Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » ons nov 28, 2018 18:50

Preklar skrev:
Kaj. skrev:
Preklar skrev:Jeg har en artikel om studiet og hele studiet er fyldt med helt almindelige forholdsvis billige signal, højttaler og strømkabler  :mrgreen:

Og hvad har det med akustikken at gøre?

Er det ikke lige præcis dig der mener at alt skal tælles med, alt har betydning, de mindste sarte detaljer fuldender helheden  :wink:
Så skal kablerne vel med der hvor musikken opstår, men du har sikkert et helt andet bud på det hele.
Hvad har akustikken i et studie med Forstærkerens betydning for gengivelsen kunne man så fristes til at spørge

Jan. Nu er du dum. Rigtig dum som i DUM. Og glemsom hvis du hellere vil bruge den ordlyd. Du kan da ikke glemme den tegning, som du oveni købet gjorde et stort nummer ud af at tilrette til den agenda du ønsker at sætte i debatten.  :roll:

AEE392E4-F2EF-4FBE-AB75-DD8EE2455E19.jpeg
AEE392E4-F2EF-4FBE-AB75-DD8EE2455E19.jpeg (56.75 KiB) Vist 3173 gange


Hvis du har problemer med at tolke billedet, skærer jeg det gerne ud i pap til at hænge på juletræet.
Din måde at debattere på, gør det ikke interessant for mig deltage, men det er måske også meningen?
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » ons nov 28, 2018 18:54

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:29, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf MichaelBreer » ons nov 28, 2018 19:14

I må ikke stoppe her!!!

Det er sÃ¥ sÃ¥ fint, at voksne mennesker kan skændes over noget, der i det store hele bare er en hobby  :shock:
MichaelBreer
Nyt medlem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: man jan 28, 2013 10:08

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » ons nov 28, 2018 19:42

boydk skrev:
digital_thor skrev:
Vi kunne jo starte med at sørge for at dem i studiet, havde nogle neutral højttalere at mixe musikken over. SÃ¥ havde vi en lidt bedre chance for et fornuftigt resultat derhjemme  :D


Heyyy D-Thor.
Er lidt nysgerrig omkring, hvad du egentlig mener med ovennævnte. Er der så meget galt med måden, musik produceres på???
Fik for et par dage siden en ny, for mig helt unik pickup. Den måtte så prøves grundigt, så jeg har torsdag, fredag og hele weekenden pløjet diverse LP´er igennem (igen igen) :D .
Er endnu ikke rigtigt faldet over noget, hvor jeg sidder og krummer tæer over, hvor dårligt, jeg synes, det er.
Måske skyldes det, at jeg ikke bryder mig om visse genrer, men har været over Pink Floyd, Rodger Waters, J.J. Cale, Stevie Ray Vaughn, Leonard Cohen, The The, Sting, Bonamassa, Chickenfoot, Stan Getz, bare for at nævne nogle få (Ja ja, ved det godt, kom nu ud og få noget luft også), og jeg kan ikke umiddelbart finde noget i produktionerne, som jeg kunne ønske ret meget anderledes.
Du må jo ha´ en grund til at skrive, som du gør. Det var det, jeg var lidt nysgerrig på :wink:


Det er da bare helt i orden  :)
Jeg syntes at flere forskellige optagelse af f.eks sangere der synger "simple" sange - altså hvor der kun er dem og måske deres guitar - her kan det ofte få en lidt voldsom betoning i nedre mellemtone, som gør stemmen lidt mindre klar og lidt buldrende. Og det giver mig blot en lille mistanke om at det ikke altid har været et helt neutralt system de har mixet med. Men måske har de ønske denne lydkarakter, det er jo selvfølgelig en mulighed. Dog er der ingen standard eller mærkning af indspilninger, så man f.eks viste under hvilke forhold indspilningen var fortaget. Har man en afvigelse på bare 1dB med et Q under ca 2, så er det jo ganske hørbart.
Det skal dog siges at jeg bruget mit anlæg til det hele, så det er både stemmer i foredrag, elektronisk musik og film, der bliver lyttet på, som jo alle har hver deres måde at blive mixet på.
F.eks Robert Plant & Alison Krauss - "Polly Come Home". Jeg har fået rimelig godt styr på bassen, men balancen er bestemt til den tunge side. Jeg kan sådan set godt lide det, men i forhold til resten af albummet, så syntes jeg der er blevet skruet lidt ekstra op på netop dette nummer.
Mange små højttalere ville jo slet ikke være fysisk i stand til at gengive det med magt og overskud, så det kunne være interessant at vide over hvilke højttalere man har besluttet sig for denne lyd - med vilje, fordi de kunne høre det og kunne lide det - eller?
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Medlem » ons nov 28, 2018 20:44

digital_thor skrev:
boydk skrev:
digital_thor skrev:
Vi kunne jo starte med at sørge for at dem i studiet, havde nogle neutral højttalere at mixe musikken over. SÃ¥ havde vi en lidt bedre chance for et fornuftigt resultat derhjemme  :D


Heyyy D-Thor.
Er lidt nysgerrig omkring, hvad du egentlig mener med ovennævnte. Er der så meget galt med måden, musik produceres på???
Fik for et par dage siden en ny, for mig helt unik pickup. Den måtte så prøves grundigt, så jeg har torsdag, fredag og hele weekenden pløjet diverse LP´er igennem (igen igen) :D .
Er endnu ikke rigtigt faldet over noget, hvor jeg sidder og krummer tæer over, hvor dårligt, jeg synes, det er.
Måske skyldes det, at jeg ikke bryder mig om visse genrer, men har været over Pink Floyd, Rodger Waters, J.J. Cale, Stevie Ray Vaughn, Leonard Cohen, The The, Sting, Bonamassa, Chickenfoot, Stan Getz, bare for at nævne nogle få (Ja ja, ved det godt, kom nu ud og få noget luft også), og jeg kan ikke umiddelbart finde noget i produktionerne, som jeg kunne ønske ret meget anderledes.
Du må jo ha´ en grund til at skrive, som du gør. Det var det, jeg var lidt nysgerrig på :wink:


F.eks Robert Plant & Alison Krauss - "Polly Come Home". Jeg har fået rimelig godt styr på bassen, men balancen er bestemt til den tunge side. Jeg kan sådan set godt lide det, men i forhold til resten af albummet, så syntes jeg der er blevet skruet lidt ekstra op på netop dette nummer.
Mange små højttalere ville jo slet ikke være fysisk i stand til at gengive det med magt og overskud, så det kunne være interessant at vide over hvilke højttalere man har besluttet sig for denne lyd - med vilje, fordi de kunne høre det og kunne lide det - eller?


Tjek. Den må jeg lige prøve i morgen, har CD'en, så skal jeg høre hvordan mine nye dipoler klarer den :P Husker godt at det er en lidt speciel optagelse...

De 3 x 8" dipol-basser pr. side jeg har, og kan smide mine 30 kl. A Watt ind i, med en dæmpningsfaktor på 5000/8 Ohm, lyder totalt vildt fedt med alt trommer og bas :D :P
Brugeravatar
Medlem
Supermedlem
 
Indlæg: 1369
Tilmeldt: lør jan 28, 2006 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Medlem » ons nov 28, 2018 20:50

Preklar skrev:Det var de sidste bogstaver til dig fra mig.


Det der minder mig helt vildt om en anden bruger som har været aktiv her pÃ¥ Nerds? Har du heddet Jandk eller noget i den stil  :mrgreen:
Brugeravatar
Medlem
Supermedlem
 
Indlæg: 1369
Tilmeldt: lør jan 28, 2006 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf boydk » ons nov 28, 2018 20:55

Tak for uddybning, D-Thor :D
Forstår dig godt på de anviste punkter. Der er ingen tvivl om, at producerne på f.eks Porcupine Tree, Sonny Landreth, Daniel Lanois (han producerer selv), Leonard Cohen for at nævne nogle få, har hver deres intentioner om, hvordan produktet skal lande i vores ører på hjemmefronten. Men kan man nu klandre dem for det???
Du har fuldstændig ret ret i, at f.eks. James Blake (har det ikke selv) vil være noget lort for folk med en stander-HT med en 5" bas/mellem og en 1" dome. Men det er vel heller ikke deres agenda, sÃ¥ jeg ta´r produktionerne med det, de nu kan, og mÃ¥ske p.g.a. de musikgenrer jeg holder af, er det mindre generende, end det kunne ha´ været, hvis man nu var til mere "nymodens musik" af den mere hÃ¥rdtslÃ¥ende genre. Med andre ord er jeg egentlig godt tilfreds  :roll:
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » ons nov 28, 2018 21:35

@Boydk
Jeg anfægter blot at når nu de netop alle har deres egne ønsker om hvordan de gerne ville "sende" deres musik ud til kunderne. Så kunne det jo være fedt om de forhold sig til, eller måske gav os en ide om hvordan de mente det kunne lade sig gøre, med mest mulig realisme.
Selvfølgelig kan man da nyde musik via alle mulige slags anlæg. Men hvis nu kunstneren selv angav at deres musik var mixet via udstyr, hvor man tilstræbte størst chance for at os hjemme i stuerne kunne opnå så meget af den stemning, som de gerne vil have med i deres musik - det vilde være fedt. Agnes Obel, har f.eks efter min smag nogle interessante numre, men desværre nogle grimme unoder i øvre mellemtone og diskant, som ikke egner sig godt til mere afslørende anlæg.
Jeg har dog 4 presets(individuelle og fuldt programmerbare), på mit anlæg, som via fjernbetjeningen kan styres, så jeg kan indkoble f.eks en svagt hældende kurve opefter - den der afrulning, som mange mener er naturlig - men som jeg blot mener kan være nødvendig for at dække lidt over en for "lys" og nogle gange også forvrænget diskant - på numre, som jeg stadig godt kan lide at lytte til. Det mener jeg stadig er en smartere metode, end f.eks B&W, som tit har en voldsom "hængekøje" i øvre mellemtone/diskant området - hvilket jo ikke kan slås fra på musik, som er indspillet fornuftigt.
Og sÃ¥ kunne det godt være at jeg skulle have lidt rør pÃ¥ min diskant, sÃ¥ jeg kunne maskere fejlene, med lidt 2 harmonisk - men den fremgangsmÃ¥de er jeg ikke helt overbevist om endnu, selv om muligheden er ret lige til med et fuldt aktivt system  :mrgreen:
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » ons nov 28, 2018 21:58

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:29, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » ons nov 28, 2018 22:18

Helt enig i det med Agnes Obel. Fed musik, men speciel sound. Og det er vel også det der er godt; forskellige oplevelser fra optagelse til optagelse? Igen, en objektiv lyd findes ikke, og en hel del af et albums lyd karakter ligger hos produceren, Så er det vel anlægget og forstærkerens mål. at gengive det hele på en tålelig måde. Og det er ikke ret mange der lytter til musik ligesom vi gør. Men igen....syntes at vi havner det samme sted i disse lange udredninger på nerds.dk......der hvor vi ikke har en indflydelse på lyden. Så det er vel passé?
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » ons nov 28, 2018 23:15

DigiThor.

Den mørkt indspillet sang er nok band og producers valg.
Musikken bliver optaget til fremstÃ¥ lækkert hjemme i stuen hos folk. Og stor fyldig stemme-lyd er sound folk gerne vil have.  lydder nok godt i en bilradio.
(Man får en masse af den slags oplevelser med analytisk udstyr.)

Med hensyn til en standart for måden at optage på, er det en rigtig dårlig ide.
Kan du f.eks forstille dig en standart for mÃ¥den der spilles pÃ¥?  Nej vel.
Forskellig musik, forskellige optagelser er med til variere
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf boydk » tors nov 29, 2018 07:56

digital_thor skrev:@Boydk
Jeg anfægter blot at når nu de netop alle har deres egne ønsker om hvordan de gerne ville "sende" deres musik ud til kunderne. Så kunne det jo være fedt om de forhold sig til, eller måske gav os en ide om hvordan de mente det kunne lade sig gøre, med mest mulig realisme.
Selvfølgelig kan man da nyde musik via alle mulige slags anlæg. Men hvis nu kunstneren selv angav at deres musik var mixet via udstyr, hvor man tilstræbte størst chance for at os hjemme i stuerne kunne opnå så meget af den stemning, som de gerne vil have med i deres musik - det vilde være fedt. Agnes Obel, har f.eks efter min smag nogle interessante numre, men desværre nogle grimme unoder i øvre mellemtone og diskant, som ikke egner sig godt til mere afslørende anlæg.
Jeg har dog 4 presets(individuelle og fuldt programmerbare), på mit anlæg, som via fjernbetjeningen kan styres, så jeg kan indkoble f.eks en svagt hældende kurve opefter - den der afrulning, som mange mener er naturlig - men som jeg blot mener kan være nødvendig for at dække lidt over en for "lys" og nogle gange også forvrænget diskant - på numre, som jeg stadig godt kan lide at lytte til. Det mener jeg stadig er en smartere metode, end f.eks B&W, som tit har en voldsom "hængekøje" i øvre mellemtone/diskant området - hvilket jo ikke kan slås fra på musik, som er indspillet fornuftigt.
Og sÃ¥ kunne det godt være at jeg skulle have lidt rør pÃ¥ min diskant, sÃ¥ jeg kunne maskere fejlene, med lidt 2 harmonisk - men den fremgangsmÃ¥de er jeg ikke helt overbevist om endnu, selv om muligheden er ret lige til med et fuldt aktivt system  :mrgreen:


Tak for indsigten :D
Det forklarer jo en hel del. Har for øvrigt lige bestilt Raising Sand, for præcis at høre, hvad du mener. Læste en røvfuld om den, da den blev planlagt, men fik den af en eller anden årsag aldrig ind i samlingen.
Jeg kan forstå, at du så retter dit lytteunivers stik imod hvad Lydjørgen prædiker. Egentlig gør du vel bare, hvad fattigfolket altid har gjort, skruer lidt på bas/diskant, og hvis man var heldig, var der også en mellemtonekontrol. Du gør det bare på mere avanceret/digitalt basis med flere muligheder såsom Q, trinløse variable frekvenser m.m.
Jeg gør sÃ¥ noget andet (ikke for overhovedet at forklejne dine metoder) :wink: , Har efter mine ørers bedste evne sammensat højtt., forstærkere, riaa, pickup og kabler, sÃ¥ det falder i min smag, og lytter sÃ¥ pÃ¥ det hele med den signatur, anlægget nu giver. Du retter pÃ¥ musikken, indtil den passer i dine ører. Ingen af delene er vist den korrekte iflg. en vis bruger i denne trÃ¥d, men som sagt før: Det drejer sig  vel  om, at man kan lide, hvad man hører. Det skulle være det bedste middel mod lyttetræthed :mrgreen:
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » tors nov 29, 2018 09:25

Man må jo acceptere at musikeren/sangeren og producer vælger lydeffekter og betoning til at skabe en sound. Kunstnerens signaturlyd. Der er vitterlig stor forskel på gengivelsen af solisters sangstemmer. Hvor naturligt de lyder.

Jeg besluttede for mere end 40 år siden, at undgå tonekontroller og equalizere. Jeg oplevede at de medførte flere ulemper end fordele. Og allerværst at jeg med deres tilstedeværelse tilpassede lyden, så jeg mistede fornemmelsen for hvor anlæggets klanglige nulbalance befandt sig. Det fandt jeg nødvendigt når jeg med mellemrum rettede på såvel elektronik som højttalere. Rum og placering. For har man for mange ubekendte i ligningen mister man overblikket. Er det indspilningen eller anlægget der er noget galt med, når det ikke lyder rigtigt? Det er spørgsmålet der udløste min måde at indrette mig på.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Hifiigen » tors nov 29, 2018 13:37

I studiet anvender de også reproduktionsudstyr - det er det der sidder efter mixerpulten, altså kabler, forstærker og højttalere, ligesom der også er en akustik, selvom studiestandard anviser en meget kort efterklangstid, også i bunden af frekvensområdet.

Og jeg mener ikke at de i studiet ved præcis hvordan deres optagelse og redigering lyder gennem deres afspillekædes mangler i både opløsning og frekvensgang. Hvis musiktypen redigeres så den lyder som de vil have på f.eks. et lavkvalitetsanlæg som målgruppen bruger, er det klart at vi med neutrale high-end anlæg oplever noget ret så anderledes i vores lytterum. Og hvis de i studiet ønsker højeste neutralitet, f.eks. til symfonioptagelser eller jazz, er jeg heller ikke sikker på de har ligeså neutralt højttalerudstyr som visse af os.

Hvor vil jeg hen med det? Jo, så er det OK at vi piller lidt ved f.eks. klangbalancen, og jeg har stor glæde af at rette visse mangler i niveau på et symfoniorkesters kontrabasser og pauker, som i nogle tilfælde er for tilbagelænet. Og i andre tilfælde, at dæmpe diskanten lidt på en spids optagelse. Jeg gør det enkelt: en wav.-fil indlæst i Audacity, korrigeret med funktionen equalizer, og så gemt oveni den oprindelige fil/eller med nyt navn. Det kan man sagtens forsvare, for hvor meget niveau fra f.eks. kontrabasserne kommer 100% frem til optagemikrofonen? Der kan sagtens ryge 3-6 dB der.
Vh
Hifiigen
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Janils » tors nov 29, 2018 13:42

Den 100% figur ser da meget fin ud, men mangler der ikke signalkilderne?
Vil nok mene pladespiller/pickup/arm er næsten på lige fod med højttalerne. Der er i begge tilfælde tale om mekaniske transducere.

Hvor CD/DAC/Streamer så skal placeres, må i selv bestemme.

Resten af diskussionen vil jeg ikke blande mig i.  :D
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.