kan lide lyden af en Fender med tilhørende Marshall forstærker kan aldrig få en korrekt reference, på trods at det er ting man nemt kan anskaffe, eller høre, hos den lokale forhandler?
Var det ikke lidt nemmere bare at udelukke lyd gengivet med PA anlæg?
Hvis man kun indbefatter klassisk/akustisk jazz som reference svarer det til at beslutte, at biler kun kan testes på nyasfalterede mortoerveje; hvilket vil diskvalificere off-roadere og 4W'ere.
Og jeg vil mene at en sådan tilgang til hifi og musik vil få folk til at fjerne sig fra musikkens væsen og i stedet begynde at høre hifi. For hvordan kan man nyde sit dyrtindkøbte, elskede anlæg, når man ikke ved, om OK Computer nu spilles korrekt! Og hvilken glæde har man af, at ens anlæg kan gengive en cellos sprødhed ganske perfekt, hvis man udelukkende hører norsk dødsmetal.
I øvrigt smukt indlæg af ZIG, som jeg selvsagt er ganske enig i.
Mr.Avantgarde skrev:For overhovedet at blive i stand til at kunne vurdere om et reproducerende system er tæt på orginal instrumenterne, så er vi under alle omstændigheder nødt til at kende originalinstrumenternes klang.
Mr.Avantgarde skrev:Og her er vi altså nødt til at begrænse os til akustiske instrumenter samt stemmegengivelsen.
Mr.Avantgarde skrev:Alt det andet med strøm på kan ikke benyttes til endelig vurdering af, hvor tæt på eller langt fra virkelighedens instrumenter et givent system måtte spille.
kim olsen skrev:Jeg har meget svært ved at bedømme om du bevidst provokerer for at starte en diskussion, eller om du vitterligt mener det
ZIG skrev:Jeg havde håbet, at jeg ikke skulle komme ind på det...men nu kan det vist nok ikke undgås.
Bag denne debat er der en gammel traver.....nemlig "objektivisme contra subjektivisme". Og det er ikke mit indtryk, at de to lejre nogensinde kan tale sammen. Det er som om der er en fundamental forskel i hvordan verden bliver opfattet, og den kan ikke brolægges.
Som subjektivist synes jeg, at det må være meget besværligt at være objektivist, og jeg har på fornemmelseen, at de synes, det må være meget flydende og usikker at være som jeg.
Men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor man skal anstrenge sig for at lyden derhjemme skal ligne til forveksling lyden i en koncertsal. "Godt jeg ikke har de problemer," tænker jeg. Men verden har et meget fast tag om vores objektivister, og de har ikke tænkt sig at give slip på den, for hvad er tilbage -andet end et uendeligt hav af forklaringer og modforklaringer. Ja, for en objektivist har vi andre kun søforklaringer.
Det er sikkert let nok for mig at foreslå det, men jeg synes, der er en mellem position.
Man kan antage, at det primære er selve mødet mellem bevidstheden-og-verden. Det er hverken verden eller personen, der kommer først, men dette møde mellem verden og personen, der forener subjekt og objekt. Strengt taget har vi aldrig adgang til andet end disse møder, for vi kan ikke hoppe ud af vores bevidsthed og komme i direkte kontakt med verden.
Så jeg foreslår, at det er dette møde, der skal være vores primære fokus, og vi kan dermed glemme både subjektet og objektet som uafhængige størrelser.
Og fordi vi sidder i vores egen stue, vil det være åndssvagt, hvis vi havde det dårligt. Altså, må det handle om, at mødet med vores hifi behager os. Det er sådan set det eneste referencepunkt, vi behøver.
Det behager Mr. Avantgarde at høre "ægte" toner. Det behager dreamz at skrue op for Blunderbuss.
As you like it....
Zig
Kim Olsen skrev:Mr.Avantgarde skrev:For overhovedet at blive i stand til at kunne vurdere om et reproducerende system er tæt på orginal instrumenterne, så er vi under alle omstændigheder nødt til at kende originalinstrumenternes klang.
Så elektriske forstækere, guitarere mv. har ingen klang overhovedet? Alle forstærkere og guitarer lyder ens?Mr.Avantgarde skrev:Og her er vi altså nødt til at begrænse os til akustiske instrumenter samt stemmegengivelsen.
Hvorfor?Mr.Avantgarde skrev:Alt det andet med strøm på kan ikke benyttes til endelig vurdering af, hvor tæt på eller langt fra virkelighedens instrumenter et givent system måtte spille.
Det svarer til at sige at blondiner ikke kan benyttes fordi at de er blondiner.
Jeg har meget svært ved at bedømme om du bevidst provokerer for at starte en diskussion, eller om du vitterligt mener det. der mangler i den grad argumenter som "hvorfor" og "hvordan".
lydarne skrev:En elektrisk guitar har i den grad en tone som er rigtig fed, det er ikke bare instrument som "hyler og skriger" men som naturligvis altid vil kunne genkendes som en elektrisk guitar.
Når den rigtige tone er der, er det ikke noget som bare ligner og kan genkendes som en elektrisk-guitar mere, det er en elektrisk-guitar som den lyder i eksempelvis et øvelokale.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster