Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

virious' skrammel

Vis de andre brugere dit Hifi eller Surround system, dine løsninger på problemer og hvordan du nyder musikken

virious' skrammel

Indlægaf virious » man aug 27, 2012 14:04

Nu er det vidst ved at være pÃ¥ tide, at jeg fÃ¥r oprettet mit kaotiske DIY system.  :roll:

Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.

Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.

Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.

Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.

Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.

Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.

Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.

/Jeppe
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: virious' skrammel

Indlægaf Mr.Avantgarde » man aug 27, 2012 14:34

virious skrev:Nu er det vidst ved at være pÃ¥ tide, at jeg fÃ¥r oprettet mit kaotiske DIY system.  :roll:

Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.

Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.

Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.

Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.

Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.

Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.

Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.

/Jeppe


Det er ikke til at finde hovede eller hale i om du har fat i noget eller ej.

Det med plingeling lyd eller rettere forsøget på at undgå det, kan jeg sådan set sagtens forstå, men understreger samtidigt, at der jo findes mange, der ønsker den type sound.

Når du taler om "designerlyd" ..så rammer du noget centralt hos mig, da jeg egentlig er enig med dig. Alt for meget designes til at lyde (for) imponerende, hvilket går ud over den ægte tranparans og live feelingen. I stedet for får man betoninger ad libitum.

Når der nu kommer billeder på her i tråden og efterhånden som du bliver færdig, så bliver det lidt nemmere at forholde sig til dine resultater.

Iøvrigt: der er rigtig mange , der synes godt om f.eks. Scan speak enheder. Hvorfor har du en modstand imod dem? Mener du de spiller for pænt?

Ps. Inden jeg offentliggør hvilken pick up, jeg pt. roder med, så bør du finde et eksemplar. Der er ikke rigtig nogen til salg længere og når der kommer spot på den, så vil de sidste nok blive solgt. (kan ikke umiddelbar finde nogen til salg idag)
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: virious' skrammel

Indlægaf virious » man aug 27, 2012 15:09

_DSC3327.jpg
_DSC3327.jpg (166.46 KiB) Vist 6857 gange


De fleste, der læser med herinde, har nok set dette billede før - og så alligevel ikke. Der er monteret et læbehorn påmonteret JBL 2435HPL, som er en 1,5" beryllium driver. Den har desværre ikke den helt rette krop på tingene, som Radian'en har. Derfor er den ikke i brug.

Ja, der er rigtig mange, der findes Scanspeak vellydende. Jeg har svært ved at finde ud af om jeg ikke kan li' Scanspeak pga. den måde, de bliver benyttet eller om det skyldes deres egenlyd. Hvorom alting er, så lyder slutresultatet som om, at de bare prøver for meget, på alle områder. Helheden ender med noget, der, i mine ører, er ret langt fra virkeligheden, men pænt og flot er det meget ofte - og meget meget kedeligt.

Dermed ikke sagt, at mit er svaret på bønnerne, for det er det i mange henseender bestemt ikke, men det er et bud.

/Jeppe
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: virious' skrammel

Indlægaf kennethjensen » man aug 27, 2012 22:59

Semi truuuuuut hehehe.

Typisk kan dem med hang til båthorn bare ikke lide alm passive højtalere. Hvorfor? Ja mit gæt er det har intet med enhederne at gøre, men mere sounden af konstruktioner med høj følsomhed og massere dunk og kant.

Helt og aldeles en smagssag. Men de ser sgu morsomme ud Jeppe. Garanteret underholdende af helvedes til. Og sikkert også bedre end størstedelen af de båthorn der findes på markedet. Du må give et lyt pomfrit :-) kunne jo tage lidt guf med!

TAD holder MAX! En simple TAD konstruktion sætter størstedelen af markedets horn højtalere noget så grusomt til vægs!

Giv den gas! Fortæl lidt om elektronikken :-)
Brugeravatar
kennethjensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1010
Tilmeldt: ons dec 20, 2006 13:54

Re: virious' skrammel

Indlægaf mson » tirs aug 28, 2012 00:42

virious skrev:Nu er det vidst ved at være pÃ¥ tide, at jeg fÃ¥r oprettet mit kaotiske DIY system.  :roll:

Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.

Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.

Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.

Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.

Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.

Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.

Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.

/Jeppe


Rigtig, rigtig interessant højttaler system, Jeppe. Jeg er grundlæggende fuldstændig enig i din manglende entusiasme for det typiske segment af f.eks. Scanspeak, SEAS og lign. "hifi"-enheder; disse har i mine ører, i hvert fald i de systemer de har indgået, en generelt for pæn, udynamisk, og farvet lyd - der mangler simpelthen antrit, ubesværethed, hul-igennem, og ærlighed overfor signalet.

Jeg bruger selv et højttaler system med en 12" bas/mellemtone fra studie-regi - der (også) deles ved 1,5kHz til en kompressions-driver - uden dog at være i samme kaliber som dit TAD monster :) Jeg har heller ikke en 16" enhed til eksklusiv varetagelse af basområdet.. Men selv uden sætter jeg utrolig stor pris på den naturlige fysik, krop og smæk en 12" enhed(af passende tilsnit) kan levere i hele grundtoneområdet, og som får det meste andet mellemtone jeg har hørt til at virke flad og tyndbenet/underernæret. Lyt f.eks. til den ældre Leonard Cohen, Frank Sinatra, cello, slagtøj og lignende for en demonstration af dette; sammenhængen fra det øvre basområde og op igennem den centrale mellemtone er her tillige helt væsentlig.

Det drejer sig ikke om "dunk," (overdrevet) kant eller anden højtråbende Brian-tendens, men at der også leveres den uindskrænkede dynamik, fysik, og ubesværede volumen til i højere grad at emulere real-lyden fra akustiske instrumenter og stemmer, og dette opnås desto mere uhindret med en højere følsomhed og et regulært stort membranareal. Et sådant system hvor disse parametre er indfriet vil, alt andet lige, lyde langt mindre forceret og mere naturligt.

Jeg er spændt på at høre mere om dine spændende højttalere, Jeppe.
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: virious' skrammel

Indlægaf Mr.Avantgarde » tirs aug 28, 2012 15:30

mson skrev:
virious skrev:Nu er det vidst ved at være pÃ¥ tide, at jeg fÃ¥r oprettet mit kaotiske DIY system.  :roll:

Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.

Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.

Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.

Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.

Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.

Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.

Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.

/Jeppe


Rigtig, rigtig interessant højttaler system, Jeppe. Jeg er grundlæggende fuldstændig enig i din manglende entusiasme for det typiske segment af f.eks. Scanspeak, SEAS og lign. "hifi"-enheder; disse har i mine ører, i hvert fald i de systemer de har indgået, en generelt for pæn, udynamisk, og farvet lyd - der mangler simpelthen antrit, ubesværethed, hul-igennem, og ærlighed overfor signalet.

Jeg bruger selv et højttaler system med en 12" bas/mellemtone fra studie-regi - der (også) deles ved 1,5kHz til en kompressions-driver - uden dog at være i samme kaliber som dit TAD monster :) Jeg har heller ikke en 16" enhed til eksklusiv varetagelse af basområdet.. Men selv uden sætter jeg utrolig stor pris på den naturlige fysik, krop og smæk en 12" enhed(af passende tilsnit) kan levere i hele grundtoneområdet, og som får det meste andet mellemtone jeg har hørt til at virke flad og tyndbenet/underernæret. Lyt f.eks. til den ældre Leonard Cohen, Frank Sinatra, cello, slagtøj og lignende for en demonstration af dette; sammenhængen fra det øvre basområde og op igennem den centrale mellemtone er her tillige helt væsentlig.

Det drejer sig ikke om "dunk," (overdrevet) kant eller anden højtråbende Brian-tendens, men at der også leveres den uindskrænkede dynamik, fysik, og ubesværede volumen til i højere grad at emulere real-lyden fra akustiske instrumenter og stemmer, og dette opnås desto mere uhindret med en højere følsomhed og et regulært stort membranareal. Et sådant system hvor disse parametre er indfriet vil, alt andet lige, lyde langt mindre forceret og mere naturligt.

Jeg er spændt på at høre mere om dine spændende højttalere, Jeppe.



Jeg er meget enig i de betragtninger, der fremkommer, men noterer mig, at mange andre ser dette her anderledes og ikke bryder sig om horn. Det kan man så undre sig over, og jeg gætter på, at mange også fravælger det pga. størrelse og krav fra ægtefælle. Nogle bryder sig dog givetvis ikke om horn systemers tilgang til lyd og der findes jo også masser af horn systemer, som ikke formår det, der skal til.

Når jeg går fra mine Avantgarde til mine proac response højttalere, så er det som at bevæge sig fra superligaen til røven af 3. division.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: virious' skrammel

Indlægaf virious » tirs aug 28, 2012 16:18

Hej Kenneth

Du har helt ret i, at der sker et eller andet "magisk", når følsomheden bliver skruet i vejret og højttaleren bliver lettere at trække. Det er som om, at musikken bare flydere lettere og det hele slapper af.

Et af de eneste mærker med "konventionelle" enheder, jeg har hørt, hvor der har været samme følelse, er hos dig, da du havde Fidelio og Nagra. SÃ¥ hvis jeg ikke havde horn, havde jeg nok Verity, hvis nogen kan bruge den information til noget  :mrgreen:

Elektronikken kender du en del af, da du er tidligere ejer af fdet  :D

Preamp: Audio Note The Preamp Kit
Diskant-amp: Klasse T-amp, i mangel af bedre.
Mellemtone-amp: Exposure VIII
Bas-amp: Crown K2

Kabler: Bas og mellemtone er monteret med noget NKT 230V ledning og diskanten har jeg ofret det billigste fra Harald Nyborg  :lol:

Hygge,
Jeppe
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: virious' skrammel

Indlægaf virious » tirs aug 28, 2012 16:32

Hej Mson

Alt det du skrevet i dit meget fine indlæg, var det jeg prøvede at kommunikere, sÃ¥ tak for det!  :D

Det er heldigvis sådan, at meget andet end TAD kan gøre det fremragende. Altec, JBL, Gauss, Coral og Tannoy og de nyere BMS/B&C. Er det en færdig konstruktion du har? Det kunne godt lyde som Autotech The Mummy, men fortæl endelig om dine højttalere og det tilsluttede grej.

Inden for en lille uges tid skulle der gerne ske noget mere med systemet, i form af et sæt 400 Hz tractrix horn i træ og kulfiber, så Radian'en får mere optimale betingelser for at lave vellyd. Samtidig har jeg fået anskaffet mig en målemikrofon, men mit lydkort har taget billetten, så der må et nyt til.

Der skal samtidig anskaffes en super tweeter, da en 4" membran ikke rammer 20kHz uden at bryde en hel del op, selvom det kan lyde mere end godt uden. Det går dog helt klart noget bedre med en 2" Be driver ala TAD TD-4002. Jeg er samtidig af den gamle "horn-skole", så jeg vil ikke have et horn til at dække ret meget mere end 3-4 oktaver, så tweeteren er et nødvendigt onde.

NÃ¥, stay tuned for the next episode of how to ruin virious  :roll:  :lol:

Hygge
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: virious' skrammel

Indlægaf kennethjensen » tirs aug 28, 2012 18:00

Tak Jeppe! Der også en grund til jeg bliver ved verity :-)
Du ville elske Sarastro :-)

Kig forbi. Har lidt kabler liggende til dig
Brugeravatar
kennethjensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1010
Tilmeldt: ons dec 20, 2006 13:54

Re: virious' skrammel

Indlægaf RAMMA » tirs aug 28, 2012 20:34

Kabler: Bas og mellemtone er monteret med noget NKT 230V ledning og diskanten har jeg ofret det billigste fra Harald Nyborg


det er da også mere end nok for at få hul igennem :lol:
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: virious' skrammel

Indlægaf virious » tirs aug 28, 2012 20:42

Netop hehe.

Der kommer noget DIY pÃ¥, nÃ¥r højttalerne stÃ¥r færdige (hvis det nogensinde sker  :lol:  ).

Hygge,
Jeppe
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: virious' skrammel

Indlægaf mson » ons aug 29, 2012 00:48

Mr.Avantgarde skrev:
mson skrev:
virious skrev:Nu er det vidst ved at være pÃ¥ tide, at jeg fÃ¥r oprettet mit kaotiske DIY system.  :roll:

Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.

Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.

Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.

Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.

Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.

Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.

Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.

/Jeppe


Rigtig, rigtig interessant højttaler system, Jeppe. Jeg er grundlæggende fuldstændig enig i din manglende entusiasme for det typiske segment af f.eks. Scanspeak, SEAS og lign. "hifi"-enheder; disse har i mine ører, i hvert fald i de systemer de har indgået, en generelt for pæn, udynamisk, og farvet lyd - der mangler simpelthen antrit, ubesværethed, hul-igennem, og ærlighed overfor signalet.

Jeg bruger selv et højttaler system med en 12" bas/mellemtone fra studie-regi - der (også) deles ved 1,5kHz til en kompressions-driver - uden dog at være i samme kaliber som dit TAD monster :) Jeg har heller ikke en 16" enhed til eksklusiv varetagelse af basområdet.. Men selv uden sætter jeg utrolig stor pris på den naturlige fysik, krop og smæk en 12" enhed(af passende tilsnit) kan levere i hele grundtoneområdet, og som får det meste andet mellemtone jeg har hørt til at virke flad og tyndbenet/underernæret. Lyt f.eks. til den ældre Leonard Cohen, Frank Sinatra, cello, slagtøj og lignende for en demonstration af dette; sammenhængen fra det øvre basområde og op igennem den centrale mellemtone er her tillige helt væsentlig.

Det drejer sig ikke om "dunk," (overdrevet) kant eller anden højtråbende Brian-tendens, men at der også leveres den uindskrænkede dynamik, fysik, og ubesværede volumen til i højere grad at emulere real-lyden fra akustiske instrumenter og stemmer, og dette opnås desto mere uhindret med en højere følsomhed og et regulært stort membranareal. Et sådant system hvor disse parametre er indfriet vil, alt andet lige, lyde langt mindre forceret og mere naturligt.

Jeg er spændt på at høre mere om dine spændende højttalere, Jeppe.



Jeg er meget enig i de betragtninger, der fremkommer, men noterer mig, at mange andre ser dette her anderledes og ikke bryder sig om horn. Det kan man så undre sig over, og jeg gætter på, at mange også fravælger det pga. størrelse og krav fra ægtefælle. Nogle bryder sig dog givetvis ikke om horn systemers tilgang til lyd og der findes jo også masser af horn systemer, som ikke formår det, der skal til.

Når jeg går fra mine Avantgarde til mine proac response højttalere, så er det som at bevæge sig fra superligaen til røven af 3. division.


Absolut, mine udmeldinger skal ikke tages til indtægt for at være en ubetinget lovprisning af hornkonstruktioner over en bred vifte, eller dvs det kan jeg af gode grunde ikke da min erfaring er begrænset. Men, det er vist helt givet der også er uheldige udfald hvor horn er involveret.

I denne sammenhæng er min observation mere rettet mod brugen af pro/studie enheder generelt, og her særligt med fokus på en større grund- og mellemtone enhed og videre hvordan denne kobles op- og nedefter. Hvor typiske hifi-enheder er brugt vil f.eks. en 8" bas/mellemtone ofte være grænsen der er overskredet for koblingen til en 1" diskantenhed, særligt hvis 8" enheden er konstrueret med forholdsvis lav egenresonans, men også i og med, at 1" direkte strålende domer ikke er så glade for at bevæge sig meget under 2kHz. Der er ikke mindst den påfaldende forskel i energidistributionen i skiftet fra en 8" eller sågar en mindre enhed, til en 1" dome der gør overgangen mindre heldig.

Problemet synes bl.a. at være, at energidistributionen med en 1" dome allerede er utilstrækkeligt, så det nytter egentlig ikke væsentligt, at kompensere koblingen nedefter med en mindre mellemtoneenhed, selvom overgangen sikkert bliver mere homogen. Man må starte med at opretholde fysik og volumen i grund- og mellemtonen med en passende hurtig og kraftig enhed, og ha' en velkonstrueret punktkilde som waveguide eller horn via en kompressionsdriver til mere uproblematisk at varetage koblingen opefter. Kompressionsdrivere har en helt anden powerhandling, kraft og følsomhed end hvad typiske hifi-domer kommer i nærheden af - plus, at de kan trækkes længere ned i frekvens - og med en "luftimpedans-tilpasser" foran(waveguide eller horn) bliver det faktisk større membranareal/luftmasse herigennem let sat i bevægelse som en mere ligelig energidistribution med grund- og mellemtonen - helt væsentligt for oplevelsen af den "hele" og fra-samme-skabelon lyd i dette område.

Med horn/waveguides og større bas/mellemtone enheder er der også det forhold, at andelen af direkte lyd vs. reflekteret lyd er større i forhold til mere typiske hifi-højttalere med deres mindre enheder og direkte strålende domer - et afsæt i lyden der sikkert også skiller vandene, og gør denne karakteristik som et mere atypisk fænomen mindre vellidt blandt audiofiler. Hvor energidistributionen tillige kan være mere ligelig fordelt fra grundentonen og opefter, kan jeg forestille mig mange savner (hvad jeg nogle gange oplever er) et fokus på overtoner med deres 'luftighed' og 'holografi' fra det typiske segment af hifi-højttalere - det sidste af hvilket sikkert kan være et produkt af den anden spredningstype, men også, og måske mere væsentligt, hvis dette område (uhensigtsmæssigt) skiller sig ud. Derudover er der også bare det faktum, at horn/waveguides via kompressionsdrivere ofte er langt mere afslørende for kæden foran dem, hvad kan gøre anlægs-sammensætninger mere prekære og bare i det hele taget være et mere tydeligt lakmuspapir for kildematerialet - noget jeg ikke tror alle er lige interesseret i, at få serveret prompte.

Personligt er jeg af den opfattelse, at de højttalere jeg har nu(12" bas/mellemtone og 12" waveguide + kompressionsdriver), samt en tidligere udviklingsmodel før dem, er de mest musisk befordrende jeg overhovedet har haft. De er afslørende, ja, men altid med samling på helheden i musikken. De spiller mere ustresset, afslappende, og ubesværet end hvad jeg har haft før, og alligevel kan de i den grad "skære huller i luften" hvis det kræves - en fantastisk diversitet. Det kunne sikkert lyde endnu bedre, uden tvivl, men jeg vil alligevel mene der skal en del til..

Og jo, højttalere med enheder fra pro og studie segmentet kan godt være nogle fyldige krabater, som Jeppes også er :) For mig er gevinsten ved at bruge højttalere af denne type(mine er knap så bastante som Jeppes) dog så åbenlys, at det er af sekundær betydning hvordan de ser ud. Lad nu højttalere være højttalere, tænker jeg, og så må det ellers være som det er.

Du spiller stadig på Avantgarde Mezzo'erne, ikke?
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: virious' skrammel

Indlægaf Mr.Avantgarde » ons aug 29, 2012 01:15

mson skrev:Derudover er der også bare det faktum, at horn/waveguides via kompressionsdrivere ofte er langt mere afslørende for kæden foran dem, hvad kan gøre anlægs-sammensætninger mere prekære og bare i det hele taget være et mere tydeligt lakmuspapir for kildematerialet - noget jeg ikke tror alle er lige interesseret i, at få serveret prompte.



Se...her er du inde pÃ¥ noget virkeligt centralt og din  underforstÃ¥ethed i forhold til at kildematerialet skal præsenteres sÃ¥ tæt pÃ¥ originalen[altsÃ¥ masterbÃ¥ndet) som muligt, er et emne, vi alle bør være mere optaget af.

Der er naturligvis det problem, at meget kildemateriale er enten ringe eller jævnt og det vil på gode systemer blive afsløret nådesløst. Som du er inde på, kan ikke alle leve med dette og foretrækker mere "udglattende" højttalere og lyd.

Dilemmaet er reelt nok; for det skal selvsagt handle om musikalsk nydelse og har man det sådan, at man ikke tåler de afsløringer på masterbåndsniveau, der er muligt, ja så skal man selvsagt vælge noget, der kan maskere dette en smule.

Men for mig personligt handler det om at fremavle hvad jeg kalder masterbÃ¥ndskvalitet, altsÃ¥ en lydkvalitet, der modsvarer selve masterbÃ¥ndet (og jeg hører dig sige det samme). Her er problemet sÃ¥, at vi som sÃ¥dan ikke kender det enkelte masterbÃ¥nd og mÃ¥ forlade os pÃ¥ en erfaringsbaseret fornemmelse for, hvornÃ¥r vi nærmer os denne kvalitet. Jeg mener at det med solid erfaring ikke er sÃ¥ svært at høre om vi er ved at være pÃ¥ masterbÃ¥ndskvalitet. Det handler om  betoninger og forvrængninger i kæden. SÃ¥ længe disse er tilstede vil disse delvis blokere for en afsløring af den kvalitet, der er kendetegnet ved fraværet af betoninger. Jeg mener man kan have en fornemmelse for det "by ear".

Derudover er jeg gennemgående enig med dine betragtninger i dit indlæg. Og det bliver spændende om Jeppe kan nå derhen ,hvor han ønsker. For jeg oplever at han leder efter noget bestemt, men vejen dertil er altid brolagt med..............................

Ja, jeg spiller lystigt på mine Mezzoer
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: virious' skrammel

Indlægaf hasselbaink » ons aug 29, 2012 09:50

virious skrev:
_DSC3327.jpg


De fleste, der læser med herinde, har nok set dette billede før - og så alligevel ikke. Der er monteret et læbehorn påmonteret JBL 2435HPL, som er en 1,5" beryllium driver. Den har desværre ikke den helt rette krop på tingene, som Radian'en har. Derfor er den ikke i brug.

Ja, der er rigtig mange, der findes Scanspeak vellydende. Jeg har svært ved at finde ud af om jeg ikke kan li' Scanspeak pga. den måde, de bliver benyttet eller om det skyldes deres egenlyd. Hvorom alting er, så lyder slutresultatet som om, at de bare prøver for meget, på alle områder. Helheden ender med noget, der, i mine ører, er ret langt fra virkeligheden, men pænt og flot er det meget ofte - og meget meget kedeligt.

Dermed ikke sagt, at mit er svaret på bønnerne, for det er det i mange henseender bestemt ikke, men det er et bud.

/Jeppe


Hej Jeppe,

Er JBL 2435HPL ikke en mellemtone driver? Jeg mener at den plejer at blive brugt med en supertweeter.
Jeg bruger selv en 1,4" Radian PB745 med neodymium magnet. Den er absolut fremragende mellem 1 kHz og 10kHz. Bryder op over de 10kHz, men på en meget behagelig måde. Stiller dog også krav til kvaliteten af forstærker og signalkilder.
Delt rigtigt på et tractrix eller Le Cléac'h horn har denne driver nul, dvs absolut ingen, trut eller båt lyd eller hvad folk nu kalder det.

Jeg gad i øvrigt godt vide om JBL har en 1000 Hz til 20kHz driver (1,5") med beryllium membran?

mvh.
Kris
hasselbaink
Nyt medlem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: lør dec 24, 2005 13:51
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: virious' skrammel

Indlægaf virious » ons aug 29, 2012 10:24

hasselbaink skrev:
Hej Jeppe,

Er JBL 2435HPL ikke en mellemtone driver? Jeg mener at den plejer at blive brugt med en supertweeter.
Jeg bruger selv en 1,4" Radian PB745 med neodymium magnet. Den er absolut fremragende mellem 1 kHz og 10kHz. Bryder op over de 10kHz, men på en meget behagelig måde. Stiller dog også krav til kvaliteten af forstærker og signalkilder.
Delt rigtigt på et tractrix eller Le Cléac'h horn har denne driver nul, dvs absolut ingen, trut eller båt lyd eller hvad folk nu kalder det.

Jeg gad i øvrigt godt vide om JBL har en 1000 Hz til 20kHz driver (1,5") med beryllium membran?

mvh.
Kris


Hej Kris

JBL 2435HPL er en 1,5" beryllium-driver med båndbredden 800 Hz til 16kHz. Den bør deles ved mindst 1kHz ved lavere ordens filtre for at beskytte enheden, selvom den for en be-driver at være er ganske robust.

Udover 2435HPL har JBL 435Be og 476Be, som sidder i Everest og K2S99000, men er umulige at få fingrene i til bare nogenlunde rimelige priser.

476Be er dog en 2". 435Be er en aquaplased version af 2435HPL, dog med større bagkammer, så den understøtter lidt lavere delefrekvens.

Du har ikke problemer med beaming med dine tractrix? Er det dem fra Stereo-lab?

Hygge,
Jeppe
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Næste

Tilbage til Mit anlæg


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.