Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kibri i HIFI+ test

Alt om højttalere.

Indlægaf 3DX » man jun 26, 2006 05:50

Er Helvetia ikke en font i word  :shock:
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Duelund Coherent Audio » man jun 26, 2006 07:54

Det er muligt Microsoft kom først. Jeg henviste nu til denne betydning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Helvetia

;)
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf kibri » man jun 26, 2006 08:05

Hej 3DX...

3DX skrev:der kommer altså ikke noget ud af det her
og om folk gider at skrive noget fornuftigt er mig lige meget
-jeg skal gerne påtage mig skylden for at det er løbet af sporet.
hvis det kan koges ned til at Kibri mener Omni er bedst i deres øjne/øre. sÃ¥ fint med mig. - lad os gøre det 

tilbage til nogen spørgsmål. og jeg er IKKE negativ blot nysgærig.

jeg kan godt følge jer i at hvis man sidder i en kocert sal. og lytter til noget 100% akustisk, så lytter man på en mono ht'er ca. i midten.
men så snart der bare er en mic. så lytter vi jo ikke længere på en mono ht'er i midten.
så kommer der ( i lytte pos.) noget fra min. en ht'er. nogen direkte fra udøveren. som regl er der mere end en ht'er også er det langt fra en mono i midten.
jeg mener så at optagelsen, mixning osv. er lavet med hendblik på at blive af spillet i stereo og med f.eks. et par direkte ht'er. samme slags bliver brugt til mixet osv. - OK. Så længe det er stereo, spiller de to HT noget forskelligt.
UdstÃ¥lingsmønstret fra hver HT, vil vi gerne have samlet foran, over og delvist bagved, sÃ¥ det store monobillede fra koncerten, bibeholdes. Om mixet er lavet til et sæt direkte HT, gør ikke nogen forskel. Der er forskel ja, men efter et minuts tid, justerer hjernen til den mÃ¥de at registrere akustik og udstÃ¥lingsmønster pÃ¥. GÃ¥ tilbage til den direkte - nu lyder den begrænset i dimensionerne og akustikken føles klemt. Direkte HT reflekterer ogsÃ¥ i rummet, men ikke som et instrument gør det.

derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi Ã¥bner op for den. 
det er bare det der er esensen af min undren.
at det ikke er korrekt, er da pisse lige meget, hvis Kibri og deres kunder syntes det lyder fedt. men det mÃ¥ da give et andet lydbillede end det kunster osv. har tilstræbet. - Muligt nogle kunstnere har tilstæbt en speciel stemning via nærlyt pÃ¥ direkte HT. Men sÃ¥ længe vi taler "rigtig" musik - klassisk, jazz etc., vil jeg vove den pÃ¥stand, at det er mixet ligegyldigt.

En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke.
Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig. 
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.
  
(glem alt om noget er lavet til Ipod osv. er jo irelevant. jeg taler om det som er lavet det hif anlæg)

med undskyldene hilsner
Peter

Med accepterede venlige hilsener
Kim
 
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf kibri » man jun 26, 2006 08:16

Tak til diverse gode gutter, for at rede pris-, navne- og div. misforståelser ud. :)
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf arsenix » man jun 26, 2006 14:16

kibri skrev:

Hej 3DX...

3DX skrev:der kommer altså ikke noget ud af det her
og om folk gider at skrive noget fornuftigt er mig lige meget
-jeg skal gerne påtage mig skylden for at det er løbet af sporet.
hvis det kan koges ned til at Kibri mener Omni er bedst i deres øjne/øre. sÃ¥ fint med mig. - lad os gøre det 

tilbage til nogen spørgsmål. og jeg er IKKE negativ blot nysgærig.

jeg kan godt følge jer i at hvis man sidder i en kocert sal. og lytter til noget 100% akustisk, så lytter man på en mono ht'er ca. i midten.
men så snart der bare er en mic. så lytter vi jo ikke længere på en mono ht'er i midten.
så kommer der ( i lytte pos.) noget fra min. en ht'er. nogen direkte fra udøveren. som regl er der mere end en ht'er også er det langt fra en mono i midten.
jeg mener så at optagelsen, mixning osv. er lavet med hendblik på at blive af spillet i stereo og med f.eks. et par direkte ht'er. samme slags bliver brugt til mixet osv. - OK. Så længe det er stereo, spiller de to HT noget forskelligt.
UdstÃ¥lingsmønstret fra hver HT, vil vi gerne have samlet foran, over og delvist bagved, sÃ¥ det store monobillede fra koncerten, bibeholdes. Om mixet er lavet til et sæt direkte HT, gør ikke nogen forskel. Der er forskel ja, men efter et minuts tid, justerer hjernen til den mÃ¥de at registrere akustik og udstÃ¥lingsmønster pÃ¥. GÃ¥ tilbage til den direkte - nu lyder den begrænset i dimensionerne og akustikken føles klemt. Direkte HT reflekterer ogsÃ¥ i rummet, men ikke som et instrument gør det.

derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi Ã¥bner op for den. 
det er bare det der er esensen af min undren.
at det ikke er korrekt, er da pisse lige meget, hvis Kibri og deres kunder syntes det lyder fedt. men det mÃ¥ da give et andet lydbillede end det kunster osv. har tilstræbet. - Muligt nogle kunstnere har tilstæbt en speciel stemning via nærlyt pÃ¥ direkte HT. Men sÃ¥ længe vi taler "rigtig" musik - klassisk, jazz etc., vil jeg vove den pÃ¥stand, at det er mixet ligegyldigt.

"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."

Hjemme hos mig gør han, jeg behøver dog ikke vende højttalerne men blot sætte mig ned i den anden ende af stuen. Det er muligt det hjælper at jeg er vant til at høre levende musik fra flere vinkler men forskellen pÃ¥ den direkte konta den reflekterede lyd fra en direkte lydgiver som et blæseinstrument eller den mennskelige stemme er da let at identificere i virkeligheden, eller via en optagelse hvis den er lavet "uden omsvøb" 

Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig. 
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.
  
(glem alt om noget er lavet til Ipod osv. er jo irelevant. jeg taler om det som er lavet det hif anlæg)

med undskyldene hilsner
Peter

Med accepterede venlige hilsener
Kim
 
arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » man jun 26, 2006 14:24

Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
syncroniq skrev:Hey,

Wi har røjdet æ stal om æ søndaw. :D

Vi så jo ikke svensk TV, men sesamstrasse mit ernie und bernhard. Så kan man ikke forlange at vi kan de fine sprog som norsk og svensk. Har svært nok med at forstå bornholmere.
 
Nordmænd, svenskere, bornholmere og østsjællændere taler (og skriver) fint sammen. Jeg hører til den generation der havde svensk og norsk i folkeskolen som obligatorisk indslag i danskundervisningen.
 
Intet kan hamle op med skånske eder og forbandelser, herligt
 
Arsenix
 
Jeg hører nu også græske fra tid til anden, de er ganske fyndige.

En græsk dobbelted, uha da  da. Hvis du ogsÃ¥ taber din brødkrumme ryger du i søen med soklen først

Arsenix

Befinder vi os så ikke i Helvetia? Og er der fondue involveret?

Plus en bundløs bjergsø, en skrækklig masse kukure og en mindre pæn samling langtidsledige romere

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Jonas Bojer » man jun 26, 2006 15:00

3DX skrev:

"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."

 
Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?
 
Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Duelund Coherent Audio » man jun 26, 2006 16:10

arsenix skrev:
Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
syncroniq skrev:Hey,

Wi har røjdet æ stal om æ søndaw. :D

Vi så jo ikke svensk TV, men sesamstrasse mit ernie und bernhard. Så kan man ikke forlange at vi kan de fine sprog som norsk og svensk. Har svært nok med at forstå bornholmere.
 
Nordmænd, svenskere, bornholmere og østsjællændere taler (og skriver) fint sammen. Jeg hører til den generation der havde svensk og norsk i folkeskolen som obligatorisk indslag i danskundervisningen.
 
Intet kan hamle op med skånske eder og forbandelser, herligt
 
Arsenix
 
Jeg hører nu også græske fra tid til anden, de er ganske fyndige.

En græsk dobbelted, uha da  da. Hvis du ogsÃ¥ taber din brødkrumme ryger du i søen med soklen først

Arsenix

Befinder vi os så ikke i Helvetia? Og er der fondue involveret?

Plus en bundløs bjergsø, en skrækklig masse kukure og en mindre pæn samling langtidsledige romere

 Og en enkelt Edelweiss...
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf arsenix » man jun 26, 2006 16:38

Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
Duelund Coherent Audio skrev:
arsenix skrev:
syncroniq skrev:Hey,

Wi har røjdet æ stal om æ søndaw. :D

Vi så jo ikke svensk TV, men sesamstrasse mit ernie und bernhard. Så kan man ikke forlange at vi kan de fine sprog som norsk og svensk. Har svært nok med at forstå bornholmere.
 
Nordmænd, svenskere, bornholmere og østsjællændere taler (og skriver) fint sammen. Jeg hører til den generation der havde svensk og norsk i folkeskolen som obligatorisk indslag i danskundervisningen.
 
Intet kan hamle op med skånske eder og forbandelser, herligt
 
Arsenix
 
Jeg hører nu også græske fra tid til anden, de er ganske fyndige.

En græsk dobbelted, uha da  da. Hvis du ogsÃ¥ taber din brødkrumme ryger du i søen med soklen først

Arsenix

Befinder vi os så ikke i Helvetia? Og er der fondue involveret?

Plus en bundløs bjergsø, en skrækklig masse kukure og en mindre pæn samling langtidsledige romere

 Og en enkelt Edelweiss...

og en gryde

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » man jun 26, 2006 16:42

Jonas Bojer skrev:

3DX skrev:

"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."

 
Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?
 
Hilsen Jonas

Mod mikrofonen

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf 3DX » man jun 26, 2006 17:26

Duelund Coherent Audio skrev:Det er muligt Microsoft kom først. Jeg henviste nu til denne betydning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Helvetia

;)
 
Den er da helt gal
 
Helvetia is the Roman name for an ancient region of central Europe occupying a plateau between the Alps
 
Alle ved sgu da a Alps er et potentiometer fabrikat !
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » man jun 26, 2006 17:27

Jonas Bojer skrev:

3DX skrev:

"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."

 
Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?
 
Hilsen Jonas
 
Øhhhh, det er altså Arsenix der har skrevet det der....
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Duelund Coherent Audio » man jun 26, 2006 17:34

3DX skrev:
Jonas Bojer skrev:

3DX skrev:

"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."

 
Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?
 
Hilsen Jonas
 
Øhhhh, det er altså Arsenix der har skrevet det der....
 
Er det ikke Kibri? Forvirringen er total...
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf Duelund Coherent Audio » man jun 26, 2006 17:34

3DX skrev:
Jonas Bojer skrev:

3DX skrev:

"En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke."

 
Øhhh hvordan ved i hvordan han vente under optagelsen ?
 
Hilsen Jonas
 
Øhhhh, det er altså Arsenix der har skrevet det der....
 
Er det ikke Kibri? Forvirringen er total...
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf 3DX » man jun 26, 2006 17:58

kibri skrev:

Hej 3DX...

3DX skrev:der kommer altså ikke noget ud af det her
og om folk gider at skrive noget fornuftigt er mig lige meget
-jeg skal gerne påtage mig skylden for at det er løbet af sporet.
hvis det kan koges ned til at Kibri mener Omni er bedst i deres øjne/øre. sÃ¥ fint med mig. - lad os gøre det 

tilbage til nogen spørgsmål. og jeg er IKKE negativ blot nysgærig.

jeg kan godt følge jer i at hvis man sidder i en kocert sal. og lytter til noget 100% akustisk, så lytter man på en mono ht'er ca. i midten.
men så snart der bare er en mic. så lytter vi jo ikke længere på en mono ht'er i midten.
så kommer der ( i lytte pos.) noget fra min. en ht'er. nogen direkte fra udøveren. som regl er der mere end en ht'er også er det langt fra en mono i midten.
jeg mener så at optagelsen, mixning osv. er lavet med hendblik på at blive af spillet i stereo og med f.eks. et par direkte ht'er. samme slags bliver brugt til mixet osv. - OK. Så længe det er stereo, spiller de to HT noget forskelligt.
UdstÃ¥lingsmønstret fra hver HT, vil vi gerne have samlet foran, over og delvist bagved, sÃ¥ det store monobillede fra koncerten, bibeholdes. Om mixet er lavet til et sæt direkte HT, gør ikke nogen forskel. Der er forskel ja, men efter et minuts tid, justerer hjernen til den mÃ¥de at registrere akustik og udstÃ¥lingsmønster pÃ¥. GÃ¥ tilbage til den direkte - nu lyder den begrænset i dimensionerne og akustikken føles klemt. Direkte HT reflekterer ogsÃ¥ i rummet, men ikke som et instrument gør det.

Hele min tvivl gå jo netop på at begrænse refletionerne. fordi de reflektioner der skal være der er optaget. Eller er jeres trix, at dem der ikke er kommet med, ganskaber i?

Jeg har snakket med en Opera sanger som mener det gælder om at tilføre en masse kaos via. forstærker og cd osv. fordi den lille mic. umuligt kan indfange det kaos som netop er i en koncert sal. -men han lyttede altså også på direkte ht'er.

derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi Ã¥bner op for den. 

ok, her er jeg sÃ¥ ikke helt med  

ikke en kunstig dimention, men "kunstige" efterklange, delay, fase forskyldning osv. fordi den alt andet lige må sende en del lyd rundt og forskinet hende i lytte pos.

men hvad gør i med at jeres drivere i 45° på til en vis fre, spiller med niveau som on-axsis. men så falder. vil der ikke i lytte pos. være nogen huller i SPL'en ?


det er bare det der er esensen af min undren.
at det ikke er korrekt, er da pisse lige meget, hvis Kibri og deres kunder syntes det lyder fedt. men det mÃ¥ da give et andet lydbillede end det kunster osv. har tilstræbet. - Muligt nogle kunstnere har tilstæbt en speciel stemning via nærlyt pÃ¥ direkte HT. Men sÃ¥ længe vi taler "rigtig" musik - klassisk, jazz etc., vil jeg vove den pÃ¥stand, at det er mixet ligegyldigt.

En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke.
Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig. 
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.
  

det kan jeg nemt følge dig i. den direkte vil jo blive helt smadret af den øvelsen, hvor en omni vil være mindre ændret, set fra lytte pos.

er en omni, semi-omni helt lige glad med hvad vej den vender.


(glem alt om noget er lavet til Ipod osv. er jo irelevant. jeg taler om det som er lavet det hif anlæg)

med undskyldene hilsner
Peter

Med accepterede venlige hilsener
Kim
 

Hvor (hvis i har erfaringer med det) meget skal et filter laves om, for at det virker som/ved/med en omni. det er vel til at prøve  man kan evt. bruge et digital filter, der er jo "hurtigt" at indstílle, og sÃ¥ prøve skidtet.

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.