Hej 3DX...
3DX skrev:der kommer altså ikke noget ud af det her
og om folk gider at skrive noget fornuftigt er mig lige meget
-jeg skal gerne påtage mig skylden for at det er løbet af sporet.
hvis det kan koges ned til at Kibri mener Omni er bedst i deres øjne/øre. så fint med mig. - lad os gøre det
tilbage til nogen spørgsmål. og jeg er IKKE negativ blot nysgærig.
jeg kan godt følge jer i at hvis man sidder i en kocert sal. og lytter til noget 100% akustisk, så lytter man på en mono ht'er ca. i midten.
men så snart der bare er en mic. så lytter vi jo ikke længere på en mono ht'er i midten.
så kommer der ( i lytte pos.) noget fra min. en ht'er. nogen direkte fra udøveren. som regl er der mere end en ht'er også er det langt fra en mono i midten.
jeg mener så at optagelsen, mixning osv. er lavet med hendblik på at blive af spillet i stereo og med f.eks. et par direkte ht'er. samme slags bliver brugt til mixet osv. - OK. Så længe det er stereo, spiller de to HT noget forskelligt.
Udstålingsmønstret fra hver HT, vil vi gerne have samlet foran, over og delvist bagved, så det store monobillede fra koncerten, bibeholdes. Om mixet er lavet til et sæt direkte HT, gør ikke nogen forskel. Der er forskel ja, men efter et minuts tid, justerer hjernen til den måde at registrere akustik og udstålingsmønster på. Gå tilbage til den direkte - nu lyder den begrænset i dimensionerne og akustikken føles klemt. Direkte HT reflekterer også i rummet, men ikke som et instrument gør det.
derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi åbner op for den.
det er bare det der er esensen af min undren.
at det ikke er korrekt, er da pisse lige meget, hvis Kibri og deres kunder syntes det lyder fedt. men det må da give et andet lydbillede end det kunster osv. har tilstræbet. - Muligt nogle kunstnere har tilstæbt en speciel stemning via nærlyt på direkte HT. Men så længe vi taler "rigtig" musik - klassisk, jazz etc., vil jeg vove den påstand, at det er mixet ligegyldigt.En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke.
Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig.
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.
(glem alt om noget er lavet til Ipod osv. er jo irelevant. jeg taler om det som er lavet det hif anlæg)
med undskyldene hilsner
Peter
kibri skrev:Hej 3DX...
3DX skrev:der kommer altså ikke noget ud af det her
og om folk gider at skrive noget fornuftigt er mig lige meget
-jeg skal gerne påtage mig skylden for at det er løbet af sporet.
hvis det kan koges ned til at Kibri mener Omni er bedst i deres øjne/øre. så fint med mig. - lad os gøre det
tilbage til nogen spørgsmål. og jeg er IKKE negativ blot nysgærig.
jeg kan godt følge jer i at hvis man sidder i en kocert sal. og lytter til noget 100% akustisk, så lytter man på en mono ht'er ca. i midten.
men så snart der bare er en mic. så lytter vi jo ikke længere på en mono ht'er i midten.
så kommer der ( i lytte pos.) noget fra min. en ht'er. nogen direkte fra udøveren. som regl er der mere end en ht'er også er det langt fra en mono i midten.
jeg mener så at optagelsen, mixning osv. er lavet med hendblik på at blive af spillet i stereo og med f.eks. et par direkte ht'er. samme slags bliver brugt til mixet osv. - OK. Så længe det er stereo, spiller de to HT noget forskelligt.
Udstålingsmønstret fra hver HT, vil vi gerne have samlet foran, over og delvist bagved, så det store monobillede fra koncerten, bibeholdes. Om mixet er lavet til et sæt direkte HT, gør ikke nogen forskel. Der er forskel ja, men efter et minuts tid, justerer hjernen til den måde at registrere akustik og udstålingsmønster på. Gå tilbage til den direkte - nu lyder den begrænset i dimensionerne og akustikken føles klemt. Direkte HT reflekterer også i rummet, men ikke som et instrument gør det.
derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi åbner op for den.
det er bare det der er esensen af min undren.
at det ikke er korrekt, er da pisse lige meget, hvis Kibri og deres kunder syntes det lyder fedt. men det må da give et andet lydbillede end det kunster osv. har tilstræbet. - Muligt nogle kunstnere har tilstæbt en speciel stemning via nærlyt på direkte HT. Men så længe vi taler "rigtig" musik - klassisk, jazz etc., vil jeg vove den påstand, at det er mixet ligegyldigt."En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."Hjemme hos mig gør han, jeg behøver dog ikke vende højttalerne men blot sætte mig ned i den anden ende af stuen. Det er muligt det hjælper at jeg er vant til at høre levende musik fra flere vinkler men forskellen på den direkte konta den reflekterede lyd fra en direkte lydgiver som et blæseinstrument eller den mennskelige stemme er da let at identificere i virkeligheden, eller via en optagelse hvis den er lavet "uden omsvøb"
Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig.
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.
(glem alt om noget er lavet til Ipod osv. er jo irelevant. jeg taler om det som er lavet det hif anlæg)
med undskyldene hilsner
PeterMed accepterede venlige hilsenerKim
Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:syncroniq skrev:Hey,
Wi har røjdet æ stal om æ søndaw.
Vi så jo ikke svensk TV, men sesamstrasse mit ernie und bernhard. Så kan man ikke forlange at vi kan de fine sprog som norsk og svensk. Har svært nok med at forstå bornholmere.Nordmænd, svenskere, bornholmere og østsjællændere taler (og skriver) fint sammen. Jeg hører til den generation der havde svensk og norsk i folkeskolen som obligatorisk indslag i danskundervisningen.Intet kan hamle op med skånske eder og forbandelser, herligtArsenixJeg hører nu også græske fra tid til anden, de er ganske fyndige.En græsk dobbelted, uha da da. Hvis du også taber din brødkrumme ryger du i søen med soklen først
Arsenix
Befinder vi os så ikke i Helvetia? Og er der fondue involveret?
Plus en bundløs bjergsø, en skrækklig masse kukure og en mindre pæn samling langtidsledige romere
3DX skrev:"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."
arsenix skrev:Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:syncroniq skrev:Hey,
Wi har røjdet æ stal om æ søndaw.
Vi så jo ikke svensk TV, men sesamstrasse mit ernie und bernhard. Så kan man ikke forlange at vi kan de fine sprog som norsk og svensk. Har svært nok med at forstå bornholmere.Nordmænd, svenskere, bornholmere og østsjællændere taler (og skriver) fint sammen. Jeg hører til den generation der havde svensk og norsk i folkeskolen som obligatorisk indslag i danskundervisningen.Intet kan hamle op med skånske eder og forbandelser, herligtArsenixJeg hører nu også græske fra tid til anden, de er ganske fyndige.En græsk dobbelted, uha da da. Hvis du også taber din brødkrumme ryger du i søen med soklen først
Arsenix
Befinder vi os så ikke i Helvetia? Og er der fondue involveret?
Plus en bundløs bjergsø, en skrækklig masse kukure og en mindre pæn samling langtidsledige romere
Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:Duelund Coherent Audio skrev:arsenix skrev:syncroniq skrev:Hey,
Wi har røjdet æ stal om æ søndaw.
Vi så jo ikke svensk TV, men sesamstrasse mit ernie und bernhard. Så kan man ikke forlange at vi kan de fine sprog som norsk og svensk. Har svært nok med at forstå bornholmere.Nordmænd, svenskere, bornholmere og østsjællændere taler (og skriver) fint sammen. Jeg hører til den generation der havde svensk og norsk i folkeskolen som obligatorisk indslag i danskundervisningen.Intet kan hamle op med skånske eder og forbandelser, herligtArsenixJeg hører nu også græske fra tid til anden, de er ganske fyndige.En græsk dobbelted, uha da da. Hvis du også taber din brødkrumme ryger du i søen med soklen først
Arsenix
Befinder vi os så ikke i Helvetia? Og er der fondue involveret?
Plus en bundløs bjergsø, en skrækklig masse kukure og en mindre pæn samling langtidsledige romere
Og en enkelt Edelweiss...
og en gryde
Jonas Bojer skrev:3DX skrev:"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?Hilsen Jonas
Mod mikrofonen
Duelund Coherent Audio skrev:Det er muligt Microsoft kom først. Jeg henviste nu til denne betydning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Helvetia
;)
Jonas Bojer skrev:3DX skrev:"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?Hilsen Jonas
3DX skrev:Jonas Bojer skrev:3DX skrev:"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?Hilsen JonasØhhhh, det er altså Arsenix der har skrevet det der....
3DX skrev:Jonas Bojer skrev:3DX skrev:"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?Hilsen JonasØhhhh, det er altså Arsenix der har skrevet det der....
kibri skrev:Hej 3DX...
3DX skrev:der kommer altså ikke noget ud af det her
og om folk gider at skrive noget fornuftigt er mig lige meget
-jeg skal gerne påtage mig skylden for at det er løbet af sporet.
hvis det kan koges ned til at Kibri mener Omni er bedst i deres øjne/øre. så fint med mig. - lad os gøre det
tilbage til nogen spørgsmål. og jeg er IKKE negativ blot nysgærig.
jeg kan godt følge jer i at hvis man sidder i en kocert sal. og lytter til noget 100% akustisk, så lytter man på en mono ht'er ca. i midten.
men så snart der bare er en mic. så lytter vi jo ikke længere på en mono ht'er i midten.
så kommer der ( i lytte pos.) noget fra min. en ht'er. nogen direkte fra udøveren. som regl er der mere end en ht'er også er det langt fra en mono i midten.
jeg mener så at optagelsen, mixning osv. er lavet med hendblik på at blive af spillet i stereo og med f.eks. et par direkte ht'er. samme slags bliver brugt til mixet osv. - OK. Så længe det er stereo, spiller de to HT noget forskelligt.
Udstålingsmønstret fra hver HT, vil vi gerne have samlet foran, over og delvist bagved, så det store monobillede fra koncerten, bibeholdes. Om mixet er lavet til et sæt direkte HT, gør ikke nogen forskel. Der er forskel ja, men efter et minuts tid, justerer hjernen til den måde at registrere akustik og udstålingsmønster på. Gå tilbage til den direkte - nu lyder den begrænset i dimensionerne og akustikken føles klemt. Direkte HT reflekterer også i rummet, men ikke som et instrument gør det.Hele min tvivl gå jo netop på at begrænse refletionerne. fordi de reflektioner der skal være der er optaget. Eller er jeres trix, at dem der ikke er kommet med, ganskaber i?
Jeg har snakket med en Opera sanger som mener det gælder om at tilføre en masse kaos via. forstærker og cd osv. fordi den lille mic. umuligt kan indfange det kaos som netop er i en koncert sal. -men han lyttede altså også på direkte ht'er.
derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi åbner op for den.
ok, her er jeg så ikke helt med
ikke en kunstig dimention, men "kunstige" efterklange, delay, fase forskyldning osv. fordi den alt andet lige må sende en del lyd rundt og forskinet hende i lytte pos.
men hvad gør i med at jeres drivere i 45° på til en vis fre, spiller med niveau som on-axsis. men så falder. vil der ikke i lytte pos. være nogen huller i SPL'en ?
det er bare det der er esensen af min undren.
at det ikke er korrekt, er da pisse lige meget, hvis Kibri og deres kunder syntes det lyder fedt. men det må da give et andet lydbillede end det kunster osv. har tilstræbet. - Muligt nogle kunstnere har tilstæbt en speciel stemning via nærlyt på direkte HT. Men så længe vi taler "rigtig" musik - klassisk, jazz etc., vil jeg vove den påstand, at det er mixet ligegyldigt.En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke.
Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig.
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.det kan jeg nemt følge dig i. den direkte vil jo blive helt smadret af den øvelsen, hvor en omni vil være mindre ændret, set fra lytte pos.
er en omni, semi-omni helt lige glad med hvad vej den vender.
(glem alt om noget er lavet til Ipod osv. er jo irelevant. jeg taler om det som er lavet det hif anlæg)
med undskyldene hilsner
PeterMed accepterede venlige hilsenerKim
Hvor (hvis i har erfaringer med det) meget skal et filter laves om, for at det virker som/ved/med en omni. det er vel til at prøve man kan evt. bruge et digital filter, der er jo "hurtigt" at indstÃlle, og sÃ¥ prøve skidtet.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster