Øpsie skrev:Godt at se dig igen, i-anden, på trods af flere udmeldelser fra debatten (og godt du laver en collage med signalkabler i en tråd om usb-kabler.. der er spot on.. )
Altså, det er vist ikke helt den størrelsesorden, der refereres til, men jeg kan sagtens se det sjove i det
Hos mig oplevede jeg ikke forskellen mellem de to kabler som ændring i frekvensgangen. Faktisk slet ikke. Kan godt se, Kaj bringer det på banen, men det er ikke min oplevelse mellem disse to kabler. Den helt store forskel er i mine ører en ændring af klang og udklingning af instrumenter. Instrumenterne får simpelthen lov til at klinge ud på en mere naturlig måde, hvor klangen er noget mere hår og direkte med kimber-kablet. Detaljer træder også tydeligere frem som “tekstur” på instrumenter og stemmer. Og denne forskel er ikke subtil - det er tydelig fra første tone..
Bevares, den relative forskel kan absolut diskuteres, men når man pludselig får noget klang i et anlæg som ellers spiller lidt tørt, så er det altså lidt mystisk.. og jeg undrer mig stadig.
@Twist: jeg har stadig en idé om, at forskellen mellem den digitale del og den analoge del ikke er så forskellig endda, og at det er endda særdeles apparat-afhængigt hvor gode dimserne er til at håndtere og filtrere støj (og her mener jeg ikke kablerne ). Men der forklarer desværre ikke forskellen mellem de to usb-kabler, for kan de have indflydelse på støj? Godt nok er dyrholm-kablet to-delt med den strømførende del af usb-signalet i en separat ledning, men alligevel.. kan det under normale forhold tilføre så megen støj?
digital_thor skrev:Vi må tilbage til optisk.... her kan vi i hvert fald ikke have problemer med stel, skærmning og andre strømrelaterede problemer
digital_thor skrev:digital_thor skrev:Vi må tilbage til optisk.... her kan vi i hvert fald ikke have problemer med stel, skærmning og andre strømrelaterede problemer
Hvad!! Ingen stemmer for optisk? Det virker ellers glimrende her og så kan man da i hvert fald sove roligt om natten når det gælder elektriske problematikker
Jitter.... tjaa måske. Så længe DAC'en undertrykker det fint og vi er under et latterligt lavt niveau og jitter i sidste ende måske højest tilføre en lille bitte smule sus i toppen, som ligger flere tusinde gange under selve signalets niveay.... ja så forstå jeg ikke problemet. Optisk kan dog "kun" klare 24 bit og 192Khz i de fleste setup's. Men vi skal vel ikke ud i at forklare hvor ligegyldigt det er
nilsvalla skrev:Har intet at tabe
boydk skrev:nilsvalla skrev:Har intet at tabe
Nej, det er vist efterhånden helt tydeligt
nilsvalla skrev:Jeg er ikke bange for komme med et bud på, hvorfor kabler (også usb) kan lyde forskelligt.
Filtreres i overtonerne udenfor det hørbare område, fremstår lyden mørkere.
Filtreres i undertonerne udenfor det hørbare område, fremstår lyden mindre fyldig.
Er der ikke noget om kabler kan udgøre en form for filter?
(Er ikke fagmand. Har intet at tabe )
i-anden skrev:Og er der et eksempel på værdierne på et signalkabel på en meter som har betydning i de belastninger som er normale indenfor hifi apparater og i området 10 hz til 40 khz ?
Der må findes bare et eksempel
i-anden skrev:boydk skrev:nilsvalla skrev:Har intet at tabe
Nej, det er vist efterhånden helt tydeligt
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster