kibri skrev:Hej Arsenix...
Forkert af mig at nævne Steen her. Jeg er bare af den overbevisning, at så længe vi ikke bygger efter hans foreskrifter, vil du være uenig med os.
Som landet ligger lige nu, vil det ikke være realisktisk. Det er ikke det vi ønsker.
kibri skrev:Hej Arsenix...
Forkert af mig at nævne Steen her. Jeg er bare af den overbevisning, at så længe vi ikke bygger efter hans foreskrifter, vil du være uenig med os.
Som landet ligger lige nu, vil det ikke være realisktisk. Det er ikke det vi ønsker.
Hvorfor skulle det være forkert at nævne Steen ? Det gør jeg såmænd jævnligt.
"Problemet" er at hvis de filtrerede enheders akustiske fase ikke er sammenfaldende så er der allerede dér sat en blokering for at nå videre.
Holder vi os til 3,4, og 5vejs systemer så er det Steen der har beskrevet det filter der medfører at alle enhederne spiller synkront, de har samme fase ved enhver given frekvens inde for filterets arbejdsområde, det lader sig ganske enkelt ikke gøre uden "Steens filter"
Ser vi i stedet på 2 vejs systemer så besidder det filter der kendes som 2.ordens L/R de samme egenskaber, og det er det filter der er beskrevet i vejledningen til "køkkenhøjttaleren", bruges i DCA's høje 2vejs, Flemming Rasmussens Cantata og sikkert andre steder i mere eller mindre vellykkede udgaver.
Hvis enhdernes akustiske fase er sammenfaldende så kan du såmænd lytte til højttaleren fra bagsiden eller bunden, lydbilledet ændrer ikke karakter eller falder fra hinanden.
Arsenix
3DX skrev:kibri skrev:Hej Arsenix...
Forkert af mig at nævne Steen her. Jeg er bare af den overbevisning, at så længe vi ikke bygger efter hans foreskrifter, vil du være uenig med os.
Som landet ligger lige nu, vil det ikke være realisktisk. Det er ikke det vi ønsker.Det er da også sjovere at lave noget selv. Alle kan jo finde ud af at kopiere, men det kommer der jo ikke meget nyt ud af.
Hvem siger også det skal være nyt, de rigtig sjove tider hvor alting skulle (og blev) opfundet kommer aldrig igen. Den gode musik ér skrevet. Det sidste "rigtige" træ og tømmer ér hugget om og brugt, og Tivoli ligner et stilladsdepot
Hvis alle kunne finde ud af at kopiere så ville der ikke være de kollosale mængder af dårlige kopier. Den gode kopi, den der er bedre end den kopierede, den er sjælden
Arsenix
kibri skrev:Hej Arsenix...
Forkert af mig at nævne Steen her. Jeg er bare af den overbevisning, at så længe vi ikke bygger efter hans foreskrifter, vil du være uenig med os.
Som landet ligger lige nu, vil det ikke være realisktisk. Det er ikke det vi ønsker.
Karsten Sømand skrev:Skal vi sætte sagen "på spidsen" kan man sige, at det meste, ud over højttalere med synkronfilter, ikke er så tro mod kildematerialet, som det kunne (burde?) være.Jeg kan godt lide at du skrev "burde?". Med spørgsmålstegn.Jeg har hørt et par af Steens konstruktioner og med de rette indspilninger er de intet mindre end fantastiske. Men med de fleste andre indspilninger gør de mere for at udpensle indspilningens enkeltdele end at formidle musikken.Endvidere kan jeg godt forestille mig at Kibris tilgang rent faktisk skaber et lydfelt i stuen, der stemmer bedre overens med lyden i koncertsalen end den analytiske og direkte lyd fra Duelunds konstruktioner.De fleste indspilninger fokuserer i forvejen mere på den direkte lyd fra musikerne end det rum, de spiller i. Dette kan Kibris højttalere måske være med til at trække lidt i den modsatte retning - Og dermed puste lidt liv og rum i mange, lidt døde og atmosfæreforladte indspilninger.MvhAnders D
anda skrev:Karsten Sømand skrev:Skal vi sætte sagen "på spidsen" kan man sige, at det meste, ud over højttalere med synkronfilter, ikke er så tro mod kildematerialet, som det kunne (burde?) være.Jeg kan godt lide at du skrev "burde?". Med spørgsmålstegn.Jeg har hørt et par af Steens konstruktioner og med de rette indspilninger er de intet mindre end fantastiske. Men med de fleste andre indspilninger gør de mere for at udpensle indspilningens enkeltdele end at formidle musikken.Endvidere kan jeg godt forestille mig at Kibris tilgang rent faktisk skaber et lydfelt i stuen, der stemmer bedre overens med lyden i koncertsalen end den analytiske og direkte lyd fra Duelunds konstruktioner.De fleste indspilninger fokuserer i forvejen mere på den direkte lyd fra musikerne end det rum, de spiller i. Dette kan Kibris højttalere måske være med til at trække lidt i den modsatte retning - Og dermed puste lidt liv og rum i mange, lidt døde og atmosfæreforladte indspilninger.MvhAnders D
Problemet er at sukkelagen ødelægger de mange gode indspilninger der trods alt er lavet. Kunstigt rum kommer aldrig til at lugte af den ægte vare, og er man regelmæssig koncertgænger så er kunstig rum, hvad enten det er tilført indspilningen eller frembragt af højttalerne, simplthen ubærligt.
Arsenix
kibri skrev:Forkert af mig at nævne Steen her, da han for mange er og bliver en (den eneste) inspirationskilde: en reference om jeg må. Det er noget svært at hamle op med.
Sømand - jeg husker Steen fuldkommen som du beskriver så fint her. Jeg har skam også stor respekt for ham, hans enthusiasme og arbejde, men derfor behøver jeg ikke være 100% enig med ham i alt.
Jeg mener stadig vore HT bør tages seriøst af langt de fleste der handler i denne prisklasse, dette på trods af at bl.a. filteret ikke er lavet efter synkronprincippet.
At sammenligne Naima, med et sæt der koster omkring 39.995.- at realisere, er vel heller ikke fair?
Om man vil karakterisere Naima som "charmerende" eller hvad, er op til folk selv og vil med garanti være et tillægsord, født af tidligere eget grej.
En person i tråden beskriver dem som havende "monitoragtige egenskaber". Ikke det jeg vil betegne som charmerende eller behagelige.
De fortæller hvad der er spændt for af grej, dette på en ret så afslørende facon. Og sådan kan man blive ved....
Merprisen for en synkron højttaler er nogle ekstra filterkomponenter og en "ikke plan" baffel. De få synkrone højttalere der er produceret kommercielt er ikke et brugbart grundlag for hvad en sådan kan produceres og sælges for. Det statistiske grundlag er ikke tilstede
Arsenix
kibri skrev:
At sammenligne Naima, med et sæt der koster omkring 39.995.- at realisere, er vel heller ikke fair?
Hej Kibri,
Det forstår jeg ikke du skriver. Hvis Omni principielt er direkte "overlegent" så er en af jeres vel bedre lige meget hvad den direkte koster!
arsenix skrev:Merprisen for en synkron højttaler er nogle ekstra filterkomponenter og en "ikke plan" baffel. De få synkrone højttalere der er produceret kommercielt er ikke et brugbart grundlag for hvad en sådan kan produceres og sælges for. Det statistiske grundlag er ikke tilstede
Arsenix
3DX skrev:kibri skrev:
At sammenligne Naima, med et sæt der koster omkring 39.995.- at realisere, er vel heller ikke fair?Hej Kibri,
Det forstår jeg ikke du skriver. Hvis Omni principielt er direkte "overlegent" så er en af jeres vel bedre lige meget hvad den direkte koster!
Oh! Næsten noget jeg selv kunne havde skrevet.
Pris har intet med ydelsen at gøre. Men hvis vi sammenligner, mener jeg nu nok det er en væsentlig faktor.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster