digital_thor skrev:En port tager groft set bare noget af den lyd, som normalt går tabt inde i kassen og slipper den ud.
Forsimplet og misvisende forklaring, der er tale om en resonansport en såkaldt Helmholtz resonator.
Ved resonans og der omkring er der stort set intet output fra selve membranen, den bevæger sig ganske lidt, og alt output kommer fra porten, og hele systemmet virker stort set som når der blæses hen over en flaske munding med en solid resonans lyd som resultat.
Under resonans vil enheden føle det som om den sad i fri luft, over resonans som i et lukket kabinet det er de tre helt forskellige og pludselig belastnings ændringer af membranen, plus det fuldstændigt ukontrolleret resonansoutput fra porten som er hovedårsagen til den typiske basreflex-sound , faseproblemer er også en del af det, plus den ubehagelige impedanskurver som kan være en prøvelse for en del forstærkere .
Princippet virker fint i musikinstrumenter, og er brugt i en masser forskellige instrumenter til at lave deres karakteristiske lyd, men princippet dur naturligvis ikke til gengivelse af musikinstrumenter kaldet Hi-Fi, da det er "en slags musikinstrument" i sig selv.
det er iøvrigt de samme Helmholtz resonatorer som mange sætte op i rummet for at kvæle/bekæmpe/rette op på de ulykker som basreflex højtalere (Helmholtz resonatoren i højtaleren) laver, de problemer som tit betegnes som "stående bølger" problemet løses også tit med DSP så det hele bliver så "præcist" at høre på så alt musik er væk.
Det er nu engang bedre at rette ved kilden end at korrigerer sig ud af alt muligt. Det er ikke nok med fast bas den skal også være rigtig.
Her er et par kurver:
- reflex1.JPG (110.08 KiB) Vist 3490 gange
- reflex2.JPG (123.38 KiB) Vist 3490 gange
Den originale enhed ser ud til at spille fremad og er en 12", muligvis du kan får en bedre integration (usynlighed) ved at vende den nedad, det må kommer til at virke som et filter i sig selv (båndpas) men jeg ved ikke så meget dette, heller ikke om enheden kan tåle at vende mod gulvet.
Men jeg ved at push pull og isobarik systemmer tit "slå" enhederne i stykker med tiden.
jeg ville vælge et lukket kabinet med evt. et linkwitz transform kredsløb
http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm til at tilpasse Qts og den nedre grænsefrekvens, eller man kunne bruge noget aktivt DSP så skal man bare "trykke på knappen" . Ground Sound kunne være en mulighed
http://www.groundsound.dk/. en akustik-ventil er også en mulighed.
Som digital_thor siger er det fornuftigt at kende TS parameterne for at bestemme det samlede systems data, Jeg bruger selv dette program men det koster lidt
http://www.audiotester.de/.
En ekspert på hifi4all
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=2918&zoneid=2 nævnte dette program
http://www.hometheatershack.com/roomeq/.
Jeg har ikke selv kigget meget på programmet endnu, men umiddelbart ser det ok ud, og der er noget med TS parameter.