Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Den bedste bas

Alt om højttalere.

Indlægaf fredmarantz » ons okt 13, 2010 20:37

Lave frekvenser er pr. definition omnidirektionalt spredende - jo lavere - jo mere.
SÃ¥ at tale om en bas, som om den stÃ¥r ét sted i lokalet, er noget vrøvl.

Lyden udbredelseshastighed er ca. 1200km/t - i vors højde over jordens overflade, og den hastighed vil den omnidirektionalt spredende bas forplante sig med - i hele lokalet, da bas trænger gennem rigtig meget og er svær at blokere - så, igen, at tale om en bas, som kun kommer ét sted fra - oven i købet fremstillet som formentlig kun basenheden fra en mere eller mindre lukket konstruktion, er noget vrøvl.

Når vi så taler om akustisk live musik og vi stiller en kontrabas frem, så spreder den akkurat lige så meget bas i hele lokalet jf. lydens spredningsregler. Hvis man så vil påstå, at man godt kan høre, hvor bassen står, skyldes det bassens (instrumentets) overtoner m . anslagsstøj osv. og har ikke noget med "bas", som det vi taler om, at gøre.
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf dreamz » ons okt 13, 2010 20:44

fredmarantz skrev:Lave frekvenser er pr. definition omnidirektionalt spredende - jo lavere - jo mere.
Så at tale om en bas, som om den står ét sted i lokalet, er noget vrøvl.

Lyden udbredelseshastighed er ca. 1200km/t - i vors højde over jordens overflade, og den hastighed vil den omnidirektionalt spredende bas forplante sig med - i hele lokalet, da bas trænger gennem rigtig meget og er svær at blokere - så, igen, at tale om en bas, som kun kommer ét sted fra - oven i købet fremstillet som formentlig kun basenheden fra en mere eller mindre lukket konstruktion, er noget vrøvl.

Når vi så taler om akustisk live musik og vi stiller en kontrabas frem, så spreder den akkurat lige så meget bas i hele lokalet jf. lydens spredningsregler. Hvis man så vil påstå, at man godt kan høre, hvor bassen står, skyldes det bassens (instrumentets) overtoner m . anslagsstøj osv. og har ikke noget med "bas", som det vi taler om, at gøre.


:klap:
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf sd » ons okt 13, 2010 21:31

fredmarantz skrev:Vil det sige, at hvis jeg stiller to højttalere med frekvensgengivelse med ex. fra 5K-20K op i to meget forskellige lytterum (fx dæmpet Vs. udæmpet) - så vil der være en meget begrænset forskel på lytteindtrykkene i de to akustiske miljøer? Her tænkes fx. på efterklang og definition.
Ja, mere eller mindre, selvfølgelig kan man også høre rummets efterklang, men man identificerer lyden efter dens start, det første millisekund, som er den lyd, der kommer først, dvs. den direkte vej fra lydkilden. Den reflekterede lyd er forsinket, fordi den tilbagelægger en længere vej omkring væggen eller loftet, og den er vi mere eller mindre døv for. Det er også den evne, der gør at man kan høre, hvor lyden kommer fra, også indendørs hvor lyden reflekteres.
Rumkorrektionssystemer som TacT udnytter dette ved at kun måle på det første millisekund af lyden i det høje spektrum for at kun få direkte lyd i diskanten. Hvis man i diskanten også korrigerede for rummets efterklang ville det lyde forfærdeligt. I bassen derimod er det det, der skal korrigeres for. Det er derfor, at den måler på 3 forskellige impulser ad gangen, høj, mellem og lav.
Bashøjttaleren skal selvfølgelig give et output, så man har noget at arbejde med, men herefter skal lyden hovedsalig dæmpes i rummets "modes", dvs. resonnanser. Enten med elektronik eller modifikation af rummet. Og det er fandeme ikke let!
bas er en god ting...
Brugeravatar
sd
Nyt medlem
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 10:46

Indlægaf fredmarantz » ons okt 13, 2010 21:58

sd skrev:
fredmarantz skrev:Vil det sige, at hvis jeg stiller to højttalere med frekvensgengivelse med ex. fra 5K-20K op i to meget forskellige lytterum (fx dæmpet Vs. udæmpet) - så vil der være en meget begrænset forskel på lytteindtrykkene i de to akustiske miljøer? Her tænkes fx. på efterklang og definition.
Ja, mere eller mindre, selvfølgelig kan man også høre rummets efterklang, men man identificerer lyden efter dens start, det første millisekund, som er den lyd, der kommer først, dvs. den direkte vej fra lydkilden. Den reflekterede lyd er forsinket, fordi den tilbagelægger en længere vej omkring væggen eller loftet, og den er vi mere eller mindre døv for. Det er også den evne, der gør at man kan høre, hvor lyden kommer fra, også indendørs hvor lyden reflekteres.
Rumkorrektionssystemer som TacT udnytter dette ved at kun måle på det første millisekund af lyden i det høje spektrum for at kun få direkte lyd i diskanten. Hvis man i diskanten også korrigerede for rummets efterklang ville det lyde forfærdeligt. I bassen derimod er det det, der skal korrigeres for. Det er derfor, at den måler på 3 forskellige impulser ad gangen, høj, mellem og lav.
Bashøjttaleren skal selvfølgelig give et output, så man har noget at arbejde med, men herefter skal lyden hovedsalig dæmpes i rummets "modes", dvs. resonnanser. Enten med elektronik eller modifikation af rummet. Og det er fandeme ikke let!
 
Jeg er enig med dig - indtil du nævner: "og den er vi mere eller mindre døve for" - det er ikke rigtigt - vi hører det sÃ¥ rigeligt (blandt andet derfor er et levende lokale bidragende til et diffust stereobillede - især og nærmest kun pga. omgivelsernes reflektioner). Samtidig er efterklangen ofte ubehagelig - især nÃ¥r det drejer sig om elektroakustisk forstærket musik modsat rigtige akustiske lyde, som lyder behageligt i akustisk levende miljøer. Diskant o. øvre mellemtone er betydeligt mere retningsbestemte end lavere frekvenser, heraf stereobilledet,  og da naturen nu engang er indrettet sÃ¥dan, er det dette fænomén i sig selv, som afgør vores evne til at retningbestemme.(flagermus).
Vedr. Tact-systemet, som jeg IKKE kender, sÃ¥ kan jeg da udlede af din forklaring, at dette "system" formentlig bestÃ¥r af en mÃ¥lemikronfon, som mÃ¥ler frekvenslinearitet samt herefter korrigerer frekvenskurven jf. de akustiske frekvensbetoningsforhold i lytterummet - med andre ord - en "automatisk EQualizer". Denne vil sikkert kunne finde nogle frekvensomrÃ¥der, som er særligt dominerende i hele frekvensspektret og dæmpe disse til den opfatter en nogenlunde ret frekvenskurve?
Dette ville ogsÃ¥ kunne "modregne" anlægget og kompensere for lytterummets mest dominerende reflektionsfrekvenser - men den kan ikke fjerne efterklang, som nu en gang naturligt optræder (Tact eller ej) - ogsÃ¥ i de øvre frekvensomrÃ¥der, men højst fÃ¥ den til at lyde mere "glat" sÃ¥ at sige.
Så kommer øvelsen med at få lytterummet indrettet hensigtsmæssigt i forhold til sin egen lydsmag - og der har du fuldstændig ret - det er ikke altid nemt - især ikke, hvis man enten er to om at bestemme eller kun er én ( nemlig konen).
SÃ¥ jeg vil gerne opretholde min pÃ¥stand om at der er tydelig hørbar forskel pÃ¥ om man stiller et par spillende diskanter op i et akustisk levende lokale eller et dæmpet lokale.
 
 
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf kennethjensen » ons okt 13, 2010 22:14

fredmarantz skrev:Lave frekvenser er pr. definition omnidirektionalt spredende - jo lavere - jo mere.
Så at tale om en bas, som om den står ét sted i lokalet, er noget vrøvl.

Lyden udbredelseshastighed er ca. 1200km/t - i vors højde over jordens overflade, og den hastighed vil den omnidirektionalt spredende bas forplante sig med - i hele lokalet, da bas trænger gennem rigtig meget og er svær at blokere - så, igen, at tale om en bas, som kun kommer ét sted fra - oven i købet fremstillet som formentlig kun basenheden fra en mere eller mindre lukket konstruktion, er noget vrøvl.

Når vi så taler om akustisk live musik og vi stiller en kontrabas frem, så spreder den akkurat lige så meget bas i hele lokalet jf. lydens spredningsregler. Hvis man så vil påstå, at man godt kan høre, hvor bassen står, skyldes det bassens (instrumentets) overtoner m . anslagsstøj osv. og har ikke noget med "bas", som det vi taler om, at gøre.<DIV></DIV>


Spot on...
Kenneth Jensen
Audio Note level 4-5
Brugeravatar
kennethjensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1010
Tilmeldt: ons dec 20, 2006 13:54

Indlægaf sd » ons okt 13, 2010 22:14

Ja, hvis du sætter en testtone på, så skal der nok være forskel, men jeg troede vi talte om musik. Du kan umiddelbart genkende din kones stemme, uanset om det er i soveværelset eller i badeværelset, den lyder altid ens og ægte.
For øvrigt bruger jeg ikke elektronisk rumkorrektion, det tager livet ud af musikken. Der skal være en vis efterklang på, ellers er det ikke til at lytte til.
bas er en god ting...
Brugeravatar
sd
Nyt medlem
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 10:46

Indlægaf fredmarantz » ons okt 13, 2010 22:35

sd skrev:Ja, hvis du sætter en testtone på, så skal der nok være forskel, men jeg troede vi talte om musik. Du kan umiddelbart genkende din kones stemme, uanset om det er i soveværelset eller i badeværelset, den lyder altid ens og ægte.
For øvrigt bruger jeg ikke elektronisk rumkorrektion, det tager livet ud af musikken. Der skal være en vis efterklang på, ellers er det ikke til at lytte til.
 
Jeg troede ogsÃ¥, at vi talte om musik og har ikke nævnt andet. Ja- jeg kan genkende min kones stemme - bÃ¥de under dynen og i badeværelset - det har at gøre med sammensætningen af frekvenser/overtoner i stemmen (og her ikke et ord om intonation) - denne sammensætning af frekvenser og overtoner mv., som gør hendes stemme til noget ganske særligt, som kan genkendes, fremkaldes af hendes stemmebÃ¥nds natur - svælgets og mundhulens indretning - om hun har tænderne i i dag eller ej -  og stemmeføringsteknik - og ikke lokaler.  Derfor kan jeg genkende hendes stemme - med eller uden efterklang. Men hendes "S'er" og "T'er" er væsentlig tydeligere i badeværelset end under dynen - især hvis hun vender ryggen til :-)))
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf 3DX » tors okt 14, 2010 10:57

sd skrev:
fredmarantz skrev:Vil det sige, at hvis jeg stiller to højttalere med frekvensgengivelse med ex. fra 5K-20K op i to meget forskellige lytterum (fx dæmpet Vs. udæmpet) - så vil der være en meget begrænset forskel på lytteindtrykkene i de to akustiske miljøer? Her tænkes fx. på efterklang og definition.
Ja, mere eller mindre, selvfølgelig kan man også høre rummets efterklang, men man identificerer lyden efter dens start, det første millisekund, som er den lyd, der kommer først, dvs. den direkte vej fra lydkilden. Den reflekterede lyd er forsinket, fordi den tilbagelægger en længere vej omkring væggen eller loftet, og den er vi mere eller mindre døv for. Det er også den evne, der gør at man kan høre, hvor lyden kommer fra, også indendørs hvor lyden reflekteres.
Rumkorrektionssystemer som TacT udnytter dette ved at kun måle på det første millisekund af lyden i det høje spektrum for at kun få direkte lyd i diskanten. Hvis man i diskanten også korrigerede for rummets efterklang ville det lyde forfærdeligt. I bassen derimod er det det, der skal korrigeres for. Det er derfor, at den måler på 3 forskellige impulser ad gangen, høj, mellem og lav.
Bashøjttaleren skal selvfølgelig give et output, så man har noget at arbejde med, men herefter skal lyden hovedsalig dæmpes i rummets "modes", dvs. resonnanser. Enten med elektronik eller modifikation af rummet. Og det er fandeme ikke let!
 
så du vil lige så gerne sidde på et badeværesle og høre musik som i en vel dæmpet stue ?
håber jeg har misforstået dig :-)
Archimedes "forsøget" med bal. Ålborg U og B&O kom med den klare konkl. at rummet var afgørende for lytte indtrykket. men også at et dårligt rum ikke fjerner forskellen på en go og dårlig ht'er.
Men rummet er alt mega vigtigt... specielt ved bas, hvor modes osv, helt kan fjerne bas, eller "forstærke" den så meget at det er helt ødelæggende.
 
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf lydarne » tors okt 14, 2010 13:28

Nu er jeg ikke selv musiker men jeg skal da huske at orientere min fætter som spiller gulvbas om at han skal huske en masse akustik tuning fordi ellers går det helt galt når han skal ud på de små værtshuse som ikke er store end min stue. Har iøvrigt selv været med masser af gange og der er aldrig nogen problemer selvom orkesteret faktisk fulde op mod en tredjedel af lokalet.

Tænker også på de stakkels musikere der må spiller i en kirke, her må musikinstrumenterne jo være helt ukendelige, det kan simpelthen ikke går, og orgelet du godeste det kan simpelthen ikke lade sig gøre, det går helt galt.

Jeg har selv sat en masse akustik tuning op, det har givet et mere tør gengivelse, piller jeg det hele ned, så for jeg noget mere klang, bassen har samme præcision, og jeg har faktisk hængt op og pillet ned flere gange fordi jeg har været i tvivl om hvad jeg skulle vælge.

Jeg må indrømme at jeg tror hovedproplemmet ligger et andet sted, valg af højtaler princip, for dårlig elektronik, og for mange oppumpede "hifi" CD'er. Og i nogen tilfælde måske for meget high tech boligstil.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf 27pH » tors okt 14, 2010 14:23

lydarne skrev:Og i nogen tilfælde måske for meget high tech boligstil.


Næppe high tech, men jeg er i hvert fald ramt af nips. Jeg prøver at overbevise mig selv om at lamper og lysestager oven på højttalerne er tweaks på linie med rotter og shakti-sten.

vH pH
27pH
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:04
Geografisk sted: Kbh

Indlægaf sd » tors okt 14, 2010 16:05

fredmarantz skrev:
sd skrev:Ja, hvis du sætter en testtone på, så skal der nok være forskel, men jeg troede vi talte om musik. Du kan umiddelbart genkende din kones stemme, uanset om det er i soveværelset eller i badeværelset, den lyder altid ens og ægte.
For øvrigt bruger jeg ikke elektronisk rumkorrektion, det tager livet ud af musikken. Der skal være en vis efterklang på, ellers er det ikke til at lytte til.
 
Jeg troede ogsÃ¥, at vi talte om musik og har ikke nævnt andet. Ja- jeg kan genkende min kones stemme - bÃ¥de under dynen og i badeværelset - det har at gøre med sammensætningen af frekvenser/overtoner i stemmen (og her ikke et ord om intonation) - denne sammensætning af frekvenser og overtoner mv., som gør hendes stemme til noget ganske særligt, som kan genkendes, fremkaldes af hendes stemmebÃ¥nds natur - svælgets og mundhulens indretning - om hun har tænderne i i dag eller ej -  og stemmeføringsteknik - og ikke lokaler.  Derfor kan jeg genkende hendes stemme - med eller uden efterklang. Men hendes "S'er" og "T'er" er væsentlig tydeligere i badeværelset end under dynen - især hvis hun vender ryggen til :-)))

Sjovt, jeg hører min kone tydeligst under dynen, men det er mÃ¥ske fordi det er der, jeg selv er. PÃ¥ badeværelset er s- og t-lydene ikke sÃ¥ tydelige, men man skulle mÃ¥ske prøve at slukke for vandet.

Alt andet lige, sÃ¥ er det utroligt meget sværere at skabe en ordentlig bas end resten af lyden, pÃ¥ grund af stuens indflydelse. Jeg er selv i gang med en større opgradering af netop bassen, i form af to nye basreflekskabinetter pÃ¥ 220 liter med 18 tommer enheder fra BMS med neodymium magneter, trukket af LabGruppen forstærkere og Xilica controller. Det er utroligt, hvad der er af stÃ¥ende bølger i en vinkelstue pÃ¥ 60 kvadratmeter.

 

bas er en god ting...
Brugeravatar
sd
Nyt medlem
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 10:46

Indlægaf SNELL » ons okt 27, 2010 19:41

Den bedste Bas jeg har hørt /mærket er fra Snells Sub 1800.
En 18" enhed der kan bevæge sig 3".
V.H
SNELL
Nyt medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre jun 27, 2008 13:54

Indlægaf buller » lør nov 13, 2010 22:00

Bedste bas jeg har hørt er hvad jeg har stående lige nu af grej.

Quadral Titan trukket af en Krell FPB 300, supleret af en Sunfire True Sub.
buller
Nyt medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs nov 20, 2007 19:42
Geografisk sted: fyn

Indlægaf Lydcentrum » søn nov 14, 2010 16:24

buller skrev:Bedste bas jeg har hørt er hvad jeg har stående lige nu af grej.

Quadral Titan trukket af en Krell FPB 300, supleret af en Sunfire True Sub.<DIV></DIV>


Sunfire True sub er helt fin, Signature ok, men den her :
http://www.teufel.de/heimkino-thx/theat ... ltra2.html
eller her:  http://areadvd.de/hardware/teufel_theater10.shtml


mÃ¥ man sige ligger langt langt over i præcision, dybbasformÃ¥en, lydtryk og noget som Sunfire ikke kan præstere.......en støvtør bas. Lukket kabinet, nettovolumen 345 L og  knap 80 kg. pÃ¥ vægten, 2 stk 15" og 700 rigtige watt 1200 watt peak.
Sammen med et par Canton Ref. 3.2 er der ikke et øje tørt. (eller som naboen siger: "det er jo som en tsunami")

Jeg glemte lige at tilføje at begge Sunfire har jeg haft mens jeg handlede med dem, og de er prøvet i privaten, sammen med en stak andre.......
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf smølf » søn nov 14, 2010 16:50

Lydcentrum skrev:
buller skrev:Bedste bas jeg har hørt er hvad jeg har stående lige nu af grej.

Quadral Titan trukket af en Krell FPB 300, supleret af en Sunfire True Sub.<DIV></DIV>


Sunfire True sub er helt fin, Signature ok, men den her :
http://www.teufel.de/heimkino-thx/theat ... ltra2.html
eller her:  http://areadvd.de/hardware/teufel_theater10.shtml


mÃ¥ man sige ligger langt langt over i præcision, dybbasformÃ¥en, lydtryk og noget som Sunfire ikke kan præstere.......en støvtør bas. Lukket kabinet, nettovolumen 345 L og  knap 80 kg. pÃ¥ vægten, 2 stk 15" og 700 rigtige watt 1200 watt peak.
Sammen med et par Canton Ref. 3.2 er der ikke et øje tørt. (eller som naboen siger: "det er jo som en tsunami")

Jeg glemte lige at tilføje at begge Sunfire har jeg haft mens jeg handlede med dem, og de er prøvet i privaten, sammen med en stak andre.......


Det lyder som noget af det rigtige. Jeg er desuden særdeles enig med dig angående Sunfirers præsteren.

Jeg hørte ellers nogle AR 3 A i fredags  moddet af Duelund med Vifa ringradiator.MÃ¥ sige jeg blev særdeles overrasket. Det var noget af det bedste jeg har hørt nogensinde . Basserne var hjulpet af at højttalerne stod pÃ¥ en hylde tæt op af en væg.
Dacen var DIY, drevet Stello 100 lettere moddet, forforstærkeren Balanced Bride Of Zen, Power amp var Spinxh Projekt Eighteen og signalkablerne Bertram 6 leder kobber. Digitalkablet var  Duelund. Anlægget slÃ¥r nemt mange systemer mellem ½ og en hel million.
Holyspeakers
smølf
Seniormedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: tirs jan 05, 2010 21:16

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.