
LASSENCAD skrev:gasolin skrev:Dynamisk headroom er vigtigt hvis man har højtaler med lav følsomhed, men selv pa anlæg for ikke at presse både forstærker og højtaler til grænse hvor forvrængning og agressivitet opstår, har ekstra meget headroom.
For lille forstærker kan nemt gør at lyden IKKE er så dynamisk og hvor live musik og klassisk musik ikke lyder naturligt.
Hvad vil i helst have en lille f.eks rørforstærker eller kæmpe forstærker med masser af effekt? Nogen gange har man bare brug for rå power andre gange vil en lille super vellydende nad eller rørforstærker være mere perfekt selv om effekten er beskeden
Altså Mener du at man kun kan få den vellydende opsætning med
lille super vellydende nad eller rørforstærker være mere perfekt selv om effekten er beskeden
Og har man masser af effekt kan man kun få
Nogen gange har man bare brug for rå power ???
Men andre ord
Hvis man vil have noget vellydende er det lidt effekt
og med masser af effekt er det bare rå power der ikke er vellydende
Eller misforstår jeg gasolin
Kaj. skrev:Lassen.
At mine forstærkere har en lydsignatur er uden tvivl sandt. Men det er forkert at påstå, at jeg bevist konstruerer dem til at have en særlig ønsket lydsignatur. Deri tager du fejl. Udgangspunktet og idealet for mig er at lave alt lineært med så ringe påvirkning af signalet som overhovedet muligt. Hvilket måske ikke er synkront med hvad andre tilstræber. Jeg tager ikke hensyn til at mine højttalere eller noget andet i anlægget spiller på en bestemt måde - en bestemt signatur - og indretter forstærkerens grundlæggende egenskaber til det.
Angående signatur er en neutral gengivelse også en signatur. Og det er den jeg tilstræber. Problemet er at jeg ikke ved hvordan den lyder. Hvordan finder man ud af det?


 
 
P.H. skrev:Hvor stor en rolle mener du forstærkeren spiller for musikgengivelsen, hvis vi antager at en given højttalers grundlæggende egenskaber ikke ændres som følge af den anvendte forstærker?
Kaj. skrev:P.H. skrev:Hvor stor en rolle mener du forstærkeren spiller for musikgengivelsen, hvis vi antager at en given højttalers grundlæggende egenskaber ikke ændres som følge af den anvendte forstærker?
Vi kan jo godt antage at en forstærker ikke har indflydelse på en højttalers egenskaber. Men det har den.
Højttalerens impedans divideret med forstærkerens udgangsimpedans resulterer i dæmpningsfaktoren der er oplyst i forstærkernes data. En værdi for dens evne til at kontrollere højttalerens bevægelse. Jo højere man spiller, jo mere membranerne bevæger sig, jo vigtigere bliver det, at forstærkeren kan håndtere den opgave. Forstærkeren skal på samme tid levere energi til bevægelsen af højttalermembranen og modstå/opsamle den elektromotoriske energi fra membranernes inerti. Forstærkeren skal både accelerere og bremse højttalermembranerne.
Det er blot et af de forhold hvor forstærkeren har betydning for højttalernes præstationer.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster
 Dit seneste k�b!?  (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200  (18) Hifi freaks under tvangs...  (16) DIY Synergy horn  (280) Witthoff's stereo.  (35) Buchardts vennetr�d  (139) Genesis gendannet  (6) Unders�gelse af pickup  (4) Pickup  (12) Michael Bundesen  (0) TDK h�jtaler kabel !...  (14) S�ger god 2w modstand  (686) Amphion  (12) Inden Pensionen  (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ?  (16)
 
					
					Dit seneste k�b!?  (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200  (18) Hifi freaks under tvangs...  (16) DIY Synergy horn  (280) Witthoff's stereo.  (35) Buchardts vennetr�d  (139) Genesis gendannet  (6) Unders�gelse af pickup  (4) Pickup  (12) Michael Bundesen  (0) TDK h�jtaler kabel !...  (14) S�ger god 2w modstand  (686) Amphion  (12) Inden Pensionen  (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ?  (16)