Jakobsen skrev:at parre flere og flere rør hjælper selvfølgelig
på kræfterne ... men nedsætter lydkvaliteten
da forskellighederne jo giver
"rod" / forvrængning / maskering osv.
det er det samme for transistor selvfølgelig
men jeg vil tro de er nemmere at lave mere "ens"
Det der med forskellighederne er normalt kun et problem hvis der ikke bliver brugt feedback eller hvis de forskellige transistorer/rør begynder at kortslutte eller modvirke hinanden. Sidstnævnte klares normalt med at de ikke sidder direkte i parallel, men gennem en passende modstand af forholdsvis lille størrelse. Laves der derudover "global feedback" over hele udgangstrinnet, bliver udgangsmodstanden reduceret igen.
Selvfølgelig er der det med det frekvensafhængige, hvilket er det, der kan give forvrængning - her er der igen god grund til at lave designet forholdsvis bredbåndet og samtidig bruge feedback.
Det er i hvert fald min erfaring indtil videre - og det ser ud til, at det også er sådan det foregår i mange virkelige produkter, der er på markedet.
Men - der er jo mange måder at gøre tingene på. Der er også nogle der foretrækker få udgangstransistorer/rør uden feedback. I virkeligheden er der altid lidt feedback - det kan ikke undgås. Jeg er dog overbevist om, at parallelle udgangsenheder og feedback (i større eller mindre grad) er bedre end en udgangstransformer, hvis man gør det rigtigt og sørger for at enhederne er frekvensmæssigt "ens" til op i MHz-området.
Sjovt nok er mit indtryk at rør er mere ens end transistorer. Spredningen på parametre er fuldstændig vanvittig på transistorer. Selv den mest forfærdelige curve tracer kan afsløre forskellen mellem to transistorer, der ellers har samme typenummer. I rørverdenen er det vist knap så slemt, men som med alle andre ting her i verdenen, findes der ikke to ting der er helt ens, medmindre man snakker om enkelte atomer og den slags
De frække rør-forstærker billeder som RAMMA viser, kunne også tyde på, at man udover at bruge udgangstransformatorer også har mange parallelle udgangsrør for at kunne levere saft og kraft nok. Såvidt jeg ved er rør ikke helt så nemme at få til at fungere i parallel som transistorer, så det er jo muligt, at der stadig er en god grund til at bruge transformatorer. Og hvis disse er lavet rigtigt, er jeg da ikke i tvivl om at det er vejen frem.
Stadig har jeg det med RIAA som forstærkerer, at step-up transformatorer og udgangstransformatorer bør undgås. I nogle tilfælde er det måske alligevel det, som hørbart giver det bedste resultat. Men det er jo et spørgsmål om smag... eller tid, før nogen finder på noget nyt, der kan gøre dem overflødelige mht. at sænke henholdsvis støjgulv og udgangsimpedans.
Jeg er dog langt fra nogen ekspert på trafo- eller rørområdet, men udtaler mig blot så godt som jeg nu kan. Dermed har jeg bestemt ikke sagt, at jeg nægter at lytte til step-up eller udgangstransformatorer. Godt nok ser jeg dem nok lidt som "beskidte" komponenter - men de kan da helt sikkert laves så godt, at deres fejl og mangler er (meget) negligible i forhold til de problemer der ville være, hvis de ikke var der. Og så er det måske ikke så skidt endda, hvis resten af kredsløbet også er i top.
Det var en længere smøre - men det er ikke slut endnu
Før ARIA kom på markedet var jeg faktisk ret "hooked" på Rega IOS... altså den gamle af dem, som matcher designet på P9 PSU'en. Den kostede 15000 kr og var lige lovlig dyr - og er det måske stadig væk. Den havde faktisk step-up trafoer... desværre er den ikke på markedet mere. Nogle mener desuden at ARIA'en er endnu bedre... selvom den ikke har step-trafoer. Tilgengæld har den så et feedback-system der modvirker diverse offset-fejl i indgangstrinnet. Gad vide hvad ARIA-elskerne så synes om den nuværende, meget dyre IOS, der vist nok stadig har step-up transformatorer? Det er ikke til at vide... men den er da godt nok også dyr Jeg glæder mig bare til at prøve ARIA og så må vi vente at se... men det bliver spændende