Da jeg begyndte at interessere mig for dette circus, var det bare sjovt at hive et kabel med hjem og se hvad det gjorde ved musikken
Men jeg tænkte at jeg også påførte ham nye problemer og dilemmaer; køber man for mange penge føler man sig forpligtiget til at lytte mere, købe flere CD ere, forlange ro i stuen når de andre vil se TV, være irriteret over man skal arbejde helt frem til 1600 og så er de andre der i familien jo - og de larmer! Skændes med konen om det absolut rimelige ii at købe en skide CD-maskine til 40K når vi trænger til nye hvidevarer.
ZIG skrev:Jeg synes, vi er ved at få nuancerne frem og blive enige, mens vi sidder på hver vores sky.
Kibri sigerDa jeg begyndte at interessere mig for dette circus, var det bare sjovt at hive et kabel med hjem og se hvad det gjorde ved musikken
Ja, jeg husker det godt. I dag er det en belastning at trække det skide kabel med hjem. A/B tests er af det onde. Volumen skal være det samme - hvilket det aldrig er. Man kan ikke lige huske, hvordan det nummer nu var og tilbage igen. Og igen. Nej, når man ligefrem skal anstrenge sig for at høre en forskel, er der ingen (nyttig) forskel.
Det er her, hvor regel nr. 2 gælder - man skal lytte til det i flere måneder - uden at skifte frem og tilbage.
Og det er godt, at hifihuset kunne lade sin ven være i fred.
Han skildrer også godt, hvor neurotisk vores hobby sagtens kan blive:Men jeg tænkte at jeg også påførte ham nye problemer og dilemmaer; køber man for mange penge føler man sig forpligtiget til at lytte mere, købe flere CD ere, forlange ro i stuen når de andre vil se TV, være irriteret over man skal arbejde helt frem til 1600 og så er de andre der i familien jo - og de larmer! Skændes med konen om det absolut rimelige ii at købe en skide CD-maskine til 40K når vi trænger til nye hvidevarer.
Nej - HiFi er ikke altid en dans på roser - hvilket, når man tænker over det, må i sig selv være en blandet fornøjelse.
Så HiFi ER en dans på roser. Skru op mine Herrer.
Zig
Det eneste sted "hvor roserne er ægte" er ude i den virkelige verden, og uden det erfaringsgrundlag ved man reelt ikke om man befinder sig i himlen eller helvede - og man kan ikke købe sig aflad i en hififorretning.
Så første øvelse må være SLUK, og gå til koncert
Det eneste sted "hvor roserne er ægte" er ude i den virkelige verden, og uden det erfaringsgrundlag ved man reelt ikke om man befinder sig i himlen eller helvede - og man kan ikke købe sig aflad i en hififorretning.
SES. skrev::lol:
Du er vist ikke så underlig endda, og din oplevelse slet ikke. Der findes kun 2 hifi butikker jeg går ind i med glæde og lidt forventning.
Århusturen kunne have været reddet ved at browse musik hos Christian i Jægergårdsgade, og få en god snak med en musikentuisiast.
Er selv på vej til Oense, det er næsten det samme. Rene er doven og butikken er sjældent åbent. Men Moby Disc er åbent og måske er der en fed plade jeg ønsker mig.
Hov Hov jeg skal også have fri.
Det næste er folk låner min vare med hjem i de dag jeg ikke har åben letter for mig og bedre for dem.
Også er det varmt at sidde her nede med alle de amps der står tændt )
Ps kikker snart forbi på MC.
Tag skrev:Fordi at et anlæg koster cirka Kr. 350.000,- kr. er ingen garnti for god lyde, så du er ikke de enste der har haft en underlig oplevelse.
De meget dyre HIGH-END anlæg, er mange gange navnet man betale for og ikke lyden, så man skal virklig passe på.
Kender to mærker, hvor det er navnet men betale for og ikke lyden og der er Linn og B&O, i kan sikke komme med andre mærker.
Så lykkedes det dig igen lige at få sendt en sviner afsted mod Linn selvom trådens start overhovedet ikke lagde op til at du skulle ind og bøvse!
hifihuset skrev:@ZIG; fuldstændig enig.
Det der med den absolutte reference er ikke den eneste sandhed. Virkeligheden er der, hvor den opleves.
kibri skrev:Ved at være en af de bedre tråde. Jeg prøvede noget lign. et stykke tid siden, men Zig tog bagdøren - den snu..
http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=1878
Det sjove er: vi mener alle at have opbygget noget der kan en masse ting med hensyn til musik, men besøgte vi hinanden, ville vi med stor sandsynlighed ikke forstå ret meget.
Jeg er forhindret i at komme ud og høre jass i aften, så nu skruer jeg lidt op...(se "Hører du nu..."- tråd)
Man får aldrig sit anlæg til at spille musik, som musik er i den virkelige verden.
At have dette som refenrence er i sig selv dumt, da man stiler efter det uopnåelige.
Et anlæg skal spille, så den der hører på anlægget synes at det lyder naturligt, men ikke ægte, da dette er umuligt
Målet med et musikanlæg, må da være at få det til at formidle musik på en måde så man synes det hele i en sammenhæng, lyder naturligt.
Men at stile efter en tro kopi er dumt
Dem der mener at de hopper ind i en koncertsal når de spiller på ders musikanlæg, må have en brist i ørerne, der gør at de vitterligt ikke kan høre den forskel der nu er.
Det sjove er: vi mener alle at have opbygget noget der kan en masse ting med hensyn til musik, men besøgte vi hinanden, ville vi med stor sandsynlighed ikke forstå ret meget.
Jeg kan da ikke finde ZIG i den tråd
Hiraga skrev:Man får aldrig sit anlæg til at spille musik, som musik er i den virkelige verden.
At have dette som refenrence er i sig selv dumt, da man stiler efter det uopnåelige.Dem der mener at de hopper ind i en koncertsal når de spiller på ders musikanlæg, må have en brist i ørerne, der gør at de vitterligt ikke kan høre den forskel der nu er.
ad 1 Der er vel heller ikke nogen, der har hævdet, at man kan få nøjagtig samme reslutat som i den virkelige verden, men det er nu engang dér man kan opleve, hvordan det egentlig skal lyde.
ad 2 De fleste har både referencer og præferencer og et mix heraf. At have en reference for hvorledes konkrete instrumenter skal lyde mht. udklingning, timbre og forholdet mellem grund- og overtone m.m.fl. er nødt til at være der , hvor vi starter. Vi ryger ret hurtig ind i en gammel diskussion om objektiv korrekthed vs. subjektiv og det er her mange gør en slags fejl idet de tror at deres reference er det samme som præference. Min påstand er, at præferencen bliver til bl.a. som resultat af omgangen med eller evt. fraværet af egentlig reference for hvorledes instrummenter lyder 4real.
ad3 Hvad angår de, der har et reproducerende system, der evner at flytte lytteren ind til den akustiske begivenhed, kan disse ikke blot betragtes som nogle, der har en brist. Jeg vil påstå, at der ligger meget hårdt arbejde hos de, der har opnået, at anlægget via synergier i overført betydning får flyttet sin lytter ind i koncertsalen via de rette virkemidler, således at lytteren rent faktisk glemmer tid og sted.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst