Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

studie monitors vs. HI-FI højttalere ?

Alt om højttalere.

studie monitors vs. HI-FI højttalere ?

Indlægaf Tag » ons feb 21, 2007 12:49

Hvad er forskelen mellem studio monitors og en HI-FI højtaler, hvorfor sælge HI-FI højtale når en studio monitors er den der giver det meste korrekte lyd, i forholdt hvordan orginale indspillinge ?

Skal men ikke gå efter en studio monitors hvis man ønsker at høre musike, så tæt på som det er indspillet, og en normal HI-FI højtaler er at trække i den forkerte retning.
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Indlægaf Andre´ Jensen » ons feb 21, 2007 13:07

Hvorfor tror du en studiomonitor giver den mest korrekte lyd.Nej du skal gå efter de lyde du kender fra virkligheden. Det er referencen, at alle hter så er langt fra ændrer, for mig ikke på det.

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Tag » ons feb 21, 2007 13:13

Selfølig at komme så tæt på den orginal indspilling som mulig, målet maå da værre at få en master 100% kopi at den orginale indspille som mulig, derved undgår man div. fejl.

Hved at man bruger bl.a. B&W HI-FI og MK højtaler som Studio montor, der er sikker også andre.

JBL laver også HI-FI udgaver af deres Studio montiors.
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Indlægaf Kim Olsen » ons feb 21, 2007 13:35

Nu er det self. et spørgsmÃ¥l  om præferencer, personligt ville jeg aldrig katagorisere B&W som monitorer.

Der er med monitorer som med alt andre højttalere, der er nolge få gode og en masse der er rigtigt slemme.


Dog har jeg en personlig forkærlighed for JBL's 4412a. Personligt mener jeg at den nemt kan konkurrerer med almindelige hifihøjttalere op til en 3-4 gange den egen pris, jeg har desværre endnu til gode at høre den nyeste generation af monitorer fra JBL, men rygterne siger at de skulle være rigtigt gode.


hvis man tænker Hifi udgaver af monitorer, så springer JBL igen op i mine tanker, denne gang med deres K2 S9800 SE, som klart er den bedste højttaler jeg har hørt. den kræver ganske vist (lige som alt andet) kvalitetsgrej til at trække det, en alm. hififorstærker til en månedslønning gør det desværre ikke. Resultat er er fantastisk, og den skarpe diskant med massere af attack der er en af de ting jeg personligt elsker ved eks. 4412a er på en underlig måde bibeholdt uden at den opfattes på samme måde, hvilket nok gør den mere spiselig for de fleste hifi-folk.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Andre´ Jensen » ons feb 21, 2007 13:42

Tag skrev:Selfølig at komme så tæt på den orginal indspilling som mulig, målet maå da værre at få en master 100% kopi at den orginale indspille som mulig, derved undgår man div. fejl.

Hved at man bruger bl.a. B&W HI-FI og MK højtaler som Studio montor, der er sikker også andre.

JBL laver også HI-FI udgaver af deres Studio montiors.

Du kommer ikke tættere på indspilningen, ved at bruge den samme hter der blev benyttet under indspilningen. Du kan få den samme lyd.

Ps nu bruger man mikrofoner ved indspilning.

MVH

Senest rettet af Andre´ Jensen ons feb 21, 2007 14:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Mascagni » ons feb 21, 2007 13:51

En studiemonitor skal som sådan ikke lyde korrekt eller af virkelighed. Den er egentlig kun et redskab for mixeren i produktionsfasen.

Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til. Men er lydmanden god til at bruge sit værktøj kan resultatet jo blive ganske fremragende alligevel.
Mascagni
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: ons okt 26, 2005 20:57

Indlægaf arsenix » ons feb 21, 2007 14:15

Mascagni skrev:En studiemonitor skal som sådan ikke lyde korrekt eller af virkelighed. Den er egentlig kun et redskab for mixeren i produktionsfasen.

Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til. Men er lydmanden god til at bruge sit værktøj kan resultatet jo blive ganske fremragende alligevel.

Hvis man optager direkte live med et enkelt mikrofonpar har man slet ikke brug for et sæt monitorer, hvis den ikke er "i kassen" når det er overstået er der ikke andet at gøre end at komme igen en anden gang.

mvh

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf E45 » ons feb 21, 2007 14:45

Det er med stor undren jeg læser at en studiemonitor "ikke skal lyde korrket eller af virkelighed". Hvad skal den så lyde af? Studie? Øldåser? Sødsuppe?

Har hørt en del studiemonitors gennem tiden og de har alle som en været dynamiske, kontante og forholdsvis ufarvede.

De skal jo selvfølgelig lyde så lidt af sig selv som muligt, så produceren kan høre hvilken produktionslyd han er ved at frembringe. Og de skal kunne vise forskellen på forskellig lyd og opstillinger. Den skal egentlig monitorere det hele..!

Så de skal ikke være "engagerende" i sig selv - det forstår jeg som farvning af frekvensmæssig karakter, a la loudness.

Prøv at spørge Pouls AtilC Butik om hvad en monitor skal kunne før den er en ægte monitor.

Da Gamut skulle lave et sæt monitors af L3 gik en del af øvelsen ud på at begrænse diskantens spredningsmønster, fordi den store flade som mixerpulten udgør, ikke skal fungere som lydspejl og -reflektor.
Senest rettet af E45 ons feb 21, 2007 16:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Kim Olsen » ons feb 21, 2007 15:08

Mascagni skrev:

Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til..

 

jeg har haft monitors et par Ã¥r, og jeg oplever det komplet modsatte, bÃ¥de med mine egne og hvad jeg har hørt hos andre. men kom forbi om en mÃ¥neds tid, sÃ¥ skulle jeg gerne have den gamle sÃ¥vel som den nyeste generation af jbl monitors stÃ¥ende. SÃ¥ mÃ¥ vi se om du ikke kan fÃ¥ en bedre oplevelse.  

 

 

invitationen gælder naturligtvis alle, ikke kun Mascagni  

 

Senest rettet af Kim Olsen ons feb 21, 2007 16:53, rettet i alt 1 gang.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf arsenix » ons feb 21, 2007 15:32

Kim Olsen skrev:

Mascagni skrev:

Lyden er typisk meget lukket, kølig og udynamisk - ikke spor engagerende at lytte til..

 

jeg har haft monitors et par Ã¥r, og jeg oplever det komplet modsatte, bÃ¥de med mine egne og hvad jeg har hørt hos andre. men kom forbi om en mÃ¥neds tid, sÃ¥ skulle jeg gerne have den gamle sÃ¥vel som den nyeste generation af jbl monitors stÃ¥ende. SÃ¥ mÃ¥ vi se om du ikke kan fÃ¥ en bedre oplevelse.  

 

 

Spørgsmålet er om ikke Mascagnis karakteristik blot betyder neutral (= kedelig) en reaktion der desværre ikke er så ualmindelig

mvh

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » ons feb 21, 2007 15:38

hifihuset skrev:Det er med stor undren jeg læser at en studiemonitor "ikke skal lyde korrket eller af virkelighed". Hvad skal den så lyde af? Studie? Øldåser?

Har hørt en del studiemonitors gennem tiden og de har alle som en været dynamiske, kontante og forholdsvis ufarvede.

De skal jo selvfølgelig lyde så lidt af sig selv som muligt, så produceren kan høre hvilken produktionslyd han er ved at frembringe. Og de skal kunne vise forskellen på forskellig lyd og opstillinger. Den skal egentlig monitorere det hele..!

Så de skal ikke være "engagerende" i sig selv - det forstår jeg som farvning af frekvensmæssig karakter, a la loudness.

Prøv at spørge Pouls AtilC Butik om hvad en monitor skal kunne før den er en ægte monitor.

Da Gamut skulle lave et sæt monitors af L3 gik en del af øvelsen ud på at begrænse diskantens spredningsmønster, fordi den store flade som mixerpulten udgør, ikke skal fungere som lydspejl og -reflektor.

Hvis de monitorer der bliver brugt i studiesammenhæng vitterligt var, som de burde være, nøgterne og neutrale, ville de plader der kommer ud af anstrængelserne ikke lyde sÃ¥ forfærdeligt som som de ofte gør

mvh

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Andre´ Jensen » ons feb 21, 2007 16:02

hifihuset skrev:Det er med stor undren jeg læser at en studiemonitor "ikke skal lyde korrket eller af virkelighed". Hvad skal den så lyde af? Studie? Øldåser?

Har hørt en del studiemonitors gennem tiden og de har alle som en været dynamiske, kontante og forholdsvis ufarvede.

De skal jo selvfølgelig lyde så lidt af sig selv som muligt, så produceren kan høre hvilken produktionslyd han er ved at frembringe. Og de skal kunne vise forskellen på forskellig lyd og opstillinger. Den skal egentlig monitorere det hele..!

Så de skal ikke være "engagerende" i sig selv - det forstår jeg som farvning af frekvensmæssig karakter, a la loudness.

Prøv at spørge Pouls AtilC Butik om hvad en monitor skal kunne før den er en ægte monitor.

Da Gamut skulle lave et sæt monitors af L3 gik en del af øvelsen ud på at begrænse diskantens spredningsmønster, fordi den store flade som mixerpulten udgør, ikke skal fungere som lydspejl og -reflektor.
Hvordan den skal lyde. Så musikken når den er færdig produceret lyder godt på en ipod.
 
MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf E45 » ons feb 21, 2007 16:04

@Andre; det har ikke noget med sagen at gøre. HVad mennesker bruger ting til er en anden dimension i fht hvad en given ting kan.

Det er jo umuligt at holde en tråds emne med den slags ekskursioner.. :(
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Andre´ Jensen » ons feb 21, 2007 16:11

hifihuset skrev:@Andre; det har ikke noget med sagen at gøre. HVad mennesker bruger ting til er en anden dimension i fht hvad en given ting kan.

Det er jo umuligt at holde en tråds emne med den slags ekskursioner.. :(
Det var nu ogsÃ¥ skrevet lidt provokerende. Men at tro man kommer tættere, pÃ¥ masterbÃ¥ndet fordi man lytter til en studiomonitor hjemme privaten, har jeg meget svært ved at se er rigtigt. Nu var spørgsmÃ¥let, jo ikke hvad en monitor kan i et studio, men hjemme.
 
MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Mascagni » ons feb 21, 2007 17:10

Hej Kim,

Det kunne da være hyggeligt, og jeg vil meget gerne lade mig overbevise.  :D  

Min tidligere udmelding om studiemonitorers lyd relaterer sig til egne oplevelser i forskellige sammenhænge med forskelligt professionelt udstyr. Det er forresten rigtig spændende at følge med i produktionen af musik :D
Mascagni
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: ons okt 26, 2005 20:57

Næste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.