Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Bilbatteri til 18V Boomblaster

Generel DIY-debat & andet, som du ikke kan finde en anden DIY-kategori til.

Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf DugiDug » tirs jun 14, 2016 20:52

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål:

Mig og nogle venner skal på Roskilde Festival her om snart og vi skal derfor bruge noget musik.

Jeg har tænkt mig at smide en boomblaster på et bilbatteri, men har så fundet ud af at boomblasteren kører på 18V.

Hvad vil der ske hvis man smider 12V til den? Vil den bare spille på formindsket styrke?
DugiDug
Nyt medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jun 14, 2016 20:37

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Perper » ons jun 15, 2016 02:11

Ja den vil spille med reduceret max effekt.

Fra f.eks 80 watt til 35 watt / 4 ohm alt efter hvilken forstærker der er tale om

Kan du finde et 6 volt batteri på ca samme ampere som det 12 volt kan du sætte dem i serie til 18 volt.
Men hvis forstærkeren MAX kan tåle 18 volt duer det ikke da et 12 volt batteri ligger mellem 13.8 og 14,4 når det er helt opladet.

Dvs at et 12 volt + et 6 volt batter vil give mellem 20 og 21,5 volt
Perper
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre okt 02, 2015 21:29

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Kaj. » ons jun 15, 2016 07:22

Perper skrev:Kan du finde et 6 volt batteri på ca samme ampere som det 12 volt kan du sætte dem i serie til 18 volt. Men hvis forstærkeren MAX kan tåle 18 volt duer det ikke da et 12 volt batteri ligger mellem 13.8 og 14,4 når det er helt opladet.


Din ide er helt rigtig og man behøver ikke være bange for at sætte en 12V og et 6V akkumulator i serie. Hvilespændingen er den vigtige i denne sammenhæng. Den er maksimal 12,7V på en 12 V og det halve på en 6V akkumulator svarende til maksimalt 19.05V. Fuldt opladet. Overskridelsen ligger indenfor den acceptable tolerance for en strømforsyning til Blasteren.

Men... den må ikke være tilsluttet akkumulatorerne, mens der lades på dem. Spændingerne du har opgivet er ladespændingen.

Og til Dugidug - husk at sikre korrekt polaritet ALTID ellers futter Blasteren af. En sikring pÃ¥ 10A Flink  i serie (og nogle reserver i lommen) vil ligeledes være en ide. Sikringen vil i fald Blasteren er lavet korrekt med en diode over indgangen springe hvis polariteten ved et uheld bliver forkert.

Sørger du for at montere et fast kabel på akkumulatorerne med et stik til Blasteren er risikoen for forkert polaritet minimeret.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Perper » ons jun 15, 2016 10:17

Ja hvilespændingen er max 12,7 V ved et 12 V batteri men der kan gå noget tid før den er faldet til de 12,7 V
Hvad den boombaster tåler af spænding ved jeg ikke da jeg ikke ved hvilken det er.
Perper
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre okt 02, 2015 21:29

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf DugiDug » ons jun 15, 2016 11:06

Er vi så enige om, at batteri og akkumulator skal oplades hver for sig?
DugiDug
Nyt medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jun 14, 2016 20:37

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Kaj. » ons jun 15, 2016 12:37

DugiDug skrev:Er vi så enige om, at batteri og akkumulator skal oplades hver for sig?

Batteri=akkumulator. Vi taler - jeg taler - om to seriekoblede akkumulatorer. Bare for at være sikker på at der ikke er misforståelser.

Disse skal oplades hver for sig med en omstillelig lader til henholdsvis 6V og 12V med mindre du har en egnet lader til 18V.

Er der fortsat skepsis til fremgangsmÃ¥den - jeg ser den som ubegrundet - kan man sætte to 12V akkumulatorer i serie. Det giver i omegnen af  25,4V og derfra forbinde til en reguleret strømforsyning pÃ¥ 10 ampere designet til at holde spændingen pÃ¥ 18V +-0,1V. Men det er IMO en helt unødvendig fremgangsmÃ¥de. Den eneste fordel er at man kan oplade samtidig med at der spilles.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Perper » ons jun 15, 2016 12:45

Kan du poste et link til den boomblaster ?
Perper
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre okt 02, 2015 21:29

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf mulle » ons jun 15, 2016 14:33

Det er småting men hvilespændingen er hhv 12,6v og 6,3v.

Det er som allerede sagt inden for det acceptable, De skal lades med 19v hvis de lades sammen. Ellers som vanligt med akkumulatorer hver for sig. De fleste hobby ladere kan tage bege spændinger.
Brugeravatar
mulle
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 258
Tilmeldt: tors aug 23, 2007 16:35
Geografisk sted: Sydhavsøerne

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Kaj. » ons jun 15, 2016 14:43

Min kone parkerede bilen i garagen for fem minutter siden. Og så er jeg sådan indrettet at jeg vil være sikker på jeg ikke bilder nogen noget på ærmet.
Bilen har fået en ny akkumulator for små to måneder siden og hvilespændingen er 12,71V.
Altså en 12V og en 6V akkumulator med samme Ah værdi i serie til en 18V forbruger. "Så kører det for dig....... "
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf mulle » ons jun 15, 2016 14:48

Kaj. skrev:Min kone parkerede bilen i garagen for fem minutter siden. Og så er jeg sådan indrettet at jeg vil være sikker på jeg ikke bilder nogen noget på ærmet.
Bilen har fået en ny akkumulator for små to måneder siden og hvilespændingen er 12,71V.
Altså en 12V og en 6V akkumulator med samme Ah værdi i serie til en 18V forbruger. "Så kører det for dig....... "



Jeg kan jo tage fejl, jeg har kun været mekaniker i 38 år, så hvad ved jeg. :-)

Hvilespændingen skal du måle i morgen tidlig inden du starter, den falder ikke ned på et par minutter og da slet ikke når akkumulatoren er ny.

Men som sagt er det småting uden betydning for projektet.
Brugeravatar
mulle
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 258
Tilmeldt: tors aug 23, 2007 16:35
Geografisk sted: Sydhavsøerne

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Kaj. » ons jun 15, 2016 15:29

Mulle-  :D  det var ikke din oplysning, jeg ville korrigere. Det var oplysningen om at spændingen fuldt opladt ville være helt op til over 14V fuldt opladt. Det var det jeg tidligere havde gjort indsigelse imod. Din opgivelse og min mÃ¥ling stemmer fint overens.  :D
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf mulle » ons jun 15, 2016 15:30

Kaj. skrev:Mulle-  :D  det var ikke din oplysning, jeg ville korrigere. Det var oplysningen om at spændingen fuldt opladt ville være helt op til over 14V fuldt opladt. Det var det jeg tidligere havde gjort indsigelse imod. Din opgivelse og min mÃ¥ling stemmer fint overens.  :D



Ok, sorry.   :oops:
Brugeravatar
mulle
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 258
Tilmeldt: tors aug 23, 2007 16:35
Geografisk sted: Sydhavsøerne

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Perper » ons jun 15, 2016 16:10

Ja det er min fejl.

Fuldt opladet uden belastning eller lader på, skal spændingen være 12,7 V

De 13,8 til 14,4 er ladespændingen (14,4 V optimalt til lukkede batterier).

Fejlen kommer sig af at jeg bruger batterier med konstant ladekredsløb på. og der er spændingen lidt højere.
Perper
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre okt 02, 2015 21:29

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf mulle » ons jun 15, 2016 16:21

Perper skrev:Ja det er min fejl.

Fuldt opladet uden belastning eller lader på, skal spændingen være 12,7 V

De 13,8 til 14,4 er ladespændingen (14,4 V optimalt til lukkede batterier).

Fejlen kommer sig af at jeg bruger batterier med konstant ladekredsløb på. og der er spændingen lidt højere.


SÃ¥ er de jo ikke i hvilespændig nÃ¥r du lader pÃ¥ dem.   :?

Fuldt opladet uden belastning er hvilespændingen 12,6v og har altid været det. Hver celle afgiver 2,1v, så kan du selv regne det ud.

Hvorfor tror du at nogle radiorør har hhv. 6,3 og 12,6 v gløde spænding.? Det er fra dengang man brugte akkumulatorer til glød hvis det kan hjælpe dig på vej. :-)
Brugeravatar
mulle
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 258
Tilmeldt: tors aug 23, 2007 16:35
Geografisk sted: Sydhavsøerne

Re: Bilbatteri til 18V Boomblaster

Indlægaf Perper » ons jun 15, 2016 16:49

mulle skrev: SÃ¥ er de jo ikke i hvilespændig nÃ¥r du lader pÃ¥ dem.   :?

Nej det er jo også derfor jeg skrev at det var en fejl


Fuldt opladet uden belastning er hvilespændingen 12,6v og har altid været det. Hver celle afgiver 2,1v, så kan du selv regne det ud.

Hvorfor tror du at nogle radiorør har hhv. 6,3 og 12,6 v gløde spænding.? Det er fra dengang man brugte akkumulatorer til glød hvis det kan hjælpe dig på vej. :-)

Rør siger mig ingenting.
Men der står 12,72 de fleste steder ved 100% opladet.
12,54 er 85% opladet, men det kan jo være at de har brugt batterier der er 87% opladet til rørene  :mrgreen:
Perper
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre okt 02, 2015 21:29

Næste

Tilbage til Generelt & andet DIY


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.