virious skrev:Nu er det vidst ved at være på tide, at jeg får oprettet mit kaotiske DIY system.
Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.
Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.
Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.
Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.
Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.
Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.
Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.
/Jeppe
virious skrev:Nu er det vidst ved at være på tide, at jeg får oprettet mit kaotiske DIY system.
Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.
Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.
Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.
Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.
Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.
Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.
Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.
/Jeppe
mson skrev:virious skrev:Nu er det vidst ved at være på tide, at jeg får oprettet mit kaotiske DIY system.
Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.
Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.
Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.
Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.
Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.
Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.
Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.
/Jeppe
Rigtig, rigtig interessant højttaler system, Jeppe. Jeg er grundlæggende fuldstændig enig i din manglende entusiasme for det typiske segment af f.eks. Scanspeak, SEAS og lign. "hifi"-enheder; disse har i mine ører, i hvert fald i de systemer de har indgået, en generelt for pæn, udynamisk, og farvet lyd - der mangler simpelthen antrit, ubesværethed, hul-igennem, og ærlighed overfor signalet.
Jeg bruger selv et højttaler system med en 12" bas/mellemtone fra studie-regi - der (også) deles ved 1,5kHz til en kompressions-driver - uden dog at være i samme kaliber som dit TAD monster Jeg har heller ikke en 16" enhed til eksklusiv varetagelse af basområdet.. Men selv uden sætter jeg utrolig stor pris på den naturlige fysik, krop og smæk en 12" enhed(af passende tilsnit) kan levere i hele grundtoneområdet, og som får det meste andet mellemtone jeg har hørt til at virke flad og tyndbenet/underernæret. Lyt f.eks. til den ældre Leonard Cohen, Frank Sinatra, cello, slagtøj og lignende for en demonstration af dette; sammenhængen fra det øvre basområde og op igennem den centrale mellemtone er her tillige helt væsentlig.
Det drejer sig ikke om "dunk," (overdrevet) kant eller anden højtråbende Brian-tendens, men at der også leveres den uindskrænkede dynamik, fysik, og ubesværede volumen til i højere grad at emulere real-lyden fra akustiske instrumenter og stemmer, og dette opnås desto mere uhindret med en højere følsomhed og et regulært stort membranareal. Et sådant system hvor disse parametre er indfriet vil, alt andet lige, lyde langt mindre forceret og mere naturligt.
Jeg er spændt på at høre mere om dine spændende højttalere, Jeppe.
Mr.Avantgarde skrev:mson skrev:virious skrev:Nu er det vidst ved at være på tide, at jeg får oprettet mit kaotiske DIY system.
Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.
Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.
Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.
Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.
Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.
Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.
Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.
/Jeppe
Rigtig, rigtig interessant højttaler system, Jeppe. Jeg er grundlæggende fuldstændig enig i din manglende entusiasme for det typiske segment af f.eks. Scanspeak, SEAS og lign. "hifi"-enheder; disse har i mine ører, i hvert fald i de systemer de har indgået, en generelt for pæn, udynamisk, og farvet lyd - der mangler simpelthen antrit, ubesværethed, hul-igennem, og ærlighed overfor signalet.
Jeg bruger selv et højttaler system med en 12" bas/mellemtone fra studie-regi - der (også) deles ved 1,5kHz til en kompressions-driver - uden dog at være i samme kaliber som dit TAD monster Jeg har heller ikke en 16" enhed til eksklusiv varetagelse af basområdet.. Men selv uden sætter jeg utrolig stor pris på den naturlige fysik, krop og smæk en 12" enhed(af passende tilsnit) kan levere i hele grundtoneområdet, og som får det meste andet mellemtone jeg har hørt til at virke flad og tyndbenet/underernæret. Lyt f.eks. til den ældre Leonard Cohen, Frank Sinatra, cello, slagtøj og lignende for en demonstration af dette; sammenhængen fra det øvre basområde og op igennem den centrale mellemtone er her tillige helt væsentlig.
Det drejer sig ikke om "dunk," (overdrevet) kant eller anden højtråbende Brian-tendens, men at der også leveres den uindskrænkede dynamik, fysik, og ubesværede volumen til i højere grad at emulere real-lyden fra akustiske instrumenter og stemmer, og dette opnås desto mere uhindret med en højere følsomhed og et regulært stort membranareal. Et sådant system hvor disse parametre er indfriet vil, alt andet lige, lyde langt mindre forceret og mere naturligt.
Jeg er spændt på at høre mere om dine spændende højttalere, Jeppe.
Jeg er meget enig i de betragtninger, der fremkommer, men noterer mig, at mange andre ser dette her anderledes og ikke bryder sig om horn. Det kan man så undre sig over, og jeg gætter på, at mange også fravælger det pga. størrelse og krav fra ægtefælle. Nogle bryder sig dog givetvis ikke om horn systemers tilgang til lyd og der findes jo også masser af horn systemer, som ikke formår det, der skal til.
Når jeg går fra mine Avantgarde til mine proac response højttalere, så er det som at bevæge sig fra superligaen til røven af 3. division.
mson skrev:Derudover er der også bare det faktum, at horn/waveguides via kompressionsdrivere ofte er langt mere afslørende for kæden foran dem, hvad kan gøre anlægs-sammensætninger mere prekære og bare i det hele taget være et mere tydeligt lakmuspapir for kildematerialet - noget jeg ikke tror alle er lige interesseret i, at få serveret prompte.
virious skrev:
De fleste, der læser med herinde, har nok set dette billede før - og så alligevel ikke. Der er monteret et læbehorn påmonteret JBL 2435HPL, som er en 1,5" beryllium driver. Den har desværre ikke den helt rette krop på tingene, som Radian'en har. Derfor er den ikke i brug.
Ja, der er rigtig mange, der findes Scanspeak vellydende. Jeg har svært ved at finde ud af om jeg ikke kan li' Scanspeak pga. den måde, de bliver benyttet eller om det skyldes deres egenlyd. Hvorom alting er, så lyder slutresultatet som om, at de bare prøver for meget, på alle områder. Helheden ender med noget, der, i mine ører, er ret langt fra virkeligheden, men pænt og flot er det meget ofte - og meget meget kedeligt.
Dermed ikke sagt, at mit er svaret på bønnerne, for det er det i mange henseender bestemt ikke, men det er et bud.
/Jeppe
hasselbaink skrev:
Hej Jeppe,
Er JBL 2435HPL ikke en mellemtone driver? Jeg mener at den plejer at blive brugt med en supertweeter.
Jeg bruger selv en 1,4" Radian PB745 med neodymium magnet. Den er absolut fremragende mellem 1 kHz og 10kHz. Bryder op over de 10kHz, men på en meget behagelig måde. Stiller dog også krav til kvaliteten af forstærker og signalkilder.
Delt rigtigt på et tractrix eller Le Cléac'h horn har denne driver nul, dvs absolut ingen, trut eller båt lyd eller hvad folk nu kalder det.
Jeg gad i øvrigt godt vide om JBL har en 1000 Hz til 20kHz driver (1,5") med beryllium membran?
mvh.
Kris
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst