sorthvid skrev:Det er ikke min erfaring at SF EA2 i særlig grad kobler til rummet, den er derimod vanskelig at finde det rigtige sted til. Kun lige dér vil den noget og det er da rigtigt at det er et opslidende arbejde, indtil belønningen for stædigheden kommer.
Jeg tror det primært skyldes den passive membran bagpå og det at foden KAN højdejusteres. Når man opdager hvad det gør af ændringer i lyden, laver man en overgang ikke meget andet end at flytte den op og ned.
Det er min erfaring at man skal ramme det sted (højde) hvor de to enheer summerer - der hvor de rammer hinandens felt henne ved lytterens ører.
Lige præcist her tror jeg vi har svaret på at de aldrig kom til at performe hos dig. EAII er lidt af en hystade, og er man ikke parat til at arbejde med den, og derigennem forstå dens egenskaber, så får man aldrig en højtaler der for alvor sparker bagdel.
HAR man først forstået hvorledes man kan arbejde med deres gengivelse, er det dog en højaler som stadig spiller ufatteligt mange konstruktioner bagud.
Skulle din tese omkring højden være rigtig, burde det forventes at personer med forskellig længde af torso finder lyden optimal ved forskellige højder. Det har jeg endnu ikke oplevet var tilfældet, selvom der er ganske stor højdeforskel på de personer der har lyttet til systemet (også under justering).
Jeg tror du tidligere skrev at der ikke findes nogen erstatning for masser af membranareal og watt. Der er jeg lodret uenig. Spiller tingene sammen skal der meget lidt energi til at flytte den nødvendige luft. Ryger al energien derimod til at forsøge at spille et elendigt rum op, hvor der ikke er gjort de nødvendige akustiske tiltag, så skal der oftest tilstrækkeligt med "egenlyd" til for at musikken får den nødvendige saft og kraft.
Jeg fik på et tidspunkt en kommentar fra et svensk medlem som hed "less is more". Efterhånden som jeg får lyttet til diverse grej må jeg sande at han i mange henseender har ret.
NÃ¥, men tilbage til topic.