gnist skrev:Så vidt jeg ved styres de fleste skæremaskiner til lp er digitalt
Selv et analogt masterbånd sendes til en pitch/ delay computer og derfra gennem en digital delay line til skærehovedet, så selv en 100% analog master er højst sandsynligt ad/da converteret mindst 1 gang inden det ligger på vinyl.
Delay linen var forøvrigt på 14 bit indtil sidste halvdel af halvfjerdserne
En helt anden ting jeg har gået og tænkt lidt på er hvor mange lp er i dag presset, med mother og father aftryk og hvad der ellers skal til. Og hvor mange der blot er skåret direkte i vinylen.
Hvor går grænsen fra en rigtig presset lp, til en skåret, sådan rent oplagsmæssigt
RAMMA skrev:gnist skrev:Så vidt jeg ved styres de fleste skæremaskiner til lp er digitalt
Selv et analogt masterbånd sendes til en pitch/ delay computer og derfra gennem en digital delay line til skærehovedet, så selv en 100% analog master er højst sandsynligt ad/da converteret mindst 1 gang inden det ligger på vinyl.
Delay linen var forøvrigt på 14 bit indtil sidste halvdel af halvfjerdserne
En helt anden ting jeg har gået og tænkt lidt på er hvor mange lp er i dag presset, med mother og father aftryk og hvad der ellers skal til. Og hvor mange der blot er skåret direkte i vinylen.
Hvor går grænsen fra en rigtig presset lp, til en skåret, sådan rent oplagsmæssigt
det er det der går galt med mange nye indspilninger,er at de er blevet digitaliseret og er trukket gennem bitmaskinen nogen gange endda overført i mp3 format til vinylen, hvilket igen begrænser det lydmæssige udbytte af de fleste nye lpudgivelser undtaget div audiophillabels som forsøger at udgive noget der ligner dynamik og klarhed på pladerne, men har en tendens til at lyde konstruerede i lyden, hvilket de jo også er
det at skære en god lpplade er en kunst der er blevet glemt med tiden, for det er et håndværk som ikke har noget som helst at gøre med bits og strenge
som idag, men noget der kræver absolut gehør og fornemmelse og respekt for det matriale man arbejder ud fra og ikke manipulerer mere end det de tekniske begrænsninger ved vinylfremstilling kræver, så det oprindelige masterbånd så vidt muligt fremstår naturligt og umanipuleret på de endelige produkt lppladen
hvis man ikke tror på mit udsagn, kan man jo prøve at lytte til nogen af de indspilninger der blev lavet indenfor jazz og klassisk musik i tiden 1955-1970 og prøve at sammenligne med noget der er udgivet på lp efterfølgende eller er genudgivet som digitale masters på cd/sacd/high res download
et plade man kunne prøve her er Sonny Rollins " Way out West " på Contempurary records lp og sacd, så forstår man hvad jeg mener
Det samme kan man også prøve berømte klassiske optagelser på Decca/London,Mercury Living Presence,RCA Living Stereo, Philips Hifi Stereo,Deutsche grammophon SLPM(dem med Tulipan på etiketten).
prøv at sammenligne original lp udgivelsen med enten et af de mange genoptrykte lpudgivelser eller nogen af de mange audiophile genudgivelser på cd/sacd/hires udgivelser, det vil for mange være en øjen(øre)åbner om hvad det egentligt er op og ned i den måde man producerer på nu og hvad der rent faktisk er(var) muligt at producere.
Jeg er bevidst om at ikke ret mange der har den type lper til rådighed, da de kun blev solgt i meget små styktal i danmark og derfor ikke er nemme finde i dk overhovedet, men de findes stadig i spandevis i USA/England/Tyskland hvis man vil betale hvad de koster
Pierre jeg beklager at jeg skriver denne lange smøre i din tråd, men jeg er nødt til beskrive hvor forskellen egentlig ligger når talen går på produktion af musik før og nu eller rettere ud fra de erfaringer jeg har gjort gennem en længere årrække og gennemlytning af de 10 tusindevis af lp og cdplader der har været gennem huset her og hvoraf mange ikke var værd at beholde i den sidste ende ud fra både musik og optagemæssige grunde, dem der har hørt hvad der egentligt kan lade sig gøre på begge medier er som regel lidt chockerede over hvor stor forskellen er på det håndværk der blevet udført før og så nu og det har intet at gøre med lydreligion eller en bestemt preference om en bestemt sound der foretrækkes, men er noget alle umiddelbart vil være istand til at høre, uden at få serveret lange foredrag som det jeg lige har skrevet her
Konklusionen er at det er softwaren og den måde den bliver produceret på der er problemet og ikke så meget selve afspilningudstyret
RAMMA skrev:ja det er en af de plader jeg havde med ude ved dig og den viser ret tydeligt hvad jeg mener med mit lange indlæg, det er ikke formatet og hardwaren der er problemet, men derimod den software man kan få til mediet
Finlytteren skrev:Ja nu har jeg jo ikke hørt pierres setup, men på papiret må man jo sige at det er et imponerende vinylsetup!
Så hvis den Eera kommer så tæt på, så er det imo en meget stor ros!
Endnu en gang tillykke med dyret, Pierre! Vi må jo op og lytte til den. Men jeg vil som sagt også høre vinylen. Vil vil vil!!!
Pierre skrev::roll:
SÃ… STOPPER FESTEN
Syntes at i har debatteret rigeligt omkring digital vs analog i denne tråd.
Føler at i har mere at byde ind med omkring dette emne, så start jeres egen tråd
Pierre
Pierre skrev::roll:
SÃ… STOPPER FESTEN
Syntes at i har debatteret rigeligt omkring digital vs analog i denne tråd.
Føler at i har mere at byde ind med omkring dette emne, så start jeres egen tråd
Pierre
Jakobsen skrev:Pierre skrev::roll:
SÃ… STOPPER FESTEN
Og vi har fået en ny moderator
Mr.Avantgarde skrev:Jakobsen skrev:Pierre skrev::roll:
SÃ… STOPPER FESTEN
Og vi har fået en ny moderator
Det er helt i orden, at trådstarter siger: hertil og ikke længere.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst