Det behøver du heller ikke at være. Der er jo mange, der ikke synes at Snell er noget for dem. Hvis du tager de oprindelige fra Peter Snell selv, så synes jeg bestemt ikke man kan sige, de er gumpe tunge. Det er snarere Kevin Voecks's omtuning af dem, der gør det. De blev hurtigt amerikaniseret. Den originale J, er ganske præcis i bassen. Den er faktisk lidt slank her, da den jo skal stå rimeligt tæt op ad bagvæggen.
Peter ændrede portens diameter i hvert fald på E modellen, for jeg ved ikke, om han nåede at få J med, før han døde. Men den var stadig foran og kassen yderst veldæmpet med Acoustilux. Kevin vælger så senere, at flytte porten bag på og satte bagdiskant på E, som han introducerede på C'erne og fjernede lidt dæmpe materiale, så bunden i kassen ikke havde noget. Men de blev fyldigere og rundere med tiden i bassen. Det er ikke Peter, der valgte denne klang.
Det brede design, er ikke mode hit fra den gang, men et nøje akustisk valg, så lyden fik det bedste afsæt fra højttaleren. Men Voecks begyndte jo på et tidspunkt at gøre dem smallere for at møde tiden hit og her forsvinder Snell filosofien så helt. Ganske almindelige firkantede kasser.
Kevin har helt sikkert tænkt, hvis højttaleren måler som en snell, ja så lyder den vel også som én. Han begyndte nemlig hurtigt, at anvende det lyddøde rum, hvor Peter udviklede sine i noget, der mindede meget om et normalt bolig miljø og tunede dem ind til dette. Derfor fylder snellerne efter Peter ret meget lydmæssigt i bassen og skal længere væk fra væggene.
Med hensyn til filteret, så holder jeg stadig på, man skal lade dem være, hvis de ellers spiller som de skal og ikke fejler noget. En kondensater har jo en indre modstand og den er forskellig fra fabrikat til fabrikat, selvom de har samme værdi. Det er tit denne forskel her, der gør at man hører en forskel, for du ændrer jo forløbet i filteret, når modstanden ændres. Derfor bør man lade dem være og så kan du sælge dem som en Snell igen og ikke noget med egen filosofi i.
Problemet, er jo også, at de, der skifter kondensatorer, vælger jo ikke de samme typer, men dem de er mest dus med. Peter Snell ville helt sikkert komme med opgraderinger af de ældre modellers filter og lade en forhandler udføre dette. Efter udskiftningen, får man så et certificat på det, som evt isættes en lomme i højttaleren så man kan følge opgraderingerne som årene går. Derved undgår han så en masse uoriginale filtre. Det er min tanke, og komponenterne bliver ens i alle højttalere af en model. Men det er kun kondensatorer, man behøver at skifter ikke de andre, de ændrer sig jo ikke og spolerne er jo viklet til formålet i hver enkelt højttaler. De vikles nemlig, eller gjorde i Peters tid, med for mange viklinger, som så kan vikles lidt af, til de ønskede resultat opnås.
Jeg smider et foto af de første filter fra A'erne ind senere, som I indsatte først i tråden, hvor Carls Speak i USA, som skulle være ret meget inde i Snellerne, har udskiftet kondensatorer. Altså det første filter fra 76/77'.
*Snell A/ll- Acurus A150/RL11/P10/ Danish audio Design DAC10/ Argon HA1/AKG 280 Parabolic/ Thorens TD321/Helius Aurum/Benz micro Gold/ PolyPush sug /Vincent CD 400/ Sony DVP-NS718H/ Panasonic TX-37C10Y plasma/ Onkyo T404/ Peter Körner El filter*