Mr.Avantgarde skrev:mson skrev:virious skrev:Nu er det vidst ved at være på tide, at jeg får oprettet mit kaotiske DIY system.
Systemer er egentlig lavet på baggrund af, at der ikke findes konventionelle enheder, der er værd at lytte til i længere tid.. Og egentlig så siger Scanspeak, SEAS og lign. mig ikke rigtig noget. Derfor: pro/studio-enheder skal der til. Så slipper man samtidig for åndssvag "designerlyd", hifi pling pling og får en meget mere interessant tone.
Det er så heldigt, at dem har TAD (Technical Audio Devices) så mange af, at de rent faktisk sælger dem.
Der er tale om TL-1601a (16") i et lukket reflekskabinet på omkring 170 liter. Den dækker fra 50Hz til 200Hz, hvor den er højpasset ved 30 Hz LR4 og tilsvarende ved 200 Hz LR4.
Ved 200 Hz tager verdens mest rå mellemtoneenhed over, nemlig TAD TM-1201H. En 12" mellemtone med en komposit membran og magnet i passende størrelse. Med den mellemtone undgår man de problemer som samtlige designerkasserne har - nemlig seriøst stresset/presset nedre mellemtone. Dynamik er der også ganske meget mere af. Pt. delt ved 1k5 LR4.
Fra 1k5 til 20k varetages af en Radian 950pb-16 uden horn (jaja, rolig - de er på vej!). Det er en 2" driver med membran af aluminium og mylar ophæng. Selv uden horn lyder de ganske interessant.
Al deling og delay foretages i et DBX Driverack PA digitalfilter og er derfor et fuldt aktivt system.
Det var alt for nu, der skal nok komme nogle mere tekniske begrundelser for mine valg, på et ubestemt tidspunkt, samt lidt billeder af både højttalere og elektronik.
/Jeppe
Rigtig, rigtig interessant højttaler system, Jeppe. Jeg er grundlæggende fuldstændig enig i din manglende entusiasme for det typiske segment af f.eks. Scanspeak, SEAS og lign. "hifi"-enheder; disse har i mine ører, i hvert fald i de systemer de har indgået, en generelt for pæn, udynamisk, og farvet lyd - der mangler simpelthen antrit, ubesværethed, hul-igennem, og ærlighed overfor signalet.
Jeg bruger selv et højttaler system med en 12" bas/mellemtone fra studie-regi - der (også) deles ved 1,5kHz til en kompressions-driver - uden dog at være i samme kaliber som dit TAD monster

Jeg har heller ikke en 16" enhed til eksklusiv varetagelse af basområdet.. Men selv uden sætter jeg utrolig stor pris på den naturlige fysik, krop og smæk en 12" enhed(af passende tilsnit) kan levere i hele grundtoneområdet, og som får det meste andet mellemtone jeg har hørt til at virke flad og tyndbenet/underernæret. Lyt f.eks. til den ældre Leonard Cohen, Frank Sinatra, cello, slagtøj og lignende for en demonstration af dette; sammenhængen fra det øvre basområde og op igennem den centrale mellemtone er her tillige helt væsentlig.
Det drejer sig ikke om "dunk," (overdrevet) kant eller anden højtråbende Brian-tendens, men at der også leveres den uindskrænkede dynamik, fysik, og ubesværede volumen til i højere grad at emulere real-lyden fra akustiske instrumenter og stemmer, og dette opnås desto mere uhindret med en højere følsomhed og et regulært stort membranareal. Et sådant system hvor disse parametre er indfriet vil, alt andet lige, lyde langt mindre forceret og mere naturligt.
Jeg er spændt på at høre mere om dine spændende højttalere, Jeppe.
Jeg er meget enig i de betragtninger, der fremkommer, men noterer mig, at mange andre ser dette her anderledes og ikke bryder sig om horn. Det kan man så undre sig over, og jeg gætter på, at mange også fravælger det pga. størrelse og krav fra ægtefælle. Nogle bryder sig dog givetvis ikke om horn systemers tilgang til lyd og der findes jo også masser af horn systemer, som ikke formår det, der skal til.
Når jeg går fra mine Avantgarde til mine proac response højttalere, så er det som at bevæge sig fra superligaen til røven af 3. division.
Absolut, mine udmeldinger skal ikke tages til indtægt for at være en ubetinget lovprisning af hornkonstruktioner over en bred vifte, eller dvs det kan jeg af gode grunde ikke da min erfaring er begrænset. Men, det er vist helt givet der også er uheldige udfald hvor horn er involveret.
I denne sammenhæng er min observation mere rettet mod brugen af pro/studie enheder generelt, og her særligt med fokus på en større grund- og mellemtone enhed og videre hvordan denne kobles op- og nedefter. Hvor typiske hifi-enheder er brugt vil f.eks. en 8" bas/mellemtone ofte være grænsen der er overskredet for koblingen til en 1" diskantenhed, særligt hvis 8" enheden er konstrueret med forholdsvis lav egenresonans, men også i og med, at 1" direkte strålende domer ikke er så glade for at bevæge sig meget under 2kHz. Der er ikke mindst den påfaldende forskel i energidistributionen i skiftet fra en 8" eller sågar en mindre enhed, til en 1" dome der gør overgangen mindre heldig.
Problemet synes bl.a. at være, at energidistributionen med en 1" dome allerede er utilstrækkeligt, så det nytter egentlig ikke væsentligt, at kompensere koblingen nedefter med en mindre mellemtoneenhed, selvom overgangen sikkert bliver mere homogen. Man må starte med at opretholde fysik og volumen i grund- og mellemtonen med en passende hurtig og kraftig enhed, og ha' en velkonstrueret punktkilde som waveguide eller horn via en kompressionsdriver til mere uproblematisk at varetage koblingen opefter. Kompressionsdrivere har en helt anden powerhandling, kraft og følsomhed end hvad typiske hifi-domer kommer i nærheden af - plus, at de kan trækkes længere ned i frekvens - og med en "luftimpedans-tilpasser" foran(waveguide eller horn) bliver det faktisk større membranareal/luftmasse herigennem let sat i bevægelse som en mere ligelig energidistribution med grund- og mellemtonen - helt væsentligt for oplevelsen af den "hele" og fra-samme-skabelon lyd i dette område.
Med horn/waveguides og større bas/mellemtone enheder er der også det forhold, at andelen af direkte lyd vs. reflekteret lyd er større i forhold til mere typiske hifi-højttalere med deres mindre enheder og direkte strålende domer - et afsæt i lyden der sikkert også skiller vandene, og gør denne karakteristik som et mere atypisk fænomen mindre vellidt blandt audiofiler. Hvor energidistributionen tillige kan være mere ligelig fordelt fra grundentonen og opefter, kan jeg forestille mig mange savner (hvad jeg nogle gange oplever er) et fokus på overtoner med deres 'luftighed' og 'holografi' fra det typiske segment af hifi-højttalere - det sidste af hvilket sikkert kan være et produkt af den anden spredningstype, men også, og måske mere væsentligt, hvis dette område (uhensigtsmæssigt) skiller sig ud. Derudover er der også bare det faktum, at horn/waveguides via kompressionsdrivere ofte er langt mere afslørende for kæden foran dem, hvad kan gøre anlægs-sammensætninger mere prekære og bare i det hele taget være et mere tydeligt lakmuspapir for kildematerialet - noget jeg ikke tror alle er lige interesseret i, at få serveret prompte.
Personligt er jeg af den opfattelse, at de højttalere jeg har nu(12" bas/mellemtone og 12" waveguide + kompressionsdriver), samt en tidligere udviklingsmodel før dem, er de mest musisk befordrende jeg overhovedet har haft. De er afslørende, ja, men altid med samling på helheden i musikken. De spiller mere ustresset, afslappende, og ubesværet end hvad jeg har haft før, og alligevel kan de i den grad "skære huller i luften" hvis det kræves - en fantastisk diversitet. Det kunne sikkert lyde endnu bedre, uden tvivl, men jeg vil alligevel mene der skal en del til..
Og jo, højttalere med enheder fra pro og studie segmentet kan godt være nogle fyldige krabater, som Jeppes også er

For mig er gevinsten ved at bruge højttalere af denne type(mine er knap så bastante som Jeppes) dog så åbenlys, at det er af sekundær betydning hvordan de ser ud. Lad nu højttalere være højttalere, tænker jeg, og så må det ellers være som det er.
Du spiller stadig på Avantgarde Mezzo'erne, ikke?