Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Alt om højttalere.

Indlægaf Aecrewboss » tirs nov 08, 2005 20:26

Jeg prøvede ellers at citere i en anden farve ,men et eller andet gik galt.Mon ikke det går :(

mvh
Aecrewboss
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: lør nov 05, 2005 20:58
Geografisk sted: København

Indlægaf Jonas Bojer » tirs nov 08, 2005 20:28

kibri skrev:
OK. Samme team forklarer en hel del!
Jeg har i dag set en del på LINN´s HT-program. På trods af forholdsvis sparsomme oplysninger, er det en blandet flok: meget forskellige designløsninger, kabinetstørrelser, enhedstyper og antal, samt konfiguration. Alene dømt på dette, er det svært at løfte sløret for hvorfor de opleves "ens", men nu er der meget mere end øjet møder i en højttaler. Frekvensspecifikationerne er også noget blandet, dvs., at de undgår ikke bevidst dyb bas, for evt. at trække opmærksomhed opefter.
En del målinger viser højere ordens passive filtrer (som at svære at få korrekte, hvis HT ønskes sammenhængende, men ikke umulige).
Elektriske impedans og fasevinkler, skånes ikke den store opmærksom.
Der må derfor være en stor koncentration omkring andre parametre:
Den akustiske fase, måske?
Dæmpematerialet?
Kabinetopbygning/afstivning?
Delefilterkomponenter?



Jeg ser det sådanne at linn altid har brugt simple firkantede kabinetter. dog er de nye Artikulate højtaler noget, andet her få de lavet buet kabinetter her som 100 andre, måske for at hente det sidste i selve højtaler konstruktionen, eller blot hoppe sent med på "design" moden.

Hvad jeg som Ingeniør/maskin) er specielt glad for ved Linn højtalerne er at de som jeg ser det nogle af de eneste der har fattet noget om svingninger og energi og moment. Deres højtalere har altid en godt fundament at stå på. Kustone fødder med lange mellem spiksene og længere ude kabinettet, ikke at det er kustone som gør det specielt mange andre matrialer er også gode. På mine arkurater er de gået endnu længere og denne højtaler er nok den der står bedst i forhold til højden af alle højtalere jeg har set, sa7k er skrække eksemplet.

Noget jeg ofte griner af er når folk bruger bløde afkoblinger som gummi og siger de får en fastere bas. NOTT det der sker er, at istedet for at enhedderne bevæger luften bruges noget af energien til at flytte højtaler lidt med, da højtaleren ikke står fast og vipper lidt med gummifødderne. Derfor får højtaleren mindre energi ud i luften = mindre bass. Dette gør brugeren så ukontrolleret med mere eller mindre held, men det er ALTID en farvning, men mindre højtaleren er bygget til at stå løst fast, hvilken igen vile være TÅBELIGT at tabe energi med vilje.

Kabiet afstivning kender jeg ikke ngoet til men ved at der er en 70mm baffel i mine arkurater og at diskant systemet nok er det stiveste lavet i en højtaler, hvis stiv er godt?

Dæmpningsmateriale kender jeg heller ikke til men mener at huske jeg så noget hvidt stas i mine gamle Kelidh højtalere.

Delefilter komponenter ? kunne forestille mig nogle billige nogle der kan monteres tæt sammen.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf tub61 » tirs nov 08, 2005 20:37

Jeg har aldrig hørt en LINN højttaler ( fy skamme mig ) , men med al den omtale der er om LINN i de verse flora, kunne det være at det er på tide jeg kommer til en forhandler og få hørt noget LINN - Jeg er efterhånden ret nysgerrig på lyden, og det var en skam der ikke blev lavet den lytte test i århus mellem de to forhandlere ( ? ) , for så var jeg nok dukket op.
tub61
Medlem
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man okt 24, 2005 17:44

Indlægaf Jonas Bojer » tirs nov 08, 2005 20:41

Aecrewboss skrev:Jeg prøvede ellers at citere i en anden farve ,men et eller andet gik galt.Mon ikke det går :(

mvh


Det er lidt forvirende, kan du ike blot tilrette det og tryk pÃ¥ se prøve før du sendet det ?  ;D

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » tirs nov 08, 2005 20:49

kibri skrev:
Tror du har ret i meget her.
Nej jeg prøvede ikke at sætte en plade på - det var Linn fyren ene og ale om. Hørte bl.a. lidt Beatles og Tom Petty. Ikke det mest krævende, men skidt, det kræves ikke.
Af de eksempler du nævner (basstrænge og hi-hats) , er det da en selvfølge at det skal kunne høres som individuelle anslag! Pladen skal være ualmindelig skidt, hvis ikke dén fornemmelse skal viderbringes.
Jeg hører altid om musikerne spiller sammen - herefter de andre HI-Fi ting (som kan være med til at løfte oplevelsen!)
En sjov detalje, som ingen tror på når jeg nævner det - en god test er at gemme alle de såkaldte "hi-fi optagelser" væk, når der kommer nyt ind ad døren. Hvordan lyder "dårligt" optaget musik? Spiller musikerne stadig sammen, eller er det mindre forståeligt? Giver disse optagelser mere idé, begynder det at gå i den rigtige retning. Væk med alle kolorit-optagelserne. De blænder for hvad det i virkeligheden drejer sig om. Og jeg lover, giver de ringe plader mening gør superoptagelserne også!



Hejsa

Lige nemli ja dette med at bruge gamle optagelser er nogert både Linn og Sillesen bruger. Faktisk bruger jeg det selv tit, dette tvinger nemlig den Nørdede HIFI lytter til at lytte til musikken fordi der ikke er noget særligt perspektiv eller andre typiske "HIFI"-parametre som han kan lytte efter. Simple optagelser men enkelte instrumenter er også gode eller blot 8 anlslag på et klaver rækker.

Jeg VIL have det bedste udbytte af alle mine plader derfor skal anlægget kunne spille alt jeg hader begrænsninger. Jeg elsker at udforske nye musik verdner og nu er Blues virkelig ved at bide sig fast o det hjælper jo når end kone tager en med på bent-J¨

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf Nørd » tirs nov 08, 2005 22:25

Jonas Bojer skrev::D

Hvorfor skal højtalere vare dyre ? for at gøre det nemt lader jeg som om Linn ikke findes sÃ¥ er jeg jo ikke "farvet" længere  8|

Jeg tror at når en fabrikant skal lave en dyr højtaler så tænker han FINT design, stor volumen, enhedder af exotiske materialer og VUPTI man får en masse ting i højtaleren som INTET har med god musik at gøre. Oven i hatten sidder konstruktøren og tænker nu går jeg virkelig til den og putter en masse filosofi ned i højtaleren og det giver den RENE fravning. RESULTAT en dyr doven højtaler der ikke magter at spille musik. Dette gælder alle mærker B&W(den lille CM7 er oki bare den ikke får lov at bestemme), Dynaudio (nogle af deres små er faktisk sjove), Dali(de små buede er sjove), men fælles for mærkerne er at jo dyre jo mere filosofi og jo ringere musik.

Jeg tror du har fat i noget væsenligt her. Jeg mener problemet ligger i at fabrikanterne grundlæggende har for lidt viden om, hvad der gør forskellen på en god og en dårlig højttaler.

Hvad gør man så når man gerne vil lave dyrere model, der gerne skulle spille bedre end den billige vellydende:
    Man vælger dyrere enheder (men ikke nødvendigvis bedre) i eksotiske materialer (berylium - måske lyder en tekstil stadig bedre ?)
    Flere af slagsen (3-vejs, 4-vejs, hvilket ikke gør det lettere)
    Opfinder "nye" synlige (!) tekniske løsninger (Se Dali´s "Dome/bÃ¥nd",  LINN´s "ketcher" og Dynaudio´s dobbelte diskanter)
    Større og flottere kabinetter (Det kan jo også få folk til at tro det er high end)

Men de kan ikke proppe mere viden i dem - for den er der ikke  8|

Et symptom pÃ¥ den manglende viden er, at der typisk er stor forskel fra model til model inden for det samme mærke  :(

Jonas nævner selv Dynaudios smÃ¥ A42 og A52 der faktisk spiller rigtig godt - men der gÃ¥r et eller andet galt i de store  ;O

Lad mig tillade mig at nævne det samme forhold hos f.eks...... LINN  :D, hvor den lille Katan faktisk kan spille musik - mens det gÃ¥r fuldstændig galt, nÃ¥r det kommer til topmodellen KOMRI  ;PP  

Nogle mærker, hvor det virker som om de har en viden om, hvordan de fÃ¥r højttalerne til at lyde som de gerne vil - er efter min opfattelse mærker som VonSchweikert og Revel. Om man sÃ¥ kan lide dem eller ej - sÃ¥ har de et tydelig famileskab og de dyre lyder faktisk bedre (eller lige sÃ¥ godt  ;D ) end de billige.


En god lille højtaler jeg MÅ anbefale er DLS55. Dette højtaler har jeg selv haft hjemme, testet og lyttet mange gange i TC. I TC butikken er der ikke EN højtaler der kan banker denne højtaler på alle punkter, der er måske i butikken en eller 2 højtalere det kan banke den DLS55 på 1 eller 2 punkter men som i helheden bliver ligegyldig.

Du kan jo også bare købe en brugt Snell E til 3000 kr.

Hilsen

Nørd


Hilsen Jonas Bojer
    Hilsen

    Nørd
    Nørd
    Nyt medlem
     
    Indlæg: 18
    Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 21:47
    Geografisk sted: Aalborg

    Indlægaf TheDuke » tirs nov 08, 2005 22:35

    Jeg tror du har helt ret nørd, det er jo markedsføring meget af det, og folk kigger efterhånden mest på hvordan tingene ser ud, og om der er en spændende historie der kan sælge produktet, selv når det er high-end vi taler om !
    Brugeravatar
    TheDuke
    Entusiastmedlem
     
    Indlæg: 318
    Tilmeldt: man okt 31, 2005 16:30

    Indlægaf kibri » ons nov 09, 2005 09:44

    3DX skrev:hej Kibri,

    ja det kunne være ret så nydigt at finde en fælles ordbog for det hørte og det vi bruger til at beskrive det med.
    jeg tro at mange taler om det samme men beskriver det forskeligt, bla. ud fra hvad vi mener er vigtigst, og at vi tit mener det ene er en slevfølge, når det andet er på plads.

    miju og jeg (tro jeg da) taler om detalier, og at det er det vigtigste. måske er der en der omtaler det som dynamik, fordi det er det ord han bruger for at kunne hører enkeltheder, men begger mener måske at det er det, der er grundstenen i det, en anden kalder at musik formidles troværdigt, fordi denne igen, mener at det beskriver bedst det han lægger vægt på.

    men alle taler om det samme  8|


    Hej 3DX...

    Det har du med garanti ret i. Jeg har eks. hørt dynamik omtalt som alverdens andre tillægsord...
    Tror bare, at selv om vi havde en fællesordbog, ville vi læse den forskelligt. Men for hulen hvor ville det lette visse samtaler.
    Brugeravatar
    kibri
    Branchemedlem
     
    Indlæg: 1032
    Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

    Indlægaf kibri » ons nov 09, 2005 10:15

    Aecrewboss skrev:Hej Kibri
    Hvad mener du med at de ringe plader giver mening?Er det at de lyder ringe,eller at optagelsen bliver maskeret af en eller anden ting, så den bliver mere "musikalsk"?Jeg syntes det er helt klart at fortrække at der intet bliver lagt ved højtt. ,og så kan man godt nok sige at der opstår lyttetræthed hvis optagelsen er dårlig,men det er intet iforhold til hvad det giver,hvis pladen er optaget ordentligt.Dem der siger noget andet ,må være fordi de aldrig har hørt en højttaler der ikke lægger noget til.(så lidt som muligt selvfølgelig)
    mvh



    Ikke ringe plader rent musikalsk, men ringe produceret plader.
    Nu var kommentaren ikke myndet på højttalere alene, men kunne godt være det.
    Vi kan nemt blive enige i, at en HT skal trække sÃ¥ lidt med sig af egenlyd som muligt, men alle HT har egenlyd - naivt at tro andet.  
    Det jeg mener med det er: hvis fasen er spot on, giver de rodede optagelser større musikalsk forståelse. Det behøver ikke være gamle optagelser.
    De flot-lydende plader vil stadig være bedre, vi kan jo ikke ændre programmaterialet. Vi har blot lettere ved at fange det på spartanske plader (eller jeg har!).
    Hvis det er nødvendigt, vil jeg altid gå på kompromis med detaljer, rumfornemmelse, perspektiv o.s.v., til fordel for tilnærmet korrekt fornemmelse af tid.
    Brugeravatar
    kibri
    Branchemedlem
     
    Indlæg: 1032
    Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

    Indlægaf kibri » ons nov 09, 2005 15:01

    Jonas Bojer skrev:
    kibri skrev:
    OK. Samme team forklarer en hel del!
    Jeg har i dag set en del på LINN´s HT-program. På trods af forholdsvis sparsomme oplysninger, er det en blandet flok: meget forskellige designløsninger, kabinetstørrelser, enhedstyper og antal, samt konfiguration. Alene dømt på dette, er det svært at løfte sløret for hvorfor de opleves "ens", men nu er der meget mere end øjet møder i en højttaler. Frekvensspecifikationerne er også noget blandet, dvs., at de undgår ikke bevidst dyb bas, for evt. at trække opmærksomhed opefter.
    En del målinger viser højere ordens passive filtrer (som at svære at få korrekte, hvis HT ønskes sammenhængende, men ikke umulige).
    Elektriske impedans og fasevinkler, skånes ikke den store opmærksom.
    Der må derfor være en stor koncentration omkring andre parametre:
    Den akustiske fase, måske?
    Dæmpematerialet?
    Kabinetopbygning/afstivning?
    Delefilterkomponenter?



    Jeg ser det sådanne at linn altid har brugt simple firkantede kabinetter. dog er de nye Artikulate højtaler noget, andet her få de lavet buet kabinetter her som 100 andre, måske for at hente det sidste i selve højtaler konstruktionen, eller blot hoppe sent med på "design" moden.

    Hvad jeg som Ingeniør/maskin) er specielt glad for ved Linn højtalerne er at de som jeg ser det nogle af de eneste der har fattet noget om svingninger og energi og moment. Deres højtalere har altid en godt fundament at stå på. Kustone fødder med lange mellem spiksene og længere ude kabinettet, ikke at det er kustone som gør det specielt mange andre matrialer er også gode. På mine arkurater er de gået endnu længere og denne højtaler er nok den der står bedst i forhold til højden af alle højtalere jeg har set, sa7k er skrække eksemplet.

    Noget jeg ofte griner af er når folk bruger bløde afkoblinger som gummi og siger de får en fastere bas. NOTT det der sker er, at istedet for at enhedderne bevæger luften bruges noget af energien til at flytte højtaler lidt med, da højtaleren ikke står fast og vipper lidt med gummifødderne. Derfor får højtaleren mindre energi ud i luften = mindre bass. Dette gør brugeren så ukontrolleret med mere eller mindre held, men det er ALTID en farvning, men mindre højtaleren er bygget til at stå løst fast, hvilken igen vile være TÅBELIGT at tabe energi med vilje.

    Kabiet afstivning kender jeg ikke ngoet til men ved at der er en 70mm baffel i mine arkurater og at diskant systemet nok er det stiveste lavet i en højtaler, hvis stiv er godt?

    Dæmpningsmateriale kender jeg heller ikke til men mener at huske jeg så noget hvidt stas i mine gamle Kelidh højtalere.

    Delefilter komponenter ? kunne forestille mig nogle billige nogle der kan monteres tæt sammen.

    Hilsen Jonas Bojer


    Hej Jonas...

    Firkantede kabinetter behøver jo ikke at være simple. Hviket materiale er brugt, ved du det?

    Svingninger, energi, moment - her ligger meget gemt! Et godt afsæt er afgørende. Se også hvilken retning enheden sætter af fra på et givent design! (må jeg bruge vores egen Caelum som eksempel?)

    Bløde afkoblinger kan nemt være en del af HT´s design, men nok næppe hvis den leveres med spikes.
    SD-fødder ex., fjerner en frekvens delvist. Denne frekvens kan ellers uheldigvis forplante sig til rummet og opleves som buldren. I et sådan tilfælde, vil fødderne virkelig opfattes som en forbedring.
    Men det starter med et dårligt HT-design! - de har sikkert aldrig spillet i en alm. dagligstue før de står hos kunden.
    Din "vippe-teori" er der sikkert ret så meget hold i. Godt tænkt.

    70mm...! det er meget! - kan godt give enheden problemer med at trække vejret, men det har LINN vel taget højde for?
    Om stift er godt? Spørg Rega og svaret er "JA", spørg Snell og svaret er "NEJ". Er det stift, er det som regel tanken at føre energierne hurtigt væk.
    Brugeravatar
    kibri
    Branchemedlem
     
    Indlæg: 1032
    Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

    Indlægaf kibri » ons nov 09, 2005 15:31

    Jonas Bojer skrev:

    Jeg VIL have det bedste udbytte af alle mine plader derfor skal anlægget kunne spille alt jeg hader begrænsninger. Jeg elsker at udforske nye musik verdner og nu er Blues virkelig ved at bide sig fast o det hjælper jo når end kone tager en med på bent-J¨

    Hilsen Jonas Bojer


    Samme her. Anlægget må aldrig sætte begrænsningerne. Jeg vil da selv bestemme hvad jeg vil høre.

    Nu kender jeg ikke "Bent-J"... - men jeg hÃ¥ber sÃ¥ sandeligt det er et spillested, ellers ville jeg se at fÃ¥ redigeret i den sætning!...  :D    ;D
    Brugeravatar
    kibri
    Branchemedlem
     
    Indlæg: 1032
    Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

    Indlægaf 3DX » ons nov 09, 2005 15:52

    langt det meste musik er lavet til afspilling i/på mtv, i radioen (fm), som mp3, eller på alle mands anlæg.

    den slags skal ikke lyde godt på mit anlæg,
    sÃ¥ var der jo ingen grund til at have det  8|
    Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
    citat, Knud Thorborg
    3DX
    Branchemedlem
     
    Indlæg: 2441
    Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
    Geografisk sted: ht ing. :-)

    Indlægaf Jonas Bojer » ons nov 09, 2005 21:08

    3DX skrev:langt det meste musik er lavet til afspilling i/på mtv, i radioen (fm), som mp3, eller på alle mands anlæg.

    den slags skal ikke lyde godt på mit anlæg,
    sÃ¥ var der jo ingen grund til at have det  8|


    bare dit anlæg spiller hvad der er på pladen kan du jo være ligeglad ;O)

    Hilsen Jonas Bojer
    Brugeravatar
    Jonas Bojer
    Supermedlem
     
    Indlæg: 1382
    Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
    Geografisk sted: Odder

    Indlægaf Jonas Bojer » ons nov 09, 2005 21:14

    2 ting der undre mig MEGET.

    1) Nogle højtalerkabel producenter siger deres kabler ikke gør noget ved lyden, men alligevel siger nogle at kort kabel er det bedste andre f.eks. NO siger at kablet skal være en bestemt længde, MEN det modsiger jo det første de siger at deres kabel gør intet ved lyden. Hvis kablet intet gør ved lyden så er længden jo LIGEGYLDIG ???

    2) Nogle højtaler producenter siger deres høtaler reproducere altså spiller det som findes på pladen, mange af disse "HIFI" højtaler siger i samme vending at højtaleren og anlægget skal passe til musikstilen man ønsker at spille. Dette hænger jo OVERHOVDET ikke sammen hvis højtaleren og anlægget reproducere altså spiller det som er på pladen så er det da LIGEGYLDIG hvad musik man så smider på. Derfor hvis man siger at man skal have forskellige anlæg til forskellig musik er det det samme som at sige at anlægget FARVER.

    Hilsen Jonas Bojer
    Brugeravatar
    Jonas Bojer
    Supermedlem
     
    Indlæg: 1382
    Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
    Geografisk sted: Odder

    Indlægaf zaka » ons nov 09, 2005 21:26

    kibri skrev:...

    Nu kender jeg ikke "Bent-J"... - men jeg hÃ¥ber sÃ¥ sandeligt det er et spillested, ellers ville jeg se at fÃ¥ redigeret i den sætning!...  :D    ;D


    Bent-J = skandinaviens ældste jazzbar
    --
    Med venlig hilsen
    zaka

    Talking about music is like dancing about architecture.
    ~ Thelonious Monk

    If you got the technique and I got a good sound, I'll beat you every time. You can play a thousand notes and I can play one note and wipe you out.
    ~Dewey Redman

    Flere røverhistorier fra ZIG, tak!
    Brugeravatar
    zaka
    Supermedlem
     
    Indlæg: 1324
    Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 22:22
    Geografisk sted: Roskilde

    ForegåendeNæste

    Tilbage til Højttalere


    Hvem er online

    Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

    Brugermenu

    Brugernavn:

    Adgangskode:

    Markedspladsen

    Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.