Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

JBL Studio Monitor 4307

Alt om højttalere.

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf hansen » ons jun 26, 2013 00:34

Super med anmeldelse af 4307. Glæder mig til at læse Kims mening om 4429, men det rigtig spændende ville jo være at høre om 4365 i stedet  :)
hansen
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons maj 30, 2007 10:30
Geografisk sted: Odense

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Henrik DynaMax » ons jun 26, 2013 03:42

Denne trÃ¥d viser om nogen ulempen, for eksempelvis JBL-forhandlere som undertegnede, men da ogsÃ¥ for mange andre forhandlere, ved at brugere af hi-fi udstyr slipper deres kvaler løs i cyberspace, uden disse har fornøden indsigt i/banal viden om akustik. Dermed ikke sagt at man skal være uddannet i akustik før man bør udtale sig, men de fleste kender vel for søren da til, at man kan teste et rums akustiske egenskaber ved at klappe i hænderne nÃ¥r man træder ind i rummet. Derved opleves ekko i større eller mindre omfang, og hvis ekkoet er stort, bør man nok undlade at opstille lydanlæg deri.. Jeg tror der er ret sÃ¥ meget ekko i ZIG's lytterum, og jeg tror at ZIG's nyeste højttalere har en meget afdæmpet højfrekvent gengivelse vs. en JBL 4307.  

Ydermere er det ret så grinagtigt at læse ZIG beskrive at han køber sine højttalere efter kostest mulige gå-afstand til nærmeste parkeringsplads på en regnvejsdag. Fred være med det, hifi fylder jo ikke lige meget i alles liv, men hvis det fylder SÅ lidt som at vejrlig afgør hvor købet placeres forstår jeg ikke at man overhovedet gider disse lange indlæg hvor ærindet er gået fra budskabet som; "køb JBL 4307" til, "hold jer væk fra JBL 4307" .

Det er jo tankevækkende læsning når den selvsamme ZIG først lander en anmeldelse af 4307 højttaleren der umiddelbart kan tolkes så positiv at man skulle tro han var blevet bestukket af JBL, mens man efterfølgende kan undres over hvordan samme højttalere efterfølgende sables ned, af samme ZIG, måneder efter hans første men ellers så positive indlæg?

Jeg vil gerne vædde en iskold cola på, at ZIG's problem dels er mangelfuld rådgivning fra den forhandler hvor han købte sine 4307 vedr. implementering af de kommende højttalere i ZIG's lytterum, men primært hans LYTTERUM vs. den lydsignatur som er kendetegnet fra en klassisk JBL.

Klassisk JBL og ægte* JBL lyd - gammelt som nyt, dog eksklusivt lyden fra de allerbilligste plastic dåser med "JBL" logo påklistret, er generelt kendetegnet ved en analytisk gengivelse med masser af energi i højfrekvensspektret (disse 2 ting hænger sammen..), og derfor oftest umuligt at integrere i typisk røvsyge** danske hjem.

Og hvad mener jeg så med disse 2 påstande?

*1:  Den "klassiske" JBL lyd som mange forbinder med de store gamle monitors, og ikke mindst den sÃ¥ kendte 4300 serie fra halvfjerdserne og firserne som nu ses re-introduceret fra JBL i en ny 4300 og 4400 serie, fejlopfattes af mange idag (personer der ikke levede i halvfjerdserne eller som bare ikke har hørt disse højttalere), som værende lig med stor "fed" lyd fra en "fed" bas, da højttalerne oftest er udstyret med atypisk store basenheder mÃ¥lt i forhold til dagens standard, og deraf skabes en forventning om en stor baslyd, og derfor skuffes en person som ZIG hvis han oplever at blive lyttetræt fordi hele lydbilledet ikke pakkes ind i den fede bas.

Klassisk JBL lyd er Ã¥ben og meget nærværende , "right in your face", med en stor grad af antrit, dvs. hurtig opstart af transienter, nøjagtigt som hvis man knuser en kasse flasker pÃ¥ et stengulv og føler at det bider i ørerne. Det er ikke rart for ørerne, men det er den ægte lyd. Men det er ogsÃ¥ egenskaber der placere 95% af det mest kommercielle musik (og ZIG's musiksamling) som værende ulideligt at lytte til, grundet sparsom eller mangelfuld produktion af musikken eller optagelsen af musikken. Meningen med JBL er ikke og har aldrig været at please lytteren, men at gengive loyalt i forhold til input.  

**2: Ydermere går det helt galt hvis ZIG's lytterum er typisk dansk stue, med begrænset lofthøjde på 2,20-2,40 meter, glat loft, glatte/nøgne vægge og glatte nøgne trægulve. Måske et enkelt billede i glas og ramme, en lille halvtom reol med et billede af fruen i huset og en potteplante samt et lille kludetæppe under et sofa bord i glas på stålstel, gør det ud for møblementet.

Så SKAL det gå galt..

Hvad der snart ikke er skrevet af sørgelige indlæg på div. danske hifi-fora om elendige lydoplevelser fra skuffede købere af dit og dat, er ikke småting. Men fælles for alle disse indlæg er, når der lægges billeder på af de aktuelle opstillinger, så fremgår det, at de stakkels mennesker forsøger at skabe god lyd i akustiske mareridt som typiske danske stuer med minimalist indretning..

Så kære ZIG, vis et par billeder af dit lytterum; er det "akustisk" nøgent som jeg forudsiger, så er det ikke den lille JBL 4307 der alene bærer ansvaret for dine triste oplevelser. At den nye højttaler passer dig bedre behøver ikke at sige noget om dens kvalitet vs. JBL 4307, men blot at den sandsynligvis er så afdæmpet i sin spillestil hvad højfrekvens gengivelse angår, at den passer bedre i dit rum.

Og hvis nogle skulle føle sig trådt over at jeg kalder typiske danske stuer for "røvsyge", så gør jeg det ikke for at chikanere indehaverne af stuer med med minimalistindretning, men for at indikere den røvsyge oplevelse der for mig som JBL forhandler ligger i at konstatere et muligt salg til en glad kunde er dødsdømt på forhånd, fordi det viser sig at lytterummet han råder over er et ekkohelvede grundet et overordnet ønske om en indretning der er styret af typisk dansk indretnings minimalisme.

Det korte af det lange er,at såfremt man ønsker god lyd fra en klassisk JBL, skal rummet være indrettet derefter; godt dæmpet. For det er de lydstudier hvortil en monitor som 4300 serien er/var tiltænkt.

Godt dæmpet betyder ikke nødvendigvis 100% afdækning af samtlige gulv, væg og loftflader med akustik plader og absorbenter som i et lydstudie. Men hvis ikke man benytter væg til væg tæpper, godt fyldte reoler med bøger og deslige, tunge gardiner og tunge møbler, og kan drage fordel af at alle disse ting vil absorbere den store mængde højfrekvente energi der udstråles fra højttaleren, må man nødvendigvis foretage en alternativ dæmpning af sit rum.

Forslag hertil: Mange forhandlere af auto-tilbehør sælger skum dæmpeplader til brug for dæmpning af kabine, kølerhjælm skærmkasser m.m., for ca. 200-300 kroner med pakke af 4 stk. på 40 x 60cm. De dæmper typisk 50-70% fra 1000Hz og op. Disse kan med fordel opklæbes på vægge og lofter.

Uagtet det sker pÃ¥ bekostning af en smule af dæmpningen kan de males i samme samme farve som væg og loft, men sÃ¥ er de til gengæld næsten usynlige, og de fjernes nemt ved fraflytning nÃ¥r man kun anvender klisterbagsiden punktvis. Man er rent ud sagt skør hvis man ofrer større beløb pÃ¥ hi-fi, og ikke samtidig er villig til et lille tveak af stuen som skitseret ovenfor. For det handler vel mere om egen daglig trivsel med sit legetøj, end om at please de af gæsterne gæsterne af hjemmet som det vil falde for brystet at man har tveaket væggene i stuen..        

Hvad angår AUDIOHEAVENS kommentar om de skuffende oplevelser han har haft ved at lytte på JBL EVEREST, så vil jeg som indehaver af netop sådan nogle højttalere til dels give ham ret, mens den gode nyhed er, at der findes forklaringer på hvorfor JBL lyden fra disse tophøjttalere idag ikke er at sammenligne med lyden fra JBL's tophøjttalere fra årtier siden -men faktisk er bedre, dog forudsat rette opstilling/anvedelse. Der findes ydermere en "medicin" der kan kurere de få downsides ved en Everest som jeg selv har konstateret, hvis man er villig til at gå til at gå planken ud i bestræbelserne på at drage det fulde potentiale af sine Everest højttalere - og dermed sin investering. Men det er man vel også hvis man er villig til at betale prisen som Everest koster. Alt andet er jo useriøst..

Med venlig hilsen

Henrik, Dynamax
http://www.dynamax.dk
Henrik DynaMax
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 184
Tilmeldt: tirs nov 13, 2007 20:55
Geografisk sted: Slagelse

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Audioheaven Danmark » ons jun 26, 2013 10:28

Godt indlæg Henrik!

Jeg heller ikke i tvivl om at Everest kan bringes til at synge. Men for den alm danskere er det nok en for stor mundfuld at kaste sig i lag med! Det ændre dig ikke på jeg stadig synes de gamle lyder bedst! Især DD55000 er en af mine favorit jbl'er. Men de også enormt krævende.

Det der med fed bas kan jeg ikke nikke genkende til på de gamle. Tværtimod. Så har alle dem jeg har hørt været i besiddelse af noget nær perfekt bas. Især 4300 serien.

Jeg kunne godt selv finde på at få fat i en kenrick 4300 som nr to højtaler herhjemme.
Brugeravatar
Audioheaven Danmark
Seniormedlem
 
Indlæg: 969
Tilmeldt: fre dec 07, 2012 13:18

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf dreamz » ons jun 26, 2013 10:41

@Henrik, Dynamax, Det er et fint indlæg, Henrik, og glædeligt, når en forhandler tager bladet fra munden, selvom det også er en åben invitation til at få igen med samme mønt.

Og når jeg læser ZIG's første indlæg, hvor han netop har fået sine 4307, læser jeg nu ikke kun en udelt begejstring - udover den umiddelbare glæde ved at have fået de højttalere, han har drømt om siden han bar ung.

Men så begynder du at gætte dig frem til, hvordan ZIGs stue er indrettet. Bl.a. fraråder du nøgne trægulve og vægge og anbefaler tæpper og tunge møbler. Hvordan stemmer det overens med det billede, der præger Dynamax' forside:

'

:?:
/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf ZIG » ons jun 26, 2013 11:14

@Henrik Dynamax

Idet du lever af at sælge JBL'er, vil dét nødvendigvis betyde, at din stemme ikke er "neutral" men farvet af behovet for at sælge lidt mere. Det er dit ærinde, mens jeg har et andet ærinde, og dit indlæg er et godt eksempel på, hvorfor jeg en gang imellem føler kaldet til at pippe op.

Jeg vil gerne pege på følgende ting, som jeg har lært om vores hobby.

1) Det er en addiction. Jeg vil definere afhængighed som en last, hvor der er tilfældige og usikre belønninger men regelmæssige og sikre omkostninger. Du som alle forhandlere er en pusher for denne addiction. Anmeldere er også pushere. Og ingen addict kan styre sin addiction - før eller senere vil den komme i udbrud igen. Jeg vil gerne forsøge at reducere skaderne af denne galskab.

2) Det meste af det, der bliver skrevet om vores "lidenskab" er NONSENS. Det er ganske enkelt fordi addicts og pushere lyver om deres addiction. Vi er kun troværdige i vores egne ører og det meste af det, der bliver sagt, er lutter klichéer, der får mundvand til at løbe.

3) Mindre kan gøre det. Det kan godt være, at vi aldrig nogensinde kan blive raske og "uafhængige", men vi kan være en lille smule i bedring. Vi skal ikke puste til flammerne, for så vil tegnebogen brænde. Jo færre penge vi bruger jo bedre.

4) Enhver addiction bygger på noget magi - det er jo derfor vi hænger på det. Hvad der virker og hvad der ikke virker er ganske uforudsigelig - og der er ingen videnskab, der kan fortælle, hvad der skal til og hvad der ikke skal til, før vi addicts bliver glade. Dit råd til mig om akustik er dermed endnu et eksempel på nonsens - i den forstand, at det er ikke tilstrækkeligt (mit rum lever op til dit råd og min lytteoplevelse var som tidligere beskrevet) men blot den sædvanlige liren af the usual suspects.

Så ja, Henrik, jeg håber, at mine indlæg har et stort EKKO i det ydre rum, for afhængighed er en farlig ting og vi har alt for let ved at blive begejstret over det næste fiks - jfr. min første entusiasme for 4307'eren

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf LH2A » ons jun 26, 2013 18:13

Jeg kan godt nikke genkendende til det med at lade sig rive med. Jeg blev forblændet af Rega RS 5 HT og var yderst begejstret i min bruger anmeldelse her på sitet. Dog måtte jeg 5 uger skrive at de var solgt. Som jeg også skrev, var der ikke noget galt med lyden, andet end det bare ikke var mig alligevel. Til mit held tabte jeg kun et mindre beløb da de var købt som demo model. Det positive er at jeg nu var/ er 100% klar over hvilken lyd jeg kan lide og har et set up som gør at jeg lytter til musikken og ikke til anlægget (beklager kliche udtrykket, men sådan er det). Det tog nogle år og penge at nå der til med div upgrades. Jeg kan også godt følge det med at man generelt skal passe på med at sable hi-fi udstyr ned fordi det ikke passer til ens smag, det er jo netop en smagssag. Jeg er kommet i mål på jagten efter den gode musikformidling / lyd, andre som hørte mit anlæg ville måske være uenige fordi de har en anden opfattelse af god lyd. Jeg var selv varm på JBL 4307, men blev enig med mig selv om at nu skulle det være gulv HT. Jeg er lidt varm på JBL LS 80 og de skal nok ind overvejelserne den dag mine Snell (brugt køb) ikke vil mere..må det vare mange år
get into the groove
  
Brugeravatar
LH2A
Seniormedlem
 
Indlæg: 870
Tilmeldt: man apr 16, 2012 09:55
Geografisk sted: Jylland

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Audioheaven Danmark » ons jun 26, 2013 18:57

Synes typisk hvis man bliver imponeret over noget fra første minut. Så det typisk det man bliver træt af ret hurtigt. Nogen andre der også oplever det!?

Første gang jeg eksvis lyttet på verity var jeg godt nok lidt øhhhmm skuffet. Men så fik jeg sættet med hjem. Og lærte dem at kende. Siden da har jeg været temmelig trofast i verity stalden. Og har fået prøvet stort set alle sammen pånær deres helt store model herhjemme.

Det ikke nogen imponator højtalere. Men ved Gud de spiller så forbandet korrekt når man har lært dem at kende. Synd de næsten ikke findes herhjemme mere.

Nu skal vi også lige huske på at hvad der godt er ret subjektivt. Vi høre jo alle forskelligt. Heldigvis da :-)
Brugeravatar
Audioheaven Danmark
Seniormedlem
 
Indlæg: 969
Tilmeldt: fre dec 07, 2012 13:18

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf lydarne » ons jun 26, 2013 20:18

Audioheaven Danmark skrev:Synes typisk hvis man bliver imponeret over noget fra første minut. Så det typisk det man bliver træt af ret hurtigt. Nogen andre der også oplever det!?



Er det ikke et teenager/ungdoms fænomen og noget man bør vokse fra hurtigst muligt.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Kim Olsen » ons jun 26, 2013 20:35

Imponator effekt forbinder jeg mest med forhandler demo'er hvor der spilles ufatteligt højt. Der når man at blive imponeret de første fem minutter, lige indtil man opdager at det ikke er dynamik men SPL man er udsat for.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf LH2A » ons jun 26, 2013 20:53

Imponator effekt kan også være når Ht bliver demonsteret med musik som passer lige netop til den HT og der kun bliver spillet halvhøjt således at det lyder pænt og liniært. Det oplevede jeg med min (nu solgte) rørslæde, som dog kunne klare at spille godt når det var højt, og med de omtalte Rega. De sidste kæmpede for deres liv da jeg gav dem prygl med rock og elektronisk musik. Belært af erfaringen med sidstnævnte, tog jeg bastung elektronisk musik og noget med meget rene lyse toner og bad (privat) sælger om at fyre op for de Snell HT jeg stod for at købe. De står jo i min stue nu, så de skuffede ikke. Jeg tror egentlig det mere handler om os kunder som nogen gange er for høflige i en demo. Køber man eks. brugt bil, så er man ikke bleg for at nærmest kravle rundt og tjekke og spørge om alt. Man kan i hvert fald ikke klandre hifi sælgerne for at prøve at give den bedste demo på deres produkter.
get into the groove
  
Brugeravatar
LH2A
Seniormedlem
 
Indlæg: 870
Tilmeldt: man apr 16, 2012 09:55
Geografisk sted: Jylland

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Audioheaven Danmark » ons jun 26, 2013 21:19

lydarne skrev:
Audioheaven Danmark skrev:Synes typisk hvis man bliver imponeret over noget fra første minut. Så det typisk det man bliver træt af ret hurtigt. Nogen andre der også oplever det!?



Er det ikke et teenager/ungdoms fænomen og noget man bør vokse fra hurtigst muligt.


Det vil jeg mene.
Brugeravatar
Audioheaven Danmark
Seniormedlem
 
Indlæg: 969
Tilmeldt: fre dec 07, 2012 13:18

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Henrik DynaMax » tors jun 27, 2013 02:31

Hej AUDIOHEAVEN

Jeg har kun hørt DD55000 én gang i mit liv, tilbage i 1988 eller 89, hvor den var pÃ¥ gæstevisit i HiFi klubben i Slagelse, og det var ikke specielt imponerende, men først idag véd jeg hvorfor: Udstyret der var til rÃ¥dighed dengang stod ikke mÃ¥l med højttalerens potentiale, for nøjagtigt det samme har jeg oplevet mange gange efter, nÃ¥r jeg har spillet pÃ¥ egne JBL modeller; L-300, 4343, 4345, K2-9800, K2-9800SE samt mine nuværende DD66000. Fælles for alle disse "topmodeller" er, at de er nÃ¥desløse over for lytterummet hvori de placeres, elektronikken der spændes foran, men ogsÃ¥ hvad angÃ¥r kilde materialet. Og deri mit simple argument for at gÃ¥ ind i denne trÃ¥d. For jeg tror at det samme er tilfældet ved en lille 4307. Giv den det rette lokale og hæld sÃ¥ elektronik for MANGE gange højttalerens pris i rumpen pÃ¥ den, sÃ¥ skal du bare høre.. Faktisk har jeg aldrig hørt en 4307, men jeg kender anmelderen og kan læse hvad han skriver, og konkluderer at en 4307 er tro mod dens forgængere. Det er lidt værre med mine DD66000 som bragte du og jeg i dialog pÃ¥ denne trÃ¥d; den er - ganske som du skriver - ikke helt loyal mod dens rødder, og hvor jeg af nød har valgt at tune højttaleren samt udgangspunktet for dens virke, har JBL taget den direkte konsekvens i form af en opgradering til modellerne 65000 (magnesium mid-driver) og 67000 (beryllium mid-driver + nye basenheder). Et iøvrigt ret underligt træk da det har efterladt ret mange ejere af 66000 med en dÃ¥rlig smag i munden, hvortil man mÃ¥ medgive disse, at en "helt ny" topmodel med andet design osv. osv. havde været en mere hensynsfuld adfærd over for ejere af 66000, al den stund man ikke tilbyder disse et opgraderingskit.          

Hej Dreamz

Du har helt ret med hensyn til billedet af mit "nøgne" rum på min hjemmeside, og tro mig, det lyder heller ikke særligt godt, hvis man forsøger at spille under de viste omstændigheder. Billedet er "kontstrueret" til at se godt ud, hvorfor både tæpper foran ht-erne samt sofaer m.m. er flyttet væk/ud af billedet, i forhold til hvis du besøger mig idag.

Idag står 3 tykke tunge lædersofaer i et "u" foran EVEREST højttalerne (som foruden at være flankeret af 2 stk dual 18" subwoofere af egen produktion, er rykket tættere sammen) og et tykt tæppe dækker trægulvet fra den ene EVEREST til den anden. Udstyrsbænken i midten samt AYON højttalerne med de keramiske enheder er væk, da luft imellem EVEREST højttalerne har vist sig at være af afgørende betydning for lydbilledet grundet den ekstreme spredning fra hornet i EVEREST, og det samme er udstyret som idag er placeret på væggen under maleriet.

Endelig har jeg - uden for billedet - monteret auto-skum-dæmpeplader på sidevægge og dele af bagvæg malet i samme farve som disse vægge.

VIGTIGT: Der er reelt ingen bagvæg lige bag lyttepositionen, men til højre og venstre - ca. 2 meter bag lytteposition og ca. midtvejs imellem højttalere og væggen bagest i lokalet, stikker lidt væg ud i hver side af lytteretning hvorpå dæmplepladerne er monteret, og jeg mangler stadig at tveake med lidt tunge gardiner ved glaspartier, og dæmpeplader på dele af loftflader.

Men her kommer det vigtigste; Lokalet er atypisk med en total størrelse pÃ¥ 150m 2 i sammenhæng med andre af husets funktioner, mens stuedelen pÃ¥ billedet andrager ca. 60m2. Fælles for alle 150m2 er lofter (20 grader hældning) til kip, sÃ¥dan at loftshøjde stiger fra 2.40m ved ydervægge til 4.50m i centrum af huset. Det gode er at afstanden til side og bagvægge men ikke mindst de store skrÃ¥ loftsflader, er stor nok til at hjernen skelner mellem direkte lyd og reflketerende lyd, og mit EKKO er derfor af den behagelige slags - som i en koncertsal. Jeg oplever med andre ord, og efter at have foretaget en fornøden dæmpning, en positiv effekt af rummets bidrag, en art surround-lyd om man vil, som er naturlig genereret af rummet i rummet, idet jeg lytter i en afstand af 4 meter fra EVEREST med 9 meter fra lytteposition til lokalets bageste væg, mens hele loftsfladen bag lyttepostionen skrÃ¥ner ned til toppen af væggen  bagest i rummet. Det skal nok ses (og høres) før man fortÃ¥r.

Jeg har selv tegnet og bygget huset - deraf det særegne og unikke lokale, og når så stor energi blev lagt i netop denne udformning, skete det med afsæt i perioden på 14 år før indflytning i vort nye hus, hvor jeg har boet, og drevet min forretning, i en typisk lejlighed på 80m 2 med små kubiske rum, hvoraf stuen var 24m2.

Den stue var rektangulær, og mit evige mas med at afgøre om jeg skulle spille på tværs eller langs afhang af højttalertype, mens det vel nok største irritationsmoment var den umulige kamp med stående lavfrekvent bølger. En kamp man er dømt til at tabe uden DSP eller rum korrektion såfremt lokalet er typisk dansk middelstandard som mit var i 14 år, men en kamp som jeg har vundet i de nye lokaler, hvor resonanser og stående bølger trods 4 stk 15" og 4 stk. 18" membraner er reduceret til et minimum, eller faktisk er helt uden betydning, da de kun optræder langt borte fra lyttepositionen.

Og nÃ¥r dette er lykkes mig, skyldes det en unik (men simpel) metode; at gøre brug af alm. sund fornuft, ved byggeriets grunddesign, sÃ¥dan at jeg helt kan slippe for at føre det sarte lydsignal - uanset det er af analog eller digital oprindelse, igennem en digital korrektion. For jeg har endnu ikke oplevet en sÃ¥dan der ikke i ét eller andet omfang forringer signalet*.    

* Modsat en lydinstallation i hjemmebio øjemed hvor digital lydkorrektion er afgørende for at opnå et godt resultat, er digital lydkorrektion jf. min subjektive holdning ikke af det gode til optimal gengivelse af 2 kanal lyd, især ikke hvis kildematerialet er rent analogt fra sin fødsel, men... man kan nå rigtig langt med at bruge sin sunde fornuft, og blot forstå/følge naturlovene, når man udvælger, designer og møblere sit rum og sine højttalere. Og hvis dette bare ikke KAN lykkes, kan man gør som jeg såfremt man får muligheden; byg om, byg til, eller flyt og byg nyt..

For uanset hvor meget mønt man råder over, er der en naturlig begrænsning for god lyd dikteret af det lokale hvori man opstiller sin afspille kæde af hi-Fi legetøj. Mere end de fleste bryder sig om at tænke over..

Og Kære ZIG;

Tak for de vise ord, men jeg tænker om du mon er faldet i lag med én eller anden halvreligiøs sekt som har puttet noget "over-jeg" i dit drikkevand, for jeg kan slet ikke følge med op på dit avancerede niveau. Hold da op en tilgang du har til simpelt legetøj som Hi-Fi, men sikke dog en slige tilgang til os som forsøger at opretholde indkomst til livets eksistens ved salg af dette legetøj.

Jeg er et simpelt menneske med nogle simple holdninger. Jeg er oftere drevet af mine følelser end af min forstand, og derfor hænger jeg fast i "det med lyd", da jeg ellers havde planlagt en helt anden retning for mit liv, lige indtil jeg engang som 18 årig i 1984 landede i en stor blød sofa foran et sæt store JBL monitors fra 1975 hos en rigtig god - men ældre ven (min daværende arbjedsgiver), og denne oplevelse endte med at forandre mit livs forløb radikalt. Godt gættet, jeg er ikke nået videre - sidder stadig foran et sæt store JBL højttalere..

LYD - eller rettere "musikken" som udgør lyden, er for mig er det vigtigste, og oftest når musikken og lydens kvalitet som frembringer musikken er god, lader jeg mig engagere og rive med. Jeg bliver - og blev som ung - ganske enkelt så begejstret at jeg råbte til venner og bekendte " kom lige her, kom og lyt - er det ikke skønt?. Nogle sagde bare jo, andre sagde "hvor kan vi købe sådan noget fedt noget..?", og dermed startede min karriere.

Begejstringen er min drivkraft, bag min "pushertilværelse", og var det først i Lydkilden i Slagelse med salg af primært KENWOOD som dengang var supergode, og ditto FOSTEX, og senere på indlæring i HiFiklubbens kælder-demo-rum på Tomsgårdsvej, hvor det var mine yndlinge fra JBL, Mikro Seiki, og Threshold det gjaldt, da Accuphase desværre lige var "smuttet" for klubben, indtil jeg deltog i at åbne Slagelse filialen af HiFi klubben sammen med "Sund" (sidstnævnte vil ældre læsere herinde huske) i 1987.

Og véd du hvad - efter 20 år som selvstændig med DYNAMAX samt en anden forretning i anden branche (hifi salget kan jeg ikke leve af..), er jeg ikke kommet et HAK videre i mit liv. Jeg er som du skriver "addicted", og min glæde og fornøjelse ved musikken og teknikken der frembringer den er stadig intakt - og tilmed i en helt barnagtig størrelse. Især det sidste når jeg udformer hele mit (og familens..) hus, efter optimal opstillingsmulighed for stereoanlægget.

Rationelt set, og ved at kanalisere min energi og mine evner i en anden retning end at pushe HiFi paralelt med driften af anden lille geshæft, kunne jeg nÃ¥ meget længere hvis mÃ¥let var ussel mammom. Men jeg nyder at fornøje mig, og mine kunder, med det jeg gør, jeg har en god tid, og jeg bliver sgu trist af at læse din kyniske og overrationelle vurdering af mit virke. Profit jagt er ikke det overordnede mÃ¥l med mit virke, omend profit er nødvendigt. Kvalitetstid og omgang med produkter som andre mennesker har fornøjet sig med at frembringe til gavn for de mange der køber, er vigtigst for mig, paralelt med det "fix" jeg fÃ¥r af selv at lytte til den lyd og den musik der falder i min smag.      

Faktsik er det så galt fat med mig, at hvis ikke jeg har kunnet spille på mit anlæg i en måneds tid eller 3 (små børn i familien betyder øget fravalg af egne behov), så er jeg nærmest ustabil, men glædes da ekstarordinært over musikken når jeg får alenetid og kan lade den folde sig ud. Jeg bliver rolig og glad efter en god musikaften - nogle kalder det endorfinforløsning, andre kalder det bare nervemedicin, men JA, du har ret, jeg er "addicted" og jeg skammer mig ikke over det.

Men pusher? Nej, det er jeg ikke, blot fordi jeg søger afsætning af mine produkter til mennesker hvormed jeg har et interessefællesskab, for jeg søger ikke at skabe en afhængighed af mine varer, men jeg glædes i al simpelhed over at kunne enes med andre mennesker om at glædes om det samme.

Hvad dine JBL oplevelser angÃ¥r, behøver jeg ikke stÃ¥ pÃ¥ mÃ¥l for JBL selvom jeg er forhandler deraf. Smag er individuel, og jeg elsker mange andre højttalere end lige JBL, da flere byder pÃ¥ unikke facetter, og jeg søger ikke at gøre mig (eller JBL) til et orakel med patent pÃ¥ sandheden. Jeg jagter den lyd jeg kan LIDE - senest ved konstrukltionen af subwoofersystemet til mine EVEREST, snarerer end den lyd der er "rigtigst", og du fÃ¥r aldrig mig til at sige at jeg er den bedste til det jeg laver, eller at mine produkter er de bedste for kunderne at vælge. Hvis kunderne derimod kan spejle sig i mine idealer, og ønsker at opnÃ¥ hvad jeg har opnÃ¥et, hjælper jeg til med mine erfaringer, og ser naturligvis gerne at produktordrer lander hos mig.  

Og hele mit formål med at træde ind i din debat om kvaliteten af JBL 4307, burde måske være kogt ned til budskabet om at forhandleren hvor du har købt dine 4307 har hjulpet dig dårligt, og derfor burde du måske, da det der først var så godt siden viste sig ikke var så godt - lade din oplevelser henstå i privatsfæren. For det vægger sgu' undren når en tilsyneladende voksen, intelligent og "rask" person skriver indlæg på fora og deri svinger så voldsomt i sine oplevelser af samme højttaler. For JBL 4307 burde være dømt ude allerede ved første prøvelyt hos forhandleren. For jo da, der er da visse karaktértræk ved JBL lyden, som nogle mennesker bare ikke KAN tåle at have i deres ører, og respekt om det, men hvorfor tilsvine produktet og dermed træde på de mange der har en kærlighed til produktet?

Nogle mennesker elsker et stykke rugbrød med sild til deres frokost, men personligt kan jeg ikke døje sild. Jeg vælger bare noget andet pålæg, og hvis jeg af skade skulle komme til at spise sild fordi nogen siger, "at den nye sild er god", farer jeg da ikke hjem, og skriver skældud over sild på et forum om mad, sådan som du nu har skældt ud over dine forhenværende JBL 4307.

Så ligeså forundret jeg var over formålet med dit første indlæg om JBL 4307 der jo nærmest var for godt til at være sandt, ligeså uforstående er jeg over at du tager sådan fat på at nedgøre produktet efter anmeldelsen her på siden.

Mvh Henrik, DynaMax
http://www.dynamax.dk
Henrik DynaMax
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 184
Tilmeldt: tirs nov 13, 2007 20:55
Geografisk sted: Slagelse

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf ZIG » tors jun 27, 2013 07:40

@Henrik Dynamax

Jeg har lært aldrig at stole på et menneske, der beskriver sig selv som, "Jeg er et simpelt menneske med nogle simple holdninger." Det viser sig næsten altid at ting er mere komplicerede end som så.

Du har f.eks. aldrig lyttet til denne 4307 - men du hakker lidt ned på mig, der ellers har på ærlig vis lyttet til (og betalt for) denne højttaler og derefter dannet sin egen mening om det. Hvis jeg forstår dig ret, så mener du ovenikøbet, at jeg burde holde mine meninger for mig selv.

Jeg ved ikke, om jeg vil betegne det som "simpelt" - måske hellere "frækt".

Jeg ved heller ikke, hvorfor du som a simpel man insisterer på at kalde mig for "Kære Zig", når de andre du henvender dig til blot bliver tiltalt med deres navn. Det føles lidt .... nedladende, og det har du opnået ved blot at bruge ét ord - og dét er nøjagtigt signaturen for én, der fremstiller sig selv som simpel.

Du som fagmand anbefaler også her på et offentligt forum, at man hellere må købe en forstærker til cirka kr. 60.000, før 4307'eren synger (og lad os ikke glemme, at du ikke endnu har hørt højttaleren). Det er da klart, at med de meninger jeg nu har, så kan jeg ikke mere betegne dig som et simpelt menneske, jeg vil da hellere gå videre og sige, at du er direkte enfoldig.

Men jeg kan faktisk lide din fremstilling af din hifi historie (og velkommen til Nerds forresten - hvorfor Fanden har det taget dig sÃ¥ mange Ã¥r at melde dig til?). Det er en god fortælling - og sikkert en du har fortalt før - for den er lige nemlig for god en fortælling. Den hopper alt det komplekse over, hvilket nogle nok vil synes er karismatisk og et godt egenskab for en sælger (eller Cult leder!) at have i sin besiddelse. Men den fÃ¥r højfrekvente  advarselsklokker til at ringe i mit ellers sÃ¥ neddæmpede lytterum.

Hvis nu du lod dig overtale til at spise en sildemad af en veltalende vært - og den smagte dig lige som den plejer - vil du ikke blive sur på dig selv? Vi du ikke i næste omgang blive lidt sur på din vært, der ikke respekterede dine grænser men tromlede videre med sine "salgsargumenter"? Og vil du derefter som det gode og simple menneske, du er, ikke føle trang til at advare andre gode folk om faren ved at lade sig overtale til at prøve noget nyt uden at have sig selv med?

Det er derfor, jeg tillader mig at berette om mine oplevelser. Jeg håber at f.eks. Tgun stadigvæk elsker sin "sildemad" og at andre, der eventuelt køber denne 4307 elsker den. Men jeg gjorde det ikke.

Se, det var såre simpelt, Henrik. Var det ikke?

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Robert GS » tors jun 27, 2013 08:18

@ Henrik, DynaMax

Det er nogle gode indlæg - og det er fint at du gør opmærksom på det med akustikken, for det er der mange der ikke har haft øje for, men det er vist ved at gå op for de fleste at det ikke bare er om at spendere en masse mammon og så er lydreproduktionen på plads.

Jeg kan dog undres over at du ikke forstår at nogle svinger fra at være begejstret til at blive "noget" skuffet over diverse JBL højttalere...
De har ofte gået og set langt efter f.eks. et par Everest i mange år. Et par Everest med store enheder og horn - indikere en del SPL = drengedrøm. Når man så har lyttet og det værste eufori er overstået melder kendsgerningerne sig - 2 x 15" der ikke rigtigt kan levere noget i den dybe ende og heller ikke rigtigt når helt op til hornet - hvilket udmønter sig i at der mangler krop på mellemtonen. Hornet er supleret med superhorn for at nå helt op. Dette designvalg giver selvfølgelig en lydkarakter - JBL lyd? Designet af Everest er super flot og som sagt foregiver at kunne noget.
MIT indtryk af diverse Everest og K2 er at de bliver noget anmasende i specielt mellemtonen pga af at hornet skal trækkes for langt ned og lav ordens deling = forvrængning ved højere lydtryk. Endvidere hælder klangbalancen nok mest til den lyse side. Det paradoksale er også at "man" er nød til at supplere med sub for ikke at systemet skuffer i bunden. Nogle gør det med 18"...
Hvad kan man så gøre for at undgå lyttetræthed i hornet - man kan vel finde noget som sløre dette problem, hvilket sikkert kan tage et stykke tid eller man kan undgå at dreje for meget på volumenknappen - lidt træls for det var jo netop det disse JBL Everest/K2 skulle kunne? eller tilpasse lyttematerialet?
Man kan sikkert tweake en hel del ved at optimere konstruktionen med mere optimal deling - aktivt?

Ja - det er så min mening - andre giver mig sikkert ret og andre igen ikke...
Jeg har dog været i kontakt med en del Everest/K2 ejere der ikke var tilfredse på netop de nævnte punkter. De kunne gå aktivt og fjerne det passive filter, men de valgte vist at sælge eller leve med lyden for det er lidt helligbrøde at ændre på en JBL højttaler til så mange penge?

Mvh. Robert GS
Aktiv deling - aktiv lytning :-)
Brugeravatar
Robert GS
Branchemedlem
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: tirs aug 21, 2007 21:19
Geografisk sted: Sj

Re: JBL Studio Monitor 4307

Indlægaf Kim Olsen » tors jun 27, 2013 09:47

Robert GS skrev:MIT indtryk af diverse Everest og K2 er at de bliver noget anmasende i specielt mellemtonen pga af at hornet skal trækkes for langt ned og lav ordens deling = forvrængning ved højere lydtryk. Endvidere hælder klangbalancen nok mest til den lyse side. Det paradoksale er også at "man" er nød til at supplere med sub for ikke at systemet skuffer i bunden. Nogle gør det med 18"...


Hvor har du lyttet henne og med hvilket udstyr?

Nu har jeg hørt Everest i efterhånden en del forskellige konstallationer og i flere private hjem, og uanset udstyr har jeg aldrig oplevet forvrængning ved høje lydtryk eller en en lys klang.

Det med at man er nød til at suuplerer med 4x18" har, hvis man læser Dynamax indlæg, nok en del at gøre med at de i hans setup spiller i et rum på 150 kvm. Jeg kender ikke ret mange private hjem hvor det er tilfældet, eller omvendt, så har jeg aldrig set et setup til et rum i den størrelse uden ekstra subs.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.