Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Sonus faber Elipsa

Alt om højttalere.

Indlægaf Rytmik » søn jan 07, 2007 21:33

shras skrev:
Carlos skrev:Jeg synes den ser rigtig fed ud! I en stor stue vil det i mine øjne være et smukt møbel....er vild med den brede baffel...
Kunne ikke være mere enig. Den kræver ganske sikkert også sin plads for at yde optimalt.


Ligesom Cremona, der er meget krævende hvad angår afstand til reflekterende flader.

Mvh.
Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf shras » man jan 08, 2007 08:34

Rytmik skrev:En skam de ikke lige rev sig og brugte Scan Speaks Ringradiator R29.

Mvh.
 
Hej Rytmik
 
Nu ved vi reelt endnu ikke hvilken RR der er tale om. Jeg må indrømme at det er mig der er gået ud fra at det er Vifa. Nyheden er rettet.
 
At Cremonaerne kræver deres plads har du jo 1. hÃ¥nds kendskab til. Det gør mine egne EAII ogsÃ¥. Har man ikke pladsen er dette selvfølgelig et problem, men til gengæld kan lyden tweakes i den retning man ønsker, alene ved at arbejde med placeringen, hvilket er spændende "arbejde". Jeg tror endnu ikke jeg har oplevet andre speakere som i den grad er i stand til at ændre udtryk ved bare smÃ¥ justeringer i opstillingen.  De kobler Ã¥benbart begge rigtigt meget til rummet.
shras
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 299
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:17

Indlægaf E45 » man jan 08, 2007 09:48

Det er min erfaring at de fleste højttalere kan spille okay, selvom de står ikke-optimalt. Optimalt vil sige, at jeg har fundet netop den placering hvor de kobler til rummet. Med det mener jeg at man dér kan høre "hele rummet" spille og ikke bare to HT ere i den ene ende.

Andre HT ere er svære at ramme den rigtige opstilling med, man oplever de ikke performer maks uanset hvad og så er det jo bare vintervejen.

Det er ikke min erfaring at SF EA2 i særlig grad kobler til rummet, den er derimod vanskelig at finde det rigtige sted til. Kun lige dér vil den noget og det er da rigtigt at det er et opslidende arbejde, indtil belønningen for stædigheden kommer.
Jeg tror det primært skyldes den passive membran bagpå og det at foden KAN højdejusteres. Når man opdager hvad det gør af ændringer i lyden, laver man en overgang ikke meget andet end at flytte den op og ned.

Det er min erfaring at man skal ramme det sted (højde) hvor de to enheer summerer - der hvor de rammer hinandens felt henne ved lytterens ører.

Derfor står de fleste GAMUT højttalere også og peger nedad, for at ramme en ørepalcering på godt 110 cm med sofa og det hele.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf shras » man jan 08, 2007 09:59

sorthvid skrev:Det er ikke min erfaring at SF EA2 i særlig grad kobler til rummet, den er derimod vanskelig at finde det rigtige sted til. Kun lige dér vil den noget og det er da rigtigt at det er et opslidende arbejde, indtil belønningen for stædigheden kommer.
Jeg tror det primært skyldes den passive membran bagpå og det at foden KAN højdejusteres. Når man opdager hvad det gør af ændringer i lyden, laver man en overgang ikke meget andet end at flytte den op og ned.

Det er min erfaring at man skal ramme det sted (højde) hvor de to enheer summerer - der hvor de rammer hinandens felt henne ved lytterens ører.

Lige præcist her tror jeg vi har svaret på at de aldrig kom til at performe hos dig. EAII er lidt af en hystade, og er man ikke parat til at arbejde med den, og derigennem forstå dens egenskaber, så får man aldrig en højtaler der for alvor sparker bagdel.

HAR man først forstået hvorledes man kan arbejde med deres gengivelse, er det dog en højaler som stadig spiller ufatteligt mange konstruktioner bagud.

Skulle din tese omkring højden være rigtig, burde det forventes at personer med forskellig længde af torso finder lyden optimal ved forskellige højder. Det har jeg endnu ikke oplevet var tilfældet, selvom der er ganske stor højdeforskel på de personer der har lyttet til systemet (også under justering).

Jeg tror du tidligere skrev at der ikke findes nogen erstatning for masser af membranareal og watt. Der er jeg lodret uenig. Spiller tingene sammen skal der meget lidt energi til at flytte den nødvendige luft. Ryger al energien derimod til at forsøge at spille et elendigt rum op, hvor der ikke er gjort de nødvendige akustiske tiltag, så skal der oftest tilstrækkeligt med "egenlyd" til for at musikken får den nødvendige saft og kraft.

Jeg fik på et tidspunkt en kommentar fra et svensk medlem som hed "less is more". Efterhånden som jeg får lyttet til diverse grej må jeg sande at han i mange henseender har ret.

NÃ¥, men tilbage til topic.

shras
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 299
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:17

Indlægaf E45 » man jan 08, 2007 10:12

Jeg har vældig vanskeligt ved at finde ideen i dit indlæg. Man kan ikke forstå en HT, man kan arbejde med den, regne på den og lytte sig frem. Det er jo ikke okkult mystik det her...
"Spiller tingene sammen skal der meget lidt energi til at flytte den nødvendige luft" - aehm, hvad skal det betyde? Har vi ophævet de fysiske love i Ålborg?

Det handler da stadig om ohm og watt og resonanser.

Er man god til at stille tingene op, så er der sjældent grund til at ty til vilde "akustiske tiltag", hvad det så end dækker. De fleste vil da ikke ommøblere hele ders stue bare fordi de har fået en HT der er hys med opstilling.

Jeg kender et dansk HTmærke som har det som et delmål at lave HT erne så de ikke kræver at stå 1 meter ude i rummet fra bagkanten, 1,20 fra sievæggen og så videre. Man skal jo leve med andre ting i stuen end lige hyshifi.
Det synes jeg er et prisværdigt initiativ.

Tænk hvis vi idag skulle køre rundt i biler der var lavet efter ingeniørernes hoveder. De villle ligne jeg ved ikke hvad. Istedet har vi forbrugerdesignede/orienterede efter behov og det er jeg glad for.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf shras » man jan 08, 2007 10:18

sorthvid skrev:Jeg har vældig vanskeligt ved at finde ideen i dit indlæg. Man kan ikke forstå en HT, man kan arbejde med den, regne på den og lytte sig frem. Det er jo ikke okkult mystik det her...
"Spiller tingene sammen skal der meget lidt energi til at flytte den nødvendige luft" - aehm, hvad skal det betyde? Har vi ophævet de fysiske love i Ålborg?

Det handler da stadig om ohm og watt og resonanser.

Er man god til at stille tingene op, så er der sjældent grund til at ty til vilde "akustiske tiltag", hvad det så end dækker. De fleste vil da ikke ommøblere hele ders stue bare fordi de har fået en HT der er hys med opstilling.

Jeg kender et dansk HTmærke som har det som et delmål at lave HT erne så de ikke kræver at stå 1 meter ude i rummet fra bagkanten, 1,20 fra sievæggen og så videre. Man skal jo leve med andre ting i stuen end lige hyshifi.
Det synes jeg er et prisværdigt initiativ.

Tænk hvis vi idag skulle køre rundt i biler der var lavet efter ingeniørernes hoveder. De villle ligne jeg ved ikke hvad. Istedet har vi forbrugerdesignede/orienterede efter behov og det er jeg glad for.
Det lyder som om vi har forskellige prioriteter når der købes og arbejdes med hifi-grej. Det er da super!
 
Min pointe er at lønnen er og bliver efter det arbejde der lægges. Hvorfor bruge mange tusinde kroner på udstyr, hvis der ikke gøres de nødvendige tiltag for at det får lov at yde optimalt?
 
Så bliver det da først en dyr hobby, hvis du spørger mig.
 
Alt regneriet er forresten unødvendigt. Ørerne fungerer rigtigt godt når opstillingen skal finpudses.
shras
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 299
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:17

Indlægaf Rytmik » man jan 08, 2007 20:27

shras skrev:
Rytmik skrev:En skam de ikke lige rev sig og brugte Scan Speaks Ringradiator R29.

Mvh.
 
Hej Rytmik
 
Nu ved vi reelt endnu ikke hvilken RR der er tale om. Jeg må indrømme at det er mig der er gået ud fra at det er Vifa. Nyheden er rettet.
 
At Cremonaerne kræver deres plads har du jo 1. hÃ¥nds kendskab til. Det gør mine egne EAII ogsÃ¥. Har man ikke pladsen er dette selvfølgelig et problem, men til gengæld kan lyden tweakes i den retning man ønsker, alene ved at arbejde med placeringen, hvilket er spændende "arbejde". Jeg tror endnu ikke jeg har oplevet andre speakere som i den grad er i stand til at ændre udtryk ved bare smÃ¥ justeringer i opstillingen.  De kobler Ã¥benbart begge rigtigt meget til rummet.


Hej Shras
Min erfaring er at jo mere der optimeres i signalkæden jo større udslag ved placering/omplacering af højttaler. Og som du siger, er det jo et spændende, men også tidskrævende arbejde.
Cremona faldt jeg pladask for, og den var da ogsÃ¥ et utroligt fremskridt i forhold til min tidligere højttaler. Imidlertid er det en højttaler, der  kræver en stor stue og rimelig højt til loftet. PÃ¥ mine 40kvm var det ikke muligt at fÃ¥ en tilfredsstillende lyd pÃ¥ lidt længere sigt. Jeg havde ellers en god dialog med nogle af udviklerne over en et Ã¥rig periode med forskellige forslag, som blev afprøvet, for om muligt at frembringe den for mig eftertragtede lyd. Heri indgik diverse opstillinger, forstærkere og kabler. Jeg arbejdede en del med højttaleren, for til sidst at erkende at en ny stue blev det ikke til.
Dermed ikke sagt at det ikke er en god højttaler, men blot at den nok kræver ca. 3-4m fra reflekterende flader, men så har vi jo også den opstilling, (forstås med meget afstand til vægge o.lign.) hvori trimningen fandt sted hos Franko Serblin ifølge Tymphany´s udviklere. Og da kunne den efter sigende "trylle", så man fik gåsehud.

Mvh.
Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf shras » tirs jan 09, 2007 08:58

Rytmik skrev:Hej Shras
Min erfaring er at jo mere der optimeres i signalkæden jo større udslag ved placering/omplacering af højttaler. Og som du siger, er det jo et spændende, men også tidskrævende arbejde.
Cremona faldt jeg pladask for, og den var da ogsÃ¥ et utroligt fremskridt i forhold til min tidligere højttaler. Imidlertid er det en højttaler, der  kræver en stor stue og rimelig højt til loftet. PÃ¥ mine 40kvm var det ikke muligt at fÃ¥ en tilfredsstillende lyd pÃ¥ lidt længere sigt. Jeg havde ellers en god dialog med nogle af udviklerne over en et Ã¥rig periode med forskellige forslag, som blev afprøvet, for om muligt at frembringe den for mig eftertragtede lyd. Heri indgik diverse opstillinger, forstærkere og kabler. Jeg arbejdede en del med højttaleren, for til sidst at erkende at en ny stue blev det ikke til.
Dermed ikke sagt at det ikke er en god højttaler, men blot at den nok kræver ca. 3-4m fra reflekterende flader, men så har vi jo også den opstilling, (forstås med meget afstand til vægge o.lign.) hvori trimningen fandt sted hos Franko Serblin ifølge Tymphany´s udviklere. Og da kunne den efter sigende "trylle", så man fik gåsehud.

Mvh.
Hej igen, Rytmik
 
Ja, du fik arbejdet en del med Cremonaerne (selv i den korte tid du havde dem hvor vi har kendt hinanden). Jeg kan sagtens nikke genkendende til din beskrivelse af lyden på daværende tidspunkt: Den var fyldig, homogen, og med masser af fokus på musikken, men der blev aldrig åbnet helt op for "sluserne".
 
Jeg skylder dig forresten stadig en prøvelytning. Er det ikke ved igen at være tiden at mødes?
shras
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 299
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:17

Indlægaf Mascagni » tirs jan 09, 2007 10:19

shras skrev:
Jeg skylder dig forresten stadig en prøvelytning. Er det ikke ved igen at være tiden at mødes?

 

Så vil jeg med! Jeg vil gerne høre et sæt L7 folde sig ud

 
Mascagni
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: ons okt 26, 2005 20:57

Indlægaf shras » tirs jan 09, 2007 10:52

Mascagni skrev:
shras skrev:
Jeg skylder dig forresten stadig en prøvelytning. Er det ikke ved igen at være tiden at mødes?

Så vil jeg med! Jeg vil gerne høre et sæt L7 folde sig ud

Nu var det sådan set ment den anden vej rundt, men en invitation til det Vestjyske siger jeg da heller ikke nej til.

shras
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 299
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:17

Indlægaf Rytmik » tirs jan 09, 2007 18:03

shras skrev:
Mascagni skrev:
shras skrev:
Jeg skylder dig forresten stadig en prøvelytning. Er det ikke ved igen at være tiden at mødes?

Så vil jeg med! Jeg vil gerne høre et sæt L7 folde sig ud

Nu var det sådan set ment den anden vej rundt, men en invitation til det Vestjyske siger jeg da heller ikke nej til.



I er hermed inviteret.
Der er sket lidt siden I var her sidst. Omvendt vil jeg også gerne lidt " hjemme fra"

Mvh.
Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf Per N » tirs jan 09, 2007 18:27

Rytmik skrev:En skam de ikke lige rev sig og brugte Scan Speaks Ringradiator R29.

Mvh.


Efter og have hørt og bygget diverse konstruktioner med begge diskanter vil jeg an se det som heldigt istedet, at de ikke har brugt den stærkt overvurderet r29 ringradiator. Og hvis man sammenligner frekvens respons på de 2 enheder i standard udgaverne vil man os her se hvad der virker.
Der findes kun 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Brugeravatar
Per N
Seniormedlem
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 20:05
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Rytmik » tirs jan 09, 2007 19:13

Per N skrev:
Rytmik skrev:En skam de ikke lige rev sig og brugte Scan Speaks Ringradiator R29.

Mvh.


Efter og have hørt og bygget diverse konstruktioner med begge diskanter vil jeg an se det som heldigt istedet, at de ikke har brugt den stærkt overvurderet r29 ringradiator. Og hvis man sammenligner frekvens respons på de 2 enheder i standard udgaverne vil man os her se hvad der virker.


Ja, R29 er en voldsom udfordring, for de fleste.

Men du mÃ¥ lige uddybe hvad du mener med  :"Og hvis man sammenligner frekvens respons pÃ¥ de 2 enheder i standard udgaverne vil man os her se hvad der virker."

Mvh.
Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf Per N » ons jan 10, 2007 18:44

Den er meget mere linær i frekvens gangen over et større område. Mig bekendt er man nødsaget til og lave en korrection på r29 for at den spiller okay. Det er formentlig også (uden og vide det) derfor seriøse producenter som audio physics, krell og i dette tilfælde sonus fabervælger xt25eren.
Der findes kun 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Brugeravatar
Per N
Seniormedlem
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 20:05
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Rytmik » ons jan 10, 2007 20:46

HejPer
Er du bekendt med pris forskellen på xt25 fra Vifa og R29 fra Scanspeak?

Og hvor meget en så stor prisforskel får af betydning på prisen i slutleddet - altså hos forbrugeren? :D

Når du så skriver at man nødvendigvis må lave en korrektion, hvad er det så specifikt du mener? Er det for baffeldrop? eller hur? Uddyb det.

Mvh
Senest rettet af Rytmik fre jan 12, 2007 22:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.