troelsmeister skrev:Jeg er både enig med Arsenix og jer andre.
Jeg mener godt at et rum kan ødelægge oplevelsen umiddelbart, opstilling og dæmpning mener jeg er essentielt for en god hifi oplevelse. Rummets generelle akustiske signatur mener jeg derimod som arsenix er lidt underordnet da øret vender sig til den lyd rummet har.Det er den egenskab der gør at vi kan genkende lyde, stemmer, instrumenter m.v. næsten uanset hvor vi befinder os
Der hvor jeg er enig med arsenix er at en god højttaler/forstærker kombination er langt mindre kritisk overfor rummet og kan lyde godt de fleste steder. Her har højttaleren en stor del af æren og forstærkeren en lidt mindre del. Forstærkeren skal kunne styre enheden og rummet ved at håndtere de returstrømme der opstår ved stående bølger i rummet fornuftigt.
Et veldæmper, impedanslineært, lukket bassystem trukket af en forstærker med lav udgangsimpedans er, stort set, selvjusterende m.h.t. stående bølger i lytterummet.
Arsenix