kibri skrev:
OK. Samme team forklarer en hel del!
Jeg har i dag set en del på LINN´s HT-program. På trods af forholdsvis sparsomme oplysninger, er det en blandet flok: meget forskellige designløsninger, kabinetstørrelser, enhedstyper og antal, samt konfiguration. Alene dømt på dette, er det svært at løfte sløret for hvorfor de opleves "ens", men nu er der meget mere end øjet møder i en højttaler. Frekvensspecifikationerne er også noget blandet, dvs., at de undgår ikke bevidst dyb bas, for evt. at trække opmærksomhed opefter.
En del målinger viser højere ordens passive filtrer (som at svære at få korrekte, hvis HT ønskes sammenhængende, men ikke umulige).
Elektriske impedans og fasevinkler, skånes ikke den store opmærksom.
Der må derfor være en stor koncentration omkring andre parametre:
Den akustiske fase, måske?
Dæmpematerialet?
Kabinetopbygning/afstivning?
Delefilterkomponenter?
Aecrewboss skrev:Jeg prøvede ellers at citere i en anden farve ,men et eller andet gik galt.Mon ikke det går
mvh
kibri skrev:
Tror du har ret i meget her.
Nej jeg prøvede ikke at sætte en plade på - det var Linn fyren ene og ale om. Hørte bl.a. lidt Beatles og Tom Petty. Ikke det mest krævende, men skidt, det kræves ikke.
Af de eksempler du nævner (basstrænge og hi-hats) , er det da en selvfølge at det skal kunne høres som individuelle anslag! Pladen skal være ualmindelig skidt, hvis ikke dén fornemmelse skal viderbringes.
Jeg hører altid om musikerne spiller sammen - herefter de andre HI-Fi ting (som kan være med til at løfte oplevelsen!)
En sjov detalje, som ingen tror på når jeg nævner det - en god test er at gemme alle de såkaldte "hi-fi optagelser" væk, når der kommer nyt ind ad døren. Hvordan lyder "dårligt" optaget musik? Spiller musikerne stadig sammen, eller er det mindre forståeligt? Giver disse optagelser mere idé, begynder det at gå i den rigtige retning. Væk med alle kolorit-optagelserne. De blænder for hvad det i virkeligheden drejer sig om. Og jeg lover, giver de ringe plader mening gør superoptagelserne også!
Jonas Bojer skrev::D
Hvorfor skal højtalere vare dyre ? for at gøre det nemt lader jeg som om Linn ikke findes så er jeg jo ikke "farvet" længere 8|
Jeg tror at når en fabrikant skal lave en dyr højtaler så tænker han FINT design, stor volumen, enhedder af exotiske materialer og VUPTI man får en masse ting i højtaleren som INTET har med god musik at gøre. Oven i hatten sidder konstruktøren og tænker nu går jeg virkelig til den og putter en masse filosofi ned i højtaleren og det giver den RENE fravning. RESULTAT en dyr doven højtaler der ikke magter at spille musik. Dette gælder alle mærker B&W(den lille CM7 er oki bare den ikke får lov at bestemme), Dynaudio (nogle af deres små er faktisk sjove), Dali(de små buede er sjove), men fælles for mærkerne er at jo dyre jo mere filosofi og jo ringere musik.
Jeg tror du har fat i noget væsenligt her. Jeg mener problemet ligger i at fabrikanterne grundlæggende har for lidt viden om, hvad der gør forskellen på en god og en dårlig højttaler.
Hvad gør man så når man gerne vil lave dyrere model, der gerne skulle spille bedre end den billige vellydende:Man vælger dyrere enheder (men ikke nødvendigvis bedre) i eksotiske materialer (berylium - måske lyder en tekstil stadig bedre ?)
Flere af slagsen (3-vejs, 4-vejs, hvilket ikke gør det lettere)
Opfinder "nye" synlige (!) tekniske løsninger (Se Dali´s "Dome/bånd", LINN´s "ketcher" og Dynaudio´s dobbelte diskanter)
Større og flottere kabinetter (Det kan jo også få folk til at tro det er high end)
Men de kan ikke proppe mere viden i dem - for den er der ikke 8|
Et symptom på den manglende viden er, at der typisk er stor forskel fra model til model inden for det samme mærke
Jonas nævner selv Dynaudios små A42 og A52 der faktisk spiller rigtig godt - men der går et eller andet galt i de store ;O
Lad mig tillade mig at nævne det samme forhold hos f.eks...... LINN , hvor den lille Katan faktisk kan spille musik - mens det går fuldstændig galt, når det kommer til topmodellen KOMRI ;PP
Nogle mærker, hvor det virker som om de har en viden om, hvordan de får højttalerne til at lyde som de gerne vil - er efter min opfattelse mærker som VonSchweikert og Revel. Om man så kan lide dem eller ej - så har de et tydelig famileskab og de dyre lyder faktisk bedre (eller lige så godt ;D ) end de billige.
En god lille højtaler jeg MÅ anbefale er DLS55. Dette højtaler har jeg selv haft hjemme, testet og lyttet mange gange i TC. I TC butikken er der ikke EN højtaler der kan banker denne højtaler på alle punkter, der er måske i butikken en eller 2 højtalere det kan banke den DLS55 på 1 eller 2 punkter men som i helheden bliver ligegyldig.
Du kan jo også bare købe en brugt Snell E til 3000 kr.
Hilsen
Nørd
Hilsen Jonas Bojer
3DX skrev:hej Kibri,
ja det kunne være ret så nydigt at finde en fælles ordbog for det hørte og det vi bruger til at beskrive det med.
jeg tro at mange taler om det samme men beskriver det forskeligt, bla. ud fra hvad vi mener er vigtigst, og at vi tit mener det ene er en slevfølge, når det andet er på plads.
miju og jeg (tro jeg da) taler om detalier, og at det er det vigtigste. måske er der en der omtaler det som dynamik, fordi det er det ord han bruger for at kunne hører enkeltheder, men begger mener måske at det er det, der er grundstenen i det, en anden kalder at musik formidles troværdigt, fordi denne igen, mener at det beskriver bedst det han lægger vægt på.
men alle taler om det samme 8|
Aecrewboss skrev:Hej Kibri
Hvad mener du med at de ringe plader giver mening?Er det at de lyder ringe,eller at optagelsen bliver maskeret af en eller anden ting, så den bliver mere "musikalsk"?Jeg syntes det er helt klart at fortrække at der intet bliver lagt ved højtt. ,og så kan man godt nok sige at der opstår lyttetræthed hvis optagelsen er dårlig,men det er intet iforhold til hvad det giver,hvis pladen er optaget ordentligt.Dem der siger noget andet ,må være fordi de aldrig har hørt en højttaler der ikke lægger noget til.(så lidt som muligt selvfølgelig)
mvh
Jonas Bojer skrev:kibri skrev:
OK. Samme team forklarer en hel del!
Jeg har i dag set en del på LINN´s HT-program. På trods af forholdsvis sparsomme oplysninger, er det en blandet flok: meget forskellige designløsninger, kabinetstørrelser, enhedstyper og antal, samt konfiguration. Alene dømt på dette, er det svært at løfte sløret for hvorfor de opleves "ens", men nu er der meget mere end øjet møder i en højttaler. Frekvensspecifikationerne er også noget blandet, dvs., at de undgår ikke bevidst dyb bas, for evt. at trække opmærksomhed opefter.
En del målinger viser højere ordens passive filtrer (som at svære at få korrekte, hvis HT ønskes sammenhængende, men ikke umulige).
Elektriske impedans og fasevinkler, skånes ikke den store opmærksom.
Der må derfor være en stor koncentration omkring andre parametre:
Den akustiske fase, måske?
Dæmpematerialet?
Kabinetopbygning/afstivning?
Delefilterkomponenter?
Jeg ser det sådanne at linn altid har brugt simple firkantede kabinetter. dog er de nye Artikulate højtaler noget, andet her få de lavet buet kabinetter her som 100 andre, måske for at hente det sidste i selve højtaler konstruktionen, eller blot hoppe sent med på "design" moden.
Hvad jeg som Ingeniør/maskin) er specielt glad for ved Linn højtalerne er at de som jeg ser det nogle af de eneste der har fattet noget om svingninger og energi og moment. Deres højtalere har altid en godt fundament at stå på. Kustone fødder med lange mellem spiksene og længere ude kabinettet, ikke at det er kustone som gør det specielt mange andre matrialer er også gode. På mine arkurater er de gået endnu længere og denne højtaler er nok den der står bedst i forhold til højden af alle højtalere jeg har set, sa7k er skrække eksemplet.
Noget jeg ofte griner af er når folk bruger bløde afkoblinger som gummi og siger de får en fastere bas. NOTT det der sker er, at istedet for at enhedderne bevæger luften bruges noget af energien til at flytte højtaler lidt med, da højtaleren ikke står fast og vipper lidt med gummifødderne. Derfor får højtaleren mindre energi ud i luften = mindre bass. Dette gør brugeren så ukontrolleret med mere eller mindre held, men det er ALTID en farvning, men mindre højtaleren er bygget til at stå løst fast, hvilken igen vile være TÅBELIGT at tabe energi med vilje.
Kabiet afstivning kender jeg ikke ngoet til men ved at der er en 70mm baffel i mine arkurater og at diskant systemet nok er det stiveste lavet i en højtaler, hvis stiv er godt?
Dæmpningsmateriale kender jeg heller ikke til men mener at huske jeg så noget hvidt stas i mine gamle Kelidh højtalere.
Delefilter komponenter ? kunne forestille mig nogle billige nogle der kan monteres tæt sammen.
Hilsen Jonas Bojer
Jonas Bojer skrev:
Jeg VIL have det bedste udbytte af alle mine plader derfor skal anlægget kunne spille alt jeg hader begrænsninger. Jeg elsker at udforske nye musik verdner og nu er Blues virkelig ved at bide sig fast o det hjælper jo når end kone tager en med på bent-J¨
Hilsen Jonas Bojer
3DX skrev:langt det meste musik er lavet til afspilling i/på mtv, i radioen (fm), som mp3, eller på alle mands anlæg.
den slags skal ikke lyde godt på mit anlæg,
så var der jo ingen grund til at have det 8|
kibri skrev:...
Nu kender jeg ikke "Bent-J"... - men jeg håber så sandeligt det er et spillested, ellers ville jeg se at få redigeret i den sætning!... ;D
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst