Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Den hellige gral ?

Alt om højttalere.

Indlægaf arsenix » tors okt 05, 2006 16:26

troelsmeister skrev:Jeg er både enig med Arsenix og jer andre.

Jeg mener godt at et rum kan ødelægge oplevelsen umiddelbart, opstilling og dæmpning mener jeg er essentielt for en god hifi oplevelse. Rummets generelle akustiske signatur mener jeg derimod som arsenix er lidt underordnet da øret vender sig til den lyd rummet har.

Det er den egenskab der gør at vi kan genkende lyde, stemmer, instrumenter m.v. næsten uanset hvor vi befinder os

Der hvor jeg er enig med arsenix er at en god højttaler/forstærker kombination er langt mindre kritisk overfor rummet og kan lyde godt de fleste steder. Her har højttaleren en stor del af æren og forstærkeren en lidt mindre del. Forstærkeren skal kunne styre enheden og rummet ved at håndtere de returstrømme der opstår ved stående bølger i rummet fornuftigt.

Et veldæmper, impedanslineært, lukket bassystem trukket af en forstærker med lav udgangsimpedans er, stort set, selvjusterende m.h.t. stående bølger i lytterummet.

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Tape Connection » fre okt 06, 2006 17:05

Hvis vi nu skal forholde os en smule til det oprindelige spørgsmål - hvor useriøst det end var ment - så synes jeg faktisk ikke det er helt så dumt endda. Den klassiske 2½-vejs konstruktion er måske ikke lige den hellige gral til vejen mod verdens bedste højttaler, men hvis vi holder os i den mere jordnære ende, så synes jeg meget ofte jeg oplever at hvis en højttalerserie består af små højttalere, mellemstore 2½-vejs gulvhøjttalere og større 3-vejs konstruktioner, så er den bedste højttaler i serien stort set hver gang aldrig topmodellen, men 2½-vejs konstruktionen. I den dyrere ende virker det som om at det kan lade sig gøre at udnytte fler-vejs konstruktionernes fordele mere effektivt, hvorfor skal jeg ikke gøre mig klog på - men taler vi højttalersæt i 20k klassen og ned, så er det som regel enten 2-vejs standerhøjttalere eller 2½-vejs gulvhøjttalere der giver mest valuta for kronerne. Jeg kan nævne 15-20 eksempler på serier hvor den bedste højttaler ikke er topmodellen, men den enklere version.
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Live24 » fre okt 06, 2006 20:19

Otto se det var mere spændende.

Jeg er enig i der for meget få penge kan laves en respektabel 2 1/2 vejs basrefleks konstruktion der er ok, og sjældent bliver det direkte ringe, sålænge de ikke er defekte.

dog bliver de heller ALDRIG rigtig gode.

mangler stadig at høre et udelukkende basrefleks-system der kan leve op til det jeg ønsker


personligt ser jeg det som den lette vej til nogenlunde lyd
assumption is the mother of all fuckups
Live24
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 15:10

Indlægaf Spencer » fre okt 06, 2006 21:14

arsenix skrev:

troelsmeister skrev:Jeg er både enig med Arsenix og jer andre.

Jeg mener godt at et rum kan ødelægge oplevelsen umiddelbart, opstilling og dæmpning mener jeg er essentielt for en god hifi oplevelse. Rummets generelle akustiske signatur mener jeg derimod som arsenix er lidt underordnet da øret vender sig til den lyd rummet har.

Det er den egenskab der gør at vi kan genkende lyde, stemmer, instrumenter m.v. næsten uanset hvor vi befinder os

Der hvor jeg er enig med arsenix er at en god højttaler/forstærker kombination er langt mindre kritisk overfor rummet og kan lyde godt de fleste steder. Her har højttaleren en stor del af æren og forstærkeren en lidt mindre del. Forstærkeren skal kunne styre enheden og rummet ved at håndtere de returstrømme der opstår ved stående bølger i rummet fornuftigt.

Et veldæmper, impedanslineært, lukket bassystem trukket af en forstærker med lav udgangsimpedans er, stort set, selvjusterende m.h.t. stående bølger i lytterummet.

Arsenix


Du må gerne uddybe, hvad du mener med 'selvjusterende'.
Hvis du har et bashæv på 10dB ved 45Hz ved din lytteplads, så forsvinder dette hæv ikke, ved at du sætter en kraftigere forstærker på, med lav udgangsimpedans.

Dæmpningsfaktor i forstærkere, er iøvrigt kraftigt overvurderet, da man er nødt til at se på den samlede dæmpning, incl. delefilter og enheder.

Mange producenter benytter bevidst spoler, hvor DC-modstanden ikke er så lav som muligt, men istedet nøje afstemt, så der tillades lidt eftersving fra enheden. Cerwin Vega er et eksempel på dette. B&W har også benyttet denne teknik, for at lave lidt ekstra 'snydebas' om man vil.

EDIT: Højttaleren som tråden handler om, er desuden en basreflekshøjttaler.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf arsenix » fre okt 06, 2006 22:03

Spencer skrev:
arsenix skrev:

troelsmeister skrev:Jeg er både enig med Arsenix og jer andre.

Jeg mener godt at et rum kan ødelægge oplevelsen umiddelbart, opstilling og dæmpning mener jeg er essentielt for en god hifi oplevelse. Rummets generelle akustiske signatur mener jeg derimod som arsenix er lidt underordnet da øret vender sig til den lyd rummet har.

Det er den egenskab der gør at vi kan genkende lyde, stemmer, instrumenter m.v. næsten uanset hvor vi befinder os

Der hvor jeg er enig med arsenix er at en god højttaler/forstærker kombination er langt mindre kritisk overfor rummet og kan lyde godt de fleste steder. Her har højttaleren en stor del af æren og forstærkeren en lidt mindre del. Forstærkeren skal kunne styre enheden og rummet ved at håndtere de returstrømme der opstår ved stående bølger i rummet fornuftigt.

Et veldæmper, impedanslineært, lukket bassystem trukket af en forstærker med lav udgangsimpedans er, stort set, selvjusterende m.h.t. stående bølger i lytterummet.

Arsenix


Du må gerne uddybe, hvad du mener med 'selvjusterende'.
Hvis du har et bashæv på 10dB ved 45Hz ved din lytteplads, så forsvinder dette hæv ikke, ved at du sætter en kraftigere forstærker på, med lav udgangsimpedans.

Dæmpningsfaktor i forstærkere, er iøvrigt kraftigt overvurderet, da man er nødt til at se på den samlede dæmpning, incl. delefilter og enheder.

Mange producenter benytter bevidst spoler, hvor DC-modstanden ikke er så lav som muligt, men istedet nøje afstemt, så der tillades lidt eftersving fra enheden. Cerwin Vega er et eksempel på dette. B&W har også benyttet denne teknik, for at lave lidt ekstra 'snydebas' om man vil.

EDIT: Højttaleren som tråden handler om, er desuden en basreflekshøjttaler.

Live24's indledende indlæg nævner ikke ordet "basrefleks" 

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Den hellige gral ?

Indlægaf caveman » fre okt 06, 2006 22:13

Næh.. hvis man har et hæv på 10 db ved 45 hz, så sætter man en sok i basreflekts røret.

2 basenheder giver 6 db højere følsomhed deraf 2 1/2 vejs systemets oprindelsen.

En 2 vejes høtaler med en smal baffel (20cm) ruller af fra 800 hz ned til 200 hz med ca 5 db (baffel step loss), fordi lyden ikke reflekteres fra kabinettets forside. De fleste 2 1/2 vejs højtalere er typisk designet til at spille neutralt når de står frit i rummet et godt stykke fra bagvæggen.

V.H. Caveman
caveman
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man maj 01, 2006 20:11
Geografisk sted: Nivå

Indlægaf Spencer » fre okt 06, 2006 22:15

arsenix skrev:
Spencer skrev:
arsenix skrev:

troelsmeister skrev:Jeg er både enig med Arsenix og jer andre.

Jeg mener godt at et rum kan ødelægge oplevelsen umiddelbart, opstilling og dæmpning mener jeg er essentielt for en god hifi oplevelse. Rummets generelle akustiske signatur mener jeg derimod som arsenix er lidt underordnet da øret vender sig til den lyd rummet har.

Det er den egenskab der gør at vi kan genkende lyde, stemmer, instrumenter m.v. næsten uanset hvor vi befinder os

Der hvor jeg er enig med arsenix er at en god højttaler/forstærker kombination er langt mindre kritisk overfor rummet og kan lyde godt de fleste steder. Her har højttaleren en stor del af æren og forstærkeren en lidt mindre del. Forstærkeren skal kunne styre enheden og rummet ved at håndtere de returstrømme der opstår ved stående bølger i rummet fornuftigt.

Et veldæmper, impedanslineært, lukket bassystem trukket af en forstærker med lav udgangsimpedans er, stort set, selvjusterende m.h.t. stående bølger i lytterummet.

Arsenix


Du må gerne uddybe, hvad du mener med 'selvjusterende'.
Hvis du har et bashæv på 10dB ved 45Hz ved din lytteplads, så forsvinder dette hæv ikke, ved at du sætter en kraftigere forstærker på, med lav udgangsimpedans.

Dæmpningsfaktor i forstærkere, er iøvrigt kraftigt overvurderet, da man er nødt til at se på den samlede dæmpning, incl. delefilter og enheder.

Mange producenter benytter bevidst spoler, hvor DC-modstanden ikke er så lav som muligt, men istedet nøje afstemt, så der tillades lidt eftersving fra enheden. Cerwin Vega er et eksempel på dette. B&W har også benyttet denne teknik, for at lave lidt ekstra 'snydebas' om man vil.

EDIT: Højttaleren som tråden handler om, er desuden en basreflekshøjttaler.

Live24's indledende indlæg nævner ikke ordet "basrefleks" 

Arsenix


Første indlæg i tråden, er en parodi på denne anmeldelse:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1373&zoneid=3

Læs tredje indlæg i tråden, så får du lidt mere ide om, hvad det drejer sig om.

Kan du iøvrigt nævne en 2½ vejs højttaler, der bruger lukket kabinet ?
Alle dem jeg har set, er basrefleks.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf Tape Connection » ons okt 11, 2006 12:50

Live24 skrev:Otto se det var mere spændende.

Jeg er enig i der for meget få penge kan laves en respektabel 2 1/2 vejs basrefleks konstruktion der er ok, og sjældent bliver det direkte ringe, sålænge de ikke er defekte.

dog bliver de heller ALDRIG rigtig gode.

mangler stadig at høre et udelukkende basrefleks-system der kan leve op til det jeg ønsker


personligt ser jeg det som den lette vej til nogenlunde lyd
 
Lige præcis, konceptet har sine begrænsninger når vi bevæger os op i den seriøse ende, men i den økonomisk overkommelige ende, gør man ofte mere skade end gavn ved at forsøge at efterligne en avanceret high-end konstruktion, som måske nok virker når den er lavet _færdigt_, men som bare ikke funker i den billige version.
 
Sagt med andre ord: Hellere den nemme konstruktion lavet rigtigt, end den rigtige konstruktion lavet forkert.
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Foregående

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.