Tag skrev:Selfølig at komme så tæt på den orginal indspilling som mulig, målet maå da værre at få en master 100% kopi at den orginale indspille som mulig, derved undgår man div. fejl.
Hved at man bruger bl.a. B&W HI-FI og MK højtaler som Studio montor, der er sikker også andre.
JBL laver også HI-FI udgaver af deres Studio montiors.
Du kommer ikke tættere på indspilningen, ved at bruge den samme hter der blev benyttet under indspilningen. Du kan få den samme lyd.
Ps nu bruger man mikrofoner ved indspilning.
MVH
Mascagni skrev:En studiemonitor skal som sådan ikke lyde korrekt eller af virkelighed. Den er egentlig kun et redskab for mixeren i produktionsfasen.
Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til. Men er lydmanden god til at bruge sit værktøj kan resultatet jo blive ganske fremragende alligevel.
Hvis man optager direkte live med et enkelt mikrofonpar har man slet ikke brug for et sæt monitorer, hvis den ikke er "i kassen" når det er overstået er der ikke andet at gøre end at komme igen en anden gang.
mvh
Mascagni skrev:Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til..
jeg har haft monitors et par år, og jeg oplever det komplet modsatte, både med mine egne og hvad jeg har hørt hos andre. men kom forbi om en måneds tid, så skulle jeg gerne have den gamle såvel som den nyeste generation af jbl monitors stående. Så må vi se om du ikke kan få en bedre oplevelse.
invitationen gælder naturligtvis alle, ikke kun Mascagni
Kim Olsen skrev:Mascagni skrev:Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til..
jeg har haft monitors et par år, og jeg oplever det komplet modsatte, både med mine egne og hvad jeg har hørt hos andre. men kom forbi om en måneds tid, så skulle jeg gerne have den gamle såvel som den nyeste generation af jbl monitors stående. Så må vi se om du ikke kan få en bedre oplevelse.
Spørgsmålet er om ikke Mascagnis karakteristik blot betyder neutral (= kedelig) en reaktion der desværre ikke er så ualmindelig
mvh
hifihuset skrev:Det er med stor undren jeg læser at en studiemonitor "ikke skal lyde korrket eller af virkelighed". Hvad skal den så lyde af? Studie? Øldåser?
Har hørt en del studiemonitors gennem tiden og de har alle som en været dynamiske, kontante og forholdsvis ufarvede.
De skal jo selvfølgelig lyde så lidt af sig selv som muligt, så produceren kan høre hvilken produktionslyd han er ved at frembringe. Og de skal kunne vise forskellen på forskellig lyd og opstillinger. Den skal egentlig monitorere det hele..!
Så de skal ikke være "engagerende" i sig selv - det forstår jeg som farvning af frekvensmæssig karakter, a la loudness.
Prøv at spørge Pouls AtilC Butik om hvad en monitor skal kunne før den er en ægte monitor.
Da Gamut skulle lave et sæt monitors af L3 gik en del af øvelsen ud på at begrænse diskantens spredningsmønster, fordi den store flade som mixerpulten udgør, ikke skal fungere som lydspejl og -reflektor.
Hvis de monitorer der bliver brugt i studiesammenhæng vitterligt var, som de burde være, nøgterne og neutrale, ville de plader der kommer ud af anstrængelserne ikke lyde så forfærdeligt som som de ofte gør
mvh
hifihuset skrev:Det er med stor undren jeg læser at en studiemonitor "ikke skal lyde korrket eller af virkelighed". Hvad skal den så lyde af? Studie? Øldåser?
Har hørt en del studiemonitors gennem tiden og de har alle som en været dynamiske, kontante og forholdsvis ufarvede.
De skal jo selvfølgelig lyde så lidt af sig selv som muligt, så produceren kan høre hvilken produktionslyd han er ved at frembringe. Og de skal kunne vise forskellen på forskellig lyd og opstillinger. Den skal egentlig monitorere det hele..!
Så de skal ikke være "engagerende" i sig selv - det forstår jeg som farvning af frekvensmæssig karakter, a la loudness.
Prøv at spørge Pouls AtilC Butik om hvad en monitor skal kunne før den er en ægte monitor.
Da Gamut skulle lave et sæt monitors af L3 gik en del af øvelsen ud på at begrænse diskantens spredningsmønster, fordi den store flade som mixerpulten udgør, ikke skal fungere som lydspejl og -reflektor.
hifihuset skrev:@Andre; det har ikke noget med sagen at gøre. HVad mennesker bruger ting til er en anden dimension i fht hvad en given ting kan.
Det er jo umuligt at holde en tråds emne med den slags ekskursioner..
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster