Hej Larsne
Hvis ordet "krise" skal anvendes som beskrivelse af situationen omkring afsætning af det tunge JBL iblandt danske udbydere, såvel som globale, er den ihvertfald ikke udløst af din tråd, men af HARMAN koncernen selv.
Du rejste jo blot nogle relevante spørgsmål, spørgsmål som mange før dig har tænkt, og spørgsmål som beskriver hvor svært det er at navigere som JBL forhandler.
Lad mig give dig et par eksempler:
Flere har spurgt mig om muligheden for at lytte på 4365, S-4700 og K2 9900, for de står ingen steder samlet hos nogen dansk forhandler, så en sammenligning er umulig, hvortil jeg oftest har svaret, at det kan arrangeres mod et forhåndstilsagn om at der handles hos mig ved at kunden køber én af benævnte modeller. Det syntes jeg selv er ekstrem fin service, men kunderne begynder at bævre; for pludselig skal de snakke med konen først (hold ferie hvor jeg brækker mig over den evige elendige udmelding), eller osse vil de først lige sikre sig "en rigtig" god pris = markant rabat som betingelse for at afgive en ordre.
Og så hænger det jo ikke sammen vel? Jeg kan jo ikke lagerføre højttalere til samlet 550.000 for at sælge til netto priser - vel?
Samme argument fremsættes for kunderne; at der ikke er sammenhæng imellem at yde høj service og sælge til nettopris, hvortil kunden svarer, at rabat ønsket skyldes de som udgangspunkt høje priser; det er jo ikke en bil han vil købe - men bare en kasse med nogle højttalerenheder i.
Kunderne er jo ikke dumme, men velinformerede. De sammenligner priser via www og med ældre produkter.
I tilfældet K2 9900 hvor prisen er 290.000 stikker prissætningen fuldstændigt i øjenene på personen som husker forgængeren 9800 der blev introduceret i DK til 165.000/sættet, senere løftet til 180.000/sættet og afløst af 9800SE til 225.000 sættet. Alle som googler 9800 finder en US pris på 22-26.000us$ sættet i test fra perioden 2000-2006, og undres over hvorfor en 9900 nu skal koste us$44.000 i guds eget land. Problemet er altså ikke et lokalt dansk problem, men globalt. De ansvarlige er dem der prissætter øverst i HARMAN koncernen.
En 9800 kunne sælge til 165.000 og en 9800SE kunne til nød sælge med god rabat så prisen kom pænt under 200.000 sættet, mens en 9900 til 290.000 er en totalt død sild - uanset man tilbyder kunden 20-25% rabat. Den overskrider med sin pris enhver dansk forbrugers fornuftsbarriere for hvad en trækasse med 3 højttalerenheder i må koste. Og nemmere bliver det ikke af at nærmeste konkurrenter hedder 4365 og M2 systemet til henholdsvis 1/3 og halv pris af 9900 - M2 endda inkl. forstærkere.!
En slags status:
En 4365 kan købes her på HARMANs egen webshop;
http://dk.jbl.com/jbl_product_detail_dk ... -4365.htmlog jf. købelven bør du kunne returnere dem hvis ikke lyden passer dig.
Deri findes sandsynligvis forklaringen på at ingen forhandler gider investere i at have modellen stående til demo, når man ikke kan være sikker på handlen qua distributøreren selv sælger til slutbruger via webshop.
M2 kan du som nævnt også købe direkte ved lydrommet da Flemming Bjerke har oplyst mig (på min forespørgsel om at blive M2 forhandler), at man KUN sælger direkte til slutbruger grundet det begrænsede marked for produktet.
(Det strider så lidt imod virkeligheden når man hos pouls Audiobutik i Århus kan læse på hans blog om succesleverance af netop M2 til én af sine kunder.., men ingen véd jo hvorhenne Poul køber sine M2…).
K2 9900 og prissætningen derpå lider under selvsamme prissætning, og købes af samme årsag nok aldrig på lager af nogen dansk forhandler, men det er da muligt at distributøren (Bülow Steensen) stiller eget sæt til udlån/rådighed på evt. forespørgsel.
IØVRIGT:
Samme vilkår gør sig gældende omkring de Everest (model DD66000) jeg har stående; De blev introduceret i EU til 50.000 euro sættet (kr. 375.000) i 2007, og jeg solgte rent faktisk 2-3 sæt. I 2009 overtog Steensen distributionen da HARMAN koncernen ønskede at konsolidere mærkerne JBL, Lexicon, Mark Levinson og Revel, og hævede ved samme lejlighed prisen til 480.000 sættet uden nævneværdigt argument, hvorfor en i forvejen svag interesse for produktet tog samme retning som når et lokomotiv afspores og kører ud over en bro.. Mine forsøg på dialog med Erik Christensen ved Steensen Audio om problemet blev mødt med en arrogance af sjælden kaliber; som noget i stil med; at hvis ikke jeg kunne lide lugten i bageriet kunne jeg bare rejse. Flotte ord til en mand (mig) der har investeret pænt over en halv million (i netto priser) på JBL varelager..
For at gøre ondt værre introducerede koncernen i 2012 en opgraderet version (model DD67000) påsat et prisskilt på 600.000 gode danske kroner..
Find selv på ord der dækker ..
Krise eller svære vilkår, kald det hvad du vil, men årsagen er åbenbar og ansvaret ligger øverst i Harman koncernen. Synd for alle os der er vilde med produkterne men som følge af ovenstående afskæres fra at lægge det engagement i produkterne som de vitterlig fortjener,.
Mvh Henrik, DynaMax
http://www.dynamax.dk