Perper skrev:Kan du finde et 6 volt batteri på ca samme ampere som det 12 volt kan du sætte dem i serie til 18 volt. Men hvis forstærkeren MAX kan tåle 18 volt duer det ikke da et 12 volt batteri ligger mellem 13.8 og 14,4 når det er helt opladet.
DugiDug skrev:Er vi så enige om, at batteri og akkumulator skal oplades hver for sig?
Kaj. skrev:Min kone parkerede bilen i garagen for fem minutter siden. Og så er jeg sådan indrettet at jeg vil være sikker på jeg ikke bilder nogen noget på ærmet.
Bilen har fået en ny akkumulator for små to måneder siden og hvilespændingen er 12,71V.
Altså en 12V og en 6V akkumulator med samme Ah værdi i serie til en 18V forbruger. "Så kører det for dig....... "
Kaj. skrev:Mulle- det var ikke din oplysning, jeg ville korrigere. Det var oplysningen om at spændingen fuldt opladt ville være helt op til over 14V fuldt opladt. Det var det jeg tidligere havde gjort indsigelse imod. Din opgivelse og min måling stemmer fint overens.
Perper skrev:Ja det er min fejl.
Fuldt opladet uden belastning eller lader på, skal spændingen være 12,7 V
De 13,8 til 14,4 er ladespændingen (14,4 V optimalt til lukkede batterier).
Fejlen kommer sig af at jeg bruger batterier med konstant ladekredsløb på. og der er spændingen lidt højere.
mulle skrev: Så er de jo ikke i hvilespændig når du lader på dem.Nej det er jo også derfor jeg skrev at det var en fejl
Fuldt opladet uden belastning er hvilespændingen 12,6v og har altid været det. Hver celle afgiver 2,1v, så kan du selv regne det ud.
Hvorfor tror du at nogle radiorør har hhv. 6,3 og 12,6 v gløde spænding.? Det er fra dengang man brugte akkumulatorer til glød hvis det kan hjælpe dig på vej.Rør siger mig ingenting.
Men der står 12,72 de fleste steder ved 100% opladet.
12,54 er 85% opladet, men det kan jo være at de har brugt batterier der er 87% opladet til rørene
Tilbage til Generelt & andet DIY
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster