digital_thor skrev:@Boydk
Jeg anfægter blot at når nu de netop alle har deres egne ønsker om hvordan de gerne ville "sende" deres musik ud til kunderne. Så kunne det jo være fedt om de forhold sig til, eller måske gav os en ide om hvordan de mente det kunne lade sig gøre, med mest mulig realisme.
Selvfølgelig kan man da nyde musik via alle mulige slags anlæg. Men hvis nu kunstneren selv angav at deres musik var mixet via udstyr, hvor man tilstræbte størst chance for at os hjemme i stuerne kunne opnå så meget af den stemning, som de gerne vil have med i deres musik - det vilde være fedt. Agnes Obel, har f.eks efter min smag nogle interessante numre, men desværre nogle grimme unoder i øvre mellemtone og diskant, som ikke egner sig godt til mere afslørende anlæg.
Jeg har dog 4 presets(individuelle og fuldt programmerbare), på mit anlæg, som via fjernbetjeningen kan styres, så jeg kan indkoble f.eks en svagt hældende kurve opefter - den der afrulning, som mange mener er naturlig - men som jeg blot mener kan være nødvendig for at dække lidt over en for "lys" og nogle gange også forvrænget diskant - på numre, som jeg stadig godt kan lide at lytte til. Det mener jeg stadig er en smartere metode, end f.eks B&W, som tit har en voldsom "hængekøje" i øvre mellemtone/diskant området - hvilket jo ikke kan slås fra på musik, som er indspillet fornuftigt.
Og så kunne det godt være at jeg skulle have lidt rør på min diskant, så jeg kunne maskere fejlene, med lidt 2 harmonisk - men den fremgangsmåde er jeg ikke helt overbevist om endnu, selv om muligheden er ret lige til med et fuldt aktivt system
Tak for indsigten
Det forklarer jo en hel del. Har for øvrigt lige bestilt Raising Sand, for præcis at høre, hvad du mener. Læste en røvfuld om den, da den blev planlagt, men fik den af en eller anden årsag aldrig ind i samlingen.
Jeg kan forstå, at du så retter dit lytteunivers stik imod hvad Lydjørgen prædiker. Egentlig gør du vel bare, hvad fattigfolket altid har gjort, skruer lidt på bas/diskant, og hvis man var heldig, var der også en mellemtonekontrol. Du gør det bare på mere avanceret/digitalt basis med flere muligheder såsom Q, trinløse variable frekvenser m.m.
Jeg gør så noget andet (ikke for overhovedet at forklejne dine metoder)
, Har efter mine ørers bedste evne sammensat højtt., forstærkere, riaa, pickup og kabler, så det falder i min smag, og lytter så på det hele med den signatur, anlægget nu giver. Du retter på musikken, indtil den passer i dine ører. Ingen af delene er vist den korrekte iflg. en vis bruger i denne tråd, men som sagt før: Det drejer sig vel om, at man kan lide, hvad man hører. Det skulle være det bedste middel mod lyttetræthed