fredmarantz skrev:Lave frekvenser er pr. definition omnidirektionalt spredende - jo lavere - jo mere.
Så at tale om en bas, som om den står ét sted i lokalet, er noget vrøvl.
Lyden udbredelseshastighed er ca. 1200km/t - i vors højde over jordens overflade, og den hastighed vil den omnidirektionalt spredende bas forplante sig med - i hele lokalet, da bas trænger gennem rigtig meget og er svær at blokere - så, igen, at tale om en bas, som kun kommer ét sted fra - oven i købet fremstillet som formentlig kun basenheden fra en mere eller mindre lukket konstruktion, er noget vrøvl.
Når vi så taler om akustisk live musik og vi stiller en kontrabas frem, så spreder den akkurat lige så meget bas i hele lokalet jf. lydens spredningsregler. Hvis man så vil påstå, at man godt kan høre, hvor bassen står, skyldes det bassens (instrumentets) overtoner m . anslagsstøj osv. og har ikke noget med "bas", som det vi taler om, at gøre.
fredmarantz skrev:Vil det sige, at hvis jeg stiller to højttalere med frekvensgengivelse med ex. fra 5K-20K op i to meget forskellige lytterum (fx dæmpet Vs. udæmpet) - så vil der være en meget begrænset forskel på lytteindtrykkene i de to akustiske miljøer? Her tænkes fx. på efterklang og definition.
sd skrev:fredmarantz skrev:Vil det sige, at hvis jeg stiller to højttalere med frekvensgengivelse med ex. fra 5K-20K op i to meget forskellige lytterum (fx dæmpet Vs. udæmpet) - så vil der være en meget begrænset forskel på lytteindtrykkene i de to akustiske miljøer? Her tænkes fx. på efterklang og definition.Ja, mere eller mindre, selvfølgelig kan man også høre rummets efterklang, men man identificerer lyden efter dens start, det første millisekund, som er den lyd, der kommer først, dvs. den direkte vej fra lydkilden. Den reflekterede lyd er forsinket, fordi den tilbagelægger en længere vej omkring væggen eller loftet, og den er vi mere eller mindre døv for. Det er også den evne, der gør at man kan høre, hvor lyden kommer fra, også indendørs hvor lyden reflekteres.Rumkorrektionssystemer som TacT udnytter dette ved at kun måle på det første millisekund af lyden i det høje spektrum for at kun få direkte lyd i diskanten. Hvis man i diskanten også korrigerede for rummets efterklang ville det lyde forfærdeligt. I bassen derimod er det det, der skal korrigeres for. Det er derfor, at den måler på 3 forskellige impulser ad gangen, høj, mellem og lav.Bashøjttaleren skal selvfølgelig give et output, så man har noget at arbejde med, men herefter skal lyden hovedsalig dæmpes i rummets "modes", dvs. resonnanser. Enten med elektronik eller modifikation af rummet. Og det er fandeme ikke let!
fredmarantz skrev:Lave frekvenser er pr. definition omnidirektionalt spredende - jo lavere - jo mere.
Så at tale om en bas, som om den står ét sted i lokalet, er noget vrøvl.
Lyden udbredelseshastighed er ca. 1200km/t - i vors højde over jordens overflade, og den hastighed vil den omnidirektionalt spredende bas forplante sig med - i hele lokalet, da bas trænger gennem rigtig meget og er svær at blokere - så, igen, at tale om en bas, som kun kommer ét sted fra - oven i købet fremstillet som formentlig kun basenheden fra en mere eller mindre lukket konstruktion, er noget vrøvl.
Når vi så taler om akustisk live musik og vi stiller en kontrabas frem, så spreder den akkurat lige så meget bas i hele lokalet jf. lydens spredningsregler. Hvis man så vil påstå, at man godt kan høre, hvor bassen står, skyldes det bassens (instrumentets) overtoner m . anslagsstøj osv. og har ikke noget med "bas", som det vi taler om, at gøre.<DIV></DIV>
sd skrev:Ja, hvis du sætter en testtone på, så skal der nok være forskel, men jeg troede vi talte om musik. Du kan umiddelbart genkende din kones stemme, uanset om det er i soveværelset eller i badeværelset, den lyder altid ens og ægte.
For øvrigt bruger jeg ikke elektronisk rumkorrektion, det tager livet ud af musikken. Der skal være en vis efterklang på, ellers er det ikke til at lytte til.
sd skrev:fredmarantz skrev:Vil det sige, at hvis jeg stiller to højttalere med frekvensgengivelse med ex. fra 5K-20K op i to meget forskellige lytterum (fx dæmpet Vs. udæmpet) - så vil der være en meget begrænset forskel på lytteindtrykkene i de to akustiske miljøer? Her tænkes fx. på efterklang og definition.Ja, mere eller mindre, selvfølgelig kan man også høre rummets efterklang, men man identificerer lyden efter dens start, det første millisekund, som er den lyd, der kommer først, dvs. den direkte vej fra lydkilden. Den reflekterede lyd er forsinket, fordi den tilbagelægger en længere vej omkring væggen eller loftet, og den er vi mere eller mindre døv for. Det er også den evne, der gør at man kan høre, hvor lyden kommer fra, også indendørs hvor lyden reflekteres.Rumkorrektionssystemer som TacT udnytter dette ved at kun måle på det første millisekund af lyden i det høje spektrum for at kun få direkte lyd i diskanten. Hvis man i diskanten også korrigerede for rummets efterklang ville det lyde forfærdeligt. I bassen derimod er det det, der skal korrigeres for. Det er derfor, at den måler på 3 forskellige impulser ad gangen, høj, mellem og lav.Bashøjttaleren skal selvfølgelig give et output, så man har noget at arbejde med, men herefter skal lyden hovedsalig dæmpes i rummets "modes", dvs. resonnanser. Enten med elektronik eller modifikation af rummet. Og det er fandeme ikke let!
lydarne skrev:Og i nogen tilfælde måske for meget high tech boligstil.
fredmarantz skrev:sd skrev:Ja, hvis du sætter en testtone på, så skal der nok være forskel, men jeg troede vi talte om musik. Du kan umiddelbart genkende din kones stemme, uanset om det er i soveværelset eller i badeværelset, den lyder altid ens og ægte.
For øvrigt bruger jeg ikke elektronisk rumkorrektion, det tager livet ud af musikken. Der skal være en vis efterklang på, ellers er det ikke til at lytte til.Jeg troede også, at vi talte om musik og har ikke nævnt andet. Ja- jeg kan genkende min kones stemme - både under dynen og i badeværelset - det har at gøre med sammensætningen af frekvenser/overtoner i stemmen (og her ikke et ord om intonation) - denne sammensætning af frekvenser og overtoner mv., som gør hendes stemme til noget ganske særligt, som kan genkendes, fremkaldes af hendes stemmebånds natur - svælgets og mundhulens indretning - om hun har tænderne i i dag eller ej - og stemmeføringsteknik - og ikke lokaler. Derfor kan jeg genkende hendes stemme - med eller uden efterklang. Men hendes "S'er" og "T'er" er væsentlig tydeligere i badeværelset end under dynen - især hvis hun vender ryggen til ))
Sjovt, jeg hører min kone tydeligst under dynen, men det er måske fordi det er der, jeg selv er. På badeværelset er s- og t-lydene ikke så tydelige, men man skulle måske prøve at slukke for vandet.
Alt andet lige, så er det utroligt meget sværere at skabe en ordentlig bas end resten af lyden, på grund af stuens indflydelse. Jeg er selv i gang med en større opgradering af netop bassen, i form af to nye basreflekskabinetter på 220 liter med 18 tommer enheder fra BMS med neodymium magneter, trukket af LabGruppen forstærkere og Xilica controller. Det er utroligt, hvad der er af stående bølger i en vinkelstue på 60 kvadratmeter.
buller skrev:Bedste bas jeg har hørt er hvad jeg har stående lige nu af grej.
Quadral Titan trukket af en Krell FPB 300, supleret af en Sunfire True Sub.<DIV></DIV>
Lydcentrum skrev:buller skrev:Bedste bas jeg har hørt er hvad jeg har stående lige nu af grej.
Quadral Titan trukket af en Krell FPB 300, supleret af en Sunfire True Sub.<DIV></DIV>
Sunfire True sub er helt fin, Signature ok, men den her :
http://www.teufel.de/heimkino-thx/theat ... ltra2.html
eller her: http://areadvd.de/hardware/teufel_theater10.shtml
må man sige ligger langt langt over i præcision, dybbasformåen, lydtryk og noget som Sunfire ikke kan præstere.......en støvtør bas. Lukket kabinet, nettovolumen 345 L og knap 80 kg. på vægten, 2 stk 15" og 700 rigtige watt 1200 watt peak.
Sammen med et par Canton Ref. 3.2 er der ikke et øje tørt. (eller som naboen siger: "det er jo som en tsunami")
Jeg glemte lige at tilføje at begge Sunfire har jeg haft mens jeg handlede med dem, og de er prøvet i privaten, sammen med en stak andre.......
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster